Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-24, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Om din lägenhet inte är alldeles förkrympt och dessutom ligger attraktivt till så vore det ekonomiskt klokt att sälja den nu och köpa tillbaka en motsvarande lägenhet om ett par år.

Och var skulle jag bo under tiden menar du?

Verkar som alla bubbelpratare bor i Ludvika eller andra ställen det finns lediga hyresrätter
Citera
2022-11-24, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman

Verkar som alla bubbelpratare bor i Ludvika eller andra ställen det finns lediga hyresrätter

Ja de bor inte i trevliga lägenheter i Stockholm iaf. Det är sunkiga HR I sunkig förort.

När 6 msek lägenheten har gått ned till 4 msek ska de göra sitt stora klipp. Att de får betala 4.5x mer ränta på ett 33% lägre lån verkar inte vara en issue..
Citera
2022-11-24, 15:26
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:

I en trevlig hyresrätt i Stockholm. För du har väl stått i kö?
Citera
2022-11-24, 15:27
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ja de bor inte i trevliga lägenheter i Stockholm iaf. Det är sunkiga HR I sunkig förort.

När 6 msek lägenheten har gått ned till 4 msek ska de göra sitt stora klipp. Att de får betala 4.5x mer ränta på ett 33% lägre lån verkar inte vara en issue..

När ska du själv köpa? Vad väntar du på?
Citera
2022-11-24, 15:28
Medlem
muneys avatar
Citat:
Många BLTs jag känner har redan börjat handla på Lidl och sladda sig fram till jobbet på halkiga cykelvägar. Vad blir det härnäst, att börja genomgå sådana där medicinska experiment för att få ihop ränteutgifterna?
Lål, jevfla losers alltså. Handlar billig mat och cyklar till jobbet...
Själv köpte vi hus inom cykelavstånd från jobb/förskola/skola för att slippa bilberoende i vardagen.
Citera
2022-11-24, 15:32
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Ska bli kul att se statistiken för December. Ingves var ju ute och påpekade det osäkra läget framöver. Osäkerhet gillar inte bostadsbubblan
Även om det ser ljust ut i hans kristallkula så vinner han inget på att påpeka att det ser ljust ut. Hans uppgift är att måla upp mörker och få ner inflationen till målet. Med alla medel.
Citera
2022-11-24, 15:33
Medlem
Citat:
När ska du själv köpa? Vad väntar du på?

Rätt hus. Att hitta ett hus man verkligen gillar i rätt område tar tid. Känner ingen anledning att stressa då jag sålde våningen i innerstan i somras
Citera
2022-11-24, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
3,5m låter inte så mycket. Jag har 5,4m på ett av mina våningsplan. Du fick förresten fel om dina 50p höjning. Jag trodde på 75p och fick rätt. Ska bli kul att se statistiken för December. Ingves var ju ute och påpekade det osäkra läget framöver. Osäkerhet gillar inte bostadsbubblan

Jag föredrar jugendvåningar snarare än brackiga vindsvåningar.

Nu skrev jag i o f s tillägget "Men det är absolut möjligt med 75p.
Helt omöjligt med större höjning än så"

Det alla du uppfattar vara en del av bubblan funderar på långsiktigt är nog mer om de ska ta fast ränta i 5 år eller hålla fast vid rörligt.
Några av de 5% som ville ha amorteringsfrihet under pandemin kanske kommer att ansöka om det igen hos banken.

Det jobbiga blir väl för de väldigt få som köpt för ett par år sedan och ska skiljas.

Annars är det nog relativt lugnt på fronterna.

Men man ska nog hålla ett öga på hur många objekt som omsätts närmaste tiden i den fallande marknaden.
Är det liten omsättning är det ingen större fara.
Citera
2022-11-24, 15:38
Medlem
Citat:
I en trevlig hyresrätt i Stockholm. För du har väl stått i kö?

Det gjorde jag på 70-talet innan jag insåg det meningslösa i det.

Och det vimlar inte av 200 kvm hyresrätter i innerstan för 7 papp i månaden oavsett kötid så jag bor nog kvar
Citera
2022-11-24, 15:41
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Det gjorde jag på 70-talet innan jag insåg det meningslösa i det.

Och det vimlar inte av 200 kvm hyresrätter i innerstan för 7 papp i månaden oavsett kötid så jag bor nog kvar

Vari låg det meningslösa menar du? Hade du stått kvar sen 70-talet hade du kunnat plocka en schysst paradvåning i innerstad för drygt 10-tusen i månaden och cashat ut för ditt hus innan priserna rasat än mer. Sen hade du kunna köpa in dig igen till ett betydligt lägre pris om ett par år.
Senast redigerad av Gammalhiphopare 2022-11-24 kl. 15:47.
Citera
2022-11-24, 15:47
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
De som lite nedsättande blir kallade för "bubbelpratare" får för varje inlägg mer och mer rätt.
Vi går 2015:s priser.
Argumenten från bubbelpratarnas motståndare i tråden blir därför bara desperatare. T.o.m efter dagens 75 p höjning hör vi från en av dessa, med en kristallkula av Globens storlek vad som väntar:
"en sänkning av långa boräntor och eventuellt billigare lån".

Det finns gott om ”bubbelpratare” från 2010 i förra tråden. De hade superdupermega-fel. Punkt.

Men visst finns det vanvettiga affärer som gjordes 2015 och särskilt 2017. Sedan är det en definitionsfråga vad en sprucken bubbla ska definieras som.

Jag tycker inte -30% är en sprucken bubbla utan en ”vanlig krasch” som kan inträffa på en bostadsmarknad.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-11-24 kl. 15:51.
Citera
2022-11-24, 15:48
Medlem
Citat:
Vari låg det meningslösa menar du? Hade du stått kvar sen 70-talet hade du kunnat plocka en schysst paradvåning i innerstad för drygt 10-tusen i månaden och cashat ut för ditt hus innan priserna rasat än mer. Sen hade du kunna köpa in dig igen till ett betydligt lägre pris om ett pr år.

Priserna kommer inte att falla så mycket på attraktiva objekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in