2022-08-14, 19:59
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksidioten
Barnprogrammen förr i tiden var för utvecklingsstörda. Gravt utvecklingsstörda. De var inte heller så mycket bättre än dagens.

Om du inte tror mig kan du titta ett avsnitt på "Manne" från 1974.

https://www.youtube.com/watch?v=w_u0poaSK8g&t

Jag tror dig. Även på 80 & 90-talet när jag växte upp så fanns det barnprogram som va mer eller mindre efterblivna. Men skulle säga att de va en minoritet.
Nu va jag inte den typen som ofta tittade på liknande typ av program som du länkade.
Jag tittade mer på tecknade barnprogram.

Går man tillbaka till 80 talet exempelvis och jämför med dagens barnprogram så är det astronomiska skillnader. T.o.m min systers ungar föredrar att kolla på 80-90 tals tecknat än dagens 3D animerade program. Som för övrigt ser ut som skit.
Citera
2022-08-14, 20:33
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Här i tråden samlas vissa individer som tydligen inte haft en så bra utveckling i livet. Det är då typ världshistoriens vanligaste fenomen att drömma sig tillbaka till barndomen, och mammans saft och bullar. Klart detta känns bättre än dagens liv i nättröja och mellanöl i en möglig etta.

Rent mätbart så kan man konstatera att Sverige idag är oändligt mycket bättre än i början av 1990-talet. I stort sett varje mätetal är bättre, och ungdomarna har oändligt mycket större framtidstro.

Det är klart det är bättre än under sveriges värsta ekonomiska kris någonsin, rent eknonomiskt. Men gå tillbaka några år till till säg 1988.

Så var allt hundra resor bättre. Fler arbeten att välja mellan, högre lön, mindre krav på utbildning. Inget våld, inga etniska konflikter, ingen kriminalitet. Framtidstro.

Sverige innan massinvandringen var ett helt annat land. Det var vårt land.
Citera
2022-08-14, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Det är ingen skillnad alls . Jag var ung på 80 talet och allt var precis som idag.

Varför skriver du sån dynga? Alla vet ju att det inte är sant. Naturligtvis var det fullständigt annorlunda. Bättre eller sämre får väl var och en avgöra men naturligtvis HELT annorlunda.
Din idiot.
Citera
2022-08-14, 22:54
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
Varför skriver du sån dynga? Alla vet ju att det inte är sant. Naturligtvis var det fullständigt annorlunda. Bättre eller sämre får väl var och en avgöra men naturligtvis HELT annorlunda.
Din idiot.
Jaså.
Folk kallade.mig idiot på 89-talet också
Och allt annat var precis som idag.
Nämn en enda skillnad.

Ser du. Du kan inte, För du var inte född ens då.
Citera
2022-08-14, 23:21
Medlem
Citat:
Jaså.
Folk kallade.mig idiot på 89-talet också
Och allt annat var precis som idag.
Nämn en enda skillnad.

Ser du. Du kan inte, För du var inte född ens då.

Du var en idiot då och du är en idiot nu. Där har inget förändrats. Världen runt omkring har dock gjort det.
Citera
2022-08-14, 23:23
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
Världen runt omkring har dock gjort det.
Som vadå?
Ja, folk har mera mobiltelefoner och fler är som dig och är säkra på att jorden är platt.
Citera
2022-08-14, 23:31
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Det gamla goa Sverige.
Jag saknar Lasermannen
Och alla skinnheads i gamla stan.
Och hederliga bankrån att läsa om.

Det var tider det.
Citera
2022-08-15, 08:05
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Det gamla goa Sverige.
Jag saknar Lasermannen
Och alla skinnheads i gamla stan.

Håller med. det var bättre tider.

Citat:
Och hederliga bankrån att läsa om.

Det var tider det.

Ja Arkan, Skomakarligan, Miro Baresic etc levde rövare då, men det var ju ändå en slags idyll mot de nuvarande dagliga skjutningarna och sprängningarna.
Citera
2022-08-15, 08:45
Medlem
saknar att kunna gå ifrån värdesaker på t.ex. ett bibliotek utan att oroa mig det minsta...
Citera
2022-08-15, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Tja alla flashbackare! Jag är under 20 år men känner fortfarande sån extrem saknad för det Sverige jag växte upp i. Känns som hela Sverige och kulturen mm. Är helt förändrad, håller ni med? Vad saknar ni?

Det måste vara något fel på dig om du är under 20 och känner redan stark nostalgi, jämför 40 50 60 70 80 90 talet så skiljer sig alla dessa åt väldigt mycket, förändring är en del av livet, kanske dags att vänja sig vid det.
Citera
2022-08-16, 01:35
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Jag är född i slutet av 60-talet. När jag var ungdom var det en extrem våldskultur bland ungdomar, klotter överallt i tunnelbanan, uppskurna säten. Just när jag kom ut i arbetslivet hade Sverige en statsskuld på 100% av BNP och världens högsta skattetryck.

Så nej, jag saknar inte detta gamla Sverige. Allt är så mycket bättre idag.
Du gillar alltså ljudet av polishelikoptrar som spanar omkring? Du måste ta mig fan vara helt jävla dum i huvudet om du gillar faktumet att det sker dödsskjutningar varenda jävla vecka. Du jämför dödsskjutningar som något lindrigt, som om slagsmålen på din tid vore värre än dödsskjutningar. Du är verkligen en idiot av rang. Förmodligen har du avlat barn med något luder från tredje världen...
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Inlägg två: Rasist...oväntat..😊
Inlägg av en vänsterbliven som förnekar hur det faktiskt ligger till, check!
Citera
2022-08-16, 15:17
Medlem
Är född 1955 altså rätt gamal .
Växte up i ett medelklassamhäle . Vi köpte TV ( svart/ vit förstås) Tv programen var inte mycket att hänga i julgranen Maten måste ha varit tråkigare då mamma ( hemmafru) som alla andra var räd för eksotiska rätter/ kryddor. Vi lekte och spelae fotboll lekt kuragömma mm. alltid utomhus. Vi cyklade också mycket så vi hadde nog mycket bättre kondition än dagens försofade ungdomar. Fast kriminaliteten var ju mycket lägre.
Nja min uppväxt var nog mycket tryggare men tråkigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in