2023-02-03, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Fast är hon verkligen HELT frikänd? Är det inte så att misstanke kvarstår, men något försvagad?

Hon är helt avskriven.
Citera
2023-02-03, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H3jh0pp
Alltså jag är förvirrad.. i FUP står det överallt att skadorna är max ett dygn gamla osv men i utlåtandet från rättmedicin står det upp till en vecka(!) Vilket ni kommer kunna se nedan.

Listar två exempel här som gör att mitt tvivel just blev väldigt mycket större.
Väntar dock med spänning på att få höra Silops anledningar till dessa formuleringar.
Kanske är rättsläkaren också hjärntvättad av L?🙂

Varför skriver man olika dagar på olika ställen, det för mig tyder ju på att man inte vet med säkerhet. Dessutom blir det ju ganska motsägelsefullt och förvirrande.
Detta får mig fundera ännu mer på hundkollisionen under helgen faktiskt..

Aktbilaga 82
Sida 175
Skiktröntgen hjärna 22-07-25: Färska blödningar under hjärnans hårda hinna på båda sidor av hjärnan. Blödningarna bedöms som troligen inte äldre än någon vecka. Misstanke om syrebristförändringar.

Sida 176
Ögonbottenundersökning 22-07-26: Utbredda blödningar i näthinnans alla delar i båda ögonen. Blödningarna är utbredda belägna i näthinnans alla lager med färsk utseende, sannolikt inte äldre än några dagar och maximalt en veckas ålder. Man bedömer utseendet på blödningarna som förenligt med skakvåld. De eventuella differentialdiagnoserna förkastas.

Exakt detta jag påtalat. Tack för att du kopierade in och förtydligade detta
L var den som verkade älska J och I var den som inte verkade vilja ha med henne att göra

Visst har det kunnat brista för L ändå men till och med en av sönerna säger ju att han inte tror Lukas gjort något men däremot mamma….
Citera
2023-02-03, 19:47
Medlem
Citat:
Alltså jag är förvirrad.. i FUP står det överallt att skadorna är max ett dygn gamla osv men i utlåtandet från rättmedicin står det upp till en vecka(!) Vilket ni kommer kunna se nedan.

Väntar dock med spänning på att få höra Silops anledningar till dessa formuleringar.

Varför skriver man olika dagar på olika ställen, det för mig tyder ju på att man inte vet med säkerhet. Dessutom blir det ju ganska motsägelsefullt och förvirrande.

Aktbilaga 82
Sida 175
Skiktröntgen hjärna 22-07-25: Färska blödningar under hjärnans hårda hinna på båda sidor av hjärnan. Blödningarna bedöms som troligen inte äldre än någon vecka. Misstanke om syrebristförändringar.

Sida 176
Ögonbottenundersökning 22-07-26: Utbredda blödningar i näthinnans alla delar i båda ögonen. Blödningarna är utbredda belägna i näthinnans alla lager med färsk utseende, sannolikt inte äldre än några dagar och maximalt en veckas ålder. Man bedömer utseendet på blödningarna som förenligt med skakvåld. De eventuella differentialdiagnoserna förkastas.

Precis. Jag är inte alls säker på att det inte är mamman som gjort det. Därför tror jag att pappan inte kommer att dömas. Klantig utredning på nåt sätt. Borde gått att åtala dem tillsammans under mammans garantansvar.
Citera
2023-02-03, 19:49
Medlem
Vi är många som tror att han kommer att frias eftersom det inte är uteslutet att I gjort det när hon varit hemma och vänt.
Citera
2023-02-03, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Vi är många som tror att han kommer att frias eftersom det inte är uteslutet att I gjort det när hon varit hemma och vänt.

Det är vi eniga om men hur kan åklagaren ens anse sig ha tillräckliga bevis för åtal när rättsläkarens utlåtande och FUP säger två olika saker?
Så förvirrad..
Citera
2023-02-03, 20:12
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Säger Bella.
Nej säger förundersökningen och lagen.
Citera
2023-02-03, 20:13
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Det är vi eniga om men hur kan åklagaren ens anse sig ha tillräckliga bevis för åtal när rättsläkarens utlåtande och FUP säger två olika saker?
Så förvirrad..
Därför att hon inte kunde ha gjort det den korta stund hon var hemma.
Enkelt
Citera
2023-02-03, 20:34
Medlem
silopsilops avatar
Citat:

Aktbilaga 82
Sida 175

Sida 176
Jag såg ett vittnesupptag där det sades max ett dygn.
Orkar inte leta nu.
Oavsett så berättar ju Lukas om när hunden springer över barnet för att förklara blåmärkena som inte är mer än några dagar gamla.
Återigen en otrolig historia av honom och som han måste korrigera när förhörsledaren frågar upp om blåmärkenas placering
Jag känner mig rätt övertygad om att han blir fälld
och det lite roliga är ju att en stor del som talar för honom som förövare är hans egna berättelse om hur lite hon rör barnet,
Man kan inte både äta kakan och ha den kvar.
Citera
2023-02-03, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silopsilop
Därför att hon inte kunde ha gjort det den korta stund hon var hemma.
Enkelt

Hur vet du det? Hur vet du exakt vad som hände den stunden hon var hemma? Var du där? Tar inte många minuter (kanske sekunder?) att skaka ett barn.
Citera
2023-02-03, 20:40
Medlem
Citat:

Aktbilaga 82
Sida 175

Sida 176

Här kommer ytterligare två saker som väcker oklarheter hos mig.

1. Detta betyder indirekt att blödningen i hjärnan kan vara det enda fynd som är orsakat av något yttre medans samtliga övriga fynd kan vara följdsymptom.
En hund har brakat in i barnet och dessutom orsakat ett blåmärke i pannan så sent som någon/några dagar innan.
2. Återigen så sitter rättsläkaren och gissar(?) i och med att hon själv säger att det är svårbedömt.
3. Mig veterligen har hon enbart uteslutit att hunden skulle kunna hoppa i sängen eller lägga sig på J och orsaka detta men kraschande hund i babygym tas aldrig upp.

Med det sagt så är detta, genom skumläsning, 4 saker som verkligen får mig höja på ögonbrynen.
Att jag lyfter på ögonbrynen är för att dom i övrigt till stor del nästan upplevs besatta av att peka på att yttre våld av just annan vuxen ägd rum medans dessa 4 saker kan tala emot detta och tala för L ord och jakt efter anledning.
Aldrig upplevt en såhär tunn FUP med en så självsäker åklagare faktiskt.

Aktbilaga 81 stora FUP
Sida 280
Sen gjorde vi en ögonundersökning idag och det är för att titta i ögonbotten och då ser vi att hon har ögonbottenblödningar i samtliga kvadranter, de delar in ögat i fyra delar. Då har hon i samtliga kvadranter. Jag har inte fått detta svar skriftligt utan berättat för mig muntligt av läkaren. Nu behöver man egentligen få en kontakt med ögonläkare som får titta på de här blödningarna och göra bedömningen om det är äldre blödningar eller om det är färska. Dessa blödningar kan uppstå om du har en ökad blödningsbenägenhet. Man kan också få så här om man har en traumatisk hjärnskada, typ som efter en trafikolycka men då ser de också ut på ett speciellt sätt. Vi har ju inte fått svaret riktigt än. Men vi har ju inte fått några rapporter på att
Junie skulle ha varit med om något liknande, ingen av föräldrarna säger att de till exempel har tappat henne. Eftersom de inte säger att Junie varit med om någon trauma. då ska man inte få ögonbottenblödningar i fyra kvadranter, utan det talar ju för att hon har en tillfogad skada.

Sida 288 (förhör med överläkare RMV)
Under vilken tid visar sig symtomen?
Oftast kommer symtomen i direkt samband med att man har skakat men vi har haft ärenden
och det finns i litteraturen också där man inte har upplevt att barnet är dåligt i mellantiden
innan man får sin första kramp eller medvetandetillfälle. Vi pratar då inte om många dagar.
Det är jätte svårt att säga men de flesta kommer i direkt anslutning till själva skakningen.
Citera
2023-02-03, 20:42
Medlem
Citat:
Så förvirrad..

Jadu… Åklagaren bedömer väl att utredningen visar att det är pappan och väljer åtal. Hans bedömning av den sammantagna bevisningen antar jag. Aldrig varit med om ett så tveksamt fall. Blir spännande att se vad tingsrätten tycker om det hela…
Citera
2023-02-03, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazinglove
Hur vet du det? Hur vet du exakt vad som hände den stunden hon var hemma? Var du där? Tar inte många minuter (kanske sekunder?) att skaka ett barn.

Precis, vad gjorde hon då han var och duschade ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in