2022-09-30, 20:41
Medlem
Klaisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Den i srklass strsta klassikern r den att inte svara p det som efterfrgas, nr man har ett svar. I annat fall har man inget svar. Det slr aldrig fel.

I vrigt r du den som inte har en aning om hur regering och FI arbetar, som jag skrev. Inte en jvla aning faktiskt Uppenbarligen.

Hur du landar min personliga ekonomi i det hr r i vrigt en gta. Den r precis s stabil den kan vara frstr du. Kpte min frsta bostad 2009.
Hur r det relevant i det att jag r tmligen vertygad om att amorteringskravet ryker? Det ryker varken mer eller mindre fr att jag bor i villa eller hyresrtt.
Varfr gr du ifrn mnet?
r du inte bttre? Pinsamt lg niv.

Har du fortfarande ingen klla?
*knack knack*

Det r du och jag som fljer vr konversation, ingen annan. Varfr ska jag lgga tid p att lnka uttalanden frn ekonomer som du inte ens vet ngot om? Stll dig istllet frgan om du r s lat att du inte ens orkar ska sjlv, varfr skulle en ekonom, (som inte r understlld en sljorganisation naturligtvis) rekommendera ngot som i lngd blir dyrare fr skuldbrare? Kommer du p svaret? Klassikern kanske var s frr, vad vet jag? Men vi ever inte i faktabckernas tid lngre s det frvntas mer av dig n frr..

Din personliga ekonomi spelar vldigt stor roll i detta. Vill du ha klla? Kolla i spegeln
Citera
2022-09-30, 20:41
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vad jmfr du med? r det exakt samma lgenhet eller r det samma trams som frut nr du jmfrde takvning med markplan? Om det inte r samma lgenhet, hur vet du att den ena inte vad topprenoverad och den andra ett vrak?

Enligt Booli r det samma lgenhet, men det borde du kunnat kolla sjlv (se lnk).
Citera
2022-09-30, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Enligt Booli r det samma lgenhet, men det borde du kunnat kolla sjlv (se lnk).

Kanske nn som lst flashback och hellre tar en frlust p 500k innan marknaden fattar att det r DVikings marknadsvrde p 1.5 miljoner som gller? Eller s kan det vara en helt annan lgenhet som slts. Det str bara vilken trapp det gller. Och brukligt r att det finns mer n en lgenhet per trapp.
Citera
2022-09-30, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Grattis. Vad var din frsta prognos?

Att priserna skulle rasa.
Citera
2022-09-30, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Det varierar med 1. din inkomst och 2. var du bor/vill bo.

Mste du prompt bo innanfr tull, ja - d kanske din mellanchef-ln enbart rcker till 30 kvm med frvuxen kokvr. (Kul som 40-plussare ) I vriga 99% av bostadsmarknaden, a.k.a. utom tull, r det knappast en issue fr en vuxen person.

Mm, men det r ju din preferens. Jag kan tnka mig fr det fall att jag var en nyskild mellanchef att det hade varit ganska nice. Inte s att du hckar i din lgenhet, utan den r ju mer till fr att du har barnen varannan vecka och sen drar hem lite ragg den andra veckan. Behvs inte mnga kvm fr det livet.
Citera
2022-09-30, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Att priserna skulle rasa.

Du menar egentligen att dom har gtt ned? Ett ras r i min bok ngonting helt annat. Typ att nt gr frn 100 till 2. Men kanske semantik.
Citera
2022-09-30, 20:56
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Kanske nn som lst flashback och hellre tar en frlust p 500k innan marknaden fattar att det r DVikings marknadsvrde p 1.5 miljoner som gller? Eller s kan det vara en helt annan lgenhet som slts. Det str bara vilken trapp det gller. Och brukligt r att det finns mer n en lgenhet per trapp.

Booli registrerar lgenhetsnummer och fljer prishistoriken s. De har ven frteckning p BRFens samtliga lgenheter, ven om det inte verkar stmma 100%.

1.5m lter lite lgt men runt 2m kan nog en sdan liten koja hamna, dvs 2014 rs prisniv, inom ett r.
Citera
2022-09-30, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Booli registrerar lgenhetsnummer och fljer prishistoriken s. De har ven frteckning p BRFens samtliga lgenheter, ven om det inte verkar stmma 100%.

1.5m lter lite lgt men runt 2m kan nog en sdan liten koja hamna, dvs 2014 rs prisniv, inom ett r.

Tack fr infon.
Citera
2022-09-30, 21:22
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Ja precis, vem har inte rd med trea fr 4 miljoner i Tby med en avgift p 5500:-? Det r ju smpengar! Speciellt fr en ensamstende USKA med tv barn.. men hon fr ska ju nja sig med att pendla frn Norrtlje tycker du, varfr ska hon ha nra till jobbet? Inte lika kul nr hon gr fel med slemsugen och du kvvs fr att hon somnade p bussen i.o.m. hennes 3h pendling/dag. Eller kanske polisen som tvingas jobba ntter fr att f ihop familjelivet och som blir psykiskt ostabil nr det leder till att frugan stter p grannsonen istllet.
Just en USKA har massor med mjliga stllen att arbeta p. Hon har en av Sveriges bsta arbetsmarknader i det avseendet. Bor hon i Norrtlje kan hon jobba i t ex Norrtlje. Just den tanken tnkte du nog inte. Och hon kan ha promenad eller cykelavstnd till jobbet.

Men det finns exakt inget som sger att hon skall ha rd att bo i Tby. Det r ngot du fantiserar om.
I Tby kan ngon USKA som bor i Tby och som r gift med en hginkomsttagare jobba.

Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Jag sger inte att alla ska ha en automatisk rtt till en BR, dremot ska vanliga svenskar ha rd med vanliga svenska bostder.
Ja men varfr har du inte ordnat det d?

Det finns exakt inget som hindrar dig och andra likasinnade att ta p er ansvaret att ordna det.
Det r bara att ni ppnar era plnbcker och pyntar.

Eller var det i vanlig ordning kommunism hr. Ngon annan skall gra det.
Citera
2022-09-30, 21:45
Medlem
TheRealWolodarksis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Bud r inte bindande va?

Det skulle vara kul att lgga massvis med skambud, typ en bostad med utgangspris 6 miljoner ger man bud p 3 miljoner p. Fan vad kul!! D fr bolnetorskarna panik. Det ska jag prova.

100 skambud I veckan klarar man nog.

N det r ju inte bindande lngre, rtt sjukt egentligen.

Man kan alltid dra tillbaks, var ngot rttsfall som gav det utslaget. Detta ppnade fr mklare att alltid ha ngra polare som bara trissar upp skiten
Citera
2022-09-30, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Just en USKA har massor med mjliga stllen att arbeta p. Hon har en av Sveriges bsta arbetsmarknader i det avseendet. Bor hon i Norrtlje kan hon jobba i t ex Norrtlje. Just den tanken tnkte du nog inte. Och hon kan ha promenad eller cykelavstnd till jobbet.

Men det finns exakt inget som sger att hon skall ha rd att bo i Tby. Det r ngot du fantiserar om.
I Tby kan ngon USKA som bor i Tby och som r gift med en hginkomsttagare jobba.

Ja men varfr har du inte ordnat det d?

Det finns exakt inget som hindrar dig och andra likasinnade att ta p er ansvaret att ordna det.
Det r bara att ni ppnar era plnbcker och pyntar.

Eller var det i vanlig ordning kommunism hr. Ngon annan skall gra det.

Vanliga svenskar har rd att kpa br. Det r bara blekmyr som har haft en bleksam lnekning de sista 10 ren som inte har rd. Att inte alla har rd att kpa br p stermalm kper jag; och det r vl inte heller meningen. Den dagen vartenda svensk har rd att kpa en bostadsrtt p stermalm, r dagen d Sverige gtt fullt ut nordkorea och stureplan bilats bort till frmn fr en potatisker.
Citera
2022-09-30, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRealWolodarksi
N det r ju inte bindande lngre, rtt sjukt egentligen.

Man kan alltid dra tillbaks, var ngot rttsfall som gav det utslaget. Detta ppnade fr mklare att alltid ha ngra polare som bara trissar upp skiten

Sluta med ditt skitsnack. Tror jag kan rkna p min ena hand hur mnga mklare som anvnder sig av bulvaner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in