Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-11, 02:33
Medlem
Kanske inte säger så mycket men jag känner till en elektriker i Stockholm som blev uppsagd p.g.a arbetsbrist och har svårt att hitta nytt jobb.
Jag har sagt det förut att en nedgång tar tid och nu börjat byggbranschen ta stryk och sen kommer resten. 3 år tar det från toppen till botten. Vi har kommit 15 månade in på den 36 månaders perioden.
Citera
2023-03-11, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nej, vilket problem har du då drömt ihop?
Räntan är ju så liten relativt disponibel inkomst att dom kan ignorera den.

Nej. Det har du inte kunnat visa att jag skrev. Trots flera inlägg.
Precis som du skriver så finns ju texten kvar. Och du har totalt misslyckats att hitta stöd för dina påståenden i den.
Det du gör är att skapa en halmgubbe och så ältar du den som en grammofonskiva som hakat upp dig.
Men du kan inte komma med någon substans.

Du är en av de mest misslyckade figurerna i tråden.

Det blev ju bara ad hominem.
Är väl dags att pigga upp bubbelpratarna och domedagstomtarna med en gammal favorit för dom.

Har ni tänkt på att de som eventuellt tycker att det går ut lite för mycket över konsumtionen med räntehöjningar, kan ju låna upp för att betala räntehöjningarna med.

Nu säger som vanlig hälften av dom att det går ju inte.
Men där har dom fel. Går utmärkt att öka på lånet.
För de som nyss köpt och lånat 85% är ju undantagna. Men det lär väl vara 0.5% av låntagarna.

Naturligtvis måste banken gå med på det. Och de som bett om att få slippa amortera lär ju vara undantagna.

Men för resten lär det gå bra.

Här har vi information från staten om hur bra det går.
https://www.sbab.se/1/privat/lana/bo...itt_bolan.html
Låna upp till 85 % av bostadens värde – ansök om att höja ditt bolån.

Om du funderar på att låna för att renovera, om du vill bygga ut eller bara fixa något annat i ditt hus eller bostadsrätt kan du ansöka om att höja ditt bolån. Logga in i appen eller internetbanken för att se om du kan höja ditt bolån.

Iom att staten tom gör reklam för att låna upp så bör ju det tysta alla tramspellar som vill invända.
Vad var det här då?
Har nån kapat din identitet eller?
Citera
2023-03-11, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Jamen ta på dig mössan och försök förklara nåt för egen del då istället. Det enda jag har fått från dig som skribent är att du pekar på massa data, men jag ser aldrig att du visar några konsekvenser.

Som i detta sista meddelande så pekar du på data din dator har lyckats hitta och sen lämnar du det med en öppen fråga.

Jag säger inte att alla borde bidra (vissa hade tjänat på att skriva färre inlägg, mig inkluderad), men om man ska kritisera någon bör man ha på fötterna och visa vart den har gått fel. Jag har ännu inte sett några inlägg som falsifierar inlägg som liksom-fb har gjort.

då får du noga läsa lite noggrannare. Men visst allt är inte totalt falskt. Finns stundtals mkt intressanta resonemang och uppgifter . Men det drunknar tyvärr bland dröser med verklighetsfrånvänt trams
Citera
2023-03-11, 09:13
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken

Har ni tänkt på att de som eventuellt tycker att det går ut lite för mycket över konsumtionen med räntehöjningar, kan ju låna upp för att betala räntehöjningarna med.

Ditt förslag är att låna mer pengar för att betala av sina lån? Eller ja, låna mer pengar för att betala sina ökade utgifter pga räntehöjningar. Har jag uppfattat dig rätt då?
Citera
2023-03-11, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Ditt förslag är att låna mer pengar för att betala av sina lån? Eller ja, låna mer pengar för att betala sina ökade utgifter pga räntehöjningar. Har jag uppfattat dig rätt då?
Nej det var kopierat från liksom totalmongolid. Han tycker så men förnekar sen att han skrivit det.
Filosofi som en spelmissbrukare ungefär.
Fast det roligaste är att han fortfarande förnekar att han skrivit det.
Jag tycker däremot inte det är en bra idé att låna till att betala sina räntehöjningar.
Tycker inte heller att det är ok att påstå att svenska staten uppmuntrar till det.
Citera
2023-03-11, 09:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Ligga kvar? Självklart.
Jag har i mina sista inlägg du deltagit i inte skrivit något om några sänkningar.

Vad menar du?
Du verkar läsa in saker själv som inte skrivs eller avses.

Men är vi inne på det spåret är det högst troligt att prognosen om höjning 0,5-1,0 fram till sommaren faller in.
Sedan faller inflationen som en sten. Inte nödvändigtvis pga räntehöjningarna enkom, som du förhoppningsvis förstått vid det här laget. Men det i kombination med orimligheten i en ständig prisökning per 12 mån mätning om 10% gör att den faller.
Att inflationen faller tillbaka från 11,7 % är alla överens om, problemet som du nogsamt undviker att adressera är att prishöjningar på bland annat mat riskerar att hålla uppe inflationen över målet på 2 %. Ligger vi på 3%-4% i höst, så kan inte RB sänka utan tvärtom tvingas man snarare justera upp räntan ytterligare.
Den svaga svenska kronan jobbar mot effekterna av räntehöjningarna.
Citera
2023-03-11, 09:23
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
då får du noga läsa lite noggrannare. Men visst allt är inte totalt falskt.
Vad kommer det sig då att du, DViking mfl aldrig klarar av att visa vad som är fel.
Det enklaste borde väl vara att ni bara falsifierade det som är fel.

Om det nu är som ni säger borde det finnas gott om inlägg av mig som är felaktiga och enkelt kan visas vara fel.

Om det istället är så att jag mest skriver helt korrekta saker men som kolliderar med verklighetsfrånvända föreställningar som en del i tråden har, då blir det ju svårare.
Citera
2023-03-11, 09:25
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Kanske inte säger så mycket men jag känner till en elektriker i Stockholm som blev uppsagd p.g.a arbetsbrist och har svårt att hitta nytt jobb.
Jag har sagt det förut att en nedgång tar tid och nu börjat byggbranschen ta stryk och sen kommer resten. 3 år tar det från toppen till botten. Vi har kommit 15 månade in på den 36 månaders perioden.
Elektriker är en yrkeskategori som märker av nedgången sist.
Orderböckerna är ganska fulla under 2023. Men 2024 är det tomt. Så de som jobbar i tidiga faser har inget att göra.
Citera
2023-03-11, 09:32
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Nej det var kopierat från liksom totalmongolid.
Fast hur kompetent är det av dig att ta en annan skribents text och lägga in som din egen.

Du ser inget problem med ditt agerande?

Citat:
Han tycker så men förnekar sen att han skrivit det.
Fast det roligaste är att han fortfarande förnekar att han skrivit det.
Nej, skribenten har inte förnekat att denne skrivit inlägget. Tvärtom.

Du påstår dock att det står saker i inlägget som inte står där.
Du har fantiserat ihop en halmgubbe.
Och när nu skribenten ber dig hala fram stöd för dina fantasier så klarar du inte av det.

Vad sägs om att du ber andra i forumet om hjälp att hitta det du fantiserat ihop?

Citat:
Filosofi som en spelmissbrukare ungefär.
Ad hominem och halmgubbar klarar du dock att leverera.
Citera
2023-03-11, 09:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Nej, han är inte kompetent till att skriva den texten.

Han har kopierat min text och lagt in som sin egen. Det säger väl allt.

Jag pekade dock på att den som ogillar räntepuckeln och amorterar kan låna upp motsvarande amorteringen. Och sänka sin ränta.

Det kan folk ha emotionella synpunkter på.

Men det är ganska rationellt om man t ex har något som avkastar mer än räntan man betalar.

Dvs om man amorterar 2% och har en låneränta på 4% så kan man låna upp 2% per år och sänka ned den ränta man upplever till dryga 1%.

---------------------
De som reagerar på detta har känslomässiga hinder. För dom är det som om jag pekar på möjligheten att åka flyg, när dom är flygrädda. Och som det är här i tråden så inser dom inte att flygrädslan är deras egen. Utan alla som flyger gör FEL. Det känner dom i hela kroppen.
Senast redigerad av liksom-fb 2023-03-11 kl. 09:42.
Citera
2023-03-11, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Fast hur kompetent är det av dig att ta en annan skribents text och lägga in som din egen.

Du ser inget problem med ditt agerande?

Nej, skribenten har inte förnekat att denne skrivit inlägget. Tvärtom.

Du påstår dock att det står saker i inlägget som inte står där.
Du har fantiserat ihop en halmgubbe.
Och när nu skribenten ber dig hala fram stöd för dina fantasier så klarar du inte av det.

Vad sägs om att du ber andra i forumet om hjälp att hitta det du fantiserat ihop?

Ad hominem och halmgubbar klarar du dock att leverera.
Har jag fantiserat ihop att du skriver om att låna till räntehöjningarna och att du påstår att svenska staten gör reklam för det?
Erkänn nu istället. Alla kan läsa vad du skrivit.
Citera
2023-03-11, 09:48
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Har jag fantiserat ihop att du skriver om att låna till räntehöjningarna
Nej det har jag skrivit. Och har inte på något sätt förnekat.
Mina inlägg har jag skrivit.

Citat:
och att du påstår att svenska staten gör reklam för det?
Det är däremot en halmgubbe som du fantiserat ihop.
Och inte efter massor med inlägg kan visa någon giltighet i.
Det är helt tomt.

Du klarar helt enkelt inte av att läsa enkel text och få det rätt. Du läser några ord och fantiserar ihop resten. Och då är det klart att du aldrig kan visa giltigheten. Det är ju bara dina fantasier.

Citat:
Erkänn nu istället. Alla kan läsa vad du skrivit.
Alla kan läsa mina inlägg och fler än en väntar nog på att du tar och halar fram något slags bevis för svamlet du tillskriver mig.
Men du klarar ju inte det. Och verkar inte ha intelligens nog att fatta att du inte klarar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in