2023-10-22, 21:53
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Samma personer försöker nu i paniksälja skyltfönstret. Tycker mig se många villor och lägenheter med påkostade spaavdelningar och pooler.

Varför tror ni inte dom husen inte blir sålda? Vill ingen ha ha det längre?
Det tror jag inte så länge arbetslösheten inte äter sig in i tjänstesektorn, den välborna medelklassen sitter säkert ännu så länge. Men visst tål belåningsgraden för en del att diskuteras. Så länge ägt boende premieras lär det inte vara ett problem. Några procent ner, därefter stabilisering, sen fortsätter cirkusen.
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Och du måste nog vara knegare, med tribal, för att stå ut att bo i metropolen Strömnäsbruk.
Från Strömnäsbruk är det 15min med bil till Markaryd med livlig industri.
En knegare på Nibe kan med partner spara ihop insatsen inom några år utan större besvär, samma sak kan inte sägas om knegaren på plocklagret i söderort som tänkt köpa kåken i Upplands Väsby för 5 Mkr, rätt så kört även om lönen är några procent högre. Levnadskostnaderna är bra mycket högre i Stockholm än för Strömnäsbruk, pendlingen från norrort till söderort är plågsam och kostsam.

Vad fan får jag för pengarna?
Senast redigerad av Brunafingrarna 2023-10-22 kl. 21:58.
Citera
2023-10-22, 21:59
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Tråkigt för dig såklart, lr vänta. Varit ligger det tråkiga? Har du köpt ett skitobjekt som du nu måste leva i resten av ditt liv?

Nej, trivs bra. Men fick som sagt betala åt helvete för mycket.

Det tråkiga ligger i att bostadsmarknaden har tillåtits att åka jävla berg-o-dalbana genom att räntorna varit på tok för låga under lång tid men därefter höjts så snabbt att priserna inte hunnit korrigeras. Det kommer att få potentiellt livslånga konsekvenser för mig som jag uppriktigt sagt inte känner att jag förtjänar.
Citera
2023-10-22, 22:03
Bannlyst
Det var bara en tidsfråga att bostadsmarknaden skulle köra in i denna gigantiska mur av apati, och nivån av förnekelse är djup där ute. Hushållen börjar förstå konsekvenserna av Riksbankens artificiellt låga räntor och QE som har skapat en vansinnig nivå av moral hazard och fördelssökande.

Jag har följt utvecklingen i Stockholms län och det är verkligen ett perfekt exempel på psykologin på marknaden just nu. Vägra sälja har blivit en religion, nonsens välgörenheter, jaga lätta ROIs och objekt-syndrom utan något verkligt arbete som görs. Men tiden är kommen, och med bolåneräntor på väg upp, ser dessa vedbodar och dass för miljoner inte längre speciellt läckra ut.

Prisutvecklingen i Stockholms län har kört in i en vägg:
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/

Det visar sig att räntorna spelar roll. Bostadshejarklacken verkade tro att QE och minusräntor aldrig skulle försvinna, men det har de gjort.

Sett till försäljningsvolymen är bostadsmarknaden förmodligen i sämre skick eftersom vi faktiskt har fått en större befolkningsmängd. Och kostnaderna för att äga och underhålla en bostad går rakt upp.

(Bostäder har inte heller en inbyggd kock, eller obegränsad barnomsorg, eller en Tesla som kommer fulladdad varje dag utan att det kostar pengar)

Vilket leder oss till rubriker som dessa:
Citat:
Var femte svensk saknar ekonomiska marginaler för oväntade utgifter
https://www.borskollen.se/nyheter/27/var-femte-svensk-saknar-ekonomiska-marginaler-for-ovantade-utgifter

Citat:
Hälften av alla ensamstående föräldrar saknar kontantmarginal
https://www.scb.se/pressmeddelande/halften-av-alla-ensamstaende-foraldrar-saknar-kontantmarginal/

Så ökningen av den månatliga räntesmockan kommer verkligen att göra ont.

Resultatet skiljer sig inte från tidigare bostadsbubblor. Antingen kommer inkomsterna att komma ikapp för att matcha bostadspriserna, eller så kommer bostadspriserna att behöva justeras lägre.

Bostäder är en rolig tillgångsklass. I vilket område som helst, om du har 100 bostäder, dikteras priset på alla bostäder av de senaste försäljningspriserna. Säg att du har 5 bostäder som säljs för ett genomsnitt på 2,3 miloner, då justeras det nya priset på alla bostäder baserat på dessa 5 försäljningar. Ett riktigt dåligt sätt att mäta värde, till skillnad från aktier, där man har en väldigt likvid marknad som vänder hela tiden.

Vi befinner oss nu i det långsamma uppvaknandet av befolkningen att nej, bostäder går inte alltid upp. Utvecklingen i Stockholms län är en ledande indikator.

Men de naiva säljarna kommer ju aldrig att sälja! Nej, men det är bara så länge de kan hålla sig från att bli slagna medvetslösa av den månatliga räntesmockan.
Citera
2023-10-22, 22:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon

Det tråkiga ligger i att bostadsmarknaden har tillåtits att åka jävla berg-o-dalbana genom att räntorna varit på tok för låga under lång tid men därefter höjts så snabbt att priserna inte hunnit korrigeras. Det kommer att få potentiellt livslånga konsekvenser för mig som jag uppriktigt sagt inte känner att jag förtjänar.

Du förtjänar all skit som verkligheten ger dig. Att du tror att du är berättigad till nåt mer än så får stå för dig. Priser har ju inte gått upp sen 2017 enligt tråden, så väldigt oklart varför du förväntade dig ett bra utfall.

Du får be hochpanna flytta in hos dig, win win.
Senast redigerad av Barf 2023-10-22 kl. 22:33.
Citera
2023-10-22, 22:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Det var bara en tidsfråga att bostadsmarknaden skulle köra in i denna gigantiska mur av apati, och nivån av förnekelse är djup där ute. Hushållen börjar förstå konsekvenserna av Riksbankens artificiellt låga räntor och QE som har skapat en vansinnig nivå av moral hazard och fördelssökande.

Jag har följt utvecklingen i Stockholms län och det är verkligen ett perfekt exempel på psykologin på marknaden just nu. Vägra sälja har blivit en religion, nonsens välgörenheter, jaga lätta ROIs och objekt-syndrom utan något verkligt arbete som görs. Men tiden är kommen, och med bolåneräntor på väg upp, ser dessa vedbodar och dass för miljoner inte längre speciellt läckra ut.

Prisutvecklingen i Stockholms län har kört in i en vägg:
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/

Det visar sig att räntorna spelar roll. Bostadshejarklacken verkade tro att QE och minusräntor aldrig skulle försvinna, men det har de gjort.

Sett till försäljningsvolymen är bostadsmarknaden förmodligen i sämre skick eftersom vi faktiskt har fått en större befolkningsmängd. Och kostnaderna för att äga och underhålla en bostad går rakt upp.

(Bostäder har inte heller en inbyggd kock, eller obegränsad barnomsorg, eller en Tesla som kommer fulladdad varje dag utan att det kostar pengar)

Vilket leder oss till rubriker som dessa:

https://www.borskollen.se/nyheter/27/var-femte-svensk-saknar-ekonomiska-marginaler-for-ovantade-utgifter

https://www.scb.se/pressmeddelande/halften-av-alla-ensamstaende-foraldrar-saknar-kontantmarginal/

Så ökningen av den månatliga räntesmockan kommer verkligen att göra ont.

Resultatet skiljer sig inte från tidigare bostadsbubblor. Antingen kommer inkomsterna att komma ikapp för att matcha bostadspriserna, eller så kommer bostadspriserna att behöva justeras lägre.

Bostäder är en rolig tillgångsklass. I vilket område som helst, om du har 100 bostäder, dikteras priset på alla bostäder av de senaste försäljningspriserna. Säg att du har 5 bostäder som säljs för ett genomsnitt på 2,3 miloner, då justeras det nya priset på alla bostäder baserat på dessa 5 försäljningar. Ett riktigt dåligt sätt att mäta värde, till skillnad från aktier, där man har en väldigt likvid marknad som vänder hela tiden.

Vi befinner oss nu i det långsamma uppvaknandet av befolkningen att nej, bostäder går inte alltid upp. Utvecklingen i Stockholms län är en ledande indikator.

Men de naiva säljarna kommer ju aldrig att sälja! Nej, men det är bara så länge de kan hålla sig från att bli slagna medvetslösa av den månatliga räntesmockan.

Haha! Allt för ditt egna narrativ kan jag tänka mig. Tror inte de flesta rubriker rör personer i ägt boende i Stockholm. Men jag spekulerar så klart. Bättre än du iofs.
Citera
2023-10-22, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Det är väl självklart att du kan få en bubbla i diverse orter om det bygger på spekulation. Titta bara på Kina. Den sorts spekulation/pensionssparande har du inte i Sverige så betta inte dina pengar på Grums.

Bubblor kan du få i allt kring vilket det kan bildas en masspsykos: Tulipanlökar, värdelösa IT-bolag eller betongkloss på kinesisk åker.

Det var dock inget svar på min fråga.
Citera
2023-10-22, 23:10
Medlem
Citat:

Varför köpte du bostaden då? Rimligtvis stresstestade banken din ekonomi mot 6-7% ränta så du ska ha råd med ytterligare (och de kommer) räntehöjningar. Med lite tur ser vi tvåsiffriga räntenivåer snart, de måste vara nästan 30 år sen senast det hände.

Sen håller jag med dig om att du kanske inte förtjänar det. Det är givetvis alla äckliga boomers som bara velat tjäna pengar på de yngre generationernas olycka som orsakat problemet men nu sitter vi här och du hamnade i rävsaxen. För du trodde väl inte på riktigt att räntan skulle vara historiskt låg för alltid?
Citera
2023-10-22, 23:29
Medlem
Citat:

Hur hög månadskostnad har du för boendet?
Är hela kontantinsatsen borta?
Var det din första bostad?
Citera
2023-10-23, 04:04
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
En intressant frågeställning är vilka som är de eventuella skillnaderna: är inte folk mer belånade (i förhållande till inkomst) nu än då? Känns spontant som att höjda räntor kommer dränera folk mer än vid tidigare kriser. I synnerhet kommer det bli problematiskt om omvärlden höjer: vi får välja mellan att totalslakta kronan eller låta den belånade medelklassen ta smällen. Kommer inte bli vackert.

Doktoranderna som överbelånat sig för att bo i Vasastan/Nacka/Södermalm är en grupp som kommer få det tufft. Särskilt om pengarna börja tryta på institutionsnivå. För att inte tala om arkitekter, byggjobbare och hantverkare som är direkt beroende av att byggandet och renoverandet fortsätter. Kan bli ett medelklassblodbad som heter duga ...
Det skulle kunna vara värsta scenariot. Men den här mellanmjölken kommer att fortsätta. Dvs inte höja räntorna tillräckligt högt och inte låta inflationen bli högre. Det har ju Riksbanken redan aviserat genom att gå på en mellanmjölkslinje.

Än så länge tuffar arbetsmarknaden på. Den luktraktiva byggbranschen som gått nedåt en del har folk sökt sig ifrån till andra branscher istället. Det verkar blivit någon slags trådsanning att hela Sverige är maxbelånat eller har ett par miljoner alls i lån. Det är några få unga som kanske maxbelånat sig och gått in senaste tre åren som förlorar pengar om dom ens säljer. Resten som har bott ett tag har gått rejält pluss. Unga idag utbildar sig i större utsträckning och tjänar bra redan på sina första jobb.

Det är ju tyvärr de som redan innan räntehöjningarna hade det jäkligt tufft som hörs mest nu media men det beror mer på matkostnader, ett par hundringar i ökad elkostnad, och ett par hundra i ökad avgift för hyresrätten. Sen finns det säkert några enstaka andra men det är undantagen som bekräftar regeln.
Citera
2023-10-23, 05:46
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Exakt så är det. Nu inleds den sista fasen i en traditionell lågkonjunktur, arbetslöshet. Vi är nu 22 månade från toppen och om ungefär 14 månader har vi nått botten. Sen kommer det ta flera år innan det börjar stiga uppåt igen.
Vet inte om jag har dåligt minne men jag jag tyckte senaste kraschen "finanskrisen" svepte förbi rätt snabbt. Enda som påverkade mig var att jag bytte bransch i samma veva. Någon kompis blev arbetslös en stund som jobbade med nyproduktion av bostäder eftersom den branschen dog ett tag, men inte mer än så. ingen som fick lämna hus och hem eller inte kunde arbeta med något annat. Så någon direkt kris minns jag aldrig att det blev.

Däremot tror jag räntorna kommer ligga på den nivå som den gör nu eftersom det är fullständigt idiotiskt att sänka och få den galna inflationen som vi har nu. Istället för att alla nu vant sig med lyx artiklar kommer det öppnas flera lågpris butiker istället. Och det är bara sunt. Alla behöver inte ha onödigt dyra märkesgrejer osv.

Däremot tror jag aldrig oavsett scenario vi någonsin vi kommer att vi komma i närheten de priser vi hade i början av 2010 talet när räntan låg på 4 eller om det var 3% nånting. Då majoriteten fortfarande hade gjort fin vinst ändå.
Citera
2023-10-23, 07:01
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:

Tycker du förtjäntar credd som vågar erkänna att det blev en dålig affär.

En massa andra personer här inne försöker istället förneka att de köpt vid fel tillfället. Istället verkar de mest vilja dra med sig andra i fallet genom larviga analyser av hur priserna det alltid går upp och hur så got som alla utan vidare kan ta de ökade utgifterna med en klackspark.
Citera
2023-10-23, 07:06
Avslutad
SBAB kom med sin senaste boränteprognos 19 okt. De tror på boräntor runt 3.5% e rabatt ganska stabilt f o m 2025. Man får inte räkna bort att ju högre räntorna är ju högre lönehöjningskrav hamnar på förhandlingsbordet. Tror det vettigaste är att mentalt ställa in sig på boräntor mellan 3-4% i framtiden. Vore nog väldigt bra med en stabiliserad ränta och inflation för att få tillbaka en större handel av bostäder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in