2022-05-06, 09:21
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Tips på en ny intressant bok om hur invandringen har påverkat oss psykiskt:

Citat:
Sedan millennieskiftet har andelen svenskar födda utomlands ökat från 1 miljon till två miljoner, något som skapat en mer känsla av saknad hos många svenskar. Det skriver statsvetarna Katarina Barrling och Cecilia Garme i en ny bok.
Citat:
I essäboken Saknad skriver statsvetarna Katarina Barrling och Cecilia Garme att ”invandringen har förändrat Sverige i grunden”, men att känslan den förändringen fört med sig har saknats i debatten: att många människor upplever en saknad.
Citat:
Författarna menar att just kultur och har avfärdats som oviktiga i Sverige, men att de har en självklar plats när det kommer till känslan av saknad: att förr tog alla i hand, hade sett samma barnprogram och pratade samma språk.

En saknad som de menar är något annat än både nostalgi och främlingsfientlighet, som är en vanlig kritik mot de som vill prata om vilka känslor invandring kan väcka.

https://www.svt.se/kultur/saknad-bok...itiv-dissonans

https://www.bokus.com/bok/9789180021296/saknad/

Verkar intressant, eller vad säger ni? Kanske viktigt att även representanter för "eliten" på ett ganska ärligt sätt uttalar sig om frågorna som intresserar oss flashbackare...

Delar av artikeln bortredigerad enligt regel 1.02 - upphovsrätten.
/Moderator
Senast redigerad av Brutus01 2022-05-07 kl. 19:00. Anledning: Ett startinlägg som bryter mot 1.02 citaten ska dras ner och tråden återskapas
Citera
2022-05-06, 09:28
Medlem
BrotherXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Kanske viktigt att även representanter för "eliten" på ett ganska ärligt sätt uttalar sig om frågorna som intresserar oss flashbackare...
Ingen av eliten uttalar sig och om de mot förmodan gör det så ljuger de värre än en häst galopperar. De är fortfarande rädda för att framstå som rasister.

Boken är förstås en bekräftelse på något självklart.
Citera
2022-05-06, 09:30
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherXII
Ingen av eliten uttalar sig och om de mot förmodan gör det så ljuger de värre än en häst galopperar. De är fortfarande rädda för att framstå som rasister.

Boken är förstås en bekräftelse på något självklart
.
Kanske det.. Men detta är väl ändå bättre än ingenting?..
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2022-05-06 kl. 09:32.
Citera
2022-05-06, 09:40
Medlem
grungewhores avatar
Det som saknas är Tryggheten. Vi som växte upp i ett sörgårdssverige och minns det längtar kanske inte tillbaka till vissa saker, som bristen på variation i matutbud eller två tv-kanaler. Men framtiden såg bättre ut förr.

Att bli pensionär var något man såg fram emot efter ett långt arbetsliv. Att sjukvården fungerade, bussar gick, brev kom fram. Det var det socialdemokratiska samhälle svensken älskade. En monokultur där allt fungerade.

Mångkulturen är inte skyldig till förfallet, den är ett symtom på det.
Citera
2022-05-06, 09:42
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Landets vettigaste sosse Widar Andersson om boken:
Citat:
En av bokens mer dominanta politiska trådar handlar om relationen mellan Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna. Det är framförallt i de mindre orter där både invandringen och saknaden växt sig stora som S-väljare har gått över till SD. Psykologiskt och politiskt gick socialdemokratin vilse när SD började ta för sig i invandringspolitiken. Det blev utmaningar och framåt för hela slanten. Partiets fundament av historiemedvetenhet kastades på sophögen.
Citat:
Katarina Barrling och Cecilia Garme går in i saknaden och saknarna från fler olika håll. De resonerar till exempel om en form av "kollektiv saknad" som omfattar fler än dem som lever i de stora och direkta befolkningsförändringarnas kvarter. Det är svårt för de flesta att förtränga att den gamla nedärvda bilden av ett land i ordning och reda har fått sig en törn. 750 ouppklarade gangstermord, tusentals barn som "försvinner från skolorna", tiggare utanför affärerna, halvårslånga väntetider för att få ett pass, omfattande bedrägerier med assistansersättning och människohandel i arbetslivet ger en bild av ett helt annat samhälle än det vi växt upp med/hört de äldre generationerna tala om. Och kanske framförallt: Vad händer med ett samhälle där allmänt spridda känslor av saknad fördöms och förtrycks?

"Saknad" rör sig med lätthet och utan att det för en enda bokstav känns sökt eller skruvat mellan Smedjebacken och Voltaire, mellan Tingsten och den lokale SD-politikern Johan, mellan ingenjörer och Brunnsviks folkhögskola och mellan Gemeinschaft och Gesellschaft. Efter läsningen känner jag mig befriad, lättare till sinnes och mer slitsamt insiktsfull om de nödvändiga banden mellan det gamla och nya Sverige. Att känna saknad är att finnas till.
https://folkbladet.se/kultur/kronika...dring/rgpzmx7r
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2022-05-06 kl. 09:48.
Citera
2022-05-06, 09:46
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det som saknas är Tryggheten. Vi som växte upp i ett sörgårdssverige och minns det längtar kanske inte tillbaka till vissa saker, som bristen på variation i matutbud eller två tv-kanaler. Men framtiden såg bättre ut förr.

Att bli pensionär var något man såg fram emot efter ett långt arbetsliv. Att sjukvården fungerade, bussar gick, brev kom fram. Det var det socialdemokratiska samhälle svensken älskade. En monokultur där allt fungerade.

Mångkulturen är inte skyldig till förfallet, den är ett symtom på det.
Vad/vem anser du är skyldig till förfallet?
Citera
2022-05-06, 09:57
Medlem
Pippipipparpippins avatar
En bok att lägga på att läsa listan. Om inte annat verkar den ta upp ett intressant perspektiv.
Citera
2022-05-06, 10:01
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Det är lågstatuskänslor

Ett enda ord kan säga mer än tusen andra.
Citera
2022-05-06, 10:04
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherXII

Boken är förstås en bekräftelse på något självklart.

Såna förrädare brukade man hänga förr saknar den tiden!
Citera
2022-05-06, 10:45
Medlem
ConspiracyEyess avatar
Jag är född 1984 i Malmö, där jag har bott under hela mitt liv. Jag har därför aldrig fått uppleva ett homogent Sverige. Men på 90-talet då jag växte upp, var problemen ändå små i jämförelse med idag. Den första skolan jag gick på var Sofielundsskolan, som då bestod av ungefär 50% svenskar och 50% invandrare. Idag finns det inga svenskar på Sofielundsskolan.

Både min mamma, mormor och gammelmormor har berättat för mig om hur Sverige såg ut förr. Enligt min mormor och gammelmormor fanns det knappt någon kriminalitet, och inte heller särskilt mycket droger. Det var väl främst thinner som vissa höll på med. Det värsta min gammelmormor var med om var väl när hon hörde bomberna från Danmark när Tyskland angrep dem.

Enligt min mamma fanns det en del droger i Sverige under hennes uppväxt. Heroin hade då kommit till Sverige. Men kriminalitet var ändå relativt ovanligt. De som sysslade med det gav sig oftast på banker. Personrånrån och överfallsvåldtäkter existerade i princip inte, och mord var ytterst ovanligt. Även på 90-talet var mord ganska ovanligt. När jag var tio år skedde det ett mord på Möllefesten i Malmö. Det hade någonting med HA och Bandidos att göra. Hur som helst så pratade alla om detta, och det var något väldigt ovanligt. Så är det inte alls idag, då det sker minst 50 mord om året. Jag har för övrigt träffat han som begick mordet många gånger. Han gick bort för inte så länge sedan, och hans flickvän sedan 20 år tillbaka, tog sitt liv några veckor senare. Han var faktiskt en väldigt trevlig man. Jag frågade honom vid ett tillfälle om han ångrade vad han hade gjort, och han svarade med ett väldigt ärligt intryck, "absolut".

När svenskar säger att Sverige var bättre förr, tror jag främst att det är tryggheten och att inte känna sig som en invandrare i sitt eget land som de syftar på. Att hitta en lägenhet är också något som var mycket lättare förr. Enligt min mamma kunde man på 80-talet (och kanske även innan) gå förbi lägenheter som såg tomma ut, ringa hyresvärden, och sedan hyra lägenheten. Idag finns det en massiv bostadsbrist, som givetvis beror på att vi har tagit in en massa människor.

Men allting var givetvis inte bättre förr. Jag tror inte att någon längtar tillbaka till att ha 2 tv-kanaler. Men all den tekniska utvecklingen hade ju skett även utan massinvandringen. Det är ju inte invandrare från MENA som har sett till att vi har fler tv-kanaler, internet osv.
Citera
2022-05-06, 10:56
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Vad/vem anser du är skyldig till förfallet?
Mitt svar är att den dagen Socialdemokratin gick över till kulturmarxism så började förfallet. Redan under min uppväxt såg man det så smått, men det fanns andra som höll fanan åt dem, MP t ex.

Kulturmarxism är en mycket starkare lutning åt liberalism än vad Socialdemokrati är, det var där man började hänge sig åt marknadskrafterna. Med marknadskrafterna så blir det naturligt att skapa en ny underklass, då samhället snabbt blir bättre materiellt.

med tillräckligt många av den nya underklassen här så börjar de påverka kulturen. Socialdemokrati går ut på att "alla ska med", så taktpinnen sattes efter de saktfärdigaste, och liberalismen fann en ny köpkraft. Där börjar det eviga kretsloppet av kriminalitet för att försörja en materiell livsstil man anser sig ha rätt till då "alla ska med".
Citera
2022-05-06, 11:15
Medlem
Massmedias avatar
En intressant bok av Katarina Barrling, som är lite av en favorit för mig.

Självklart kan vi inte gå bakåt i utvecklingen, vilket ju poängteras i boken. Sverige har alltid varit öppet, modern, rikt och framåtsträvande och detta kan inte bara sluta (då blir vi som Ryssland).

Men samtidigt måste man ha förståelse för att samhällsförändringar alltid kan skapa oro hos människor och det kommer alltid finnas de som hamnar på den förlorande sidan. Så har det varit i alla tider, övergång från jordbrukssamhälle till industrisamhälle är ju ett exempel på en ännu större förändring.

Själv är jag priviligerad i att "rida på vågen" av den fantastiska omstöpningstid vi lever i, men förstår samtidigt att vissa hamnar i bakvattnet och kanske blir bittra av det. Det är olyckligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in