Citat:
Ursprungligen postat av
H3jh0pp
Alltså jag är förvirrad.. i FUP står det överallt att skadorna är max ett dygn gamla osv men i utlåtandet från rättmedicin står det upp till en vecka(!) Vilket ni kommer kunna se nedan.
Listar två exempel här som gör att mitt tvivel just blev väldigt mycket större.
Väntar dock med spänning på att få höra Silops anledningar till dessa formuleringar.
Kanske är rättsläkaren också hjärntvättad av L?🙂
Varför skriver man olika dagar på olika ställen, det för mig tyder ju på att man inte vet med säkerhet. Dessutom blir det ju ganska motsägelsefullt och förvirrande.
Detta får mig fundera ännu mer på hundkollisionen under helgen faktiskt..
Aktbilaga 82
Sida 175
Skiktröntgen hjärna 22-07-25: Färska blödningar under hjärnans hårda hinna på båda sidor av hjärnan. Blödningarna bedöms som troligen inte äldre än någon vecka. Misstanke om syrebristförändringar.
Sida 176
Ögonbottenundersökning 22-07-26: Utbredda blödningar i näthinnans alla delar i båda ögonen. Blödningarna är utbredda belägna i näthinnans alla lager med färsk utseende, sannolikt inte äldre än några dagar och maximalt en veckas ålder. Man bedömer utseendet på blödningarna som förenligt med skakvåld. De eventuella differentialdiagnoserna förkastas.
Här kommer ytterligare två saker som väcker oklarheter hos mig.
1. Detta betyder indirekt att blödningen i hjärnan
kan vara det enda fynd som är orsakat av något yttre medans samtliga övriga fynd
kan vara följdsymptom.
En hund
har brakat in i barnet och dessutom orsakat ett blåmärke i pannan så sent som någon/några dagar innan.
2. Återigen så sitter rättsläkaren och gissar(?) i och med att hon själv säger att det är svårbedömt.
3. Mig veterligen har hon enbart uteslutit att hunden skulle kunna hoppa i sängen eller lägga sig på J och orsaka detta men kraschande hund i babygym tas aldrig upp.
Med det sagt så är detta, genom skumläsning, 4 saker som verkligen får mig höja på ögonbrynen.
Att jag lyfter på ögonbrynen är för att dom i övrigt till stor del nästan upplevs besatta av att peka på att yttre våld av just annan vuxen ägd rum medans dessa 4 saker kan tala emot detta och tala för L ord och jakt efter anledning.
Aldrig upplevt en såhär tunn FUP med en så självsäker åklagare faktiskt.
Aktbilaga 81 stora FUP
Sida 280
Sen gjorde vi en ögonundersökning idag och det är för att titta i ögonbotten och då ser vi att hon har ögonbottenblödningar i samtliga kvadranter, de delar in ögat i fyra delar. Då har hon i samtliga kvadranter. Jag har inte fått detta svar skriftligt utan berättat för mig muntligt av läkaren. Nu behöver man egentligen få en kontakt med ögonläkare som får titta på de här blödningarna och göra bedömningen om det är äldre blödningar eller om det är färska. Dessa blödningar kan uppstå om du har en ökad blödningsbenägenhet. Man kan också få så här om man har en traumatisk hjärnskada, typ som efter en trafikolycka men då ser de också ut på ett speciellt sätt. Vi har ju inte fått svaret riktigt än. Men vi har ju inte fått några rapporter på att
Junie skulle ha varit med om något liknande, ingen av föräldrarna säger att de till exempel har tappat henne. Eftersom de inte säger att Junie varit med om någon trauma. då ska man inte få ögonbottenblödningar i fyra kvadranter, utan det talar ju för att hon har en tillfogad skada.
Sida 288 (förhör med överläkare RMV)
Under vilken tid visar sig symtomen?
Oftast kommer symtomen i direkt samband med att man har skakat men vi har haft ärenden
och det finns i litteraturen också där man inte har upplevt att barnet är dåligt i mellantiden
innan man får sin första kramp eller medvetandetillfälle. Vi pratar då inte om många dagar.
Det är jätte svårt att säga men de flesta kommer i direkt anslutning till själva skakningen.