2022-10-22, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Fast du har ju sjlv sagt att 1991 d var det slakt p riktigt.
r ju sjlvklart att sjunker priserna tillrckligt s kommer det finnas en kpare.

Absolut var det s.

Men det pverkade enbart det ftal som hamnat fel i positionerna. Medvetet eller ej.
Den stora majoriteten berrdes inte alls eftersom de inte behvde slja bara fr att vrdet p deras bostder p pappret minskade.

Och sen gick det ver p ngra r. Bortt 1996 var det knappt ngon som kom ihg "kraschen"

Och vi r inte i nrheten av 1991-lget n
Citera
2022-10-22, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Visst. Omsttningen har ju minskat. Men jag tror att knslan av att det str stilla mest r en illusion av att avslut med slutpriser mrkas p Hemnet samt att mnga vljer att inte slja till marknadspris s mnga objekt ligger kvar.

Ja det r ju det jag sger.

Om man inte behver/r tvingad att slja s gr man inte det till det man uppfattar r fr lgt pris. Varfr skulle man?

P Vrmd har t ex inte ens priserna gtt ned alls och dr r det ganska hg omsttning fljdaktligen.

P Liding har priserna gtt ned liksom omsttningen. (Dock fortfarande en bra bit kvar till 2019-niv)

Helt naturligt
Citera
2022-10-22, 21:07
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Vad finns det egentligen fr skl att tro att priserna inte kommer falla i paritet med det kade kostnaderna?

Dvs om rntor, energipriser m.m. resulterar i en 30% utgiftskning borde inte priserna rimligtvis sjunka med ungefr lika mycket?
Citera
2022-10-22, 21:22
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Forskning? Jag brjar tro att du driver med alla hr.

Det r knappast ngot kontroversiellt att statligt subventionerat byggande som under miljonprogrammet var en katastrof ur mnga perspektiv.

Srskilt nr det gller korruption.
Jag kan inte outa mig med vldigt konkreta exempel men vi pratar om vldigt stora delar av de statliga pengarna som hamnade i vldigt privata fickor.

Du tror vl inte p fullt allvar att det var statliga fretag som byggde miljonprogrammet?

Det var stora oligopolaktrer d som nu

Nu vet jag i alla fall med 100% skerhet att du inte har den blekaste aning om vad du pratar om

Det fetade summerar din trovrdighet ganska vl. Du hvdar allts p fullaste allvar att du inte kan tala om hndelser fr 50-60 r sedan av rdsla att outa dig sjlv. Hndelser som fr vrigt har ungefr lika mycket vrde fr diskussionen som dina anekdoter d det du skriver omjligt kan verifieras. Men ja, jag vet vem som mulade svl JFK som Palme men dessvrre kan jag inte sga fr mycket fr jag inte vill outa mig sjlv.

Ja, jag baserar mina sikter p forskning och nej jag tror inte att det var statliga fretag som byggde miljonprogrammen. Det jag vet, dremot, var att det var en toppstyrd process dr staten var i allra hgsta grad involverad stttad av landets expertis vilket innebar en helt annan insyn och kravbild p de inblandade fretagen. Det r iaf bra att du ppet erknner att vi har oligopol idag inom byggbranschen. Det r iaf. mer n vad Barf och liksom-fb har begripit d dessa fortfarande verkar tro att vi har fri konkurrens som bidrar till att driva ner priserna inom byggindustrin.

Du sger att det finns kritik gentemot miljonprogrammet och jag har, till skillnad frn dig, konkretiserat denna kritik och terkommer fortfarande till samma pong som jag gjort frn brjan; nmligen att det r gedigna byggen. Att de blev felplacerade och befolkade av samhllets nedre skikt bryr jag mig inte srskilt mycket om d detta i sig inte r kritik mot sjlva byggnadssttet. Inte heller r det faktum att vi byggde fr mycket kritik mot sttet vi byggde p.

Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Vem tror du kommer att bygga om inte dina karteller? Eller r det Ulf och Ebba vi kommer att se ute p byggena tnker du?

Det kan vara jag, men imo har du inte tnkt tanken klart.

Om du inte klarar av att skilja p fretag och anstllda s vet jag inte riktigt vad jag ska sga till dig. Det r NCC, PEAB och Skanska jag vlill bli av med, inte de som r anstllda dr, ven om det givetvis kan innebra att mnniskor blir redundanta nr vi effektiviserar byggnadsprocessen.

Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Om det var s skulle de bostderna st tomma d de blir fr dyra. Och folk bo i bostderna som byggs av de mindre fretagen som d blir billigare.

(F r rrelsemarginalen ca 1-3% fr bygg entreprenad varje gng vi tittar efter).
Det blir knepigt att tala om den rapporterade rrelsemarginalen nr vi talar om en bransch som kanske toppar listan ver andelen svarta pengar, mutbrott och allmnt svineri. Men lt oss sga att din uppgivna rrelsemarginal r korrekt och det inte tas ut enorma summor under bordet, var finns risken fr byggjttarna? I stort sett alla kostnader kapas omgende nr marknaden str stilla och man lmnar sannerligen inte offerter dr man kommer frlora pengar.
Citera
2022-10-22, 21:28
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radetzky
Men om man spara p ett bankkonto s blir vl pengarna inte bara liggandes utan banken behver investera dessa, genom att lna ut.
Nej. Banken investerar inget. Den har inga medel att investera fr.

Kort exempel med frklaring:
1. Du gr till banken och ber om ett blanco-ln p 10 kSEK.
2. Banken gr med p det.
3. Du ker p en skuld p 10 kSEK till banken.
4. Banken ker p en skuld p 10 kSEK till dig. Dvs det som ditt lnekonto kats p med. Ditt lnekonto visar den fordran du har p den juridiska person som banken r.

Resultatet r att banken lnar 10 kSEK av dig och lnar ut 10 kSEK till dig.
Och precis samma gller dig.

Kper du nu ngot av Fia fr 10 kSEK s tar hon ver din fordran p banken p 10 kSEK. Och d lnar banken 10 kSEK av henne och lnar ut 10 kSEK till dig.

Banken har inget mer att investera fr.

Citat:
Ursprungligen postat av Radetzky
Ibland lter det som om spara istllet fr konsumera r nt dligt
Spara r varken bra eller dligt. Men om hushllen konsumerar mindre blir ni arbetslsa. Det inses ltt p s vis att mindre arbete efterfrgas.
Om hushllen halverar sina frisrbesk s blir hlften av frisrerna arbetslsa. Eller hur?
Och kar inte hushllen sin konsumtion av annat s har de som blivit arbetslsa ingen annan mjlig anstllning.

Drav att CB snker rntan nr hushllen konsumerar vl lite. Rntan snks fr att frsmra avkastningen p sparande, s att hushllen skall konsumera mer. S att de som r arbetslsa kommer i arbete.
Med en friare arbetsmarknad s finns andra mjligheter. Men det har de flesta lnder inte.

ROT-avdrag r en del i detta. Genom att det blir relativt billigare att kpa arbete av hantverkare och frbttra bostaden kar omsttningen av pengar och fler kommer i arbete. D kar bostdernas vrde och man startar trdar om bostadsbubbla p Flashback.
Citera
2022-10-22, 21:29
Medlem
Citat:
Jag undrar hur du avgr det?

Just "dligt" r en vldigt flummig term, som egentligen inte sger ngot. Kan du konkretisera.

Fr kan skert innebra att vlfrdsanstllda kommer dra sig till andra orter, dr det finns mer prisvrda bostder. Jag knner personligen flera lrare som flyttat frn Stockholm till mindre orter pga detta.
Citera
2022-10-22, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Det fetade summerar din trovrdighet ganska vl. Du hvdar allts p fullaste allvar att du inte kan tala om hndelser fr 50-60 r sedan av rdsla att outa dig sjlv. Hndelser som fr vrigt har ungefr lika mycket vrde fr diskussionen som dina anekdoter d det du skriver omjligt kan verifieras. Men ja, jag vet vem som mulade svl JFK som Palme men dessvrre kan jag inte sga fr mycket fr jag inte vill outa mig sjlv.

Ja, jag baserar mina sikter p forskning och nej jag tror inte att det var statliga fretag som byggde miljonprogrammen. Det jag vet, dremot, var att det var en toppstyrd process dr staten var i allra hgsta grad involverad stttad av landets expertis vilket innebar en helt annan insyn och kravbild p de inblandade fretagen. Det r iaf bra att du ppet erknner att vi har oligopol idag inom byggbranschen. Det r iaf. mer n vad Barf och liksom-fb har begripit d dessa fortfarande verkar tro att vi har fri konkurrens som bidrar till att driva ner priserna inom byggindustrin.

Du sger att det finns kritik gentemot miljonprogrammet och jag har, till skillnad frn dig, konkretiserat denna kritik och terkommer fortfarande till samma pong som jag gjort frn brjan; nmligen att det r gedigna byggen. Att de blev felplacerade och befolkade av samhllets nedre skikt bryr jag mig inte srskilt mycket om d detta i sig inte r kritik mot sjlva byggnadssttet. Inte heller r det faktum att vi byggde fr mycket kritik mot sttet vi byggde p.

Om du inte klarar av att skilja p fretag och anstllda s vet jag inte riktigt vad jag ska sga till dig. Det r NCC, PEAB och Skanska jag vlill bli av med, inte de som r anstllda dr, ven om det givetvis kan innebra att mnniskor blir redundanta nr vi effektiviserar byggnadsprocessen.

Det blir knepigt att tala om den rapporterade rrelsemarginalen nr vi talar om en bransch som kanske toppar listan ver andelen svarta pengar, mutbrott och allmnt svineri. Men lt oss sga att din uppgivna rrelsemarginal r korrekt och det inte tas ut enorma summor under bordet, var finns risken fr byggjttarna? I stort sett alla kostnader kapas omgende nr marknaden str stilla och man lmnar sannerligen inte offerter dr man kommer frlora pengar.

Trovrdighet?

Du har uppenbarligen fullstndigt noll koll p hur byggbranschen fungerar bde nu och d.

Liksom du inte har ngon som helst kunskap om enkla fretagsekonomiska sammanhang.

P 70-talet fanns korruption p riktigt. Miljonprogrammet var nedlusat med mutor, vnskapskorruption och politisk korruption. Det r knappast ngon hemlighet att facket sjlv p ngra f r skapade ett av Sveriges strsta byggbolag ungefr lika stort som Skanska som en direkt fljd av kontrakt fr att bygga miljonprogrammet. Kontrakt de fick av sig sjlva s a s.

Jag undviker detaljerade exempel och namn p individer.

Dagens byggfretag r ett under av seriositet. Jag har jobbar med dem ocks p senare tid,
Mngden regler och underliggande kostnader r enorma. Frmst till kommunerna.

Givetvis gr det att tjna pengar men som sagts r marginalerna lvtunna beroende p tuff konkurrens.
Oligopolet finns inom Sverige men i de riktigt stora projekten kommer internationella bolag in och bjuder och det finns ju exempel dr stora konsortier gr i KK fr att de komplexa projekten inte gr ihop.

Och nej, det gr liksom inte att gmma pengar i stora brsnoterade bolag. Och svarta pengar existerar inte som p 70-talet nr det frekom resvskor med kontanter som bytte gare. En del konstig arbetskraft kan dyka upp i tredje och fjrde UE led men varje gubbe ska ha ID06. Fusk i stor skala existerar inte idag.
Citera
2022-10-22, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Vad finns det egentligen fr skl att tro att priserna inte kommer falla i paritet med det kade kostnaderna?

Dvs om rntor, energipriser m.m. resulterar i en 30% utgiftskning borde inte priserna rimligtvis sjunka med ungefr lika mycket?

Priserna har inte gtt upp i paritet med minskade kostnader nr rntan gtt ner. S det r uppenbart mer saker som pverkar priserna n bara rntekostnader.
Citera
2022-10-22, 22:19
Medlem
Citat:
Nej. Banken investerar inget. Den har inga medel att investera fr.

Kort exempel med frklaring:
1. Du gr till banken och ber om ett blanco-ln p 10 kSEK.
2. Banken gr med p det.
3. Du ker p en skuld p 10 kSEK till banken.
4. Banken ker p en skuld p 10 kSEK till dig. Dvs det som ditt lnekonto kats p med. Ditt lnekonto visar den fordran du har p den juridiska person som banken r.

Resultatet r att banken lnar 10 kSEK av dig och lnar ut 10 kSEK till dig.
Och precis samma gller dig.

Kper du nu ngot av Fia fr 10 kSEK s tar hon ver din fordran p banken p 10 kSEK. Och d lnar banken 10 kSEK av henne och lnar ut 10 kSEK till dig.

Banken har inget mer att investera fr.

Spara r varken bra eller dligt. Men om hushllen konsumerar mindre blir ni arbetslsa. Det inses ltt p s vis att mindre arbete efterfrgas.
Om hushllen halverar sina frisrbesk s blir hlften av frisrerna arbetslsa. Eller hur?
Och kar inte hushllen sin konsumtion av annat s har de som blivit arbetslsa ingen annan mjlig anstllning.

Drav att CB snker rntan nr hushllen konsumerar vl lite. Rntan snks fr att frsmra avkastningen p sparande, s att hushllen skall konsumera mer. S att de som r arbetslsa kommer i arbete.
Med en friare arbetsmarknad s finns andra mjligheter. Men det har de flesta lnder inte.

ROT-avdrag r en del i detta. Genom att det blir relativt billigare att kpa arbete av hantverkare och frbttra bostaden kar omsttningen av pengar och fler kommer i arbete. D kar bostdernas vrde och man startar trdar om bostadsbubbla p Flashback.

Jag sger inte att du har fel fr du verkar vldigt kunnig men om jag tar 10k frn min madrass och stter in p banken, vad gr banken med dessa pengar fr de sitter vl inte bara p dem?
Jag skulle tro att de frsker investera pengarna i ngot vilket ger arbetstillfllen.

Allts konsumera mera = fler arbetstillfllen
Spara mera = (investeringar) = fler arbetstillfllen
Citera
2022-10-22, 23:28
Medlem
Teus avatar
Citat:
Trovrdighet?
Ja, vet du vad det ordet betyder?

Citat:
P 70-talet fanns korruption p riktigt. Miljonprogrammet var nedlusat med mutor, vnskapskorruption och politisk korruption. Det r knappast ngon hemlighet att facket sjlv p ngra f r skapade ett av Sveriges strsta byggbolag ungefr lika stort som Skanska som en direkt fljd av kontrakt fr att bygga miljonprogrammet. Kontrakt de fick av sig sjlva s a s.

S mycket snack som mynnar ut i en s ltt motbevisad lgn. BPA uppstod inte ur det tomma intet och fackliga byggbolag existerade lngt innan miljonprogrammet. Att man drev igenom sammanslagningar vid miljonprogrammets tidpunkt r vl ganska logiskt nr det helt pltsligt blev betydligt strre projekt som skulle frdigstllas.

https://www.byggnadsarbetaren.se/nar...ka-var-storre/

Citat:
Jag undviker detaljerade exempel och namn p individer.
Hade inte spelat ngon som helst roll om du s brjat skriva lnga listor med namn hr. Allt du skriver drar du rakt frn ditt eget rvhl och du har ingen som helst klla att backa upp dina pstenden med. Jag vidhller dock att det r komiskt att du tror att ngon skulle svlja att du inte vgar skriva ut dina lgner p Flashback under ett anonymt konto 50-60 r senare fr att det skulle leda till att du outar dig sjlv.

Citat:
Dagens byggfretag r ett under av seriositet. Jag har jobbar med dem ocks p senare tid,
Mngden regler och underliggande kostnader r enorma. Frmst till kommunerna.
Komiskt. Jag refererar till mitt tidigare inlgg.

"Av de som r verksamma inom byggbranschen tror 49 procent att det finns karteller inom den egna branschen och 71 procent tror att det frekommer korruption. Det visar en enkt genomfrd av Konkurrensverket.". Ett under av seriositet var det ja. Ganska imponerande av dig att springa omkring p byggplatser n idag nr du mste vara 70-80 r gammal. Hatten av till dig, p riktigt.

https://www.konkurrensverket.se/info...byggbranschen/

Citat:
Givetvis gr det att tjna pengar men som sagts r marginalerna lvtunna beroende p tuff konkurrens. Oligopolet finns inom Sverige men i de riktigt stora projekten kommer internationella bolag in och bjuder och det finns ju exempel dr stora konsortier gr i KK fr att de komplexa projekten inte gr ihop.

Jass? Vilken konkurrens r det du talar om? Den konkurrens som innebar att Skanska fick bada i pengar i samband med Nya Karolinska som kostade 10x vad tv snarlika projekt i Tyskland kostade tillsammans? Och vem stod fr notan nr det visade sig att NKS blev bra mycket dyrare n planerat? Inte fan var det Skanska. Frn 14 miljarder till 47. Mer n 3x det tnkta priset, r detta hur dina "under av serisitet" arbetar?

https://www.svd.se/a/f95bac27-2dbf-4...-toppsjukhusen

Citat:
Och nej, det gr liksom inte att gmma pengar i stora brsnoterade bolag. Och svarta pengar existerar inte som p 70-talet nr det frekom resvskor med kontanter som bytte gare. En del konstig arbetskraft kan dyka upp i tredje och fjrde UE led men varje gubbe ska ha ID06. Fusk i stor skala existerar inte idag.
"En del konstig arbetskraft"? Det fullkomligt kryllar med Polacker, Rumner, Bulgarer, Polacker, Ryssar m.m. p byggplatserna runt om landet och det r sannerligen inte vita pengar dessa betalas med. Sg ett bygge frra ret dr elen installerats av rumner. Svensk standard p det? Knappast. Svenska lner? Fat chance. Brottsligt? Tveklst. ID06 r ett skmt det fattar vem som helst. Fusk i stor skala existerar absolut idag. Du kan ju bara titta p UR:s inslag om Mall of Scandinavia. Det byggdes 2012, ID06 infrdes 2006. Finns fortfarande uppe p SVT att se och om du tror att Mall of Scandinavia r ett unikt fall eller att skiten upphrde 2015 nr Mall of Scandinavia invigdes s r du direkt korkad.

Fr vrigt s hade jag flera r i byggbranschen innan jag lmnade skiten och skolade om mig och jag behver inte ha levt p 60- eller 70-talet fr att kunna bilda mig en uppfattning (som inte bygger p vrdelsa anekdoter) om det mest omskrivna byggnadsprojektet i svensk historia.
Senast redigerad av Teu 2022-10-22 kl. 23:31.
Citera
2022-10-22, 23:56
Medlem
Citat:
Vet inte om ekonomier sagt kp till vilket pris som helst. Skulle tro att du verdriver.

Dremot r det helt riktigt att en omsttning behvs fr att du och andra skall ha er ett jobb. Konsumerar vi inte blir ni arbetslsa och svlter ihjl.

Du r dock inte ensam med att spara. Sklet till att rntorna (globalt) har varit s lga s lnge beror p ett massivt sparande. Det r demografiskt betingat och den hr massiva sparviljan vntas fortstta i decennier.

Sklet till lg rnta r inte att folk skall lna mer. Utan fr att f upp omsttningshastigheten. Dvs folk skall ruva mindre och spendera mer.
Men gamlingarna kar i andel och dom har ingen spendervilja. Nr dom sljer villan och fr in ngon miljon p kontot s ligger den kvar dr tills dom dr 30 r senare. Och nr barnen rver r dom pensionsmssig och lter miljonen ligga kvar i 30 r tills dom dr. Och s kas det p med deras sparande.
Det r ganska lite av kningen i M1 som faktiskt omstts.

Skulle en sdan hr gamling f fr sig att kpa en BR s vinner dom budgivningen p eget sparande.

Vi sparar, bde privat och i fretaget. Pilutta dig!

Pappa pratade med en bekant som kpt en fyrhjuling. Jag kper bara maskiner som drar in pengar sa han, inte som kostar pengar.

Har nyligen cashat en lastbil. Frsljaren sa att det r ovanligt att kpa en lastbil kontant. Det brukar vara ln. Men jag tittade p rntorna som de skrivit upp och hisnade.

Mnga ekonomer r imponerade av Tyskland, hur de har mnga sm och medelstora fretag. Men frstr de vad det innebr?
Citera
2022-10-23, 01:21
Medlem
Citat:
Och vi r inte i nrheten av 1991-lget n

Jag hade givit min sjl till att teleportera mig till 1991. Om jag haft en sjlv kvar att ge.

Hlsn. Icke-boomer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in