2022-08-14, 13:09
Medlem
Ja
Citera
2022-08-14, 13:23
Medlem
slagskotts avatar
Sverige var tryggt under den tidigare delen av min uppväxt och det var en härlig tid när man fick röra sig fritt runt i min hemstad fram till ganska sent på kvällen, ingen oroade sig eftersom vi ju hoppade av cykeln, inväntade att bilarna skulle stoppa så att vi tryggt kunde gå över.

Detta var i princip det enda som mina föräldrar oroade sig över
Citera
2022-08-14, 13:39
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Tja alla flashbackare! Jag är under 20 år men känner fortfarande sån extrem saknad för det Sverige jag växte upp i. Känns som hela Sverige och kulturen mm. Är helt förändrad, håller ni med? Vad saknar ni?

Nu är jag ju inte svensk, men visst tycker jag det är tråkigt att Sverige, vår älskade och irriterande storebror, denna rationalismens och förnuftets, dryghetens och besserwissermentalitens fäste nummer ett, detta land som vi i Finland så ofta försöker göra narr av och ändå ständigt efterlikna, tycks ha slagit in på en farlig väg.
Och de många trådar som öppnats på olika avdelningar av Flashback visar att även många svenskar tycker att allt inte står rätt till.

(FB) Statsvetare: Saknaden av ”det gamla Sverige” är svår att prata om
(FB) Jag är född på 1990-talet, vad har jag missat av det gamla Sverige?
(FB) Hur återskapar vi det gamla Sverige utan kommunister, feminister & islamister?
(FB) Vad gjorde man på 80-talet?
(FB) Det gamla Sverige dör
(FB) Nu vill folk ha tillbaka det gamla Sverige...
(FB) Jag saknar det gamla Sverige.
(FB) Blir du också deprimerad när du blir påmind om 80-talet?
(FB) Var 80- och 90-talen "magiska"? Hur var det att leva då?
(FB) DDR-Sverige?
(FB) Sverige 1984
(FB) Vi 80&90 talister.
Senast redigerad av Ördög 2022-08-14 kl. 14:04.
Citera
2022-08-14, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Nu är jag ju inte svensk, men visst tycker jag det är tråkigt att Sverige, vår älskade och irriterande storebror, denna rationalismens och förnuftets, dryghetens och besserwissermentalitens fäste nummer ett, detta land som vi i Finland så ofta försöker göra narr av och ändå ständigt efterlikna, tycks ha slagit in på en farlig väg.
[/url]

Finland är ett land som jag ändå tycker liknar oss mycket, men har valt en förnuftigare väg. Var i Finland nyligen och slogs av att det inte var något trams eller tönterier med massa "broooor" och mena som stod och sparkade på andras saker.

Tänkte i mitt stilla sinne - varför bosätter jag mig inte i Finland?
Dock har jag hört att svensk-pratande (trots våra nära likheter) får mycket skit i Finland så man får väl bli kvar i det här kaoset och hoppas på en uppryckning.
Citera
2022-08-14, 16:14
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isakn
Finland är ett land som jag ändå tycker liknar oss mycket, men har valt en förnuftigare väg. Var i Finland nyligen och slogs av att det inte var något trams eller tönterier med massa "broooor" och mena som stod och sparkade på andras saker.

Tänkte i mitt stilla sinne - varför bosätter jag mig inte i Finland?
Dock har jag hört att svensk-pratande (trots våra nära likheter) får mycket skit i Finland så man får väl bli kvar i det här kaoset och hoppas på en uppryckning.

Det är klart att du som ättling till vikingar och karoliner ska stanna kvar, och lägga manken till för att få det ärevördiga gamla Sveaskeppet på rätt köl igen. Men snacket om att svensktalande får skit i Finland har föga verklighetsbakgrund.

Kanske det förekommer en del gnabb på sociala medier och dylikt, mest med anledning av skolornas obligatoriska svenskundervisning - som ju dock tillkom efter ett politiskt majoritetsbeslut. Och att få betjäning på svenska kan vara svårt.

Någon aktiv diskriminering, hets och svenskhat bedrivs däremot inte i Finland, och svenskspråkiga blir inte misshandlade och trakasserade oftare än andra. Risken för att du ska bli angripen på staden för att du talar svenska är - vågar jag påstå - högre i Sverige än i Finland.
Citera
2022-08-14, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Jag fick uppleva 90-talet i all sin prakt. Det är klart jag saknar det. Sverige är ett annat land idag. Mitt hat för politiker och värdegrundsmongon är bottenlöst. Dom förstörde mitt Sverige

Men jag är ändå tacksam för att ha upplevt det. Folk födda efter 00 får bara höra berättelser om det

90-talet var Sverige redan på väg utför. Det började märkas i slutet på 1970 talet. Jag kommer så väl ihåg Södertälje när det började invaderas av syrianer i slutet av 1970 talet. Efter det var Södertälje sig inte likt. Det var likadant med Tyresö. Mitten på 1980 talet så började Bollmora invaderas så smått av flyktingar. Sen var allt förändrat! Sen har det rullat på och det vi ser i dag är att Sverige var ett paradis som försvann.

1960 - 1970 talet var nog den bästa tiden att vara ung på. Det fanns folkparker, disco att roa sig på. En ny bostad fick man samma dag man sökte. Inga jävla köer! Inga familjer splittrade på grund av bostadsbrist. Kompetenta och välutbildad vårdpersonal. Sverige var helt annorlunda! Ingen skulle komma på tanken att råna äldre och barn. Ingen gick in i någon annans hem. Man kunde sova med dörren olåst.

Det är absurt på alla sätt och vis såsom Sverige blivit! Sinnessjukt tråkigt! Från ett paradis till ett mångkulturellt groteskt monster
Senast redigerad av Ajabaja555 2022-08-14 kl. 16:34.
Citera
2022-08-14, 18:18
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Som född på 60-talet kan jag sakna vissa delar av "det gamla Sverige". Andra delar saknar jag inte. Man brukar raljera lite om DDR-Sverige på 70- och 80-talen och det var en hel del som inte var bra då men landet var tryggt och bra. Jobb fanns hur mycket helst, även om de inte alla gånger var välbetalda.

Det nya Sverige, där inte så mycket svenskt finns kvar, är jag inte förtjust i. Och den försämringen smög igång redan för 30 år sen. Den närmast hysteriska invandringspolitiken de senaste 10-15 åren och att det i stort sett blivit förbjudet att kritisera den och dess följdverkningar tycker jag är bedrövlig och direkt skadlig för vårt land.

Det som retar mig mest, förutom globalismen, är att journalister inte längre granskar, kritiserar och ifrågasätter politikerna. Jag saknar tiden när journalister var en nagel i ögat på makten.

Om jag tyckte vänsterrörelsen på 70-talet var flummig, konstig och ibland rent idiotisk, är det inget emot vad jag tycker idag.

Det är stor skillnad på att vara tonåring och ung vuxen på 80-talet, jämfört med 2020-talet. Tryggheten är den absolut största skillnaden.

Vad menar du med det fetade, "där inte så mycket svenskt finns kvar"? Vad är det som har försvunnit? Du kan fortfarande kleta din Kalles på mackan, och dansa Grå Smodorna runt stången. Ingen hindrar dig från att leva svenskare än Bullerbyn.
Citera
2022-08-14, 18:20
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
90-talet var Sverige redan på väg utför. Det började märkas i slutet på 1970 talet. Jag kommer så väl ihåg Södertälje när det började invaderas av syrianer i slutet av 1970 talet. Efter det var Södertälje sig inte likt. Det var likadant med Tyresö. Mitten på 1980 talet så började Bollmora invaderas så smått av flyktingar. Sen var allt förändrat! Sen har det rullat på och det vi ser i dag är att Sverige var ett paradis som försvann.

1960 - 1970 talet var nog den bästa tiden att vara ung på. Det fanns folkparker, disco att roa sig på. En ny bostad fick man samma dag man sökte. Inga jävla köer! Inga familjer splittrade på grund av bostadsbrist. Kompetenta och välutbildad vårdpersonal. Sverige var helt annorlunda! Ingen skulle komma på tanken att råna äldre och barn. Ingen gick in i någon annans hem. Man kunde sova med dörren olåst.

Det är absurt på alla sätt och vis såsom Sverige blivit! Sinnessjukt tråkigt! Från ett paradis till ett mångkulturellt groteskt monster

Det är så att de flesta tror att tiden då man själv var tonåring var den bästa tiden att leva på. Det är vetenskapligt bevisat.
Citera
2022-08-14, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Det är så att de flesta tror att tiden då man själv var tonåring var den bästa tiden att leva på. Det är vetenskapligt bevisat.

Men grejen är ju bara den att jag inte var tonåring då! Jag jobbade och hade familj.. Jag vet nog vad jag pratar om. Jag vet vad Sverige var och vad Sverige är i dag!

Ursprungligen postat av Ajabaja555
Citera
2022-08-14, 19:34
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Vad menar du med det fetade, "där inte så mycket svenskt finns kvar"? Vad är det som har försvunnit? Du kan fortfarande kleta din Kalles på mackan, och dansa Grå Smodorna runt stången. Ingen hindrar dig från att leva svenskare än Bullerbyn.
Jag menar bl.a en del fritidsnöjen. Om du är i min ålder så minns du kanske folkparkerna, som fanns i stort sett varenda ort i Sverige, där gamla som unga umgicks med varandra, dansade, träffade folk man kunde prata med och fikade.

Små butiker, kaféer, kiosker har också försvunnit, till förmån för pizzerior och butiksladorna som ser exakt lika och trista ut överallt.

Folklivet i småstäderna var helt annorlunda för 30-40 år sen. Folk var ute och ingen var heller orolig över att ungdomar var utomhus efter kl nio på kvällen. I småstäderna kände folk dessutom igen varandra. De få gånger något brottsligt hände visste man vilka det var som gjort något och var det smågrejer som cykelstölder och skadegörelse gick det oftast att ta kontakt med föräldrarna till buset och de tog sina ungar i örona.

Nu har småstäderna fått ett annat utseende. Även om invandrare ännu så länge är i minoritet så är det ändå negrer, araber och andra som dominerar gatubilden. Vanliga hyggliga svenskar håller sig hemma. De kanske inte alltid har orsak till det men många upplever att de inte är trygga längre.

För 40 år sen var det nästan en sensation om någon sett en neger vid den lokala korvkiosken. Då tittade folk lite nyfiket och försökte till och med prata med denne. Nu kan det stå femton negrer i varje gathörn och folk tittar mer med avsmak än nyfiket.
Citera
2022-08-14, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhode
Nej, Sverige blir bara bättre och bättre. Sverige var riktigt tråkigt en gång i tiden, grått och monotont. Jag tror de flesta håller med mig i att de blivit bättre, vilket kan härledas till att Sverige blivit mer 'livsstilsliberalt', mångkulturellt och öppet som land. Toleransen för olikheter har ökat. Vi vill aldrig tillbaka till det gamla, tråkiga Sverige.

Folk som gnäller är missnöjda med sina liv och inbillar sig att de var bättre för fast de ej var de.

Så du gillar våldtäkter, mord, skjutningar, invandrare som förnedringsrån, elsparcyklar som ligger på vägarna, skräp överallt, utsatta områden, 50% utlandsfödda som pratar på andra språk, avsaknad av respekt för polis, en havererad skola och sjukvård, höga skatter, aggressivitet och ett kallare samhälle, muslimer och våldsdåd i deras religions namn, höga matpriser, höga drivmedelspriser, hot om krig (så vi tvingas in i NATO) och ingen framtidstro?

Nej, samhället har verkligen inte blivit bättre.
Kommer vi få tillbaka det gamla bättre riktiga Sverige? Nja, det kräver en del hårda tag. Men det kan gå.

Låter på dig som att du vuxit upp under 2010 och har ingen aning om hur bra det var. Eller så har du glömt, alternativt försöker göra dig lustig. Oavsett har du fel och ja, det var bättre förr utan allt det jag skrev.

Allt var inte bättre förr dock. Det som är bättre är cancerbehandling och forskning kring rymden. Tekniken har också förenklat bilkörning. Men det är nog allt. Dagens samhälle är farligt och skadligt.

Skulle gärna behålla det positiva och göra mig av med det negativa men dagens svenska politiker håller inte med.
Senast redigerad av Flizter 2022-08-14 kl. 19:42.
Citera
2022-08-14, 19:46
Medlem
jori9900s avatar
Citat:

Det inte det grabben.. Vi vill kunna sjunga "den blomstertid nu kommer.." och nationalsången under skolavslutningen (det ska alltså vara obligatoriskt att ALLA närvarande sjunger entusiastisk med på felfri svenska) och bara svenska flaggor ska tillåtas..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in