2022-10-09, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Tja, man kan se det s. Man kan ven se det som att ni tog en chansning p att ett flertal faktorer skulle falla ut p ett visst stt, vilket dom sedan gjorde. Och ni har lyckats med detta konststycket tv gnger.

Ja, d r 10 000kr-frgan: Hur mycket skicklighet respektive hur mycket tur ligger egentligen bakom dessa "trades"? Sett i backspegeln, ligger det ofta i mnniskans natur att vilja hnvisa till det frstnmnda. Frgan kvarstr, om nu framtiden var s frutsgbar, varfr agerade inte fler?

Jag tycker att jag sett ett par kriser och att det upprepar sig.

Nu har jag ett hotell och tv hyreshus p gng, r lite i kvalet om det r en bra affr eller inte s spola fram tv r och sen frgar du s fr vi se om jag grter ut hos FB eller om det bar sig
Citera
2022-10-09, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Just nu r dock elpriset 15 re/kWh.
Och i morgon vid samma tid 11 re/kWh.
Och priset p naturgas faller stadigt.
Lika s pris p olja. S till den milda grad att OPEC tala om att minska produktionen. Fr att hlla priset drgligt hgt.

Just nu gr det iaf inte riktigt som du tror.

Brsen kommer vnda upp, troligen till vren. (Svida inget ofrutsett intrffar). Och bostadspriserna en tid drefter.
Vi fr se hur det utvecklar sig.

Vi fr hoppas att du fr rtt
Citera
2022-10-09, 21:20
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Vet inte hur mnga kriser du sett men nr det gr uppt d gr det snabbt.

Skambuden kan du ju lgga 30% under och s fort det brjar g uppt igen frsvinner dom.
Nr frvntningarna vnder d r all rabatt borta p dagen.

Hur skulle ett hypotetiskt scenario se ut dr det snabbt gr upp? Inte ens om inflationen avtar och rntekningarna trappas ner s r det srskilt ltt ty se hur det skyhga priserna snabbt skulle sticka ivg.
Citera
2022-10-09, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Nu har jag frvisso bara hrt trailern till lrdagsintervjun, men skulle tro att pongen hr var att Theden anser att slopat amorteringskrav r inflationsdrivande och i lngden kommer att behva vgas in vid efterfljande "rntemte".

Allts, bostadsgarna fr i praktiken antingen en amorteringsutgift eller samma(-ish) belopp i rntekostnad. Jag vet vad jag skulle valt iaf.

Det r klart det r inflationsdrivande och gr emot det Rb gr idag. Att hja rntan fr att mota inflationen. Det r det Theden menar ja.
Styrrntan pverkar ju dock mycket mer n bara rntan p bostadsln, s det r ju inte s enkelt att man bara hjer rntan med lite mer s blir det ett nollsummespel fr just lntagare till bostder. Man har tv tusen andra parametrar att ta i hnsyn, som ocks pverkas av rntelget.
Amorteringskravet r ju dessutom ngot av ett statement dr det kan finnas politiska vinster i att avskaffa det.
Personligen tror jag det blir svrt att ha det kvar om det blir allt fr mrkt i konjunkturen framt senvinter/vren. Det r ett medel fr politikerna att gra ngot.
Citera
2022-10-09, 22:20
Medlem
Citat:

Nu har jag ett hotell och tv hyreshus p gng, r lite i kvalet om det r en bra affr eller inte s spola fram tv r och sen frgar du s fr vi se om jag grter ut hos FB eller om det bar sig

Jag tror du missuppfattar mig lite (eller r jag dlig p att uttrycka mig), r inte ute efter att regna p din parad eller s. r du vertygad om signalerna du ser - kr d p dom! Det r s en investerare ska agera. Det, och kpa nr blodet flyter. De flesta stora fastighetskungar idag, kpte nr 90-talskrisen var som vrst.
Citera
2022-10-09, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Det r klart det r inflationsdrivande och gr emot det Rb gr idag. Att hja rntan fr att mota inflationen. Det r det Theden menar ja.
Styrrntan pverkar ju dock mycket mer n bara rntan p bostadsln, s det r ju inte s enkelt att man bara hjer rntan med lite mer s blir det ett nollsummespel fr just lntagare till bostder. Man har tv tusen andra parametrar att ta i hnsyn, som ocks pverkas av rntelget.
Amorteringskravet r ju dessutom ngot av ett statement dr det kan finnas politiska vinster i att avskaffa det.
Personligen tror jag det blir svrt att ha det kvar om det blir allt fr mrkt i konjunkturen framt senvinter/vren. Det r ett medel fr politikerna att gra ngot.

Ja, det r en lgt hngande frukt som antagligen gr hem i stugorna. ven om det r dligt fr det finansiella systemet som helhet (kad privat skuldsttning).

Amorteringen kan du ju nd pausa om du ligger pyrt till privatekonomiskt. Och kravet pverkar ju inte s mnga, procentuellt sett.
Citera
2022-10-09, 23:43
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Jag har frutsptt att det r i dylika omrden som prisfallet kommer bli strst.

https://www.expressen.se/ekonomi/bos...den-var-dopad/

Eller hus i Ramundberget fr 5.8 miljoner.. priset p fjllstugor kommer implodera
Citera
2022-10-10, 01:54
Medlem
Tittat p ett fritidshus som av ngon anledning mste kpas kontant. Blir det inte slt nu borde priset bli rejlt mycket lgre framver.

Men vad kan det vara som gr att det ej r belningsbart? Frn annonsen:

Citat:
- OBS: HUSET R FRMODLIGEN EJ BELNINGSBART, dvs detta hus kan ej utgra skerhet fr ln. Var vnlig och kontakta din bank i frgan.
- OBS: HUSET FR INTE RIVAS FR ATT BYGGA PERMANENTBOSTAD. Fr endast anvndas till fritidshus.
Citera
2022-10-10, 02:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Tittat p ett fritidshus som av ngon anledning mste kpas kontant. Blir det inte slt nu borde priset bli rejlt mycket lgre framver.

blir fan bara misstnksammare affrer dr ute. undvik alla som har en kostym!
Citera
2022-10-10, 02:49
Bannlyst
Citat:

ingen expert men kpa med ln lter som sjlvmord om jag frstr allt med rntor rtt.
Citera
2022-10-10, 02:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Fr hlla om att det var uppenbart att inflationen rntorna frmodligen var p vg upp i himmelen redan i februari och mars i r.

Men det stoppade frsts inte bostadskparna som vid det laget hade blivit en nstan frireligis grupp som var helt avskrmande frn verkligheten.
typ hela mitt ntverk med vnner och bekanta frn skolan. alla har satt sig i skiten nu...men ingen frstr varfr.

knner mig smart som fan nu! hyreslgh och fast elavtal. jag ska fan bli rik nu!
Citera
2022-10-10, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market

Var visst tomtrtt. 44k/r i avgift. Nej tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in