2022-08-01, 09:48
Medlem
JustZlatans avatar
Jag förstår verkligen inte varför vissa tycker att extrasaltat smör är så gott. De måste ha något allvarligt fel på sina smaklökar. Även normalsaltat smör smakar äckligt. Dessutom använder tillverkarna bara vanligt billigt bordssalt.

Så den stora frågan är varför någon skulle använda extrasaltat smör, för jag fattar det inte.
Citera
2022-08-01, 09:49
1) För att man tycker att det smakar bättre
2) För att det håller längre
Citera
2022-08-01, 09:55
Medlem
MASSAGATTIs avatar
För att man gillar smaken ?
Citera
2022-08-01, 09:56
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
1) För att man tycker att det smakar bättre
2) För att det håller längre

1. Deras smaklökar måste som sagt vara något fel på om de tycker att extrasaltat smör smakar bättre.
2. Osaltat smör håller sig minst 6 månader i kylen. Så att "lång hållbarhet" är en av anledningarna till extrasaltat smör köper jag inte, om de nu inte bor i en koja i skogen utan tillgång till kylskåp och el.
Citera
2022-08-01, 10:00
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
1. Deras smaklökar måste som sagt vara något fel på om de tycker att extrasaltat smör smakar bättre.
Det är väl anledningen då, att jag och alla andra som föredrar extrasaltat smör har förstörda smaklökar.

Nu har du fått svar, så tråden kan låsas.
Citera
2022-08-01, 10:07
Medlem
Svårt att strö lite extra salt om man är lagd åt det hållet? Håller helt med TS: Extrasaltat smör borde bort från butikshyllorna!
Citera
2022-08-01, 10:09
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl17Gustaf
Svårt att strö lite extra salt om man är lagd åt det hållet? Håller helt med TS: Extrasaltat smör borde bort från butikshyllorna!
Varför inte enbart ha osaltat smör?
Citera
2022-08-01, 10:14
Medlem
JustZlatans avatar
Dessutom innehåller bröd redan mycket salt, så om man använder extrasaltat smör på det saltade brödet blir det extremt mycket salt.

Så jag förstår inte. För mig är det bara ett slöseri med resurser. Osaltat smör säljs ofta slut i butik, vilket inte hade hänt om de hade producerat osaltat smör istället för extrasaltat smör.
Citera
2022-08-01, 10:18
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Dessutom innehåller bröd redan mycket salt, så om man använder extrasaltat smör på det saltade brödet blir det extremt mycket salt.

Så jag förstår inte. För mig är det bara ett slöseri med resurser. Osaltat smör säljs ofta slut i butik, vilket inte hade hänt om de hade producerat osaltat smör istället för extrasaltat smör.
Nu finns det en marknad för extrasaltat smör, och jag känner ingen som helst oro för att jag skulle få i mig för mycket salt.

Förstår inte på vilket sätt det skulle vara slöseri med resurser. Är du rädd för att saltgruvorna ska sina?

Och varför gör du inte ditt egna smör?
Citera
2022-08-01, 10:20
Medlem
För att det är godare..

Vi står inte just inför någon global saltbrist, du behöver inte oroa dig.
Citera
2022-08-01, 10:20
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Nu finns det en marknad för extrasaltat smör, och jag känner ingen som helst oro för att jag skulle få i mig för mycket salt.

Förstår inte på vilket sätt det skulle vara slöseri med resurser. Är du rädd för att saltgruvorna ska sina?

Inte lika stor marknad som för osaltat smör. Dessutom är för mycket salt ohälsosamt, vilket leder till en belastning för sjukvården, som i sin tur blir en belastning för samhället och skattebetalarna.

Det är ett slöseri att förstöra smör med salt.
Citera
2022-08-01, 10:21
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
För att det är godare..

Vi står inte just inför någon global saltbrist, du behöver inte oroa dig.

Nej, men global smörbrist. Så varför förstöra smöret med salt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in