Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-11, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nej det har jag skrivit. Och har inte på något sätt förnekat.
Mina inlägg har jag skrivit.

Det är däremot en halmgubbe som du fantiserat ihop.
Och inte efter massor med inlägg kan visa någon giltighet i.
Det är helt tomt.

Du klarar helt enkelt inte av att läsa enkel text och få det rätt. Du läser några ord och fantiserar ihop resten. Och då är det klart att du aldrig kan visa giltigheten. Det är ju bara dina fantasier.

Alla kan läsa mina inlägg och fler än en väntar nog på att du tar och halar fram något slags bevis för svamlet du tillskriver mig.
Men du klarar ju inte det. Och verkar inte ha intelligens nog att fatta att du inte klarar det.
Ska jag kopiera ditt inlägg en gång till?
Har du problem att läsa vad du själv skrivit?
Helt otroligt kul det här att man kan neka till nåt som själv skrivit.
Vet inte hur man ska kunna ge dig mer bevis än att visa dig din egen text.
Du kan väl iallafall försöka ljuga ihop nån förklaring. Som att ditt konto blivit hackat eller nåt. Eller att en ond ande tog över din kropp i torsdags kväll.
Att du hittar halmgubbar mot dig själv i din egna text är också jättekul.
Citera
2023-03-11, 10:20
Medlem
Citat:
Nej, han är inte kompetent till att skriva den texten.

Han har kopierat min text och lagt in som sin egen. Det säger väl allt.

Jag pekade dock på att den som ogillar räntepuckeln och amorterar kan låna upp motsvarande amorteringen. Och sänka sin ränta.

Det kan folk ha emotionella synpunkter på.

Men det är ganska rationellt om man t ex har något som avkastar mer än räntan man betalar.

Dvs om man amorterar 2% och har en låneränta på 4% så kan man låna upp 2% per år och sänka ned den ränta man upplever till dryga 1%.

---------------------
De som reagerar på detta har känslomässiga hinder. För dom är det som om jag pekar på möjligheten att åka flyg, när dom är flygrädda. Och som det är här i tråden så inser dom inte att flygrädslan är deras egen. Utan alla som flyger gör FEL. Det känner dom i hela kroppen.
Räntepuckeln? Känns det som om vi har en historisk hög ränta? Är det så vi ska tolka dig?
Citera
2023-03-11, 10:58
Avslutad
Citat:
Elektriker är en yrkeskategori som märker av nedgången sist.
Orderböckerna är ganska fulla under 2023. Men 2024 är det tomt. Så de som jobbar i tidiga faser har inget att göra.

Alltså jag förstår inte.

Du kommer ibland med vettiga poänger som är kopplat till nationalekonomi som du uppenbarligen har VISS kunskap i.

Men det drunknar i total shitposting med en jävla massa irrelevant trams och osanningar. Var får du det ifrån att elektriker skulle känna av konjunktursänkningar sist??? Speciellt kopplat till en smäll i fastighetsbranschen...
Citera
2023-03-11, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Men titta, så underbart felaktig rubrik. Lite kul att ARENA och LO driver dessa teser i olika tidningar,

De bundna lånen har fram till förra året stått för ca 30%. När jag gick i mellanstadiet lärde jag mig att 72% av 30% faktiskt blir drygt 21% - så det är INTE 72% av svenska bolån som "går ut" utan ca 21%.

Dessutom har troligen flera låntagare av de "som går ut" redan bundit sin tidigare rörliga del tidigare.

Citat:
20% är det - Inte tre fjärdedelar. Lär dig åtminstånde räkna

Citat:
Vilket är ca 20% av totalen

Citat:
Du verkar ha en sällsynt förmåga att veta något om saker ingen annan har en aning om.
Jag har en känsla av att du själv inte haft så stora tillgångar att manövrera med.

Citat:
Din argumentationskonst har t o m lägre nivå än din IQ

Immelman svarade givetvis inte när jag frågade honom om källa. Så jag kollade upp det här med ekonomen som svt refererade till och han skickade över data från SCB.

Han konfirmerade att det är 72 % av totalen. En stor andel av BLTs kommer alltså få sina räntekostnader chockhöjda i år.

3 534 miljarder handlar det om som skall omförhandlas. Vad blir det ungefär totalt i ökade räntekostnader?
Senast redigerad av swingtrader 2023-03-11 kl. 11:59.
Citera
2023-03-11, 12:44
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Immelman svarade givetvis inte när jag frågade honom om källa. Så jag kollade upp det här med ekonomen som svt refererade till och han skickade över data från SCB.

Han konfirmerade att det är 72 % av totalen. En stor andel av BLTs kommer alltså få sina räntekostnader chockhöjda i år.

3 534 miljarder handlar det om som skall omförhandlas. Vad blir det ungefär totalt i ökade räntekostnader?

Var mycket tjafs om det där... de "rörliga" (3 månader som regel) går ju också ut kan man väl säga, men det sker ju löpande. Under 2020-Q3 till 2022-Q1 erbjöds låga bundna räntor och de som tog 1-3 år då ser ju dessa förfalla till markant högre ränta idag.

All data finns för övrigt hos SCB som underlag för beräkning av räntekomponenten i KPI.

BLTsson idag vill nog i låg utsträckning binda sin ränta för det är ju alltid dåligt enligt experterna, man vill ju inte bli lurad av banken som stackarna som hoppade på SBABs 0.84% över 3 år hösten 2021.
Citera
2023-03-11, 12:59
Medlem
Citat:
Vad kommer det sig då att du, DViking mfl aldrig klarar av att visa vad som är fel.
Det enklaste borde väl vara att ni bara falsifierade det som är fel.

Om det nu är som ni säger borde det finnas gott om inlägg av mig som är felaktiga och enkelt kan visas vara fel.

Om det istället är så att jag mest skriver helt korrekta saker men som kolliderar med verklighetsfrånvända föreställningar som en del i tråden har, då blir det ju svårare.

Jag har vid ett flertal tillfällen visat brister i ditt resonemang och orimligheten i din verklighetsbild. Detta har resulterat i att du byter ämne eller helt enkelt inte svarar. Ditt finns flera exempel på det i denna tråd och föregångaren samt även i tråden om korruption inom riksbanken . se nedan

(FB) Är Riksbanken och dess ledamöter mer genomkorrupt än tidigare känt.

Det finns en problematik i att du återkommande visar på stora brister i dina resonemang men detta är sekundärt. Den primära problematiken finns att du fullständigt saknar förmåga att ta till dig feedback/kritik för att istället ägna dig åt patetiska härskartekniker(exempelvis som här ovan då du använder dig av "guilt by association" när du skriver till mig men blandar in skribenten DViking mfl) eller försöka leda diskussion ifrån det ursprungliga ämnet. Oavsett vad detta beror på(kanske någon slags diagnos?) så var det till en början möjligen något roande men har sedan gått över till att vara irriterande för många skribenter/läsare av denna tråd.
Senast redigerad av vasaboy28 2023-03-11 kl. 13:22.
Citera
2023-03-11, 13:24
Medlem
OverAndUnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
JDet finns en problematik i att du återkommande visar på stora brister i dina resonemang men detta är sekundärt. Den primära problematiken finns att du fullständigt saknar förmåga att ta till dig feedback/kritik för att istället ägna dig åt patetiska härskartekniker(exempelvis som här ovan då du använder dig av "guilt by association" när du skriver till mig men blandar in skribenten DViking mfl) eller försöka leda diskussion ifrån det ursprungliga ämnet. Oavsett vad detta beror på(kanske någon slags diagnos?) så var det till en början möjligen något roande men har sedan gått över till att vara irriterande för många skribenter/läsare av denna tråd.

"Argumentera inte med en idiot. Han drar dig ner till sin nivå och slår dig med erfarenhet."

Om flertalet i denna tråd slutade att svara liksom-fb skulle tråden bli så mycket bättre och mer läsvärd. Tyvärr upptar en stor del av trådens inlägg av liksom-fb och alla som envisas med att svara puckot.
Citera
2023-03-11, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Var mycket tjafs om det där... de "rörliga" (3 månader som regel) går ju också ut kan man väl säga, men det sker ju löpande. Under 2020-Q3 till 2022-Q1 erbjöds låga bundna räntor och de som tog 1-3 år då ser ju dessa förfalla till markant högre ränta idag.

All data finns för övrigt hos SCB som underlag för beräkning av räntekomponenten i KPI.

BLTsson idag vill nog i låg utsträckning binda sin ränta för det är ju alltid dåligt enligt experterna, man vill ju inte bli lurad av banken som stackarna som hoppade på SBABs 0.84% över 3 år hösten 2021.

enligt genierna i tråden, tex kurtsune, är det dåligt att binda på 0.84% för hallå, vet du mer än banken?? banken veet ju att räntan inte kommer gå upp så dom lurar dig liksom när de lägger på lite ovanpå den rörliga räntan för att binda.

såna idioter, dessa bubbelförnekare...
Citera
2023-03-11, 13:52
Medlem
liksom-fbs avatar
Jag skrev: "Nej det har jag skrivit. Och har inte på något sätt förnekat.
Mina inlägg har jag skrivit."

Ronkmonken läser detta, lägger pannan i djupa veck och värker fram:
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Har du problem att läsa vad du själv skrivit?
Helt otroligt kul det här att man kan neka till nåt som själv skrivit.
Jag skriver att jag skrivit mina inlägg och inte förnekar vad som står i dessa.

Då tar Ronkmonken och påstår att jag förnekar vad jag skrivit.

Detta måste vara bottennivån. Lär inte gå att nå lägre än vad Ronkmonken gör.

-------------------------
Om man nu har problem med vad jag skrivit så kan man väl:
1. lyfta fram den meningen där jag påstår X.
2. Kontrollera som man inte missförstår i vilket kontext det skrivs.
3. Visa med fakta och logik att X är falskt.

Finns inte på kartan att jag inte omedelbart skulle medge fel, ifall jag skulle ha fel.

Men jag ser ju inte det hända.
Citera
2023-03-11, 13:53
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Räntepuckeln? Känns det som om vi har en historisk hög ränta? Är det så vi ska tolka dig?
Med räntepuckel åsyftas RB's räntehöjning åtföljt av den räntesänkning som kommer därefter.
Under en tid så kommer räntan att vara högre.
Citera
2023-03-11, 13:58
Medlem
Citat:
Jag skrev: "Nej det har jag skrivit. Och har inte på något sätt förnekat.
Mina inlägg har jag skrivit."

Ronkmonken läser detta, lägger pannan i djupa veck och värker fram:

Jag skriver att jag skrivit mina inlägg och inte förnekar vad som står i dessa.

Då tar Ronkmonken och påstår att jag förnekar vad jag skrivit.

Detta måste vara bottennivån. Lär inte gå att nå lägre än vad Ronkmonken gör.

-------------------------
Om man nu har problem med vad jag skrivit så kan man väl:
1. lyfta fram den meningen där jag påstår X.
2. Kontrollera som man inte missförstår i vilket kontext det skrivs.
3. Visa med fakta och logik att X är falskt.

Finns inte på kartan att jag inte omedelbart skulle medge fel, ifall jag skulle ha fel.

Men jag ser ju inte det hända.
Spelar du dum eller?
Du förnekar ju fortfarande att du skrivit att svenska staten gör reklam för detta.
Erkänn nu. Det finns skriftliga bevis.
Kul att du iallafall erkänner att du tycker det är en bra idé att låna mer pengar för att betala sina ränteutgifter.
Registrera dig på spelkollen och spärra alla dina konton omedelbart innan du spelat bort allt.
Om man kan erkänna att man är så galen, borde det väl inte vara så svårt att erkänna att man även ljög om att svenska staten skulle tycka samma sak.
Citera
2023-03-11, 13:59
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oksajag
Alltså jag förstår inte.

Du kommer ibland med vettiga poänger som är kopplat till nationalekonomi som du uppenbarligen har VISS kunskap i.

Men det drunknar i total shitposting med en jävla massa irrelevant trams och osanningar. Var får du det ifrån att elektriker skulle känna av konjunktursänkningar sist??? Speciellt kopplat till en smäll i fastighetsbranschen...
Hm, när i ett byggprojekt gör elektrikerna sina insatser?
Det som är kvar när dom gjort sitt är väl ungefär ytskikt och urstädning.

Det borde vara ca 95% gjort när elektrikerna gör sitt jobb.

Eller hur långt har projektet kommit när elektrikerna gör sitt jobb skulle du säga?

Inköp av byggrätterna sker i början. Markberedningen kanske vid 50%.
Vi kan väl vara överens om att jobbet väsentligen utförs efter markberedning iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in