Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-10, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Dom kan göra det. Men väldigt få gör det, så detta är ju inte heller särskilt representativt.

Ny twist på wisdom of the crowd. Två personer överdrifter blir "rätt" i genomsnitt. Kanske kan ge bra uppskattning på bostadsmarknaden också.

Verkar vara ganska många som gör det/gjort det eftersom bostäder säljs och alla hökar här i tråden står med gapande mun - "men det är ju ekonomiskt omöjligt!!". Och om sparandet skett i aktier så blir ju tiden innan man kan köpa avsevärt kortare (historiskt sett).
Citera
2022-11-10, 21:12
Medlem
Citat:
Dom kan göra det. Men väldigt få gör det, så detta är ju inte heller särskilt representativt.

Ny twist på wisdom of the crowd. Två personer överdrifter blir "rätt" i genomsnitt. Kanske kan ge bra uppskattning på bostadsmarknaden också.

Jag levde på runt 10k i månaden totalt i ett par år för att kunna lägga undan till en insats. Går att äta väldigt bra mat oerhört billigt om man vill. Rotfrukter är fantastiskt bra mat tex.

Men har man ingen lust att spara utan ska få allt på ett silverfat är ju livet "jobbigt".

Antar att det är fruktansvärt synd om alla studenter som inte får gratis studenlya på Strandvägen också
Citera
2022-11-10, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
10k är garanterat ganska representativt. Det backas också av statistik på 5-6k per person.

Sen kan man ju med ett mål i sikte göra vissa grejer typ jobba övertid, satsa pengar i fonder/börsen, låna lite av papsen, sälja sin tidigare bostad osv.

30k efter boende och sparande är ganska soft, faktiskt. Inte ens ansträngande. Mat 8k. Bil 5k. Nöje några tusen. Spara några tusen. Övriga räkningar några tusen. Det är mycket bra standard.

Det skulle jag nog inte påstå då medellönen är betydligt högre än 30k nämligen 37.1k.

De ska alltså samtidigt ha lägre lön än medel svensken och spara dubbel så mycket som medel svensken.

Det är klart det går. Min poäng är att de flesta inte sparar så.
Senast redigerad av trickget 2022-11-10 kl. 21:37.
Citera
2022-11-10, 21:23
Medlem
Citat:
Det skulle jag nog inte påstå då medellönen är betydligt högre än 37.1k.

De ska alltså samtidigt ha lägre lön än medel svensken och spara dubbel så mycket som medel svensken.
Nej, för de ska vara 2 personer. Två löner. Få ensamstående knegare köper hus.
Citera
2022-11-10, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Nej, för de ska vara 2 personer. Två löner. Få ensamstående knegare köper hus.

Ursäkta jag läste dit svar fel. Jag trodde du argumenterade för 20k i månaden som Flanders. 10k är inte särskilt orimligt.
Citera
2022-11-10, 21:31
Medlem
Citat:
Det skulle jag nog inte påstå då medellönen är betydligt högre än 30k nämligen 37.1k.

Nej och då är det svårt att köpa hus. Bränner man alla pengar är det svårt att köra Tesla istället för Dacia
Citera
2022-11-10, 21:31
Medlem
Från tidigare idag
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Skribenter i tråden som du verkar ha någon form av störning där man hela tiden ska referera till andra skribenters, eller sin egen, privatekonomi. Denna är helt irrelevant.
...

Citat:
Jag levde på runt 10k i månaden totalt i ett par år för att kunna lägga undan till en insats. Går att äta väldigt bra mat oerhört billigt om man vill. Rotfrukter är fantastiskt bra mat tex.

Men har man ingen lust att spara utan ska få allt på ett silverfat är ju livet "jobbigt".

Antar att det är fruktansvärt synd om alla studenter som inte får gratis studenlya på Strandvägen också

Detta är andra gången idag du referar till din egna ekonomi i denna tråd. Dags att uppsöka läkare för diagnostisera störningen du diskuterade.
Citera
2022-11-10, 21:32
Medlem
Citat:
Ursäkta jag läste dit svar fel. Jag trodde du argumenterade för 20k i månaden som Flanders. 10k är inte särskilt orimligt.

Jag skrev samma sak. 20-25 för två personer tillsammans. Då har de en insats på 500k efter mindre än två år
Citera
2022-11-10, 21:38
Medlem
Citat:
Jag skrev samma sak. 20-25 för två personer tillsammans. Då har de en insats på 500k efter mindre än två år
Mitt förslag var dock 5 k var. Då tar det strax över 4 år. Men det är väl tilltaget, bara för att visa hur lätt det kan vara. 4 år är inte lång tid i sammanhanget, och kostar inget i levnadsstandard.
Citera
2022-11-10, 22:36
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Det är väl för att huset inte har varit uppvärmt året innan (eller det här året, vet inte vad som räknar med). Ska mäklaren redovisa fiktiva utgifter tänker du?

Man kan ju åtminstone ange uppvärmningsystem. Och varför finns inte den obligatoriska energideklarationen? Hade jag anlitat den där mäklaren hade jag varit sjukt missnöjd.
Citera
2022-11-10, 22:45
Medlem
Citat:

Exakt min poäng med originalinlägget men de flesta väljer ju att förbise det med kalkyler på att man visst kan göra det och ja, det går absolut men som jag också skrev så förutsätter det inga oförutsedda utgifter. Ett personligt exempel är t.ex. bilreparationer för 35k de senaste 2 åren. Det är ju ingenting man plockar från lönekontot för att betala.
Citera
2022-11-10, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Exakt min poäng med originalinlägget men de flesta väljer ju att förbise det med kalkyler på att man visst kan göra det och ja, det går absolut men som jag också skrev så förutsätter det inga oförutsedda utgifter. Ett personligt exempel är t.ex. bilreparationer för 35k de senaste 2 åren. Det är ju ingenting man plockar från lönekontot för att betala.

Många som köper 1r i innerstan har inga bilar. Sedär, 35 k i insats direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in