Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-21, 21:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Nja det var sms: undrade hur det gått och om vi ville ha värdering. Svarade att vi sedan länge gjort affär klar och ej var ute å sonderade.
Bara faktum att mäklaren skriver sms 1½ år senare väcker några lustiga tankar.

Hade mäklaren separationsångest? Man skulle kunna tro det.
Senast redigerad av RiksbanksGangster 2022-09-21 kl. 21:27.
Citera
2022-09-21, 21:25
Medlem
DVikings avatar
Tycker allt är så konstigt. Ett kataloghus utslängt på en äng utanför Enköping, 7 mille?

https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektID=2718488

Vad håller folk på med?

Sen ska vi inte glömma det här spektaklet:

https://www.karstapark3.se/

Inget mer sålt sen jag kollade senast.
Citera
2022-09-21, 21:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Men vafan, köpt för 17.5m 2017 och tidigare för 12m 2015. Säkert plöjt ner lite stålar i det hela men varför skulle nån köpa detta för 49m eller 39m? Får nog dra av minst 10m till eller kanske 20 snarare.

Borgvägen 3
Villa, Kåbo
17 500 000kr
2017-10-18
281 m²
62 300 kr/m²

Borgvägen 3
Villa, Kåbo
12 000 000kr
2015-01-07
10 rum
281 m²
42 700 kr/m²
Helt overkligt. Det finns carport och poolhus ser jag, och totalrenoverad 2018. Men inte ens det rättfärdigar ett pris på 49 miljoner. 62000+ kWh/år elförbrukning för två.

Börjar hysterin nå mäklarna?
Citera
2022-09-21, 21:33
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Taskig tajming: låg ute för 49 miljoner, i lokaltidningen glassig reklamartikel, nu prissänkt efter flera månader från 49 till 39 miljoner:
https://www.hemnet.se/bostad/villa-8rum-kabo-uppsala-kommun-borgvagen-3-17978558

Underbart. De trodde att någon ville betala 20 miljoner för deras trötta nouveau riche-renovering. Förutsägbart och ängsligt. Inte en enda bokhylla och på väggarna hänger billig beställningskonst av någon Bulgarisk konstskoleelev. Det för närmast tankarna till en realitystjärna som blivit förmögen på att vara lite dummare än sin publik.
Citera
2022-09-21, 21:33
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiksbanksGangster
Helt overkligt. Det finns carport och poolhus ser jag, och totalrenoverad 2018. Men inte ens det rättfärdigar ett pris på 49 miljoner. 62000+ kWh/år elförbrukning för två.

Börjar hysterin nå mäklarna?

Ja, de hade tänkt 49 mille men som vanligt är ett mer korrekt pris hälften, dvs 24.5m. Huset är ju fint och så, verkar ligga i ett av Uppsalas bästa områden men en prislapp på 49 (eller 39) mille ser man sällan ens i Stockholms bästa områden (och då ofta med sjöutsikt och självklart en helt annan dignitet på var man köper).
Citera
2022-09-21, 21:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Underbart. De trodde att någon ville betala 20 miljoner för deras trötta nouveau riche-renovering. Förutsägbart och ängsligt. Inte en enda bokhylla och på väggarna hänger billig beställningskonst av någon Bulgarisk konstskoleelev. Det för närmast tankarna till en realitystjärna som blivit förmögen på att vara lite dummare än sin publik.
Gräset är gjort av plast, carporten går sönder så fort sonen skjuter en hockeypuck osv...
Citera
2022-09-21, 21:39
Medlem
Citat:
Taskig tajming: låg ute för 49 miljoner, i lokaltidningen glassig reklamartikel, nu prissänkt efter flera månader från 49 till 39 miljoner:
https://www.hemnet.se/bostad/villa-8rum-kabo-uppsala-kommun-borgvagen-3-17978558

Förresten hörde en mäklare av sig idag som jag kontaktade för 1 1/2 år sedan om ett objekt, då var det lite dryghet, nu annan ton. Tror mäklarna har stora problem få inkomst.

Men Kåbo är ju det nya Manhattan.
Citera
2022-09-21, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Det är jäkligt segt att sälja nu i dessa tider nu ja... Särskilt villaägare.

Arbetar du som mäklare i Stockholm? Det skulle vara kul att få din bild på marknaden nu isf.
Jag kollar efter villa i några Stockholmsförorter och det sker inte många avslut mot förut, men nya objekt som kommer ut ligger ändå på rätt höga nivåer.
Citera
2022-09-21, 22:09
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smartlindring
Ja, om du skriver att amorteringskravet för närvarande är omotiverat så antyder det att du ser en framtid då amorteringskravet inte längre är omotiverat. Min fråga var därför när denna tidpunkt kan tänkas inträffa.
Varför förväntar du dig att jag kan se in i framtiden, om hur ekonomiska förhållanden har ändrats?

Du får ju svaret att jag inte har en kristallkula. Håller du inte med om att det då är enfaldigt av dig att be mig använda en kristallkula jag inte har?
Citera
2022-09-21, 22:12
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Tycker allt är så konstigt. Ett kataloghus utslängt på en äng utanför Enköping, 7 mille?

https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektID=2718488

Vad håller folk på med?

Sen ska vi inte glömma det här spektaklet:

https://www.karstapark3.se/

Inget mer sålt sen jag kollade senast.
Som jag frågat många ggr. Ni som anser att ni kan bygga billigare varför har ni inte startat företag och bygger bostäder???

(Framgår tydligt här att DViking anser att det är ett överpris).
Citera
2022-09-21, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Som jag frågat många ggr. Ni som anser att ni kan bygga billigare varför har ni inte startat företag och bygger bostäder???

(Framgår tydligt här att DViking anser att det är ett överpris).

Vad tror du att det kostat att bygga detta hus?

Det finns pantbrev på 3 500 000 så om vi antar att de stoppat in 20% själv så ger det 4 375 000 i total kostnad inklusive tomt. (så byggkostnad lägre än 4 375 000)

Är ingen expert på husbygge men något sådant känns väl rimligt?

Att då vilja ha 7 miljoner är humor.
Citera
2022-09-21, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Bil A kommer alltså krocka med Bil B.
Vad kommer det sig att du inte ser mer krockar då?

Borde inte du och alla andra som menar att räntan är det som styr växelkurserna klia er i huvudet när kronan faller efter att RB höjt räntan mer än väntat. Borde väl ha varit tvärtom för er.

Det är något fundamentalt ni missar. Och konspirationer är fel ställe att leta på.
Ni får leta efter något som går att räkna ut.

Hint i spoiler

Har med den låga räntebanan att göra, inte gårdagens höjning. Hade de haft en brantare räntebana så hade kronan stärkts. Som vanligt är riksbanken hopplöst efter. Att de ger en prognos på en ränta på 2.5% under 2023 samt 2024 när USA redan har höjt till intervallet 3-3,25 och räknar med över 4,4% i slutet av året säger väl allt om den svenska riksbanken och hur de rövknullar folket.
Senast redigerad av FriedrichvonHayek 2022-09-21 kl. 22:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in