2022-09-30, 20:41
Medlem
Klaisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Den i särklass största klassikern är den att inte svara på det som efterfrågas, när man har ett svar. I annat fall har man inget svar. Det slår aldrig fel.

I övrigt är du den som inte har en aning om hur regering och FI arbetar, som jag skrev. Inte en jävla aning faktiskt Uppenbarligen.

Hur du landar min personliga ekonomi i det här är i övrigt en gåta. Den är precis så stabil den kan vara förstår du. Köpte min första bostad 2009.
Hur är det relevant i det att jag är tämligen övertygad om att amorteringskravet ryker? Det ryker varken mer eller mindre för att jag bor i villa eller hyresrätt.
Varför går du ifrån ämnet?
Är du inte bättre? Pinsamt låg nivå.

Har du fortfarande ingen källa?
*knack knack*

Det är du och jag som följer vår konversation, ingen annan. Varför ska jag lägga tid på att länka uttalanden från ekonomer som du inte ens vet något om? Ställ dig istället frågan om du är så lat att du inte ens orkar söka själv, varför skulle en ekonom, (som inte är underställd en säljorganisation naturligtvis) rekommendera något som i längd blir dyrare för skuldbärare? Kommer du på svaret? Klassikern kanske var så förr, vad vet jag? Men vi öever inte i faktaböckernas tid längre så det förväntas mer av dig än förr..

Din personliga ekonomi spelar väldigt stor roll i detta. Vill du ha källa? Kolla i spegeln
Citera
2022-09-30, 20:41
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vad jämför du med? Är det exakt samma lägenhet eller är det samma trams som förut när du jämförde takvåning med markplan? Om det inte är samma lägenhet, hur vet du att den ena inte vad topprenoverad och den andra ett vrak?

Enligt Booli är det samma lägenhet, men det borde du kunnat kolla själv (se länk).
Citera
2022-09-30, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Enligt Booli är det samma lägenhet, men det borde du kunnat kolla själv (se länk).

Kanske nån som läst flashback och hellre tar en förlust på 500k innan marknaden fattar att det är DVikings marknadsvärde på 1.5 miljoner som gäller? Eller så kan det vara en helt annan lägenhet som sålts. Det står bara vilken trapp det gäller. Och brukligt är att det finns mer än en lägenhet per trapp.
Citera
2022-09-30, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Grattis. Vad var din första prognos?

Att priserna skulle rasa.
Citera
2022-09-30, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Det varierar med 1. din inkomst och 2. var du bor/vill bo.

Måste du prompt bo innanför tull, ja - då kanske din mellanchef-lön enbart räcker till 30 kvm med förvuxen kokvrå. (Kul som 40-plussare ) I övriga 99% av bostadsmarknaden, a.k.a. utom tull, är det knappast en issue för en vuxen person.

Mm, men det är ju din preferens. Jag kan tänka mig för det fall att jag var en nyskild mellanchef att det hade varit ganska nice. Inte så att du häckar i din lägenhet, utan den är ju mer till för att du har barnen varannan vecka och sen drar hem lite ragg den andra veckan. Behövs inte många kvm för det livet.
Citera
2022-09-30, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Att priserna skulle rasa.

Du menar egentligen att dom har gått ned? Ett ras är i min bok någonting helt annat. Typ att nåt går från 100 till 2. Men kanske semantik.
Citera
2022-09-30, 20:56
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Kanske nån som läst flashback och hellre tar en förlust på 500k innan marknaden fattar att det är DVikings marknadsvärde på 1.5 miljoner som gäller? Eller så kan det vara en helt annan lägenhet som sålts. Det står bara vilken trapp det gäller. Och brukligt är att det finns mer än en lägenhet per trapp.

Booli registrerar lägenhetsnummer och följer prishistoriken så. De har även förteckning på BRFens samtliga lägenheter, även om det inte verkar stämma 100%.

1.5m låter lite lågt men runt 2m kan nog en sådan liten koja hamna, dvs 2014 års prisnivå, inom ett år.
Citera
2022-09-30, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Booli registrerar lägenhetsnummer och följer prishistoriken så. De har även förteckning på BRFens samtliga lägenheter, även om det inte verkar stämma 100%.

1.5m låter lite lågt men runt 2m kan nog en sådan liten koja hamna, dvs 2014 års prisnivå, inom ett år.

Tack för infon.
Citera
2022-09-30, 21:22
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Ja precis, vem har inte råd med trea för 4 miljoner i Täby med en avgift på 5500:-? Det är ju småpengar! Speciellt för en ensamstående USKA med två barn.. men hon får ska ju nöja sig med att pendla från Norrtälje tycker du, varför ska hon ha nära till jobbet? Inte lika kul när hon gör fel med slemsugen och du kvävs för att hon somnade på bussen i.o.m. hennes 3h pendling/dag. Eller kanske polisen som tvingas jobba nätter för att få ihop familjelivet och som blir psykiskt ostabil när det leder till att frugan sätter på grannsonen istället.
Just en USKA har massor med möjliga ställen att arbeta på. Hon har en av Sveriges bästa arbetsmarknader i det avseendet. Bor hon i Norrtälje kan hon jobba i t ex Norrtälje. Just den tanken tänkte du nog inte. Och hon kan ha promenad eller cykelavstånd till jobbet.

Men det finns exakt inget som säger att hon skall ha råd att bo i Täby. Det är något du fantiserar om.
I Täby kan någon USKA som bor i Täby och som är gift med en höginkomsttagare jobba.

Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Jag säger inte att alla ska ha en automatisk rätt till en BR, däremot ska vanliga svenskar ha råd med vanliga svenska bostäder.
Ja men varför har du inte ordnat det då?

Det finns exakt inget som hindrar dig och andra likasinnade att ta på er ansvaret att ordna det.
Det är bara att ni öppnar era plånböcker och pyntar.

Eller var det i vanlig ordning kommunism här. Någon annan skall göra det.
Citera
2022-09-30, 21:45
Medlem
TheRealWolodarksis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Bud är inte bindande va?

Det skulle vara kul att lägga massvis med skambud, typ en bostad med utgangspris 6 miljoner ger man bud på 3 miljoner på. Fan vad kul!! Då får bolånetorskarna panik. Det ska jag prova.

100 skambud I veckan klarar man nog.

Nä det är ju inte bindande längre, rätt sjukt egentligen.

Man kan alltid dra tillbaks, var något rättsfall som gav det utslaget. Detta öppnade för mäklare att alltid ha några polare som bara trissar upp skiten
Citera
2022-09-30, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Just en USKA har massor med möjliga ställen att arbeta på. Hon har en av Sveriges bästa arbetsmarknader i det avseendet. Bor hon i Norrtälje kan hon jobba i t ex Norrtälje. Just den tanken tänkte du nog inte. Och hon kan ha promenad eller cykelavstånd till jobbet.

Men det finns exakt inget som säger att hon skall ha råd att bo i Täby. Det är något du fantiserar om.
I Täby kan någon USKA som bor i Täby och som är gift med en höginkomsttagare jobba.

Ja men varför har du inte ordnat det då?

Det finns exakt inget som hindrar dig och andra likasinnade att ta på er ansvaret att ordna det.
Det är bara att ni öppnar era plånböcker och pyntar.

Eller var det i vanlig ordning kommunism här. Någon annan skall göra det.

Vanliga svenskar har råd att köpa br. Det är bara blekmyr som har haft en bleksam löneökning de sista 10 åren som inte har råd. Att inte alla har råd att köpa br på östermalm köper jag; och det är väl inte heller meningen. Den dagen vartenda svensk har råd att köpa en bostadsrätt på östermalm, är dagen då Sverige gått fullt ut nordkorea och stureplan bilats bort till förmån för en potatisåker.
Citera
2022-09-30, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRealWolodarksi
Nä det är ju inte bindande längre, rätt sjukt egentligen.

Man kan alltid dra tillbaks, var något rättsfall som gav det utslaget. Detta öppnade för mäklare att alltid ha några polare som bara trissar upp skiten

Sluta med ditt skitsnack. Tror jag kan räkna på min ena hand hur många mäklare som använder sig av bulvaner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in