2022-08-02, 01:00
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Dessutom innehåller bröd redan mycket salt, så om man använder extrasaltat smör på det saltade brödet blir det extremt mycket salt.

Så jag förstår inte. För mig är det bara ett slöseri med resurser. Osaltat smör säljs ofta slut i butik, vilket inte hade hänt om de hade producerat osaltat smör istället för extrasaltat smör.
Salt är nyttigt. Bröd är onyttigt, och onödigt. Lär dig något innan du bildar dig en åsikt.

Dessutom så har evolutionen gjort att vi tycker att salt amakar gott. Eftersom det var en bristvara under människans utveckling. Att gilla smaken av salt är alltså ett tecken på god hälsa och goda gener.

Dock så kan jag ge dig en poäng i att man kan salta på smöret själv. Gott, vitt bröd med normalsaltat smör, och salt och peppar som pålägg. Jesus vad gott. Onyttigt, men gott.
Citera
2022-08-02, 01:03
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Salt är nyttigt.
Inte för mycket salt, men jag tvivlar på att extrasaltat smör är farligt för blodtrycket, om man inte äter det i mängder.
Citera
2022-08-02, 02:20
Medlem
Citat:
Eftersom du jämför med vin kan jag också göra det. Att äta vanligt saltat/extrasaltat smör och säga att det smakar gudomligt är som att säga att det billigaste lådvinet smakar gudomligt. Vissa människor har helt enkelt dåliga smaklökar.

Jag skrev aldrig att alla viner smakar gudomligt. Det finns så klart äckliga och goda viner precis som det finns äckliga (t.ex. messmör) och goda smörer (t.ex. med salt). Däremot skrev jag att salt (och viner) fungerar som en smakförhöjare till det du äter det med. Dvs med salt (eller vin) så förhöjs smakerna på det du äter det med och gör det flera gånger bättre än om du bara hade ätit som det är. Använder du däremot ett dåligt vin (eller salt) så blir det så en negativ smakförhöjelse på det du äter det med.

Saltat smör placerar jag i det "positiva" facket. Inte för att saltet nödvändigtvis är av god kvalitet men för att det gör smöret så pass godare än motsvarare variant utan extra salt.
Senast redigerad av Idealet 2022-08-02 kl. 02:29.
Citera
2022-08-02, 02:21
Medlem
CarpeDajms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Inte för mycket salt, men jag tvivlar på att extrasaltat smör är farligt för blodtrycket, om man inte äter det i mängder.
Dosen är giftet vad än det gäller. Även rent vatten.
Citera
2022-08-02, 02:22
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:

Detsamma kan sägas om smör.
Citera
2022-08-02, 02:26
Medlem
MittOchDittKontos avatar
Citat:
Jag förstår verkligen inte varför vissa tycker att extrasaltat smör är så gott. De måste ha något allvarligt fel på sina smaklökar. Även normalsaltat smör smakar äckligt. Dessutom använder tillverkarna bara vanligt billigt bordssalt.

Så den stora frågan är varför någon skulle använda extrasaltat smör, för jag fattar det inte.
Den stora frågan är snarare varför du fokuserar på lite extra salt när du uppenbarligen äcklas av allt smör. Man undrar ju hur du drar dina slutsatser, eller du kanske inte ens tänker efter innan du ställer en fråga.
Citera
2022-08-02, 04:18
Medlem
Fyrahundratolvs avatar
Men det går bra att äta den extrasaltade halvfabrikatmaten med samma skitsalt i som du tycker är så god hemma hos mamma?
Citera
2022-08-02, 09:19
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idealet
Jag skrev aldrig att alla viner smakar gudomligt. Det finns så klart äckliga och goda viner precis som det finns äckliga (t.ex. messmör) och goda smörer (t.ex. med salt). Däremot skrev jag att salt (och viner) fungerar som en smakförhöjare till det du äter det med. Dvs med salt (eller vin) så förhöjs smakerna på det du äter det med och gör det flera gånger bättre än om du bara hade ätit som det är. Använder du däremot ett dåligt vin (eller salt) så blir det så en negativ smakförhöjelse på det du äter det med.

Saltat smör placerar jag i det "positiva" facket. Inte för att saltet nödvändigtvis är av god kvalitet men för att det gör smöret så pass godare än motsvarare variant utan extra salt.

Billigt skitsalt som finns i smörpaketen är inte av bra kvalitet och därför smakar dessa smör äckligt. Det är just därför du ska köpa osaltat smör och vill du ha salt ska du salta själv med ditt eget salt av bra kvalitet. De som tycker att saltat smör som Arla gör är gott har dåliga smaklökar. Så enkelt är det.
Citera
2022-08-02, 10:03
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Billigt skitsalt som finns i smörpaketen är inte av bra kvalitet och därför smakar dessa smör äckligt. Det är just därför du ska köpa osaltat smör och vill du ha salt ska du salta själv med ditt eget salt av bra kvalitet. De som tycker att saltat smör som Arla gör är gott har dåliga smaklökar. Så enkelt är det.

Förklara gärna vad det är för skitsalt de använder som är billigt, onyttigt och smakar illa?
Eftersom du menar på att det finns bättre alternativ att använda i fabriken. Jag köper inte extra- saltat men motivera gärna vilket salt som ska gälla ?

Önskemålet och behovet av extrasaltat kommer att kvarstå av efterfrågan men hur kan du göra det smöret så mycket godare med annat salt. Du kan ju bli rik på detta och konkurrera ut de stora jättarna
Senast redigerad av Sladdaren 2022-08-02 kl. 10:05.
Citera
2022-08-02, 10:05
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Förklara gärna vad det är för skitsalt de använder som är billigt, onyttigt och smakar illa?
Eftersom du menar på att det finns bättre alternativ att använda i fabriken. Jag köper inte extra- saltat men motivera gärna vilket salt som ska gälla ?
Hen föredrar förorenat salt. Rent salt är fy i hens värld.
Citera
2022-08-02, 10:07
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Hen föredrar förorenat salt. Rent salt är fy i hens värld.

Okej, det är sånt där himalaya salt typ som innehåller massa föroreningar antar jag
Citera
2022-08-02, 10:09
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Okej, det är sånt där himalaya salt typ som innehåller massa föroreningar antar jag
Hen tog upp någon variant, kommer inte ihåg vad den hette, men typ. Hen menade att rent salt är kemiskt. Alla kan ju inte ha koll på hur salt framställs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in