2023-02-15, 23:20
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trulse53
Åklagaren ser till att det kommer fram känns lite läskigt.
I detta fallet vi diskuterar nu är det uppenbart att åklagaren vinklar all fakta till L nackdel oaktat om det finns positiv fakta med.
Utelämnar viss information så att man inte får hela bilden osv.
Utelämnar saker ur ett av förhören och säger att han aldrig nämnt en viss sak som han visst har osv. Alltså ljuger hon också bara för att göra det svårare för L.

Vad gör L:s advokat i detta läget?

L:s advokats uppgift är ju att försvara sin klient och lägga fram bevisning som talar för en friande/mildrande dom. Advokaten har ju samma rätt som åklagaren att ställa frågor till vittnet. Så om nu åklagaren går hårt på vittnen och bevisning så är det ju advokatens uppgift att ställa frågor som ifrågasätter åklagarens framställan
Citera
2023-02-15, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
L:s advokats uppgift är ju att försvara sin klient och lägga fram bevisning som talar för en friande/mildrande dom. Advokaten har ju samma rätt som åklagaren att ställa frågor till vittnet. Så om nu åklagaren går hårt på vittnen och bevisning så är det ju advokatens uppgift att ställa frågor som ifrågasätter åklagarens framställan

Tack för svar,

Ja det var det jag menade när jag citerade till Kvackkvack, "vad gör advokaten i detta läget", så som du har svarat var min tanke också .
Citera
2023-02-16, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Aha det är samma fall? Har lyssnat på den en gång innan men får kanske göra det igen
Ja det är verkligen obehagligt. Det finns såklart de föräldrar som skakar sina barn, men det finns också de som blir oskyldigt dömda
Hur ska man göra det mer rättssäkert vid så osäkra medicinska bedömningar?

I avsnittet är ”huvudpersonerna” en annan familj, men dom pratar om flera fall och jag har iallafall för mig att det tas upp om det fallet som står artikeln från Aftonbladet.
Hur man ska göra det mer rättssäkert vet jag faktiskt inte, mer än att det inte går att bedöma enbart utifrån triaden att det handlar om skakvåld. Det går ju liksom inte att forska och göra en studie där man skakar barn med flit liksom.. men det behöver ju finnas andra skador/symtom som typ enbart kan vara tecken på skakvåld.
Citera
2023-02-16, 15:12
Medlem
Nån som vet hur det gått idag?
Citera
2023-02-16, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazinglove

Tror inte dom är klara än om dom inte precis blev det! Tror att det var till 16 idag, men kan mycket väl dragit över tiden.
Citera
2023-02-16, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazinglove

Exakt hur allt gick till vet jag inte eftersom jag inte var på plats tyvärr!
Låter dock som att det gick hett till när Knut Wester var med som sakkunning och dessutom sett röntgen utlåtanden m.m.
Lukas släpps i väntan på dom! Vilket för mig låter som en friande dom , måste dock inte vara det!
Citera
2023-02-16, 18:04
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av que-chucha
Låter dock som att det gick hett till när Knut Wester var med som sakkunning och dessutom sett röntgen utlåtanden m.m.
Lukas släpps i väntan på dom! Vilket för mig låter som en friande dom , måste dock inte vara det!

Hoppas han håller sig så långt ifrån I som det bara är möjligt !
Citera
2023-02-16, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cidertider
Hoppas han håller sig så långt ifrån I som det bara är möjligt !

Håller fullständigt med! Jag hoppas att han väljer att aldrig tilltala henne någonsin igen!
Och jag hoppas verkligen att han har det stöd från sina nära som han så väl behöver nu!
Citera
2023-02-16, 18:35
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Håller fullständigt med! Jag hoppas att han väljer att aldrig tilltala henne någonsin igen!
Och jag hoppas verkligen att han har det stöd från sina nära som han så väl behöver nu!

Precis så tänker jag också. Han behöver mycket stöd nu och framöver 🙏
Citera
2023-02-16, 18:50
Medlem
Vallasands avatar
Seriöst? Är Lukas släppt?
Citera
2023-02-16, 19:12
Medlem
Citat:

Håller också med! Hoppas verkligen han klarar av att hålla sig borta och kan bygga upp sig själv!
Citera
2023-02-16, 19:13
Medlem
Citat:

Oj då, hoppas man får veta vad som sades 🙊
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in