2022-08-01, 22:43
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idealet
Det skulle aldrig förefalla mig att köpa osaltat smör (såvida jag inte tänker salta det på egen hand) då det helt enkelt smakar skit jämfört med andra mer saltade alternativ så som extrasaltat eller havssaltssmör.

Jag har aldrig sett smör med havssalt. Var finns det? En saluhall?
Citera
2022-08-01, 22:50
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Jag har aldrig sett smör med havssalt. Var finns det? En saluhall?
Men håll med om att det låter smarrigt.
Citera
2022-08-01, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Inte säkert garanterat ohälsosamt heller. För utvalda individer och utvalda befolkningar kan säkert minskad saltkonsumtion vara av värde men det betyder inte att salt är speciellt farligt för alla.

https://www.scientificamerican.com/a...e-war-on-salt/
Beror ju helt på vilka mängder man snackar om.
Äter man mat som redan är saltad som färdigrätter och en del snabbmat sedan tilltugg med salt, smörgåsar med extra saltat smör osv så kan en del individer komma upp i betydligt högre nivåer än andra.
Vad jag har märkt är ju att folk som saltar maten extra tenderar till att välja extra saltat smör, extra salt på pommes, salt på färdigrätter etc. som redan är ordentligt saltade osv.

Typiskt för någon som fått en högre smak tolerans helt enkelt.
Går ju att se likande tendenser bland folk som äter godis etc. om vardagarna när de gäller socker.
Det blir lätt vatten på hjulet om vi säger så.
Citera
2022-08-01, 23:09
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idealet
Salt, precis som ett gott vin eller en saftig ädelost, är en smakförhöjare som kan få vad som helst smaka gudomligt. Tillsammans med vatten är det också en av kroppens och hjärnans viktigaste byggstenar så varje gång man kan få i sig lite extra salt så borde man inte låta den möjligheten gå till spillo. I min mening kan man aldrig få i sig nog med salt så länge man inte äter rent salt direkt på en sked eller småmumsar på flingsalt som substitut till chips (guilty af).

Det skulle aldrig förefalla mig att köpa osaltat smör (såvida jag inte tänker salta det på egen hand) då det helt enkelt smakar skit jämfört med andra mer saltade alternativ så som extrasaltat eller havssaltssmör.

Eftersom du jämför med vin kan jag också göra det. Att äta vanligt saltat/extrasaltat smör och säga att det smakar gudomligt är som att säga att det billigaste lådvinet smakar gudomligt. Vissa människor har helt enkelt dåliga smaklökar.
Citera
2022-08-01, 23:17
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Eftersom du jämför med vin kan jag också göra det. Att äta vanligt saltat/extrasaltat smör och säga att det smakar gudomligt är som att säga att det billigaste lådvinet smakar gudomligt. Vissa människor har helt enkelt dåliga smaklökar.
Men om nu någon anser att det billigaste lådvinet smakar gudomligt, och att extrasaltat smör är fantastiskt, så anser den personen det.

Förstår inte hur du kan tycka att det är ett så stort personligt problem.
Citera
2022-08-01, 23:21
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Inte lika stor marknad som för osaltat smör. Dessutom är för mycket salt ohälsosamt, vilket leder till en belastning för sjukvården, som i sin tur blir en belastning för samhället och skattebetalarna.

Det är ett slöseri att förstöra smör med salt.
Lite färskpotatis med extrasaltat smör på är svårt att slå till midsommarbordet.
Citera
2022-08-01, 23:29
Medlem
Salt är gott din bebis.
Citera
2022-08-01, 23:39
Medlem
Jag antar att vi pratar smör som i smör som i smör. Inte något jävla bordsmargarin alltså, som halva tråden verkar tro att det handlar om.

Smör använder man oftast i matlagning och bak, och normalt använder man helt osaltat smör. Man saltar det man lagar eller bakar utefter övriga ingredienser. Fråga vilken kock eller bagare som helst.

Det finns en del ”fint smör”, typ Franskt, handgjort, som ibland är saltat med ett finare havssalt. Men det är inget smör man använder i matlagning utan snarare på en fin bit kex eller en baguette.

Bordsmargarin eller typ ”Bregott” som är saltat äter man väl för att det är gott.
Citera
2022-08-01, 23:44
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Bordsmargarin eller typ ”Bregott” som är saltat äter man väl för att det är gott.
Nu handlar tråden om smör.
Citera
2022-08-01, 23:45
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
...och normalt använder man helt osaltat smör.
Det vanligaste smöret i våra butiker är saltat, även om det finns osaltat att köpa.
Citera
2022-08-02, 00:32
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
1. Deras smaklökar måste som sagt vara något fel

Varför har du tolkningsföreträde framför de som tycker att extrasaltat smör är gott?
Citera
2022-08-02, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Beror ju helt på vilka mängder man snackar om.
Äter man mat som redan är saltad som färdigrätter och en del snabbmat sedan tilltugg med salt, smörgåsar med extra saltat smör osv så kan en del individer komma upp i betydligt högre nivåer än andra.
Vad jag har märkt är ju att folk som saltar maten extra tenderar till att välja extra saltat smör, extra salt på pommes, salt på färdigrätter etc. som redan är ordentligt saltade osv.

Typiskt för någon som fått en högre smak tolerans helt enkelt.
Går ju att se likande tendenser bland folk som äter godis etc. om vardagarna när de gäller socker.
Det blir lätt vatten på hjulet om vi säger så.

Att ens nämna salt i samma inlägg som socker tyder ju på en ofantlig ignorans. Som Koreanska paradoxen tydligt påvisar, likt mycket modern forskning, så år kopplingen mellan salt och hjärt- och kärlsjukdomar knappast fastställd.

Ett lågt intag av salt är utan tvekan värre än ett högt, och det finns en negativ korrelation mellan salt intag och all-cause mortality. Det finns en korrelation mellan salt och en viss förhöjning i blodtryck, men det är allt.

Så sunt förnuft pekar på att man än en gång inte skall följa WHO och AHAs hälsorekommendationer (precis som kolesterol, mättat fett, socker, fleromättat fett och aspartam), utan givetvis salta maten som man gjort i 5000 år.

90% av befolkningen i Hong Kong, som lever längst, har ett saltintag över WHOs rekommendation på 5g. Snittet är 8.8g i Hong Kong. Japan som lever näst längst äter i snitt 10g salt per dag, och dubbla WHOs rekommendation. Men du får gärna följa vad Kenya, Somalia ocv Etiopien gör, de är ju som vi alla vet bastioner och framgångssagor kring just hälsa och leverne. De blir ju ändå 58 år i snitt, så de har nog dunderkoll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in