2022-09-17, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Du frstr inte fastern hade kunnat vnta och kpt dubbla volymer fr samma pris, i en tidpunkt d, referensvrdet med extremt stor sannolikhet minskar vntar man.

Varfr vet inte marknaden om det hr med att det kommer att minska om det r extremt sannolikt? Knns som att det mesta som r knt och relativt sannolikt r inprisat i dagens kurser. Men jag tar grna emot tips s man kan vara fre kurvan.
Citera
2022-09-17, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Ja, Gittan har ingen spkula, drfr kan hon med frdel vlja att kpa fr 100 kr/mnad (om vi bortser frn dtidens courtage) tills hela tiotusingen r spenderad.

Fr att terknyta till trdmnet: Absolut, r bostder i en fallande trend, vill alla rationella kpare, som kan, vnta. Men att pricka botten r svrt, fr att inte sga i praktiken omjligt och mer tur n skicklighet om man nu lyckas.
Du behver inte pricka botten men att kpa i toppen r dumt.
Citera
2022-09-18, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Varfr vet inte marknaden om det hr med att det kommer att minska om det r extremt sannolikt? Knns som att det mesta som r knt och relativt sannolikt r inprisat i dagens kurser. Men jag tar grna emot tips s man kan vara fre kurvan.
Hg inflation leder till hg rnta som leder till lgkonjunktur drmed faller brsen. Det r en av mnga mekanismer, detta r ngot jag tror kommer ske med stor sannolikhet. Ingen vet framtiden.
Senast redigerad av nightwolfer 2022-09-18 kl. 00:27.
Citera
2022-09-18, 05:13
Medlem
Citat:
Du behver inte pricka botten men att kpa i toppen r dumt.
Precis s, och toppen r oftast ganska uppenbar (till och med fr deltagarna sjlva i efterhand). Det r mycket troligt att vi i ngon form av rimliga reala monetra mtt aldrig kommer nra toppen 2017 igen.

Och d satt unga vuxna och kade i tlt, fr att med hjlp av frldrars handpenning (ln och gvor) och 80+% hvstng f privilegiet att skriva upp sig p nyproducerade bostadsrtter, vars utvecklare hade tillsatt en temporr frening som maximerade belning och ltit utvecklaren sjlv springa med pengarna och lmna kvar lnet i freningen. Syftet med detta tltande var att slja bostadsrtten med vinst innan intrde, eller i minsta fall f betalt fr att f.

Jag tror till och med de som tltade skakar p huvudet i efterhand.
Citera
2022-09-18, 07:08
Medlem
Nu snurrar innerstaden ok igen. Ngot under toppniverna verlag men ser mnga lgenheter som sljs fr i princip samma priser som i vintras nu ven om volymerna verlag r lgre.

Nedan exempel sldes sist i Oktober 2021. Minns att jag tyckte 25msek var ett sjukt verpris ven i den marknaden.

Sldes nu igen fr 23. En nedgng p 8% frn ett tidigare verpris.

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet...63668285656638

Utbudet i mina bevakningar i innerstan r klart lgre, om hgt historiskt, mot i Juni.

Villor dremot str fullstndigt stilla vilket gldjer mig d jag letar. Varje vecka fylls det p men nstan inget sljer. Utbudet enormt
Citera
2022-09-18, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nu snurrar innerstaden ok igen. Ngot under toppniverna verlag men ser mnga lgenheter som sljs fr i princip samma priser som i vintras nu ven om volymerna verlag r lgre.

Nedan exempel sldes sist i Oktober 2021. Minns att jag tyckte 25msek var ett sjukt verpris ven i den marknaden.

Utbudet i mina bevakningar i innerstan r klart lgre, om hgt historiskt, mot i Juni.

Villor dremot str fullstndigt stilla vilket gldjer mig d jag letar. Varje vecka fylls det p men nstan inget sljer. Utbudet enormt

HOXFLATSTO gick ner 4.5% frn att den kptes till senaste mtningen, s just ditt exempel har presterat smre n index och pekar p fortsatt nedgng.

Men visst de kptes skert till verpris efter budats upp frn 21 till 25 miljoner. Lr ju svida lita att gra en frlust p 2 miljoner efter att man budat bort dig.
Senast redigerad av trickget 2022-09-18 kl. 07:40.
Citera
2022-09-18, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
HOXFLATSTO, gick ner 4.5% frn att den kptes till senaste mtningen, s just ditt exempel har presterat smre n index.

Men visst de kptes skert till verpris efter budats upp frn 21 till 25 miljoner. Lr ju svida lita att gra en frlust p 2 miljoner efter att man budat bort dig.

Ja utgngspriset var 21 msek i oktober 2021 och en enorm budstrid fick fart varfr jag minns objektet.

Pongen r att jag nu ser lgenheter som sljs fr priser de flesta varit njda med ven i vintras.

Tex denna; Halvtrist funkis med sjglimt dock hgst upp. 137k per kvm.

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet...50881363835329

Eller denna trista lgenhet p en trappa mitt i Fredhll 97k;

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet...04317616680497

Sdana hr frsljningar sg man inte rken av i juni.
Citera
2022-09-18, 08:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Kunnig i att frutsp framtiden? Har man ingen insider information s har man statistiskt fga chans att sl index allts ren slump. Daytrading r en annan femma dock blir det som vilket jobb som helst.

Allts det r inte jttekomplicerat. Det skraste du kan ga r mark/fastigheter med god tillgng till vatten och bra odlingsfrhllanden. Det gr inte att tillverka mer av och kommer att bli en trng sektor i framtiden. Inte minst med de hr klimatfrndringarna. Nsta trnga sektor efter energi r tillgng till rent vatten.
Citera
2022-09-18, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

Tror inte att just den prisklassen r en bra indikator p lget d dessa kpare inte r lika prisknsliga som de som kper lgenhet i prisklasserna typ 3-7 miljoner.
Varfr r du glad ver att villorna str stilla om du ska kpa? Vore det inte bttre om priset sjnk?
Citera
2022-09-18, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Tror inte att just den prisklassen r en bra indikator p lget d dessa kpare inte r lika prisknsliga som de som kper lgenhet i prisklasserna typ 3-7 miljoner.
Varfr r du glad ver att villorna str stilla om du ska kpa? Vore det inte bttre om priset sjnk?

De str stilla som i att de inte sljs. Varje vecka blir utbudet strre och strre.

Lnkade tv andra lgenheter i mer normal prisklass tv inlgg bak som bgge gick fr niver som vintras
Citera
2022-09-18, 09:34
Citat:
Fast enligt prissttningen p marknaden kan det bli nnu mer. Dr vntas en hjning p 90 punkter redan p tisdag i praktiken 100 punkter och fortsatta hjningar upp till en topp p 3,50 procent fram till nsta sommar.

Seyran Naib kan inte utesluta att rntemarknadens aktrer har rtt, tminstone vad gller tisdagens besked.

Vi har satt sannolikheten fr att de hjer med 100 punkter p tisdag till 35 procent, sger hon.
De som kommer ta mest stryk i den serie av inflations- och rntesmllar som nu str fr drren i klvattnet p Ukrainakriget och den europeiska energikrisen r hgt belnade hushll med lga inkomster, enligt Naib. Srskilt unga bolnetagare i storstder bland vilka mnga redan betalar 2-3 procent extra i amorteringar p sina boln.

https://www.di.se/nyheter/bankekonom...r-tuff-vinter/

Boprisfallet planat ut?hohoho
Blir en tuff vinter som artikeln antyder.
Den som levt ver sina tillgngar och inte fattar vad hushllsbudget r..lr snart f se konsekvenserna.
Rrliga Borntan ligger normalt 2% ver styrrntan. Skulle allts innebra 5.5% till sommaren.. I praktiken tror jag dock det fr alldeles fr allvarliga konsekvenser fr hushllen. En gissning r att rrliga borntan hamnar p 4%. Vilket i sig kanske inte fr ner inflationen i nrheten av 2%. Men hushllen kommer definitivt dra ner konsumtionen.
Senast redigerad av lone star 2022-09-18 kl. 09:49.
Citera
2022-09-18, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
https://www.di.se/nyheter/bankekonom...r-tuff-vinter/

Boprisfallet planat ut?hohoho
Blir en tuff vinter som artikeln antyder.
Den som levt ver sina tillgngar och inte fattar vad hushllsbudget r..lr snart f se konsekvenserna.

Sorgligt att se att en anrik tidning som DI nu brjat gna sig t click-bait. Rntehjningarna r sjlvklart redan inprisade av genomsnittskonsumenten, och svensken har mkt god koll p sin ekonomi. Ja, inte hyrestorskarna i frorten d, men de som sitter i villa har full koll p lget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in