2022-10-09, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Min teori r -

hgre rntor och skenande elpriser 2023 och kanske 2024.

Drefter har lner kommit ikapp och man har brjat lsa elbristen samt att rntorna kan ha gtt ned ngot eller iallafall s r uppgngen ver.

D r det stopp p prisfall.

Drefter kommer en kraftig inflation som r lnedriven igen.

Det finns nu ett fnster att kpa fastigheter, grna stora som drar mycket elektricitet under max tv r.

Har man lyckats kpa p sig ett par har man gjort sitt i livet, om 10 r sljer man en och betalar av lnet p vriga tre och lever gott p uthyrning.

Vad tros?

Som alla andra investeringsteorier: Faller alla faktorerna p plats - $ gratti$. Gr dom det inte, sitter du med skgget i brevldan. Det finns lika mnga teorier som det finns investerare, f lyckas med kortsiktiga "trades" (kontra avkastningen p lngsiktiga innehav) om det s r aktier eller fastigheter. Och av de som gr det, har de i 95% av fallen mest haft tur egentligen.
Citera
2022-10-09, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Du kan f rtt. Men det finns fortfarande vldigt stor fallhjd i bostadspriserna, s att kpa nu lter som en usel affr. Men mjligtvis inom nt eller ett par r.

Inte just nu men under tidsperioden tv r. Drefter r nog drren stngd, tror jag.

Man kan ju ge skambud ocks, utropspris r ju bara ett prisfrslag.
Citera
2022-10-09, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Som alla andra investeringsteorier: Faller alla faktorerna p plats - $ gratti$. Gr dom det inte, sitter du med skgget i brevldan. Det finns lika mnga teorier som det finns investerare, f lyckas med kortsiktiga "trades" (kontra avkastningen p lngsiktiga innehav) om det s r aktier eller fastigheter. Och av de som gr det, har de i 95% av fallen mest haft tur egentligen.

Allt jag behver r ett lgre pris inom 2r fr att affren skall anses som lyckad.

Det r ju ingen jttechansning.

Vi kpte faktiskt ett hus Januari 2018 nr husmarknaden frs ihop totalt i Stockholm och slde Januari 2022 innan priserna fll. Nu i Mars kpte vi en strre fastighet i ort i mellansverige fr vinsten.

Visst kan det g t helskotta nsta gng men det var ingen jttetajming det dr, det var uppenbart att marknaden frs och innan jul var det glasklart vart vi var p vg.
Citera
2022-10-09, 17:15
Medlem
Citat:
Allt jag behver r ett lgre pris inom 2r fr att affren skall anses som lyckad.

Det r ju ingen jttechansning.

Vi kpte faktiskt ett hus Januari 2018 nr husmarknaden frs ihop totalt i Stockholm och slde Januari 2022 innan priserna fll. Nu i Mars kpte vi en strre fastighet i ort i mellansverige fr vinsten.

Visst kan det g t helskotta nsta gng men det var ingen jttetajming det dr, det var uppenbart att marknaden frs och innan jul var det glasklart vart vi var p vg.

Fet: Uppenbarligen inte fr de flesta, Svensson budade bostder som aldrig frr i jan-mars 2022. Men visst, r du ekonomiskt synsk och ser ngot andra uppenbarligen missar s visst - kr p!

Jag tnker att om ngot skulle vara "uppenbart", hade vl alla redan agerat p den infon? Eller?
Citera
2022-10-09, 17:19
Medlem
Citat:
Fet: Uppenbarligen inte fr de flesta, Svensson budade bostder som aldrig frr i jan-mars 2022. Men visst, r du ekonomiskt synsk och ser ngot andra uppenbarligen missar s visst - kr p!

Jag tnker att om ngot skulle vara "uppenbart", hade vl alla redan agerat p den infon? Eller?

Fr mig var det uppenbart att rntebanan var p upptgende.

Elpriserna var ju redan skyhga.

Jag lade ihop det p fljande stt - hgre rnta mindre boln och hgre elpris ger ytterligare mindre utrymme fr boln - eftersom allt r p vg uppt kommer priserna g ned.

P den informationen slder vi.

Men tack fr att jag blivit utnmnd till synsk, det var vnligt.
Citera
2022-10-09, 17:40
Medlem
Citat:
Fr mig var det uppenbart att rntebanan var p upptgende.

Elpriserna var ju redan skyhga.

Jag lade ihop det p fljande stt - hgre rnta mindre boln och hgre elpris ger ytterligare mindre utrymme fr boln - eftersom allt r p vg uppt kommer priserna g ned.

P den informationen slder vi.

Men tack fr att jag blivit utnmnd till synsk, det var vnligt.

Tja, man kan se det s. Man kan ven se det som att ni tog en chansning p att ett flertal faktorer skulle falla ut p ett visst stt, vilket dom sedan gjorde. Och ni har lyckats med detta konststycket tv gnger.

Ja, d r 10 000kr-frgan: Hur mycket skicklighet respektive hur mycket tur ligger egentligen bakom dessa "trades"? Sett i backspegeln, ligger det ofta i mnniskans natur att vilja hnvisa till det frstnmnda. Frgan kvarstr, om nu framtiden var s frutsgbar, varfr agerade inte fler?
Citera
2022-10-09, 18:08
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Inte just nu men under tidsperioden tv r. Drefter r nog drren stngd, tror jag.

Man kan ju ge skambud ocks, utropspris r ju bara ett prisfrslag.

Sg nn berkning i Augusti p att hushllens utgifter i snitt kat med 24%.

Stmmer det kan man nog rkna med en nstan 50% kning nr inflation, rntor och elpriser toppar.

Samtidigt har priserna p bostder gtt ner kanske 10%. Det r drfr vldigt svrt att tro att de inte kommer falla betydligt mer.

n slnge finns det fortfarande frskallar, desperata och true believers som kper. Och sljarna lever fortsatt i illusionen om att det ska kunna g slja till covid-priser.

Det lr drfr drja innan priserna hamnar i paritet med det nya kostnadslget. Tror det kommer drja ett eller tv eller kanske fler r innan vi nr dit.

Men att tror att man redan nu gr ett klipp om man lyckas kpa ngot under utgngspris tror jag r naivt.
Citera
2022-10-09, 18:15
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:

Fr hlla om att det var uppenbart att inflationen rntorna frmodligen var p vg upp i himmelen redan i februari och mars i r.

Men det stoppade frsts inte bostadskparna som vid det laget hade blivit en nstan frireligis grupp som var helt avskrmande frn verkligheten.
Citera
2022-10-09, 19:13
Medlem
En villa ska inte kosta mer n 1 500 000.
Va? Hur kommer du fram till det undrar nn?

Min pappa byggde en kk i ett attraktivt omrde fr 110 000kr 1961 och i dagens penningvrde r det ca 1 500 000kr

Om man tnker att ca 10 000kr r en rimlig mnadskostnad fr boendet i en villa fr en vanlig knegare s innebr det (4000 avdrag fr drift) 6000/0,05*12 (5% rnta) ~ 1 500 000 i ln

S jag tror bostadspriserna fr villor, i snitt kommer nrma sig 1 500 000kr

Alternativt kommer inflationen pressa upp ngot

Jag kan frsts ha fel :-p
Citera
2022-10-09, 19:34
Medlem
Citat:
Fr hlla om att det var uppenbart att inflationen rntorna frmodligen var p vg upp i himmelen redan i februari och mars i r.

Men det stoppade frsts inte bostadskparna som vid det laget hade blivit en nstan frireligis grupp som var helt avskrmande frn verkligheten.

Jag vill bara fra till protokollet att signaler, ven de som i efterhand just tycks framst som rdblinkande varningslampor ackompanjerat av skrikande sirener, r en helt annan femma att agera p... i just efterhand, med ett skrynkligt facit i nven. Det finns dock intressanta aspekter hr, och jag kommer till dessa nedan.

Inflationen och el-priserna var vl knda faktorer vintern '21-'22, ja. Brsen (som oftast r frst p bollen) brjade haja lget redan i januari '22, dock inte riktigt magnituden av det. Sedan kom Rysslands invasion av Ukraina, effekterna av denna ska inte frringas men detta r mer av karaktren "lk p laxen", det mesta av det prekra ekonomiska lget r sjvfrvllat.

Om vi gr tillbaka till rsskiftet '21-'22, varenda ekonomiekosndning pratar om inflationen. nd kper Svensson bostder och aktier som om det inte funnits ngon morgondag. Och jag tror att "alla" fattar att efter ett sdant party som varade mellan sommaren '20-vintern '22, kommer det frr eller senare en avrkningsnota. Problemet hr r, och detta r helt kopplat till det mnskliga psyket, att folk r s "fast" i gldjeyran efter den galna brs- och boprisuppgngarna i Covids klvatten, att dom chansar p att slutnotan landar in lite senare.

Det r drfr "uppgng fder uppgng" (och vice versa), nr det gr uppt, kper folk till vilket pris som helst (ja nstan iaf) i rdsla ver att missa tget. Good ol' FOMO. Funkar lika bra i nedgng, alla avvaktar, ingen vill st dr med Svarte Petter.

Min teori, r att brsen kortsiktigt kan vara en bra indikator p vart marknaden r p vg. S var det i Coviddippen, d sjnk det brant - jvligt brant - men bara under mycket en begrnsad tidsperiod. Bomarknaden vek nedt ett tag efter brsen, fr att sedan terhmta sig ngra mnader efter att brsen gjort detsamma. Samma beteende av bomarknaden nu i vr.
Jag var lite sugen p att kanske kpa i december, men med tanke p brsens humr nu, och att bomarknaden tycks lagga efter brsen ett par mnader, avvaktar jag nog. Men det gller att vara snabb. Om brsen r en speedboat, r bomarknaden Noas Ark. Den r lngsam i svngarna, men nr den vl har vnt, kommer kursen att vara stadig. Och eftersom bostder inte sllan r handlade med hg hvstng, blir det snabbt mnga nominella kronor och ren, ven vid relativt lga upp- och nedgngar.
Senast redigerad av vraalaak 2022-10-09 kl. 19:36.
Citera
2022-10-09, 20:49
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Min teori r -

hgre rntor och skenande elpriser 2023 och kanske 2024.

Drefter har lner kommit ikapp och man har brjat lsa elbristen samt att rntorna kan ha gtt ned ngot eller iallafall s r uppgngen ver.

D r det stopp p prisfall.

Drefter kommer en kraftig inflation som r lnedriven igen.

Det finns nu ett fnster att kpa fastigheter, grna stora som drar mycket elektricitet under max tv r.

Har man lyckats kpa p sig ett par har man gjort sitt i livet, om 10 r sljer man en och betalar av lnet p vriga tre och lever gott p uthyrning.

Vad tros?
Just nu r dock elpriset 15 re/kWh.
Och i morgon vid samma tid 11 re/kWh.
Och priset p naturgas faller stadigt.
Lika s pris p olja. S till den milda grad att OPEC tala om att minska produktionen. Fr att hlla priset drgligt hgt.

Just nu gr det iaf inte riktigt som du tror.

Brsen kommer vnda upp, troligen till vren. (Svida inget ofrutsett intrffar). Och bostadspriserna en tid drefter.
Vi fr se hur det utvecklar sig.
Citera
2022-10-09, 20:52
Medlem
Citat:
Sg nn berkning i Augusti p att hushllens utgifter i snitt kat med 24%.

Stmmer det kan man nog rkna med en nstan 50% kning nr inflation, rntor och elpriser toppar.

Samtidigt har priserna p bostder gtt ner kanske 10%. Det r drfr vldigt svrt att tro att de inte kommer falla betydligt mer.

n slnge finns det fortfarande frskallar, desperata och true believers som kper. Och sljarna lever fortsatt i illusionen om att det ska kunna g slja till covid-priser.

Det lr drfr drja innan priserna hamnar i paritet med det nya kostnadslget. Tror det kommer drja ett eller tv eller kanske fler r innan vi nr dit.

Men att tror att man redan nu gr ett klipp om man lyckas kpa ngot under utgngspris tror jag r naivt.

Vet inte hur mnga kriser du sett men nr det gr uppt d gr det snabbt.

Skambuden kan du ju lgga 30% under och s fort det brjar g uppt igen frsvinner dom.
Nr frvntningarna vnder d r all rabatt borta p dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in