2022-09-29, 21:33
Medlem
Klaisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Nej det r inte curlande.
Det r kldsamt och kutym. Om man vill framst som trovrdig och vet hur man beter sig i alldaglig form. Ungefr som nr man hller upp drren fr ngon som kommer bakom.
Din trovrdighet rasade som sagt ner i kllaren. Stnger du drren fr de bakom ocks?

Att du dessutom fortstter skriva nr jag ber dig att inte gra det d du inte r bekant med allmnt hyfs och beteende i det att skriva sina kllor gr dig inte mer trovrdig. Tvrt om.

PS. Har du lst om Riksdagens enighet?
De kanske inte har pratat med dessa ekonomer?
Regeringen kommer inte att hinna tilltrda frrn man ska strssla med lite flsk och vips r kravet borta. Bara en sna tror ngot annat.

Urskta men tror du att du bestmmer vem som ska skriva vad till dig? Logga ut och hitta p ngot annat istllet, allt vrigt dravvel du kommer med sorterar jag automatiskt bort.. du r en snackare...

Ps. Har du lst att det inte r upp till ngot parti/riksdagen att ta det beslutet?

Men man vet aldrig. Det kommer inte pverka utgifterna/besparingarna fr ngon, dremot kommer skulden best om det sker, och det vore vl sjlvklart att vra politiker rekommenderar ngot sdant. Dom r ju inte ekonomer direkt
Citera
2022-09-29, 21:37
Medlem
Jag mste nd sga att sljarna r uthlliga. Med det kraftigt frsmrade privatekonomiska lget, och oskerheten drom, krvs i princip

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
slemhog rabatt

om kp ska bli aktuellt. Man ser att vissa glada kpare kan korka upp ldvinet, d deras skambud motvilligt accepterats av en stackars sljare, mer frustrerad n matadoren i "Tjuren Ferdinand". Men de flesta hller benht fast vid "mars '22-priser", till mecklarnas stora frtret, gissar jag. Nu fr de fr en gngs skull jobba lite fr slantarna
Citera
2022-09-29, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaisan
Urskta men tror du att du bestmmer vem som ska skriva vad till dig? Logga ut och hitta p ngot annat istllet, allt vrigt dravvel du kommer med sorterar jag automatiskt bort.. du r en snackare...

Ps. Har du lst att det inte r upp till ngot parti/riksdagen att ta det beslutet?

Men man vet aldrig. Det kommer inte pverka utgifterna/besparingarna fr ngon, dremot kommer skulden best om det sker, och det vore vl sjlvklart att vra politiker rekommenderar ngot sdant. Dom r ju inte ekonomer direkt

Jag har bett om en klla fr det du pstr. Det r enkelt och ren kutym. Fullt normalt.
Att du agerar sna och inte frstr bttre n att du kastar dig sjlv i kllaren r mest tragikomiskt. Du ska allts se min uppmaning om att ej svara som en ren vlgrning. Det blir pannkaka p pannkaka.
Men inte ens det har du frsttt.

I vrigt har du inte en aning om vad du pratar om. Vilket du gr tydligt i ovanstende.
Det r upp till regeringen, vilket omfattar 3-4 partier, att besluta om amorteringskrav. Det grs genom FI, som r en statlig myndighet utsedd av Regeringen. FI lyder under finansdepartementet, vilket har som hgsta chef Sveriges finansminister, i aktuell Regering.
S jo - Sveriges partier och i frsta hand regeringspartierna, bestmmer helt hur ett amorteringskrav ska se ut.
Ska det dessutom gras frndringar i lagen, likt det som skedde 2016, krvs en omrstning i Riksdagen.

Du behver inte tala om fr mig hur det kommer pverka ngons skuld. Det r irrelevant fr denna diskussion.

Undrar du ngot mer?
Hade du ngon klla till ditt pstende om dessa ekonomer ? Vilka r de du lutar dig mot?
Citera
2022-09-29, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Den tyska inflationen steg med 2,1 procentenheter till 10,9% i september. Brutalt. Vntar med spnning p vra siffror.

Br vl rimligtvis hamna runt detsamma.
Med 9% i augusti och prognoser p en topp ngon gng under vintern hausat av energipriser lr vi ligga p 10% i september tminstone.

Allt annat vore mrkligt och ingen tror vl ngot annat heller?
Citera
2022-09-29, 22:17
Medlem
Klaisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Jag har bett om en klla fr det du pstr. Det r enkelt och ren kutym. Fullt normalt.
Att du agerar sna och inte frstr bttre n att du kastar dig sjlv i kllaren r mest tragikomiskt. Du ska allts se min uppmaning om att ej svara som en ren vlgrning. Det blir pannkaka p pannkaka.
Men inte ens det har du frsttt.

I vrigt har du inte en aning om vad du pratar om. Vilket du gr tydligt i ovanstende.
Det r upp till regeringen, vilket omfattar 3-4 partier, att besluta om amorteringskrav. Det grs genom FI, som r en statlig myndighet utsedd av Regeringen. FI lyder under finansdepartementet, vilket har som hgsta chef Sveriges finansminister, i aktuell Regering.
S jo - Sveriges partier och i frsta hand regeringspartierna, bestmmer helt hur ett amorteringskrav ska se ut.
Ska det dessutom gras frndringar i lagen, likt det som skedde 2016, krvs en omrstning i Riksdagen.

Du behver inte tala om fr mig hur det kommer pverka ngons skuld. Det r irrelevant fr denna diskussion.

Undrar du ngot mer?
Hade du ngon klla till ditt pstende om dessa ekonomer ? Vilka r de du lutar dig mot?

Det r kutym att leta reda p simpel fakta sjlv om den r viktig fr din egen fortlrning och inte tvinga ngon att servera den p ett fat. Vi lever trots allt med information ett par knapptryck bort.

Jag undrar just ingenting, du snabbgooglar och missfrstr Finansinspektionen vad mer kan man sga? Jag frstr att du r orolig ver din ekonomiska framtid men du pallar nog inte med det hr tror jag. Din personliga desperation tar ver ju mer du skriver och drfr kommer du med personliga phopp, klassiker p flashback
Citera
2022-09-29, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Jag mste nd sga att sljarna r uthlliga. Med det kraftigt frsmrade privatekonomiska lget, och oskerheten drom, krvs i princip

om kp ska bli aktuellt. Man ser att vissa glada kpare kan korka upp ldvinet, d deras skambud motvilligt accepterats av en stackars sljare, mer frustrerad n matadoren i "Tjuren Ferdinand". Men de flesta hller benht fast vid "mars '22-priser", till mecklarnas stora frtret, gissar jag. Nu fr de fr en gngs skull jobba lite fr slantarna

Kan ju bli aktuellt fr mklarna att ven ta betalt p oslt, de har ju lner som ska betalas med.
Citera
2022-09-29, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaisan
Det r kutym att leta reda p simpel fakta sjlv om den r viktig fr din egen fortlrning och inte tvinga ngon att servera den p ett fat. Vi lever trots allt med information ett par knapptryck bort.

Jag undrar just ingenting, du snabbgooglar och missfrstr Finansinspektionen vad mer kan man sga? Jag frstr att du r orolig ver din ekonomiska framtid men du pallar nog inte med det hr tror jag. Din personliga desperation tar ver ju mer du skriver och drfr kommer du med personliga phopp, klassiker p flashback

Den i srklass strsta klassikern r den att inte svara p det som efterfrgas, nr man har ett svar. I annat fall har man inget svar. Det slr aldrig fel.

I vrigt r du den som inte har en aning om hur regering och FI arbetar, som jag skrev. Inte en jvla aning faktiskt Uppenbarligen.

Hur du landar min personliga ekonomi i det hr r i vrigt en gta. Den r precis s stabil den kan vara frstr du. Kpte min frsta bostad 2009.
Hur r det relevant i det att jag r tmligen vertygad om att amorteringskravet ryker? Det ryker varken mer eller mindre fr att jag bor i villa eller hyresrtt.
Varfr gr du ifrn mnet?
r du inte bttre? Pinsamt lg niv.

Har du fortfarande ingen klla?
*knack knack*
Senast redigerad av M.J.A 2022-09-29 kl. 23:07.
Citera
2022-09-30, 00:16
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Bara kolla med nn husleverantr, de billigare ligger under 20k/kvm (inkl moms, helentreprenad). Varfr skulle det kosta mer att smlla upp ngot s vanligt som ett hus?
Sklet att det blir mycket dyrare r att folk vljer de strre varianterna och sedan gr tillval som driver upp priset.
Husleverantrerna lr g back p standardvarianten. Dom stter t ex in ett kk som ingen vill ha. Och nr folk vljer ett annat fr kparna dra av t ex 20k fr det befintliga, vilket r mycket mindre n vad det kostar. Husleverantrerna bettar allts p att folk vljer annorlunda.

Det var en gng en jeppe som i ett annat forum redogjorde fr kostnaderna med ett bygge med ett standardhus. Jag listade kostnaderna hr i trden och frgade bubbelpratarna vad som nu gick att gra billigare.
Jag fick ETT svar, och det var att vlja en bttre tomt. Det ingick nmligen sprngning fr 40 kSEK.
S ett bygge som d lg p 3 MSEK fr tomten och 5 MSEk fr resten kunde allts bubbelpratarna hitta en besparing p 40 kSEK.

Och s lnge det r s hr kommer jag fortstta anse att bubbelpratarna inte har verklighetskontakt. Verkligheten har inte heller gett dom ngot vidare std genom ren.
Citera
2022-09-30, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Bara kolla med nn husleverantr, de billigare ligger under 20k/kvm (inkl moms, helentreprenad). Varfr skulle det kosta mer att smlla upp ngot s vanligt som ett hus?

Och det r allts friliggande villor. Bygger man radhus s kommer man frmodligen ner en hel del i pris. De typiska radhusen frn 70-talet, tv vningar runt 120kvm, som finns i hela landet skulle frmodligen kosta 1-1.5 miljon att bygga idag. Plus markkostnaden d.
Yes men produktionskostnaden styr inte priserna det gr utbud och efterfrgan, dr prisnivn r starkt beroende av billiga krediter. Vissa tomtar tror att produktionspriset r avgrande liksom

I oattraktiva platser kan priserna understiga den befintliga produktionskostnaden vise versa.
Citera
2022-09-30, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Sklet att det blir mycket dyrare r att folk vljer de strre varianterna och sedan gr tillval som driver upp priset.
Husleverantrerna lr g back p standardvarianten. Dom stter t ex in ett kk som ingen vill ha. Och nr folk vljer ett annat fr kparna dra av t ex 20k fr det befintliga, vilket r mycket mindre n vad det kostar. Husleverantrerna bettar allts p att folk vljer annorlunda.

Det var en gng en jeppe som i ett annat forum redogjorde fr kostnaderna med ett bygge med ett standardhus. Jag listade kostnaderna hr i trden och frgade bubbelpratarna vad som nu gick att gra billigare.
Jag fick ETT svar, och det var att vlja en bttre tomt. Det ingick nmligen sprngning fr 40 kSEK.
S ett bygge som d lg p 3 MSEK fr tomten och 5 MSEk fr resten kunde allts bubbelpratarna hitta en besparing p 40 kSEK.

Och s lnge det r s hr kommer jag fortstta anse att bubbelpratarna inte har verklighetskontakt. Verkligheten har inte heller gett dom ngot vidare std genom ren.

Sen fr man ocks komma ihg att de billiga standardvarianterna ofta har skrplsningar som de flesta (av frklarliga skl) undviker. Tex tak av board utan underlagspapp.

Kper man en tomt bortom de strsta stderna r det generellt omjligt att ens f tillbaka sina pengar. Det kan f s extrema effekter att ett nubyggt eller nyblst och renoverat hus kan vara osljbart utan storfrlust
Citera
2022-09-30, 07:31
Medlem
Surt lge fr barnfamiljer som vill skilja sig.

https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/...eparation.html

Citat:
SBAB har kartlagt mjligheten fr kvinnor och mn med tv minderriga barn att efter en separation kunna kpa varsin trea i Sveriges 25 strsta kommuner. Rknat p medianinkomst r slutsatsen att kvinnan efter en separation inte fr ihop kalkylen fr en trea i ngon av kommunerna. En man i samma situation fr ihop kalkylen i 7 av 25 kommuner.
Citera
2022-09-30, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Surt lge fr barnfamiljer som vill skilja sig.

https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/...eparation.html

Om det fanns fler billiga bostder hade antagligen antalet skilsmssor exploderat. Och ven om man har rd med en trea, sg att man bor i en villa i Danderyd men behver byta det mot 2 3or eller 4or i ngot av de hemska lgenhetshusen runt Mrby C tex. Vilken misr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in