2022-07-08, 19:52
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Eller en utländsk pojke som egentligen är 36 år gammal.
Media brukar ju med lätthet kalla alla manliga utomsvenska gärningsmän för pojkar.

Vilken mardröm för flickan och hennes föräldrar.
Hoppas av hela mitt hjärta att hon klarar sig.

Ett annat vanligt ord är ”killar”, och där verkar det inte finnas någon övre åldersgräns. Brottsoffer kan dock benämnas ”man” eller ”kvinna”, även om de är 18-19 år.

Det kryper i mej när jag hör om vad dessa ”killar” utsätter folk för. Det låter i mina öron som om man tonar ner de grövsta, hänsynslösaste och vidrigaste dåden till ”pojkstreck”, när det är ”killar” som är förövare.

En som alltsomoftast använder det ordet är tyvärr Hasse Aro. Hoppas att han slutar med det!
Citera
2022-07-08, 19:53
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Men vad sägs på byn då? Tvivlar ju liksom på att det skulle vara helt tyst.

alt 1. det är en afghan/syrier som bor i ett grannskap där det inte skrivs på (svenska) sociala medier eller forum

alt 2. det är en inavlad marklund som bor bland andra marklundare som kniper käft
Citera
2022-07-08, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ATLAS64
Men brukar inte någon inom socialamyndigheter ta över då en mindreårig blir misstänkt för ett sådant här grovt brott? tills polisen har utrett fallet !

Om du vill ha ett kort svar på din fråga så är det nog "Sociala myndigheter tar över om personen skulle fällas i domstol".

Folk missförstår ofta hur det fungerar, eller så har de kanske inte haft anledning till att sätta sig in i hur processen går till.

När en minderårig person försätts på fri fot som i det här fallet så är det inte tal om att personen i fråga kommer att dra runt på stan "som vanligt" (som någon mindre insatt person hävdade i något inlägg ovan), när det är tal om allvarliga brott så finns det först en försäkring om att personen har ett ordnat hem med ansvariga personer, och att somliga rutiner införs. Kan tex handla om att personen ska vara anträffbar på mycket kort varsel, alltid ska ha lämnat information of var de kan tänkas röra sig osv. I korthet - polisen är inte dum i huvudet.

Det lagen och praxis kring minderåriga personer och häktningar säger är (Av 24 kap. 4 § RB) att "om häktning skulle leda till allvarliga men för den brottsmisstänkte, får häktning ske enbart om betryggande övervakning inte kan ordnas. Övervakningen kan äga rum i den misstänktes hem, i ett annat enskilt hem alternativt genom att den misstänkte placeras på en lämplig institution".

Med andra ord står normalt den misstänkte minderårige personen fortfarande under någon sorts bevakning om det bedöms att "Förutsättningarna för häktning vad gäller flykt-, kollusion - eller recidivfara är uppfyllda."

Det FINNS fall där minderåriga har häktats när man bedömt det som antingen för riskabelt att låta dem vara på fri fot, eller om man anser att det inte finns möjlighet till en "betryggande övervakning". HD har prövat ett par sådana fall vilket leder fram till den praxis vi har idag.

Man ska dock inte glömma att en person som är anklagad INTE behandlas som skyldig av rättsväsendet oavsett ålder. De har fortfarande rättigheter som inte upphävs bara för att man har en misstanke om brott - även om det är en stark misstanke.

Angånde sociala myndigheter så kan jag inte säga säkert i det här fallet eftersom jag inte jobbar inom exakt den sektorn, men har i mitt arbete ofta kontakt med personer som har den typen av jobb. En kvalificerad gissning är att det kan bli aktuellt med kontakt med socialtjänsten om den misstänkte pojken har ett hem som inte anses "ordnat". Men jag har inte hört något specifikt i det här fallet så det är som sagt en gissning.

Långt och sannolikt inte ens ett bra svar på det du undrade.
Citera
2022-07-08, 19:58
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triippi
Vad innebär det att släppas på fri fot i ett sånt här fall ? Får gm leva som vanligt hemma med familjen eller omhändertas hen av socialtjänsten ?

Hen? Menar du att det inte är klarlagt att gärningsmannen är en hane?
Citera
2022-07-08, 19:58
Medlem
distraktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Vilken patetisk slutledningsförmåga att underförstått outtalat förutsätta att GP är en utav de "nya besökare i landet", men inte våga säga rakt ut att man anser att "det måste vara blattejävlar" fast ingen ännu har en aning om GP etnicitet.
Man har en minderårig person misstänkt för brottet, men om denne har sina rötter i Danderyd, Lönneberga eller Somalia har vi ingen aning om och ärendet hanteras under sekretess.

Hoppas innerligt att flickan, oavsett etnicitet, både överlever det vidriga trauma som hon måste ha upplevt, och får all den framtida proffessionella hjälp som behövs för att återkomma till ett så bra liv som möjligt.
Mina tankar går till hennes närmast anhöriga och vänner! ❤

”Patetisk slutledningsförmåga att underförstått outtalat förutsätta”
Sluta misshandla svenska språket ditt hjon.
För den som använder deduktiv slutledningsförmåga är det inte långsökt givet område och typ av brott.
Citera
2022-07-08, 19:59
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W9GFO
Alla avspärrningar är borta.

Här står jag på cykelvägen och tittar in mot den sista avspärrningen / platsen som teknikerna arbetade längst med. Den är precis bakom trädgränsen mitt i bild.
Bild 1
Bild 1 B - Visar exakt

Så här såg det ut precis på platsen.
Bild 2
Bild 3

Citat:
Ursprungligen postat av W9GFO
Leosurvey.. #1 där är din bild tagen. #2 Där är sista avspärrade platsen som jag har fotat

Karta 1

Mycket bra!
Rymdis och du för tråden framåt.

https://kartor.eniro.se/?c=64.754134,21.021325&z=17&l=hybrid&d={%22m%22:[[64.75512,21.021373,null,0],[64.753267,21.019517,null,0]]}
Citera
2022-07-08, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
alt 1. det är en afghan/syrier som bor i ett grannskap där det inte skrivs på (svenska) sociala medier eller forum

alt 2. det är en inavlad marklund som bor bland andra marklundare som kniper käft
Alt 3. (mest troligt) somalier eller annan kolbit från Afrika
Citera
2022-07-08, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sturuf
De väntar på en presskonferens så de vet vad de ska skriva. Hur tänkte du att journalister ska veta vad som hänt?

Men hallå! Tänkt för helvete, om den enda info för journalister kommer från en presskonferens så kan man se dessa direkt o slopa massmedia. De har andra källor
Citera
2022-07-08, 20:13
Medlem
Detta är ett extremt märkligt fall. Har alltså en flicka på 8-9 år hittats naken och så svårt skadad att hon nu är nedsövd. Polisen har hittat en misstänkt men släppt denna pga av låg ålder?
Citera
2022-07-08, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Detta är ett extremt märkligt fall. Har alltså en flicka på 8-9 år hittats naken och så svårt skadad att hon nu är nedsövd. Polisen har hittat en misstänkt men släppt denna pga av låg ålder?

Det är helt normalt tillvägagångssätt. Jag skrev om det några inlägg högre upp, men kortfattat så är det inte "frisläppt" som i "kan kuta runt hur som helst" normalt utan att man har annan typ av övervakning - tex i hemmet eller annan lämplig plats. Men läs gärna det jag skrev ovan kring vad lagen och praxis säger. Det betyder också att polis/åklagare har skäl att tro att den misstänkte förövaren inte utgör någon fara, dvs har inga tidigare utredningar bakom sig eller någon annan typ av försvårande omständighet.
Citera
2022-07-08, 20:24
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX

Det är hemskt hån mot flickan och hennes föräldrar att gärningsmannen släpps ut i samhället. Känns obehagligt eftersom man kan inte veta om han är så störd att han gör något liknande igen. Man vet inte vad för sadistiska hemskheter han har utsatt flickan för.

Om man är vuxen nog att skada ett barn, klä av henne och lämna henne i skogen så är man vuxen nog att ta sitt straff. Det daltas så mycket med dessa mindreåriga kriminella att de aldrig kommer att kunna skilja vad som är rätt och vad som är fel.
Citera
2022-07-08, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Det är hemskt hån mot flickan och hennes föräldrar att gärningsmannen släpps ut i samhället. Känns obehagligt eftersom man kan inte veta om han är så störd att han gör något liknande igen. Man vet inte vad för sadistiska hemskheter han har utsatt flickan för.

Om man är vuxen nog att skada ett barn, klä av henne och lämna henne i skogen så är man vuxen nog att ta sitt straff. Det daltas så mycket med dessa mindreåriga kriminella att de aldrig kommer att kunna skilja vad som är rätt och vad som är fel.

Men du blandar ihop "straff" med "misstänkt". Och det är som jag skrev i två tidigare inlägg inte "släpps ut i samhället", det är inte så det fungerar när man släpps från häkte pga låg ålder under utredning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in