2022-07-01, 15:38
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Vid våldtäkt kan det väl vara okej om skattebetalarna tar extrakostnaden men inte om kvinnan inte har haft fungerande skydd. Man har ett ansvar om man knullar fram barn.
Ska man vänta på en fällande dom av våldtäktsmannen då? Kan ta flera år i värsta fall.

Och vad menar du med "fungerande skydd"? Ska hon behöva ta kostnaden om hon äter p-piller, men de inte fungerade av någon anledning?

Vidare undrar jag också om du inte tycker att mannen borde betala hälften? Hur ska det lösas?

Jag håller inte med om att man har ett ansvar för barnet. Det är de som värderar barnet högt och tycker att det ska tas om hand som får se till att det tas om hand. Enligt mig är det först när man accepterat föräldrarollen som man har ett ansvar.
Citera
2022-07-01, 15:40
Citat:
Jo men det var inte olämpligheten jag frågade om, jag frågade om du anser att det är mord.
Du får redogöra för omständigheterna så jag kan komma fram till om det är att betrakta som fött eller inte.

Annars nån typ av grov misshandel att spika i en födande kvinna.
Citera
2022-07-01, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Ska man vänta på en fällande dom av våldtäktsmannen då? Kan ta flera år i värsta fall.

Kan väl skicka notan till henne då.

Citat:
Och vad menar du med "fungerande skydd"? Ska hon behöva ta kostnaden om hon äter p-piller, men de inte fungerade av någon anledning?

Ja varför inte.

Citat:
Vidare undrar jag också om du inte tycker att mannen borde betala hälften? Hur ska det lösas?

Nej den som beställer åtgärden bör betala den förstås.

Citat:
Jag håller inte med om att man har ett ansvar för barnet. Det är de som värderar barnet högt och tycker att det ska tas om hand som får se till att det tas om hand. Enligt mig är det först när man accepterat föräldrarollen som man har ett ansvar.

Oj, du förstår inte att föräldrar har ett ansvar för sina barn?
Citera
2022-07-01, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Du får redogöra för omständigheterna så jag kan komma fram till om det är att betrakta som fött eller inte.

Annars nån typ av grov misshandel att spika i en födande kvinna.

Omständigheterna är:
- mamman strax ska föda
- hon kommer på att hon vill göra abort
- barnet har inte kommit ut men huvudet är nära att komma ut
- snabbaste sättet att avliva barnet innan det föds är att slå in en 5-tums spik i huvudet och det kan göras utan att mamman skadas och enligt hennes begäran

Är det mord?
Citera
2022-07-01, 15:47
Citat:
Omständigheterna är:
- mamman strax ska föda
- hon kommer på att hon vill göra abort
- barnet har inte kommit ut men huvudet är nära att komma ut
- snabbaste sättet att avliva barnet innan det föds är att slå in en 5-tums spik i huvudet och det kan göras utan att mamman skadas och enligt hennes begäran

Är det mord?
Är det att betrakta som fött eller inte?
Citera
2022-07-01, 15:52
Citat:
Kan väl skicka notan till henne då.
Så ett våldtäktsoffer ska behöva leva med oron att våldtäktsmannen inte blir fälld i flera år och sedan få en jättestor räkning?

Citat:
Ja varför inte.
För att hon har försökt att skydda sig. Därför.

Citat:
Nej den som beställer åtgärden bör betala den förstås.
Lol, är ju inte direkt förvånad över din inställning här. I många fall grundar ju sig abortbeslutet på att mannen inte vill ha barn och att kvinnan inte vill att ungen ska växa upp utan farsa.

Citat:
Oj, du förstår inte att föräldrar har ett ansvar för sina barn?
Det är inte objektiv fakta. Det är en åsikt. Vad tycker du för övrigt att pappan har för ansvar för sina barn?

En ren hypotetisk fråga här. (Eller vem vet? Det kanske blir möjligt i framtiden)

Säg att det vore möjligt att riskfritt operera in fostret i mannens mage och så får han föda ungen sedan. Vore det inte rimligt att mannen får betala hälften om han vägrar att gå med på det?
Citera
2022-07-01, 15:54
Medlem
Citat:
Är det att betrakta som fött eller inte?

Jag gav dig förutsättningarna, barnet har inte kommit ut än.
Citera
2022-07-01, 15:59
Medlem
Citat:
Så ett våldtäktsoffer ska behöva leva med oron att våldtäktsmannen inte blir fälld i flera år och sedan få en jättestor räkning?

Nej hon kan ju föda också.

Citat:
För att hon har försökt att skydda sig. Därför.

Försöka ger inga pluspoäng, man har ett ansvar för konsekvenserna när man knullar.

Citat:
Lol, är ju inte direkt förvånad över din inställning här. I många fall grundar ju sig abortbeslutet på att mannen inte vill ha barn och att kvinnan inte vill att ungen ska växa upp utan farsa.

Rätt naturligt att den som beställer en tjänst får betala, hur de sedan gör upp sinsemellan är upp till dem.

Citat:
Det är inte objektiv fakta. Det är en åsikt. Vad tycker du för övrigt att pappan har för ansvar för sina barn?

Om båda föräldrarna har samma befogenheter så har de också samma ansvar över barnet.

Citat:
En ren hypotetisk fråga här. (Eller vem vet? Det kanske blir möjligt i framtiden)

Säg att det vore möjligt att riskfritt operera in fostret i mannens mage och så får han föda ungen sedan. Vore det inte rimligt att mannen får betala hälften om han vägrar att gå med på det?

Nej.
Citera
2022-07-01, 15:59
Citat:
Jag gav dig förutsättningarna, barnet har inte kommit ut än.
Fast du har ju fått svaret en massa gånger.

Om barnet är att betrakta som fött i och med att det sker under födsel så är det mord. Då får man först föra ett resonemang grundat på vad medicinsk expertis har att säga i frågan om barnet är att betrakta som fött eller inte.

Om barnet inte är att betrakta som fött så är det grov misshandel av kvinnan.

Och är det barnmorskan som spikar så är det helt klart brott mot hälso- och sjukvårdslagen.
Senast redigerad av Ipsi 2022-07-01 kl. 16:04.
Citera
2022-07-01, 16:04
Medlem
Jag undrar jag om de som är pro-abort från 7e veckan o frammåt vet om biologin i kroppen vid samlag utan skydd.
Har man samlag utan skydd är det 95-100 % chans/risk att det blir en graviditet som följd.
Vet man inte om detta ?
Först vill man ha och sen kollar man om det är nåt först i kanske 10e veckan. Då har embryot blivit till ett foster. Varför väntar man så länge tills man kollar ? Vet man om att man tar bort ett liv då ?
Fostrets rätt till ett liv. Nix, då är det enl pro-abort kvinnans rätt till sin egen kropp. Först ville man ha och sen vill man inte ha.
Inget annat än ett verktyg för en käftsmäll på killen hon hade samlag med. Jag har erfarenhet, så jag vet varför dom gör detta.
Fostret har ju gener o DNA även från mannen. Hon dödar alltså mannen också. Och även sig själv.

Så, Vad är egentliga syftet med att vilja ta bort ett foster, ett liv ??

Vet kvinnan kanske vart dessa foster sedan tar vägen ? Vad dom används till ? Får kvinnan nån ersättning för detta från grupperna som håller på med den här verksamheten ?
Citera
2022-07-01, 16:04
Medlem
Citat:
Fast du har ju fått svaret en massa gånger.

Om barnet är att betrakta som fött i och med att det sker under födsel så är det mord. Då får man först föra ett resonemang grundat på vad medicinsk expertis har att säga i frågan om barnet är att betrakta som fött eller inte.

Om barnet inte är att betrakta som fött så är det grov misshandel av kvinnan.

Jag vill inte ha några "om" i svaret, du har förutsättningarna och jag vill veta vad du anser.
Ingen del av barnet har kommit ut men det kommer ske snart, dvs. strax innan sjukvården anser att det är fött.
Citera
2022-07-01, 16:07
Medlem
grungewhores avatar
Det som främst stör mig i abortfrågan är att människor som vill ha abort blir kränkta av att man säger att det är tagandet av ett liv.

Det är inte sällan samma människor som antingen äter kött men inte vill veta av att djur dödas, eller ännu värre, är militanta veganer.

Den typen av ansvarslöshet är för mig obegriplig. Om du kan äta något annat än djur så gör det, men hamnar du på en öde ö så kanske du måste äta djur. Samma sak med abort, undvik förebyggande, men handlar det om ditt liv och framtid, så gör det så tidigt du kan. Kom däremot inte och säg att du inte tar ett liv.

Problemet är att de exempel som kroppsaktivisterna kommer med (våldtäkt, olämplig ålder, sjukdom o s v) är e liten bråkdel av orsakerna varför aborter utförs. För det mesta, rent statistiskt, handlar det om bristande förebyggande. Precis som med köttätare som "jagar sin egen mat" men i själva verket jagar den främst i kyldisken på ICA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in