Citat:
Ursprungligen postat av
vraalaak
Nu har jag frvisso bara hrt trailern till lrdagsintervjun, men skulle tro att pongen hr var att Theden anser att slopat amorteringskrav r inflationsdrivande och i lngden kommer att behva vgas in vid efterfljande "rntemte".
Allts, bostadsgarna fr i praktiken antingen en amorteringsutgift eller samma(-ish) belopp i rntekostnad. Jag vet vad jag skulle valt iaf.
Det r klart det r inflationsdrivande och gr emot det Rb gr idag. Att hja rntan fr att mota inflationen. Det r det Theden menar ja.
Styrrntan pverkar ju dock mycket mer n bara rntan p bostadsln, s det r ju inte s enkelt att man bara hjer rntan med lite mer s blir det ett nollsummespel fr just lntagare till bostder. Man har tv tusen andra parametrar att ta i hnsyn, som ocks pverkas av rntelget.
Amorteringskravet r ju dessutom ngot av ett statement dr det kan finnas politiska vinster i att avskaffa det.
Personligen tror jag det blir svrt att ha det kvar om det blir allt fr mrkt i konjunkturen framt senvinter/vren. Det r ett medel fr politikerna att gra ngot.