Citat:
Ursprungligen postat av
ATLAS64
Men brukar inte någon inom socialamyndigheter ta över då en mindreårig blir misstänkt för ett sådant här grovt brott? tills polisen har utrett fallet !
Om du vill ha ett kort svar på din fråga så är det nog "Sociala myndigheter tar över om personen skulle fällas i domstol".
Folk missförstår ofta hur det fungerar, eller så har de kanske inte haft anledning till att sätta sig in i hur processen går till.
När en minderårig person försätts på fri fot som i det här fallet så är det inte tal om att personen i fråga kommer att dra runt på stan "som vanligt" (som någon mindre insatt person hävdade i något inlägg ovan), när det är tal om allvarliga brott så finns det först en försäkring om att personen har ett ordnat hem med ansvariga personer, och att somliga rutiner införs. Kan tex handla om att personen ska vara anträffbar på mycket kort varsel, alltid ska ha lämnat information of var de kan tänkas röra sig osv. I korthet - polisen är inte dum i huvudet.
Det lagen och praxis kring minderåriga personer och häktningar säger är (Av 24 kap. 4 § RB) att "om häktning skulle leda till allvarliga men för den brottsmisstänkte, får häktning ske enbart om betryggande övervakning inte kan ordnas. Övervakningen kan äga rum i den misstänktes hem, i ett annat enskilt hem alternativt genom att den misstänkte placeras på en lämplig institution".
Med andra ord står normalt den misstänkte minderårige personen fortfarande under någon sorts bevakning om det bedöms att
"Förutsättningarna för häktning vad gäller flykt-, kollusion - eller recidivfara är uppfyllda."
Det FINNS fall där minderåriga har häktats när man bedömt det som antingen för riskabelt att låta dem vara på fri fot, eller om man anser att det inte finns möjlighet till en "betryggande övervakning". HD har prövat ett par sådana fall vilket leder fram till den praxis vi har idag.
Man ska dock inte glömma att en person som är anklagad INTE behandlas som skyldig av rättsväsendet oavsett ålder. De har fortfarande rättigheter som inte upphävs bara för att man har en misstanke om brott - även om det är en stark misstanke.
Angånde sociala myndigheter så kan jag inte säga säkert i det här fallet eftersom jag inte jobbar inom exakt den sektorn, men har i mitt arbete ofta kontakt med personer som har den typen av jobb. En kvalificerad gissning är att det kan bli aktuellt med kontakt med socialtjänsten om den misstänkte pojken har ett hem som inte anses "ordnat". Men jag har inte hört något specifikt i det här fallet så det är som sagt en gissning.
Långt och sannolikt inte ens ett bra svar på det du undrade.