2023-10-05, 10:28
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det här är väldigt långt tillbaka i tiden. Så länge jag kan minnas har det sett precis likadant ut i exempelvis Rinkeby, Tensta och Hjulsta. När drog de sista svenskarna därifrån? Det måste vara på 70-talet vi snackar nu?

Eller vilka områden tänker du på?

Rinkeby? Tensta? Hjulsta?
Driver du med oss?
Miljonprogrammen var först ut att klassas som utanförskapsområden, dessa byggdes över hela Sverige och hyresgästerna var överlag svenskar.
https://www.boverket.se/sv/samhallsplanering/stadsutveckling/miljonprogrammet/

År 2012 fanns 186 utanförskapsområden i Sverige, dessa har ökat med explosiv takt sedan 2000-talet och de har fortsatt öka sedan 2012, särskilt mellan år 2012-2016.
https://www.dnv.se/wp-content/uploads/2014/05/Utanf%C3%B6rskapets-karta-en-uppf%C3%B6ljning-.pdf

Sedan, återigen, skriver jag att svenskarna flytt både från de områden som numer klassas som utanförskapsområden + absorberade områden runt omkring, vilket innebär både hyresrätter och äganderätter som brf och villor. Du hittar numer utomeuropéer i både brf, radhus och villor. Utomeuropéer flyttar in, svenskar flyttar ut.
Citera
2023-10-05, 10:30
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Skulle vilja säga en alldelses korrekt slutsats . Lägg därtill ett skuldkvotstak som var alldeles för högt. Om det ens existerade.

Givetvis.
Citera
2023-10-05, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Likt 90-talskrisen så kommer det bli samma sak nu, fastighetsbolagens som är överbelånade deluxe kommer sänka ekonomin eller göra den skakig.

Heimstaden kan ju bli något slags svar på fastighetsbolaget nyckeln på 90-talet. Finns många bra kommersiella fastighetsbolag som också ser rätt skrämmande ut.

Sedan ser det ju inte fint ut med dagliga uppdateringar om konkurser inom byggbranschen, många ringar på vattnet inom den sektorn och är inte direkt enmansbolag som går i prutten.
tycker jag ser byggen som bara står och inte blir färdiga. är t.o.m klotter på dom
Citera
2023-10-05, 10:52
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Behovet att höja hyrorna är stort. Räknade lite och jag landade runt 20%. Det tror inte jag heller kommer hända. Det skulle innebära ruin för många. Inte för ett enskilt år, men utesluter inte alls höjningar på 8-10% närmaste åren för att kompensera. De har inte så mycket val. Om nu inte ägarna vill pumpa in mer pengar. De som äger sina bostäder får dra av 30% av sina räntor. Det får inte bolagen göra. I slutändan måste de ökade kostnaderna betalas av någon.

Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Hemlösheten lär ju inte minska med marknadshyra? Du kan minska den med massiva bostadsbidrag - och det verkar ju Finland ha gjort då? Det motsäger ju inte det jag sa om att bostadsbidragen ökade mångfallt i Finland efter man tog bort hyresreglering.

Jag säger det igen, ta bort all marknadsreglering och den stora massan kommer behöva lägga alla pengar på boende och mat. (Alternativt mer skatt kan gå till bostadsbidrag)

Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Du får läsa på lite. Systemet med hyresreglering tillåter inte att hyran ökas i befintligt bestånd pga. höjda finansieringskostnader. Däremot påverkas vilken initial hyra som får sättas i nyproduktion. Och där är det i princip redan marknadshyror, en bidragande anledning till att även produktion av hyresrätter i princip har avstannat. De tror inte att de kommer att lyckas hyra ut bostäderna till de hyror som krävs för att gå runt.

Örebro kommun har ca 160 000 invånare och gott om hemlösa, trångbodda, separerande, lågbetalda ensamstående föräldrar och unga som vill flytta hemifrån men uppger att de inte har råd trots att de är studenter eller arbetar. Det kommunala bostadsbolaget har, precis som alla andra kommunala bostadsbolag i storstäder, evighetslånga köer. Dock verkar det som något har hänt gällande det kommunala bostadsbolaget, de har plötsligt över 200 bostäder som inte går att hyra ut:

https://sverigesradio.se/artikel/stor-okning-av-tomma-lagenheter-hos-orebrobostader
https://sverigesradio.se/artikel/darfor-ar-obos-lediga-lagenheter-manga-och-dyra

I artiklarnas kommentarsfält kan man läsa arga örebroare som kritiserar bostadsbolaget för att de successivt börjat utföra standardhöjande renoveringar av hela sitt bostadsbestånd från miljonprogramstiden. Tydligen så är de lediga lägenheterna, av kommentarsfältet att döma, antingen nybyggnation med hyror runt 15 000kr eller nyrenoverade lägenheter som fått hyreshöjning med ca 100% med 2or som kostade 4000 kr nu kostar 8000 kr, 3or som kostade 5000kr nu kostar minst 10 000 kr osv.

Att det kommunala bostadsbolaget plötsligt har 200 tomma lägenheter i en större stad där det beskrivs råda stor brist på hyreslägenheter skickar en ganska tydlig signal om att hyrorna är alldeles för höga.
Citera
2023-10-05, 10:55
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Varför måste alla bo i Sthlm?

Det är dessvärre just detta som är problemet i Sverige, bostadsbrist/bostadsbubbla/kreditbubbla är uteslutande problem för Stockholm (och till viss del Göteborg). I "vanliga" svenska städer så är det inte brist på bostäder, och man behöver inte heller låna många multiplar av höginkomsttagarlöner för att ha någonstans att bo.

Men problemet är ju som bekant att mindre städer inte lockar, unga personer flyttar ut då det "inte finns något att göra" samt då karriärmöjligheter mm. upplevs som obefintliga. Alla samlas i Stockholm, vilket skapar ett enormt tryck på bostäder och har drivit upp priserna till sjuka nivåer.

I andra länder är demografin inte lika centrerad till huvudstaden, man kan utan problem satsa på en "mellanstor" stad och ändå ha goda karriärmöjligheter, tillgång till bra infrastruktur, etc., men i Sverige så lägger alla politiker 100% av sitt fokus på Stockholm, med följd att mindre orter tappar i attraktionkraft och tvingar alla till huvudstan.
Senast redigerad av Pontiac-Garage 2023-10-05 kl. 10:58.
Citera
2023-10-05, 10:56
Medlem
TurboOMXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
https://www.lagenhetsbyte.se/bytes/1380407

https://www.lagenhetsbyte.se/bytes/1440086

https://www.lagenhetsbyte.se/bytes/1163785

https://www.lagenhetsbyte.se/bytes/802615

Finns tonvis av 4or i hela innerstaden till vrakpriser. Bara du har köår eller något att byta med
På två av annonserna står det att stambyte (100% hyreshöjning) är på g och en av annonserna är en 2:a...
Du har fortfarande rätt i sak, men det var bara dåliga exempel.
Citera
2023-10-05, 11:01
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrapmanniskor
kan du ljuga lite mer? folk är urfattiga, dom betalar mer för allt fast lönen följer inte med. du kan ha 100k i lön men vad spelar det för roll om tvn går upp med 110k?
Finns inga sådana prisökningar. Folk har mer pengar än vad du tror.
Kolla alla meningslösa grejer och branscher folk lägger pengar på.

Bara en sån sak att folk äter ute jämt, urkass dagenslunch ställen kan överleva osv.
Citera
2023-10-05, 11:03
Medlem
Citat:
Budgivningen har precis startat... tagga ner lite! Helt normalt budgivningsförfarande idag.

Vi får hoppas för säljaren att du har rätt.

Sanningen är dock att 2 miljoner är helt rimligt utifrån dagens räntor. Om en ung person mäktar med 500k i kontantinsats och 1,5 miljoner i lån så blir månadskostnaden runt 14000kr. För en etta. Inte många 20-någonting åringar som klarar av det där.
Citera
2023-10-05, 11:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rante-sankningar
Vi får hoppas för säljaren att du har rätt.

Sanningen är dock att 2 miljoner är helt rimligt utifrån dagens räntor. Om en ung person mäktar med 500k i kontantinsats och 1,5 miljoner i lån så blir månadskostnaden runt 14000kr. För en etta. Inte många 20-någonting åringar som klarar av det där.

Man kan bo två i en sådan bostad utan problem = halva kostnaden. Håller absolut med om att det är dyrt och att det börjar bli svårare att motivera prisnivån, men jag tror inte att alla som köper dessa bostäder är maxbelånade. De flesta jag känner har storleksordningen miljoner i sina bostäder trots att priserna gått ner.
Citera
2023-10-05, 11:11
Medlem
Citat:
Man kan bo två i en sådan bostad utan problem = halva kostnaden. Håller absolut med om att det är dyrt och att det börjar bli svårare att motivera prisnivån, men jag tror inte att alla som köper dessa bostäder är maxbelånade. De flesta jag känner har storleksordningen miljoner i sina bostäder trots att priserna gått ner.

Vad du tror är ovidkommande. Det finns data som visar att 18-30 åringar som är förstagångsköpare är belånade 83% i snitt. Så gott som alla i den gruppen är medbelånade.

Och ovanstående lägenhet är en förstagångsköpares lägenhet.

Varför skyddar du detta? Är det så jobbigt att konstatera att det var ett korkat beslut för denna (och flera andra) personer att maxeblåna sig efter 2018 för att köpa små lägenheter?
Citera
2023-10-05, 11:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Det är dessvärre just detta som är problemet i Sverige, bostadsbrist/bostadsbubbla/kreditbubbla är uteslutande problem för Stockholm (och till viss del Göteborg). I "vanliga" svenska städer så är det inte brist på bostäder, och man behöver inte heller låna många multiplar av höginkomsttagarlöner för att ha någonstans att bo.
Exakt och därför undrar jag vad det är med livet i sthlm som lockar. Du kan ju ha ett "vanligt" jobb i en mindre stad och ha betydligt mer pengar över än en person som gör karriär i sthlm.

Jag får personligen inte riktigt ihop ekvationen vad det är som lockar med sthlm, när man kan bo så mycket billigare på annat håll och få bättre livskvalitet på köpet.

Har man "vanligt" jobb i sthlm hade jag övervägt att flytta någon annanstans.

Citat:
Men problemet är ju som bekant att mindre städer inte lockar, unga personer flyttar ut då det "inte finns något att göra" samt då karriärmöjligheter mm. upplevs som obefintliga. Alla samlas i Stockholm, vilket skapar ett enormt tryck på bostäder och har drivit upp priserna till sjuka nivåer.
Det beror nog på vad man uppskattar i livet. Det finns alltid saker att göra beroende på vad man tycker är meningsfullt. Om man vill stressa ihjäl sig frivilligt och betala för dyrt boende får man givetvis göra det om man vill.

Citat:
I andra länder är demografin inte lika centrerad till huvudstaden, man kan utan problem satsa på en "mellanstor" stad och ändå ha goda karriärmöjligheter, tillgång till bra infrastruktur, etc., men i Sverige så lägger alla politiker 100% av sitt fokus på Stockholm, med följd att mindre orter tappar i attraktionkraft och tvingar alla till huvudstan.

Exakt. I USA är det ofta precis tvärtom. Alla rika bor utanför städerna i svindyra mega-hus. Det är oklart varför bostäder prissätts på detta sätt i Sverige. Man kan bo oerhört billigt i större delen av landet fortfarande och såldes kan det inte vara tal om några bostadsbubblor på långa vägar ännu.
Citera
2023-10-05, 11:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vad du tror är ovidkommande. Det finns data som visar att 18-30 åringar som är förstagångsköpare är belånade 83% i snitt. Så gott som alla i den gruppen är medbelånade.
JA vad ska de göra när det inte finns några bostäder att hyra?

Citat:
Och ovanstående lägenhet är en förstagångsköpares lägenhet.
OK.

Citat:
Varför skyddar du detta? Är det så jobbigt att konstatera att det var ett korkat beslut för denna (och flera andra) personer att maxeblåna sig efter 2018 för att köpa små lägenheter?
Jag skyddar inte detta. jag förstår VARFÖR de köper bostäder. Det finns inga andra rimliga alternativ antagligen. Personligen skulle jag inte köpa köpa en bostad jag inte kunnat tänka mig att bo i i minst 10 år. Men det är ju jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in