Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-01-22, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slutaleta
Rekordhögt elpris i december. Inflationen i feb kommer rasa pga jan snitt elpris. Pratar inte om stigande bopriser utan att inflationen går ner och boräntan har toppat strax. Marknaden måste veta vad som väntar, annars köper ingen. Nu kommer vi få se betydligt fler affärer , var så säkra.

Det tror inte jag. Jag tror att inflationen inte bedarrar i februari då det fortfarande är vinter, kallt och hög energi-konsumtion på höga prisnivåer. Och, utbudet på energi minskar än mer. Vi vill ju tydligen ha det så. Ryssland ska bojkottas och vi har demolerat delar av vår kärnkraft.

Den verkliga inflationen sjunker dock tack vare höjda räntor. Den är redan kraftigt nedåt.
Citera
2023-01-22, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Prognoserna säger ju givetvis att inflationen också faller tillsammans med styrräntan. Hen skrev om ett par år.

Någon gång kommer inflationen falla vi lär ju inte bli Zimbabwe.

2%-10%= -8%

xD
Citera
2023-01-22, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Husmask är helt klart den svagaste källan men den som finns tillgänglig för Jan. Bortsett från 21-22 ser jag ingen liknande uppgång mellan dec-jan. Tittar man på HOX i November och första halvan av December syns en tydlig stabilisering av priserna i innerstan jämfört med Gtb och Malmö.

Varför syns ingen liknande uppgång i Götet eller Malmö om det bara beror på att små lgh säljs?

DViking tror fortfarande att priserna ska NED 15% I innerstan de kommande 3 månaderna. Är det mer realistiskt anser du?

I Stormalmö och Storgöteborg har det inte sålt fler små lägenheter än en vanlig månad.

Stockholm kan säkert gå starkare än de andra städerna i januari. Men det finns massor med osäkerheter mer än bara storleken som kan påverkat medlet, t.ex har det sålts ovanligt mycket på Östermalm? Eller lägenheter på bottenvåningen? Du tittar på en mycket brusig signal och verkar inte förstå det.
Senast redigerad av trickget 2023-01-22 kl. 22:47.
Citera
2023-01-23, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Alla mäklare jag pratat med påpekar hur innerstaden styrs av börsen om och om igen. Nuvarande situation där resten av Sverige går kräftgång är svår att motivera på annat sätt.

Samma mäklare som hade tomt på visningarna i somras drar nu fulla hus i innerstan.

Alla bilförsäljare jag pratar med försäkrar mig om att deras bilar är toppkvalitet och kommer aldrig gå sönder. Så jag slog till direkt. Hur jävla dum får man vara.. lita på en mäklare
Citera
2023-01-23, 01:12
Medlem
Det sjukaste är ju att folk påpekat väldigt tydligt att Januari är en månad där priser alltid går upp, och att effekten blir rätt extrem när priserna fallit under hösten och volymen dessutom varit låg.

Väldigt tydligt.

Men pensionärerna saknar kortidsminne, antar jag.
Citera
2023-01-23, 02:42
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Prognoserna säger ju givetvis att inflationen också faller tillsammans med styrräntan. Hen skrev om ett par år.

Någon gång kommer inflationen falla vi lär ju inte bli Zimbabwe.

Inser du att vi har en negativ realränta om ca 8%??!!
Begriper du ens hur extremt inflationsdrivande detta är??
Citera
2023-01-23, 02:49
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Frågan är väl snarare hur du tänker ? Vad är otydligt i ränteprognoserna ?.

En negativ realränta om 8% är extremt inflationsdrivande.
Att någon ens kan inbilla sig att inflationen skulle plana ut under ett sådant scenario innebär att man inte ens förstått de mest basala grunderna i hur ekonomi fungerar.

Fullständigt obegripligt påstående.

Visst det kan finnas lagg, men inte fan en lagg om 8% enheter… Det är rent önsketänkande från en tafatt RB.
Citera
2023-01-23, 05:49
Medlem
Citat:
I Stormalmö och Storgöteborg har det inte sålt fler små lägenheter än en vanlig månad.

Stockholm kan säkert gå starkare än de andra städerna i januari. Men det finns massor med osäkerheter mer än bara storleken som kan påverkat medlet, t.ex har det sålts ovanligt mycket på Östermalm? Eller lägenheter på bottenvåningen? Du tittar på en mycket brusig signal och verkar inte förstå det.

Fast trenden är tydlig över flera månader som sagt. I November stannade nedgången av ordentligt enligt hox för att helt rättas upp till stabila priser i december. Nu fortsätter trenden med en ökning i Januari. 3 månader är tillräckligt lång tid för att identifiera en trend. Detta trots en kraftig räntehöjning i November. Samma trend syns ingenannanstans.

Jag är övertygad om att börsens utveckling påverkar.
Citera
2023-01-23, 05:51
Medlem
Bort
Citera
2023-01-23, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
2%-10%= -8%

xD

Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Inser du att vi har en negativ realränta om ca 8%??!!
Begriper du ens hur extremt inflationsdrivande detta är??

Men herregud människor läs vad som står. I prognoserna när styrräntan ska ner till 2% om flera år så kommer inte inflationen vara 10%.

Alla prognoser säger att styrräntan kommer höjas åtminstone en gång till innan den sänks. Prognoserna kan ju givetvis ha fel också.
Senast redigerad av trickget 2023-01-23 kl. 07:01.
Citera
2023-01-23, 11:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Många tror att den kommer att justeras. Det är verkligen 50/50 vilken riktning Rb väljer att ta nu.
Det är väl tämligen klart att RB måste hissa räntan ytterligare med tanke på vad ECB och FED signalerat. Gör man det inte så dyker kronan och då eldas inflationen på i Sverige.
Frågan är väl när räntan slutar att höjas, holländska banken ING pratar om risk för 100 punkter men troligare 75 punkter ytterligare. Då har vi en styrränta i vår på 3,25 %

Vi får väl se, 50 punkter är väl det troligaste i februari.
Citera
2023-01-23, 11:48
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det är väl tämligen klart att RB måste hissa räntan ytterligare med tanke på vad ECB och FED signalerat. Gör man det inte så dyker kronan och då eldas inflationen på i Sverige.
Frågan är väl när räntan slutar att höjas, holländska banken ING pratar om risk för 100 punkter men troligare 75 punkter ytterligare. Då har vi en styrränta i vår på 3,25 %

Vi får väl se, 50 punkter är väl det troligaste i februari.

Storbankerna pratar fortfarande om 25 punkter. Men man ska väl snarast se det som en slags påverkanskampanj. Lagom till ungefär nästa vecka kommer de istället växla upp och börja tala om 50 punkter för att förhindra en höjning med 75 eller 100 punkter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in