2022-08-13, 22:07
Medlem
lundaelevs avatar
Tja alla flashbackare! Jag r under 20 r men knner fortfarande sn extrem saknad fr det Sverige jag vxte upp i. Knns som hela Sverige och kulturen mm. r helt frndrad, hller ni med? Vad saknar ni?
Citera
2022-08-13, 22:12
Avstngd
Lacerdas avatar
Jag r fdd p 70-talet. Nr vi ungdomar gick ut och festade s kunde tjejer g till och frn krogen utan att bli vldtagna av en grupp babianer frn Mellanstern. Det r trkigt att man inte kan gra s i dagens Sverige.
Citera
2022-08-13, 22:14
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Tja alla flashbackare! Jag r under 20 r men knner fortfarande sn extrem saknad fr det Sverige jag vxte upp i.

Ls Tv ntcreme och en Moviebox s kommer du lra knna ett Sverige utan dina kra vnner IPhone och Swish.
Citera
2022-08-13, 22:19
Medlem
Jag fr ibland en nostalgisk knsla, som nstan gr ont, om en tid i Sverige jag aldrig upplevde sjlv.

r vldigt nra till mina mor- och farfrldrar och lyssnar glatt p dem.

Ja tnk ett tryggt Sverige fritt frn ohyra och smuts. Det var bttre frr, det r jag helt vertygad om.
Citera
2022-08-13, 22:21
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Jag r fdd p 70-talet. Nr vi ungdomar gick ut och festade s kunde tjejer g till och frn krogen utan att bli vldtagna av en grupp babianer frn Mellanstern. Det r trkigt att man inte kan gra s i dagens Sverige.

Oj, fdd p sjuttiotalet och minns inte Stureplan? Mattias Flink?

Enda skillnaden nu frn frr r att vi var sociala p ett helt annat stt och det kan jag sakna. Bara fr att ta ett exempel, r man nyfiken p en granne nu googlar man lite anonymt. Frr var man tvungen att glatt lra personen i frga trots att han kanske bodde tio hus lngre ner p gatan. Alla knner alla mentaliteten kan jag annars sakna, men s r det ju ocks ett minne av barndomen s det r knappast objektivt.
Citera
2022-08-13, 22:22
Avstngd
Grisus-Kristuss avatar
Det r ingen skillnad alls . Jag var ung p 80 talet och allt var precis som idag.
Citera
2022-08-13, 22:22
Medlem
SexgalenZombies avatar
Gr mindre frndringar av er livsstil, anpassa er till riskerna idag d man inte fr vara naiv, och ni kan leva som frr.

Undviker man blattar, hller avstnd, s kan man fortfarande leva som man vill.
Citera
2022-08-13, 22:27
Avstngd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Oj, fdd p sjuttiotalet och minns inte Stureplan? Mattias Flink?
Jo jag minns, vad r det du vill ha sagt egentligen? Du jmfr tv vansinnesdd med faktumet att kvinnor riskeras att bli vldtagna p daglig basis?
Citera
2022-08-13, 22:27
Medlem
Paradoxalt nr de r verallt.
Citera
2022-08-13, 22:29
Medlem
Nej, Sverige blir bara bttre och bttre. Sverige var riktigt trkigt en gng i tiden, grtt och monotont. Jag tror de flesta hller med mig i att de blivit bttre, vilket kan hrledas till att Sverige blivit mer 'livsstilsliberalt', mngkulturellt och ppet som land. Toleransen fr olikheter har kat. Vi vill aldrig tillbaka till det gamla, trkiga Sverige.

Folk som gnller r missnjda med sina liv och inbillar sig att de var bttre fr fast de ej var de.
Citera
2022-08-13, 22:34
Medlem
Jag har inget emot ex. Invandringen i sig osv. vilket det oftast burkar syftas p i sdana hr sammanhang. Dremot s kan jag knna att det stora problemet r att gngvldet nu drabbar civila. Frut hll ju samhllets gangsters p fr sig sjlva. Man skt inte p ppna gator som nu. Nu r det ven allt yngre personer som dras in i skit, vilket r en vldigt trkig utveckling.
Citera
2022-08-13, 22:38
Saknar det nt enormt.
Multikultiprojektet har frstrt hela sverige.

Tidigare fanns det inte s mnga grupperingar i sverige.

Nu finns massvis och alla hatar varandras sikter.

Vi har ghetton, bomber, granatattacker, mord varje dag.

Sverige va mer inkluderande frut.
Man knde en stor gemenskap med hela sveriges befolkning. Fr vi hade alla samma traditioner och vrderingar.

Man hamnade p sjukhus och kunde prata svenska med alla. Och lkare osv svarade p svenska.

Det fanns inte ngra blattejobb p den tiden.
Idag har tex taxi/busschauffr blivit ett blatteyrke.

Tidigare va alla svenskar.

Vad jag vill komma fram till r att alla va svenskar.
Lika barn leka bst som man sger
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in