Citat:
Ursprungligen postat av
Immelman
Trovrdighet?
Ja, vet du vad det ordet betyder?
Citat:
P 70-talet fanns korruption p riktigt. Miljonprogrammet var nedlusat med mutor, vnskapskorruption och politisk korruption. Det r knappast ngon hemlighet att facket sjlv p ngra f r skapade ett av Sveriges strsta byggbolag ungefr lika stort som Skanska som en direkt fljd av kontrakt fr att bygga miljonprogrammet. Kontrakt de fick av sig sjlva s a s.
S mycket snack som mynnar ut i en s ltt motbevisad lgn. BPA uppstod inte ur det tomma intet och fackliga byggbolag existerade lngt innan miljonprogrammet. Att man drev igenom sammanslagningar vid miljonprogrammets tidpunkt r vl ganska logiskt nr det helt pltsligt blev betydligt strre projekt som skulle frdigstllas.
https://www.byggnadsarbetaren.se/nar...ka-var-storre/
Citat:
Jag undviker detaljerade exempel och namn p individer.
Hade inte spelat ngon som helst roll om du s brjat skriva lnga listor med namn hr. Allt du skriver drar du rakt frn ditt eget rvhl och du har ingen som helst klla att backa upp dina pstenden med. Jag vidhller dock att det r komiskt att du tror att ngon skulle svlja att du inte vgar skriva ut dina lgner p Flashback under ett anonymt konto 50-60 r senare fr att det skulle leda till att du outar dig sjlv.
Citat:
Dagens byggfretag r ett under av seriositet. Jag har jobbar med dem ocks p senare tid,
Mngden regler och underliggande kostnader r enorma. Frmst till kommunerna.
Komiskt. Jag refererar till mitt tidigare inlgg.
"Av de som r verksamma inom byggbranschen tror 49 procent att det finns karteller inom den egna branschen och 71 procent tror att det frekommer korruption. Det visar en enkt genomfrd av Konkurrensverket.". Ett under av seriositet var det ja. Ganska imponerande av dig att springa omkring p byggplatser n idag nr du mste vara 70-80 r gammal. Hatten av till dig, p riktigt.
https://www.konkurrensverket.se/info...byggbranschen/
Citat:
Givetvis gr det att tjna pengar men som sagts r marginalerna lvtunna beroende p tuff konkurrens. Oligopolet finns inom Sverige men i de riktigt stora projekten kommer internationella bolag in och bjuder och det finns ju exempel dr stora konsortier gr i KK fr att de komplexa projekten inte gr ihop.
Jass? Vilken konkurrens r det du talar om? Den konkurrens som innebar att Skanska fick bada i pengar i samband med Nya Karolinska som kostade 10x vad tv snarlika projekt i Tyskland kostade tillsammans? Och vem stod fr notan nr det visade sig att NKS blev bra mycket dyrare n planerat? Inte fan var det Skanska. Frn 14 miljarder till 47. Mer n 3x det tnkta priset, r detta hur dina "under av serisitet" arbetar?
https://www.svd.se/a/f95bac27-2dbf-4...-toppsjukhusen
Citat:
Och nej, det gr liksom inte att gmma pengar i stora brsnoterade bolag. Och svarta pengar existerar inte som p 70-talet nr det frekom resvskor med kontanter som bytte gare. En del konstig arbetskraft kan dyka upp i tredje och fjrde UE led men varje gubbe ska ha ID06. Fusk i stor skala existerar inte idag.
"En del konstig arbetskraft"? Det fullkomligt kryllar med Polacker, Rumner, Bulgarer, Polacker, Ryssar m.m. p byggplatserna runt om landet och det r sannerligen inte vita pengar dessa betalas med. Sg ett bygge frra ret dr elen installerats av rumner. Svensk standard p det? Knappast. Svenska lner? Fat chance. Brottsligt? Tveklst. ID06 r ett skmt det fattar vem som helst. Fusk i stor skala existerar absolut idag. Du kan ju bara titta p UR:s inslag om Mall of Scandinavia. Det byggdes 2012, ID06 infrdes 2006. Finns fortfarande uppe p SVT att se och om du tror att Mall of Scandinavia r ett unikt fall eller att skiten upphrde 2015 nr Mall of Scandinavia invigdes s r du direkt korkad.
Fr vrigt s hade jag flera r i byggbranschen innan jag lmnade skiten och skolade om mig och jag behver inte ha levt p 60- eller 70-talet fr att kunna bilda mig en uppfattning (som inte bygger p vrdelsa anekdoter) om det mest omskrivna byggnadsprojektet i svensk historia.