Flashback bygger pepparkakshus!
2022-08-01, 20:06
Medlem
Flurps avatar
Vi har en rövhatt i familjen som är allergisk mot mjölk så här blir det fan inte något smör. Utan apäckliga veganska alternativ. Då väljer jag extra saltat! Käft!
Citera
2022-08-01, 20:15
Medlem
För att del människor har byggt upp en tolerans mot salt genom ett allt för stort intag.
Inte speciellt hälsosamt.
Citera
2022-08-01, 20:52
Medlem
Amazon-mannens avatar
För att jag gillar smaken?

Min smak är inte som TS smak, därför gillar jag extrasaltat..
Citera
2022-08-01, 20:54
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
För att del människor har byggt upp en tolerans mot salt genom ett allt för stort intag.
Inte speciellt hälsosamt.

Inte säkert garanterat ohälsosamt heller. För utvalda individer och utvalda befolkningar kan säkert minskad saltkonsumtion vara av värde men det betyder inte att salt är speciellt farligt för alla.

https://www.scientificamerican.com/a...e-war-on-salt/
Citera
2022-08-01, 21:03
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Det är ju bara att salta på själv, hur jobbigt är det?
Hur får du då in saltet i smöret utan att hålla på och greja innan?
Citera
2022-08-01, 21:11
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Hur får du då in saltet i smöret utan att hålla på och greja innan?

Är väl bara att salta mackan som ska ätas?
Citera
2022-08-01, 21:13
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Då läste du inte inlägget du svarade på.

Men jag tar det igen. Jag gillar att ha en klick smör på min nystekta köttbit eller på grönsakerna jag äter till, och gillar smaken även av smöret som ännu inte smält.

Vad dina mackor har med saken att göra förstår jag inte. Men om vi leker med tanken att jag har smör på mina smörgåsar, så är det väl jättefiffigt om jag slipper att salta efter att ha smörat dem.
Senast redigerad av Stormpiskare 2022-08-01 kl. 21:15.
Citera
2022-08-01, 22:03
Medlem
Loreias avatar
Osaltat smör säljer bra för att det är en vanlig ingrediens när man bakar/gör mer söta recept eller av någon anledning vill ha exakta mått av salt i det man gör.
Extrasaltat smör är helt magiskt gott på t.ex. nybakat varmt bröd (inget annat pålägg, bara låta det smälta... mm..) eller nygrillad majskolv.
Citera
2022-08-01, 22:07
Medlem
megacrexs avatar
Citat:
Sant. Visst är det så. Extrasaltat smör innehåller (enl förp.) 1,8 g/100 g.
En portionsförpackning smör är på 10 g och räcker till minst 2 frukostmackor för mig, dvs max 0,09 g per smörgås.
Du kan ju ta osaltat smör och lämpligen dosera saltet själv som så många rekommenderat men jag tror det då blir väsentligt mycket mer salt än "mindre än ett tiondels gram".
Superturbosalty anyone?

Salt utan natriumklorid är inte salt som vi menar i dagligt tal. Det som kan ge särskiljande smak är mineraler (=föroreningar).

Kemiskt sett är ett salt oftast en produkt av en syra och metall, kalium och natrium med saltsyra är det gäller matsammanhang.
Citera
2022-08-01, 22:12
Medlem
St..appvipans avatar
Jag skulle vilja veta vilket varumärke TS väljer för sitt osaltade smör?

Om TS köper någon form av svindyrt osaltat gourmandsmör så har han väl förmodligen lite mer raffinerade smaklökar än de flesta helt enkelt.

Är det däremot något vanligt osaltat standardsmör ser jag inte grejen med att hävda sig ha bättre smaklökar.

Farligt eller ej med salt-frågan skiter jag fullständigt i.
Citera
2022-08-01, 22:37
Medlem
Salt, precis som ett gott vin eller en saftig ädelost, är en smakförhöjare som kan få vad som helst smaka gudomligt. Tillsammans med vatten är det också en av kroppens och hjärnans viktigaste byggstenar så varje gång man kan få i sig lite extra salt så borde man inte låta den möjligheten gå till spillo. I min mening kan man aldrig få i sig nog med salt så länge man inte äter rent salt direkt på en sked eller småmumsar på flingsalt som substitut till chips (guilty af).

Det skulle aldrig förefalla mig att köpa osaltat smör (såvida jag inte tänker salta det på egen hand) då det helt enkelt smakar skit jämfört med andra mer saltade alternativ så som extrasaltat eller havssaltssmör.
Citera
2022-08-01, 22:41
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idealet
... havssaltssmör.
Var hittar du "havssaltsmör"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto