2022-09-17, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Du förstår inte fastern hade kunnat vänta och köpt dubbla volymer för samma pris, i en tidpunkt då, referensvärdet med extremt stor sannolikhet minskar väntar man.

Varför vet inte marknaden om det här med att det kommer att minska om det är extremt sannolikt? Känns som att det mesta som är känt och relativt sannolikt är inprisat i dagens kurser. Men jag tar gärna emot tips så man kan vara före kurvan.
Citera
2022-09-17, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Ja, Gittan har ingen spåkula, därför kan hon med fördel välja att köpa för 100 kr/månad (om vi bortser från dåtidens courtage) tills hela tiotusingen är spenderad.

För att återknyta till trådämnet: Absolut, är bostäder i en fallande trend, vill alla rationella köpare, som kan, vänta. Men att pricka botten är svårt, för att inte säga i praktiken omöjligt och mer tur än skicklighet om man nu lyckas.
Du behöver inte pricka botten men att köpa i toppen är dumt.
Citera
2022-09-18, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Varför vet inte marknaden om det här med att det kommer att minska om det är extremt sannolikt? Känns som att det mesta som är känt och relativt sannolikt är inprisat i dagens kurser. Men jag tar gärna emot tips så man kan vara före kurvan.
Hög inflation leder till hög ränta som leder till lågkonjunktur därmed faller börsen. Det är en av många mekanismer, detta är något jag tror kommer ske med stor sannolikhet. Ingen vet framtiden.
Senast redigerad av nightwolfer 2022-09-18 kl. 00:27.
Citera
2022-09-18, 05:13
Avstängd
Citat:
Du behöver inte pricka botten men att köpa i toppen är dumt.
Precis så, och toppen är oftast ganska uppenbar (till och med för deltagarna själva i efterhand). Det är mycket troligt att vi i någon form av rimliga reala monetära mått aldrig kommer nära toppen 2017 igen.

Och då satt unga vuxna och köade i tält, för att med hjälp av föräldrars handpenning (lån och gåvor) och 80+% hävstång få privilegiet att skriva upp sig på nyproducerade bostadsrätter, vars utvecklare hade tillsatt en temporär förening som maximerade belåning och låtit utvecklaren själv springa med pengarna och lämna kvar lånet i föreningen. Syftet med detta tältande var att sälja bostadsrätten med vinst innan inträde, eller i minsta fall få betalt för att få.

Jag tror till och med de som tältade skakar på huvudet i efterhand.
Citera
2022-09-18, 07:08
Medlem
Nu snurrar innerstaden ok igen. Något under toppnivåerna överlag men ser många lägenheter som säljs för i princip samma priser som i vintras nu även om volymerna överlag är lägre.

Nedan exempel såldes sist i Oktober 2021. Minns att jag tyckte 25msek var ett sjukt överpris även i den marknaden.

Såldes nu igen för 23. En nedgång på 8% från ett tidigare överpris.

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet...63668285656638

Utbudet i mina bevakningar i innerstan är klart lägre, om högt historiskt, mot i Juni.

Villor däremot står fullständigt stilla vilket glädjer mig då jag letar. Varje vecka fylls det på men nästan inget säljer. Utbudet enormt
Citera
2022-09-18, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nu snurrar innerstaden ok igen. Något under toppnivåerna överlag men ser många lägenheter som säljs för i princip samma priser som i vintras nu även om volymerna överlag är lägre.

Nedan exempel såldes sist i Oktober 2021. Minns att jag tyckte 25msek var ett sjukt överpris även i den marknaden.

Utbudet i mina bevakningar i innerstan är klart lägre, om högt historiskt, mot i Juni.

Villor däremot står fullständigt stilla vilket glädjer mig då jag letar. Varje vecka fylls det på men nästan inget säljer. Utbudet enormt

HOXFLATSTO gick ner 4.5% från att den köptes till senaste mätningen, så just ditt exempel har presterat sämre än index och pekar på fortsatt nedgång.

Men visst de köptes säkert till överpris efter budats upp från 21 till 25 miljoner. Lär ju svida lita att göra en förlust på 2 miljoner efter att man budat bort dig.
Senast redigerad av trickget 2022-09-18 kl. 07:40.
Citera
2022-09-18, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
HOXFLATSTO, gick ner 4.5% från att den köptes till senaste mätningen, så just ditt exempel har presterat sämre än index.

Men visst de köptes säkert till överpris efter budats upp från 21 till 25 miljoner. Lär ju svida lita att göra en förlust på 2 miljoner efter att man budat bort dig.

Ja utgångspriset var 21 msek i oktober 2021 och en enorm budstrid fick fart varför jag minns objektet.

Poängen är att jag nu ser lägenheter som säljs för priser de flesta varit nöjda med även i vintras.

Tex denna; Halvtrist funkis med sjöglimt dock högst upp. 137k per kvm.

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet...50881363835329

Eller denna trista lägenhet på en trappa mitt i Fredhäll 97k;

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet...04317616680497

Sådana här försäljningar såg man inte röken av i juni.
Citera
2022-09-18, 08:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Kunnig i att förutspå framtiden? Har man ingen insider information så har man statistiskt föga chans att slå index alltså ren slump. Daytrading är en annan femma dock blir det som vilket jobb som helst.

Alltså det är inte jättekomplicerat. Det säkraste du kan äga är mark/fastigheter med god tillgång till vatten och bra odlingsförhållanden. Det går inte att tillverka mer av och kommer att bli en trång sektor i framtiden. Inte minst med de här klimatförändringarna. Nästa trånga sektor efter energi är tillgång till rent vatten.
Citera
2022-09-18, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

Tror inte att just den prisklassen är en bra indikator på läget då dessa köpare inte är lika priskänsliga som de som köper lägenhet i prisklasserna typ 3-7 miljoner.
Varför är du glad över att villorna står stilla om du ska köpa? Vore det inte bättre om priset sjönk?
Citera
2022-09-18, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Tror inte att just den prisklassen är en bra indikator på läget då dessa köpare inte är lika priskänsliga som de som köper lägenhet i prisklasserna typ 3-7 miljoner.
Varför är du glad över att villorna står stilla om du ska köpa? Vore det inte bättre om priset sjönk?

De står stilla som i att de inte säljs. Varje vecka blir utbudet större och större.

Länkade två andra lägenheter i mer normal prisklass två inlägg bak som bägge gick för nivåer som vintras
Citera
2022-09-18, 09:34
Citat:
Fast enligt prissättningen på marknaden kan det bli ännu mer. Där väntas en höjning på 90 punkter redan på tisdag – i praktiken 100 punkter – och fortsatta höjningar upp till en topp på 3,50 procent fram till nästa sommar.

Seyran Naib kan inte utesluta att räntemarknadens aktörer har rätt, åtminstone vad gäller tisdagens besked.

”Vi har satt sannolikheten för att de höjer med 100 punkter på tisdag till 35 procent”, säger hon.
De som kommer ta mest stryk i den serie av inflations- och räntesmällar som nu står för dörren i kölvattnet på Ukrainakriget och den europeiska energikrisen är högt belånade hushåll med låga inkomster, enligt Naib. Särskilt unga bolånetagare i storstäder – bland vilka många redan betalar 2-3 procent extra i amorteringar på sina bolån.

https://www.di.se/nyheter/bankekonom...r-tuff-vinter/

Boprisfallet planat ut?hohoho
Blir en tuff vinter som artikeln antyder.
Den som levt över sina tillgångar och inte fattar vad hushållsbudget är..lär snart få se konsekvenserna.
Rörliga Boräntan ligger normalt 2% över styrräntan. Skulle alltså innebära 5.5% till sommaren.. I praktiken tror jag dock det får alldeles för allvarliga konsekvenser för hushållen. En gissning är att rörliga boräntan hamnar på 4%. Vilket i sig kanske inte får ner inflationen i närheten av 2%. Men hushållen kommer definitivt dra ner konsumtionen.
Senast redigerad av lone star 2022-09-18 kl. 09:49.
Citera
2022-09-18, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
https://www.di.se/nyheter/bankekonom...r-tuff-vinter/

Boprisfallet planat ut?hohoho
Blir en tuff vinter som artikeln antyder.
Den som levt över sina tillgångar och inte fattar vad hushållsbudget är..lär snart få se konsekvenserna.

Sorgligt att se att en anrik tidning som DI nu börjat ägna sig åt click-bait. Räntehöjningarna är självklart redan inprisade av genomsnittskonsumenten, och svensken har mkt god koll på sin ekonomi. Ja, inte hyrestorskarna i förorten då, men de som sitter i villa har full koll på läget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in