Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-18, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Kan ju börja med att min tidigare gissning var att styrräntan skulle toppa kring 5% (+-0,5%) och att räntan skulle ligga kvar på högre nivåer längre än vad prognoser visade. Vilket efter ca 3-5 år skulle ge ett nominellt tapp på runt 30%, inflationsjusterat kring 45-50%.

Sedan kasta in brasklappen att en ny bankkris helt kan ändra allas förväntningar. Senaste bankkrisen 2008 sänktes ju styrräntan från 4,75% till 0,25% på ett år. Oljepriset sjönk från 145 till 40 på ett halvår. Eller kortfattat kan en bankkris ha så långtgående effekter att det är svårt att gissa något om det inträffar.

Jag tror inte på några större förändringar i pris närmaste halvåret, om något svagt sjunkande, någonstans mellan oförändrat och dina -5%.

Jag tror att hotet om en ny bankkris gör att USA går något långsammare fram i sina räntehöjningar, och Sverige följer efter med viss tidsförskjutning och ökar inte räntan mer än 0,5% i april och 0-0,25% i juni.

Det som sedan på sikt kan komma att leda till ytterligare nedgångar är att inflationen pga försiktigheten i räntehöjningarna ligger kvar på lite för hög nivå. Sedan kommer nästa års löneförhandlingar. Jag tror att facket kan vara "ansvarsfulla" en gång, och acceptera reallönesänkningar, men ett år till? Nja, tveksamt.
Prisbasbeloppet går upp, och visst är det trevligt för garantipensionärer, studenter, och vissa andra som har sin inkomst grundad på PBB, men... Det kommer nog knorras från vanliga pensionärer, och varför följer inte barnbidraget med i ökningen av vissa andra bidrag? etc...

Ovanstående leder till ökat inflationstryck, vilket leder till att räntan kommer behöva ligga på en hög nivå en längre tid för att hålla tillbaka inflationen. Det börjar tryta bland besparingarna hos de som haft för lite marginaler, lite fler som "måste" sälja, och nedgången pågår sedan ett tag till. Typ pyspunka.

Min initiala gissning om ca 45-50% inflationsjusterat, i linje med andra bostadsbubblor i västvärlden, tror jag fortfarande på. Toppen på styrräntan blir nog lägre, men räntan ligger kvar relativt högt under längre tid. Sedan blir det nominella tappet något lägre.
Ekonomiexpert igår på P1 sa att inflationen blivit mycket högre senaste månaden än vad någon trott, så fastän att banker börjar kursa så måste de höja räntan ännu mer än planerat nästa höjning.
Citera
2023-03-18, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
So what? Vad är meningen med livet för en sån som dig mer än skrocka på Flashback?

Jag är snart 50 år och har barn. Jag vill att de ska få en fin barndom, bo i ett bra område, ha egna rum, dator, Xbox, iPhone, åka på trevliga resor, hitta på saker, ha en fin bil....

Skulle jag i det här samhället spara till allt jag vill ha så får jag ett mycket sämre liv. Det enda det åstadkommer är ett större arv.
”Jag konsumerar, alltså finns jag.”

Man blir ju förundrad över hur fattigt inre liv många svenskar verkar ha.
Citera
2023-03-18, 08:51
Medlem
Citat:
Behöver int är vara fel att låna till konsumtion heller. Man hamnar bara i en liten sämre sits, samma som de som kom in på bostadsmarknaden några år senare.

Själv har jag lånat på bostaden för att måla om, byta värmepump samt sätta upp solceller. Och så då köpa ut Teslan och äga den privat istället för att ha den på firman.
Herrejisses, du är ett typexempel på en som använder sin bostad som bankomat, du hade inte råd med Teslan om du måsta ha bostaden som bankomat, huset är en bostad och inte en bankomat.
Solcellerna håller väl i 30 år så de kan jag förstå att du lånat på, men värmepumpen minskar i värde vart år och samma med måleriet, hoppas du amorterar i samma takt som dessa värdeminskar.
Citera
2023-03-18, 08:52
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
So what? Vad är meningen med livet för en sån som dig mer än skrocka på Flashback?

Jag är snart 50 år och har barn. Jag vill att de ska få en fin barndom, bo i ett bra område, ha egna rum, dator, Xbox, iPhone, åka på trevliga resor, hitta på saker, ha en fin bil....

Skulle jag i det här samhället spara till allt jag vill ha så får jag ett mycket sämre liv. Det enda det åstadkommer är ett större arv.
Skrocka på Flashback? Ungefär som du?

Ja, som jag skrev, har man råd så ska man handla. Inga problem. När jag var 50 var förvisso mina barn urflugna sedan åtta år tillbaka och jag gav dem både datorer, cyklar, nintendo och utlandsresor men jag lånade inte till det.
Men visst, man behöver inte spara till allt man vill ha, men lyft blicken och titta på de flestas lån/inkomst i ett fågelperspektiv och fundera på hur bra vi har det egentligen.
Citera
2023-03-18, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Jättebra. Betala räntor på 7 % nu.

Eller ska vi andra bekosta ditt liv? Vem fan tror du att du är?

Jag drar in närmare 2 miljoner om år som konsult i eget företag. Tror nog att jag bekostar mitt eget liv. Hur menar du att du skulle betala för mig?

Nu lämnar jag er i den här tråden. Ni verkar vara nån slags sekt.
Citera
2023-03-18, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Innan året är slut är de flestas nettoförmögenhet NEGATIV.

De flesta har 95 % av sin förmögenhet i bostaden.

Bostaden är, innan året är slut, mindre värt än storleken på bolånet.

Medelsvenssons rikedom har varit en chimär. Uppblåst pyramidspel.
Nja, de allra flesta har ett stort övervärde i sin bostad, är bara de som köpt bostad de sista 10 åren som inte amorterat och till och med lånat mer med bostaden som garant som satt sig i en svår situation, som man bäddar får man ligga + att generellt är svensken extremt dålig på ekonomi (ingår inte i läroplanen vilket är skandal).
Citera
2023-03-18, 08:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag drar in närmare 2 miljoner om år som konsult i eget företag. Tror nog att jag bekostar mitt eget liv. Hur menar du att du skulle betala för mig?

Så du drar in 2 miljoner men måste låna till tapeter, målarfärg och en värmepump.
Är du ekonomisk idiot?
Citera
2023-03-18, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Ja, det lutar verkligen åt det hållet men tror inte det utåt kommer att synas nämnvärt. Det är om tre, fyra år krackeleringen kommer att uppenbara sig om inte räntorna går under 2% snart.
”Under 2% snart”… nää det kommer inte ske i det närmsta, kanske aldrig.
Citera
2023-03-18, 08:56
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:

Ändå måste du låna. Jag har 350000 i årslön och inga krediter.

Edit: Låna för att måla huset. 😵‍💫
Senast redigerad av Lugnochro 2023-03-18 kl. 08:58.
Citera
2023-03-18, 08:57
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
”Under 2% snart”… nää det kommer inte ske i det närmsta, kanske aldrig.
Tror inte jag heller.
Citera
2023-03-18, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Herrejisses, du är ett typexempel på en som använder sin bostad som bankomat, du hade inte råd med Teslan om du måsta ha bostaden som bankomat, huset är en bostad och inte en bankomat.
Solcellerna håller väl i 30 år så de kan jag förstå att du lånat på, men värmepumpen minskar i värde vart år och samma med måleriet, hoppas du amorterar i samma takt som dessa värdeminskar.

Njae. Det är noga uttänkt. Men jag tvivlar på att du förstår. Har avbokat min beställda bil som skulle kosta mig 15 tusen i månaden. Teslan kostar ca hälften. Inkl ränta. Fick köpa ut den väldigt förmånligt med låg värdering från KVD också. Dessutom har den gratis snabbladdning hos Tesla. Jag kör närmare 4000 mil per år... Men jag gissar att det varit bättre om jag istället köpt diesel för olånade pengar? Haha.
Citera
2023-03-18, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Ändå måste du låna. Jag har 350000 i årslön och inga krediter.

Behöver och behöver. Det gör jag väl inte. Men jag vill leva ett bra liv och ge ungarna en fin uppväxt.

Att låna är att leva optimalt. Är väldigt svårt att spara ihop betydande summor. Måste ju bo nånstans. Bättre bo i en fin villa än att sitta 20-30 år i en för liten hyresrätt och försöka spara ihop till en liten bostadsrättsetta. Eller vad du nu gör.

Fattar ni att livet inte väntar? Man lever inte för evigt. Så lev här och nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in