Citat:
Ursprungligen postat av
Gammalhiphopare
Fr hlla om att det var uppenbart att inflationen rntorna frmodligen var p vg upp i himmelen redan i februari och mars i r.
Men det stoppade frsts inte bostadskparna som vid det laget hade blivit en nstan frireligis grupp som var helt avskrmande frn verkligheten.
Jag vill bara fra till protokollet att signaler, ven de som i efterhand just tycks framst som rdblinkande varningslampor ackompanjerat av skrikande sirener, r en helt annan femma att agera p... i just efterhand, med ett skrynkligt facit i nven. Det finns dock intressanta aspekter hr, och jag kommer till dessa nedan.
Inflationen och el-priserna var vl knda faktorer vintern '21-'22, ja. Brsen (som oftast r frst p bollen) brjade haja lget redan i januari '22, dock inte riktigt magnituden av det. Sedan kom Rysslands invasion av Ukraina, effekterna av denna ska inte frringas men detta r mer av karaktren "lk p laxen", det mesta av det prekra ekonomiska lget r sjvfrvllat.
Om vi gr tillbaka till rsskiftet '21-'22, varenda ekonomiekosndning pratar om inflationen. nd kper Svensson bostder och aktier som om det inte funnits ngon morgondag. Och jag tror att "alla" fattar att efter ett sdant party som varade mellan sommaren '20-vintern '22, kommer det frr eller senare en avrkningsnota. Problemet hr r, och detta r helt kopplat till det mnskliga psyket, att folk r s "fast" i gldjeyran efter den galna brs- och boprisuppgngarna i Covids klvatten, att dom chansar p att slutnotan landar in lite senare.
Det r drfr "uppgng fder uppgng" (och vice versa), nr det gr uppt, kper folk till
vilket pris som helst (ja nstan iaf) i rdsla ver att missa tget. Good ol' FOMO. Funkar lika bra i nedgng, alla avvaktar, ingen vill st dr med Svarte Petter.
Min teori, r att brsen kortsiktigt kan vara en bra indikator p vart marknaden r p vg. S var det i Coviddippen, d sjnk det brant - jvligt brant - men bara under mycket en begrnsad tidsperiod. Bomarknaden vek nedt ett tag efter brsen, fr att sedan terhmta sig ngra mnader
efter att brsen gjort detsamma. Samma beteende av bomarknaden nu i vr.
Jag var lite sugen p att kanske kpa i december, men med tanke p brsens humr nu, och att bomarknaden tycks lagga efter brsen ett par mnader, avvaktar jag nog. Men det gller att vara snabb. Om brsen r en speedboat, r bomarknaden Noas Ark. Den r lngsam i svngarna, men nr den vl har vnt, kommer kursen att vara stadig. Och eftersom bostder inte sllan r handlade med hg hvstng, blir det snabbt mnga nominella kronor och ren, ven vid relativt lga upp- och nedgngar.