2022-07-01, 19:15
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jag fattade inte frågan.
Om man kan rädda foster redan från befruktningsögonblicket, ska man då förbjuda abort? Det är ju nämligen konsekvensen av "Gränsen när fostret är livsdugligt utanför livmodern är bra"
Citera
2022-07-01, 19:19
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Om man kan rädda foster redan från befruktningsögonblicket, ska man då förbjuda abort? Det är ju nämligen konsekvensen av "Gränsen när fostret är livsdugligt utanför livmodern är bra"
Ja det blir konsekvensen. Vi har sänkt abortgränsen från 28 veckor till 22 och kommer nog att sänka igen.
Citera
2022-07-01, 19:22
Citat:
Ja det blir konsekvensen. Vi har sänkt abortgränsen från 28 veckor till 22 och kommer nog att sänka igen.
Ok, då vet jag vad du tycker där.

Fast det är ju ändå lite märkligt med den svenska abortlagstiftningen. Man får inte göra abort efter v18 för att då går det att rädda fostret. Men man får inte ta ut fostret? Tycker det är en väldigt märklig koppling här. Jag hade förstått om abort var tidsbegränsat till när man kan rädda livet på det om anledningen var att man då kan låta någon annan ta över. Men så som det är nu är det ju faktiskt rätt knäppt. "DU måste fortsätta bära runt på det här fostret eftersom VI hade kunnat rädda det OM det blev en för tidig förlossning".
Citera
2022-07-01, 19:28
Citat:
Ok, då vet jag vad du tycker där.

Fast det är ju ändå lite märkligt med den svenska abortlagstiftningen. Man får inte göra abort efter v18 för att då går det att rädda fostret. Men man får inte ta ut fostret? Tycker det är en väldigt märklig koppling här. Jag hade förstått om abort var tidsbegränsat till när man kan rädda livet på det om anledningen var att man då kan låta någon annan ta över. Men så som det är nu är det ju faktiskt rätt knäppt. "DU måste fortsätta bära runt på det här fostret eftersom VI hade kunnat rädda det OM det blev en för tidig förlossning".
Det är ju en viss skillnad på att bistå med en tablett och en skrapning och att först plocka ut ett foster och sen låta det växa färdigt i en kuvös på sjukhuset med de risker för livslånga skador det sen innebär för vården att hantera.
Citera
2022-07-01, 19:30
Citat:
Det är ju en viss skillnad på att bistå med en tablett och en skrapning och att först plocka ut ett foster och sen låta det växa färdigt i en kuvös på sjukhuset med de risker för livslånga skador det sen innebär för vården att hantera.
Jovisst, det är det ju. Men jag tycker fortfarande att det är jävligt arbiträrt att ha det som gräns om den nu inte ska användas.

Personligen så är jag helt av inställningen att det är upp till var och en om man vill bli av med ett foster från sin kropp. Och om andra vill att fostret ska leva så är det deras problem Faktum är att jag tycker det även efter födseln. Dock om man har tagit på sig ansvaret att vara förälder så följer ansvar efter det.
Citera
2022-07-01, 19:34
Citat:
Jovisst, det är det ju. Men jag tycker fortfarande att det är jävligt arbiträrt att ha det som gräns om den nu inte ska användas.

Personligen så är jag helt av inställningen att det är upp till var och en om man vill bli av med ett foster från sin kropp. Och om andra vill att fostret ska leva så är det deras problem Faktum är att jag tycker det även efter födseln. Dock om man har tagit på sig ansvaret att vara förälder så följer ansvar efter det.
Ja, jag tycker också att det är upp till var och en och att så länge det inte skapar dilemman och intressekonflikter för vården ska man få vårdens hjälp.
Citera
2022-07-01, 19:41
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Ja jag ville testa vad som var okej för ipsi och hennes enda invändningar mot det var att det kan skada kvinnan. Så länge barnet inte var fött hade hon inga invändningar mot att göra dett mot barnet även om det strax skulle födas.

Det visar rätt tydligt moralkompassen som ni barnamördare har.

Den absoluta majoriteten av alla aborter sker före vecka 7 och 9. I stort sett alla aborter. I Sverige har man rätt att abortera fram till vecka 18. Sena aborter är extremt sällsynt. Läkare och berörda myndigheter såsom socialtjänst godkänner väldigt få sena aborter.

Antalet barn som mördas av förälder/föräldrarna är extremt få. Mänskliga foster är inga barn/människor. Krävs mer för att betraktas som sådan. Det är liv ja, men ingen människa.
Citera
2022-07-01, 19:57
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det som främst stör mig i abortfrågan är att människor som vill ha abort blir kränkta av att man säger att det är tagandet av ett liv.
Förstår inte heller detta. Det är ju inget att bli upprörd över. Rent tekniskt är det ju ett liv man tar.

Men det är det å andra sidan även när jag äter en korv, slår ihjäl en mygga eller till och med när jag äter antibiotika. Så jag förstår inte riktigt poängen med att påpeka att man tar ett liv.
Citera
2022-07-01, 20:02
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Förstår inte heller detta. Det är ju inget att bli upprörd över. Rent tekniskt är det ju ett liv man tar.

Men det är det å andra sidan även när jag äter en korv, slår ihjäl en mygga eller till och med när jag äter antibiotika. Så jag förstår inte riktigt poängen med att påpeka att man tar ett liv.
Nej, och jag stör mig lika mycket på pro-lifers i detta, som äter kött som att det är något man kan mörda i all evighet. Deras logik är förstås baserad på Bibelns idé att människan står över djuren, så det finns trots allt en inre stringens, även om det är en felaktig slutsats.
Citera
2022-07-01, 20:04
Medlem
LeCastles avatar
Citat:
Nej, och jag stör mig lika mycket på pro-lifers i detta, som äter kött som att det är något man kan mörda i all evighet. Deras logik är förstås baserad på Bibelns idé att människan står över djuren, så det finns trots allt en inre stringens, även om det är en felaktig slutsats.

Sjuka i huvudet är de religiösa fanatikerna.
Varför skulle de ondaste få en entrébiljett till himmelen före de snällaste varelserna?
De går på knark och lever i förnekelse.
Citera
2022-07-01, 20:09
Citat:
Om människan står över djuren eller ej är ju en värderingsfråga och inte en faktafråga. Och i praktiken måste vi värdera människor högre eftersom det helt enkelt skulle bli fullständigt orimligt att inte göra det. Men ja, använder man bibeln för argumentation är man ju rätt snett ute.
Citera
2022-07-01, 21:44
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
KD och SD vill förbjuda abort. Men de driver inte frågan. Sen kan de ljuga hur mycket de vill. Ebbas kontrakt har vi ju sett vad de är värda i samband med fastighetsaffären.

Det är synd att inte förbudet mot rasistiska organisationer gick igenom. Då hade båda dessa partier och deras medlemmar varit kriminella. Och möjliga att bekämpa med alla till buds stående medel.

Det visste jag faktiskt inte. Tack för upplysningen.
Bra argument! Det är sällan man stöter på så habila debattörer som du, vilket är synd, kunskap är ju en lätt börda att bära.

Okej, så hur länge ska det vara OK att göra abort utan andra skäl än att man slarvat med skydd? Vecka 39?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in