Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-28, 14:49
  #1
Medlem
Ska göra en kort pjäs om 80-talet men vet inte hur jag ska göra ett manus till det så att man tydligt märker att det är 80-tal. Hjääälp.
Citera
2015-04-28, 14:52
  #2
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexmedx
Ska göra en kort pjäs om 80-talet men vet inte hur jag ska göra ett manus till det så att man tydligt märker att det är 80-tal. Hjääälp.
Axelvaddar, benvärmare och starka färger. Gärna prickigt.
Glöm inte pudelfrissan!
Citera
2015-04-28, 14:54
  #3
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Beror väl lite på hur pjäsen är i övrigt.

Men nåt som är en simpel tidsmarkör är en så kallad freestyle. En sådan i bältet och sådana här lurar
http://everystevejobsvideo.com/wp-co...nd-the-80s.jpg
så antar jag att mångas tankar direkt går till 80-talet.

Men det är kanske lite för simpelt i vissa fall och i andra kanske det inte skulle passa alls.

Men mode och musik är väl generellt de vanligaste tidsmarkörerna antar jag.. det och att droppa tidstypiska kändisar/aktuella händelser i dialogen.
Det kan dock bli lite dåligt ibland eftersom dialogen kan uppfattas som onaturlig.
Citera
2015-04-28, 15:30
  #4
Medlem
tv-geeks avatar
Är det manuset du vill ska spegla åttiotalet? Alltså, dialogen? Då kan du ju lägga in små markörer i form av att referera till saker som var poppis och nya på åttiotalet. Ex:

"Har ni hört den nya låten med Lili och Sussie?"
"Nä, jag gillar Anki Bagger bättre!"

Annars, om du har möjlighet så gör som andra nämnt här ovan och markera tiden genom kostym och scenografi.

Lycka till!
Citera
2015-04-28, 15:33
  #5
Avstängd
Man var utomhus med adidas-kläder och hockeyfrilla light/pottfrilla, sparkade på lyxstolpar så de slocknade, gick omkring med bergsprängare på axlarna, pallade frukt i kolonier, kastade fyrverkeripjäser som Kina-puffar och ryssare.
Citera
2015-04-28, 15:40
  #6
Medlem
BjornHsonLarssons avatar
Man satt hemma hos varandra. Käkade djungelvrål och lyssnade på Scorpions eller Europe. Pratade om hur djävla bra framtiden skulle vara. Allt var bra och alla mådde bra. Inget depp-snack och gnäll om att man var arbetslös eller inte. Alla hade jobb. Emo fanns inte mer än i formen som kanske new romantic-pop.

Orden i folkmun handlade om: bättre, bäst, bra, toppen, coolt, härligt, klockrent, fan vad bra, lugnt, ballt.

Man unnade varandra lycka, glädje och framgång. Det fanns ett överflöd som visserligen var mindre än idag, men då delade man det gemensamt som en samhällelig prestation. Om det gick bra för grannen eller klasskamraten var det coooooolt.

Blir så jävla nostalgiskt bitter när jag tänker på vad vi förlorat

Mitt tips är att du gör en dialog som bara är positiv. "Vi är bra", "vi ska bli så jävla rika", "vi är bäst", "enda vägen är spikrakt upp". Mycket "give me five", mycket spänna armmuskeln, flexa sig i spegeln och säga till sig själv att man är såååå jävla bra.
__________________
Senast redigerad av BjornHsonLarsson 2015-04-28 kl. 15:52.
Citera
2015-04-28, 16:31
  #7
Medlem
Fettsugnings avatar
Ett tips är väl att kolla in lite svenska filmer från årtiondet i fråga. Filmen G som i Gemenskap kan väl tjäna som en god början.


http://80-talet.se/
Citera
2015-04-28, 17:05
  #8
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlVonSchtekare
Man var utomhus med adidas-kläder och hockeyfrilla light/pottfrilla, sparkade på lyxstolpar så de slocknade, gick omkring med bergsprängare på axlarna, pallade frukt i kolonier, kastade fyrverkeripjäser som Kina-puffar och ryssare.


Nej.. det är vad du (och antagligen andra i din åldersgrupp) gjorde. Men inte nåt som funkar särskilt bra att signalera 80-tal om det är något som utspelar sig i andra miljöer än bland 10-12-åringar.

För andra så är det kanske börsklipp, kokain och porsche som man tänker på när man ska minnas 80-talet.




Citat:
Ursprungligen postat av BjornHsonLarsson
Man satt hemma hos varandra. Käkade djungelvrål och lyssnade på Scorpions eller Europe. Pratade om hur djävla bra framtiden skulle vara. Allt var bra och alla mådde bra. Inget depp-snack och gnäll om att man var arbetslös eller inte. Alla hade jobb. Emo fanns inte mer än i formen som kanske new romantic-pop.

Orden i folkmun handlade om: bättre, bäst, bra, toppen, coolt, härligt, klockrent, fan vad bra, lugnt, ballt.

Man unnade varandra lycka, glädje och framgång. Det fanns ett överflöd som visserligen var mindre än idag, men då delade man det gemensamt som en samhällelig prestation. Om det gick bra för grannen eller klasskamraten var det coooooolt.

Blir så jävla nostalgiskt bitter när jag tänker på vad vi förlorat

Mitt tips är att du gör en dialog som bara är positiv. "Vi är bra", "vi ska bli så jävla rika", "vi är bäst", "enda vägen är spikrakt upp". Mycket "give me five", mycket spänna armmuskeln, flexa sig i spegeln och säga till sig själv att man är såååå jävla bra.


Nja. det där känns som din personliga nostalgi snarare än en adekvat beskrivningen av 80-talet i generella termer.
Om man tar en filmkaraktär från 80-talet du borde vara bekant med; Björn H:son Larsson.. inte fan känns han som en person som delade med sig eller ville ha någon samhällelig gemenskap..
Citera
2015-04-28, 17:12
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Nej.. det är vad du (och antagligen andra i din åldersgrupp) gjorde. Men inte nåt som funkar särskilt bra att signalera 80-tal om det är något som utspelar sig i andra miljöer än bland 10-12-åringar.

För andra så är det kanske börsklipp, kokain och porsche som man tänker på när man ska minnas 80-talet.
Jovisst, det var många som sysslade med "börsklipp, kokain och porsche" bland vuxna under 80-talet.

Sen ber jag om ursäkt för min stavning på "lyxstolpar", menade lyktstolpar självklart.
Citera
2015-04-28, 17:34
  #10
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlVonSchtekare
Man var utomhus med adidas-kläder och hockeyfrilla light/pottfrilla, sparkade på lyxstolpar så de slocknade, gick omkring med bergsprängare på axlarna, pallade frukt i kolonier, kastade fyrverkeripjäser som Kina-puffar och ryssare.
Klockrent beskrivet! Minns det som om det var igår.

Och man kollade på MTV via parabol, spelade datorspel på sin Commodore 64, gjorde blandband på sin stora hemmastereo med dubbla kassettdäck med snabbkopieringsfunktion, gick på disko och körde cyklar med bockastyre.
Citera
2015-04-28, 17:37
  #11
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IndyHermesKink
Klockrent beskrivet! Minns det som om det var igår.

Och man kollade på MTV via parabol, spelade datorspel på sin Commodore 64, gjorde blandband på sin stora hemmastereo med dubbla kassettdäck med snabbkopieringsfunktion, gick på disko och körde cyklar med bockastyre.


c64/snes är faktiskt en jävligt bra tidsmarkör.
Bockstyre sådär... det var jävligt poppis och inne på 70- och tidigt 80-tal men sen kom mtb och det var det som gällde för tonåringarna om man skulle vara ball.
Idag har bockstyret blivit jävla poppis igen.. både bland motionärer och trendiga 20-something som rullar retrocyklar.
Citera
2015-04-28, 18:07
  #12
Medlem
Akilles-själs avatar
De äldre kidzen söp, rökte hasch, klottra och sparka ner folk i kungsan (och runt omkring tunnelbanan och centrum mestadels också), medans vi yngre barn spela Nintendo 8 bitar och C64, lyssna i freestyle lekte med he-man och transformers och kolla på vhs rippar bestående av kung-fu/karate filmer och var utomhus och lekte samt idrotta alla barnen en massa tillsammans
__________________
Senast redigerad av Akilles-själ 2015-04-28 kl. 18:40.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback