Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-18, 17:18
Medlem
Intressant utveckling i Linköpings största förening Trumspelaren om 600+ lägenheter måste jag säga. Det är alltid hög omsättning och stabila prisnivåer men nu har det ändrats snabbt.

Det handlar inte nominellt om många kronor och ören men priset på tvåor har redan börjat närma sig 2013/2014 års nivåer. https://www.booli.se/slutpriser/munkhagsgatan/86534?rooms=2&minLivingArea=55&maxSoldPrice=100000 0&maxLivingArea=65

Ligger en ute med 900K utgång: https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-johannelund-linkopings-kommun-munkhagsgatan-74-19343017?utm_source=ios_app&utm_medium=link&utm_ca mpaign=tipsa&utm_content=iphone

Givetvis renoveringsobjekt men ändå häpnadsväckande! De har också höjt avgifterna en del pga underhåll men föreningen är A+ och har låg belåning.
Citera
2022-11-18, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Born1995
Intressant utveckling i Linköpings största förening Trumspelaren om 600+ lägenheter måste jag säga. Det är alltid hög omsättning och stabila prisnivåer men nu har det ändrats snabbt.

Det handlar inte nominellt om många kronor och ören men priset på tvåor har redan börjat närma sig 2013/2014 års nivåer. https://www.booli.se/slutpriser/munkhagsgatan/86534?rooms=2&minLivingArea=55&maxSoldPrice=100000 0&maxLivingArea=65

Ligger en ute med 900K utgång: https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-johannelund-linkopings-kommun-munkhagsgatan-74-19343017?utm_source=ios_app&utm_medium=link&utm_ca mpaign=tipsa&utm_content=iphone

Givetvis renoveringsobjekt men ändå häpnadsväckande! De har också höjt avgifterna en del pga underhåll men föreningen är A+ och har låg belåning.

Den där lägenheten behöver 5-600k innan man ens kan bo i den.
Citera
2022-11-18, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Du varken läser eller ägnar dig och något som ens påminner om rationellt tänkande.

Tittar vi hos mäklarstatistik så har villor i Norrbotten (i SE1) fallit med 1.6% på 12 månader. Ochi Västerbottenmed 2.2%. Låt oss säga i snitt med 1.9%. Dvs i stort sett bara brus.

Det prisfallet skall alltså delas upp på stigande räntor, försämrad konjunktur och försämrat consumer confidence. Blir i stort sett 0% prisfall pga stigande räntor.

Och det kopplar du till elpriset? Att man kan köpa villor i Norr- och Väster-botten för några hundra tusen och räntan är småpengar har inget med saken att göra?
Citera
2022-11-18, 17:42
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch

Vet inte om Flanders Bygg AB gör jobb i Linköping men det går nog att hitta nån lokal firma som kan byta köksluckor och måla/tapetsera för 50-60k istället.

Det går faktiskt att leva utan helkaklat badrum och takrosetter
Citera
2022-11-18, 17:45
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Samtidigt säljer folk först i mycket större utsträckning än förr så det är svårt att säga.

En stor del av utbudet är antagligen folk som kör ”intressekoll” men kan bo kvar eller hyra ut om det är så. Därav rätt höga priser på avsluten fortfarande och många bud under utgångspris som inte publiceras av mecklarna.

Frågan är om köparna eller säljarna blinkar först om några månader till. Det avgör trenden.

Undrar hur mecklarna absorberar alla kostnader för dessa "intressekoll" icke-affärer? Foto, Hemnet-annons, lite styling, visningar osv.

Köpare utan pengar kommer givetvis inte kunna blinka hem någon affär till ATH-priser så det är inte ett scenario att sitta och vänta på.
Citera
2022-11-18, 17:50
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Frågan är om köparna eller säljarna blinkar först om några månader till. Det avgör trenden.
Huset på vår gata är fortfarande letandes efter nya invånare.
Det såg stendött ut vid senaste visningen.
Citera
2022-11-18, 17:54
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:

Har inte det mer att göra med att du har satt ett maxpris i sökfiltret.

Tar jag bort det så är den färskaste 2:an på 28.2/kvm
Och en i jan är på 28.6/kvm

Var väl inget stor ras.

Sedan sprider det ju en del. Du får räkna fram ett glidande medelvärde.
Citera
2022-11-18, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch

OK. Marknaden håller faktiskt med ser jag nu. Gick nyss en för 1,55M https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-2rum-johannelund-linkopings-kommun-munkhagsgatan-78-1758364468337088961

Så det är väl så att renoveringsobjekten är totalt stendöda, snarare. Någonting någonting byggjobbare och deras löner antar jag

Citat:
Har inte det mer att göra med att du har satt ett maxpris i sökfiltret.

Ja. För att se när tvåor i föreningen har sålts under 1M. Alltså nio år sedan innan den i oktober.
Senast redigerad av Born1995 2022-11-18 kl. 17:59.
Citera
2022-11-18, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Nej. Gemene man förstår inte stormen som kommer. Få människor jag pratar med kan ens föreställa sig en boränta på 5%. Inte en chans på kartan att människor jag känner (akademiker) tagit höjd för skenande inflation, dyra levnadskostnader och 20 000 i månaden i bara ränteutgifter.

Priserna kommer implodera. Det finns inget att säljare eller köpare ska "vika". Det enda som kommer vika är fastighets- och bostadspriser och det kommer bli blodigt.

Folk är helt galna som tror att svensson vill eller kan lägga 50% eller mer av disp inkomst på boende en längre tid.

Samma villa som värderades 10 milj i våras kommer gå för 6 max 7 milj nästa år.

Kreditbubblans cykel.

Ser vi sådan korrektion är jag villig att likvidera större delen av mina aktier och köpa en sån villa med en 50 procentig kontantinsats. Bo billigt. Driftskostnad + lite skattesubventionerad ränta för att bo.

Och bygga upp en ny aktieportfölj från sexsiffrigt igen kommande årtionde.

Så du menar att bankerna har lånat ut pengar till folk som absolut inte klarar 5% ränta utan att flytta?
Citera
2022-11-18, 18:10
Medlem
foxxis avatar
Det är förvisso bra om bankerna begränsar lite i maxtaket vad man kan låna. Då slipper vi ha hyresgäster som drömmer om att köpa ett hus för 5-6 mille och styra dessa att köpa min attraktiva Brf för 4 mille istället. Win-win.
Citera
2022-11-18, 18:15
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
OK. Marknaden håller faktiskt med ser jag nu. Gick nyss en för 1,55M https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-2rum-johannelund-linkopings-kommun-munkhagsgatan-78-1758364468337088961

Så det är väl så att renoveringsobjekten är totalt stendöda, snarare. Någonting någonting byggjobbare och deras löner antar jag
Är väl inget fel på bostaden. Bara inte matchar senare tids preferenser. Och då åker priset ned.

Det man ser här är bara att om ägaren inte lägger tid och pengar på bostaden så stiger den inte nämnvärt i pris. Men här hade ägaren tom fixat till köket. Så lite investerat var det.

"Bubblan" handlar om att bostadsägare har öppnat sina plånböcker och investerat i bostaden. Och då stiger den i pris. Och så skriker alla bubbelpratar "Bubbla". Och när man då visar en bostad där ägaren inte bränt ned så mycket. Då är den inte ens beboelig.

Men det verkar svårt att ta in.

Citat:
Ja. För att se när tvåor i föreningen har sålts under 1M. Alltså nio år sedan innan den i oktober.
Men då borde du väl filtrera på renoveringsobjekt istället.

Att välja ett renoveringsobjekt mot kanske topp objekt tidigare verkar väl inte rätt.
Vad var det för fel på det senast sålda?
Citera
2022-11-18, 18:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Får man inte vettigt betalt så säljer men inte. Varför är det svårt att förstå.

Det är samma mekanism som när saudi som drar ned produktionen när kunderna inte vill betala mer än 90 USD/fat.

Detta stod redan i första inlägget. Varför behöver du fråga om det som redan är skrivet?
Nej det är inte samma mekanism då kommuner och andra fastighetsägare behöver pengar. Givetvis kommer det fortsätta att säljas mark oavsett konjunktur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in