2022-07-01, 16:30
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Okej bra att veta din ståndpunkt. Inget mord om man slår in en 5-tums spik i en niomånaders bäbis i huvudet strax innan det föds.
Nej säger jag ju, inte om det inte är att betrakta som fött. Hur nu domstolen resonerar för att komma fram till att det inte är att betrakta som fött i och med att det sker under absoluta slutskedet av födseln.

Mord kan bara begås på födda människor, inte foster.

Bra också att veta din ståndpunkt att det inte är misshandel att spika in i en födande kvinnas vagina.
Senast redigerad av Ipsi 2022-07-01 kl. 16:34.
Citera
2022-07-01, 16:33
Citat:
Eller betala.

Nu är ju detta väldigt hypotetiskt då tekniken du beskrev inte finns så du behöver väl inte hetsa upp dig redan nu.
Jahaja, ja det får du väl tycka om du vill. Jag tycker det är rätt sjukt att man ska behöva ta det i beaktande. I synnerhet eftersom det kommer handla om kostnader få har råd med och även med tanke på att det är rätt få våldtäktsanmälningar som leder till fällande dom. Det är ett brott som är jävligt svårt att bevisa.

Citat:
Nej båda föräldrarna men mannen kan väl inte beställa det ingrepp du beskrev eller menade du att han ska kunna göra det mot kvinnans vilja?
Det enda mamman beslutar är att inte behöva bära runt på ett foster i magen i nio månader. Hon beslutar inte om något som rör barnet direkt. Varken mamman eller pappan kan besluta att döda barnet. Det har alltså blivit jämlikt på den fronten.

Citat:
Det är klart att barnet inte ska mördas.
Det är inte så självklart. Det är du som vid hålla det vid liv.

Jag tycker att medborgare kan kräva saker av samhället, men aldrig av en annan individuell person. Ingen har rätt att leva på bekostnad av någon annan. Om samhället vill att dessa foster ska leva så får samhället ta det ansvaret.

Citat:
Menar du att mannen ska kunna begära att barnet tas ut ur kvinnans kropp trots att hon inte vill det? I så fall borde han betala. Den som beställer tjänsten betalar.
Mamman har beställt tjänsten att avlägsna fostret ur livmodern. Om hon inte vill ha ungen men pappan vill det så kan väl han betala?

Citat:
Mannen har inte signat upp på att föda, såvida du inte antar att de har skrivit kontrakt om det innan.
Men om nu möjligheten finns att göra det på ett säkert sätt så finns det väl ingen bra anledning att kvinnan måste vara den som går runt med ungen? Man skulle ju till och med kunna tänka sig att de tar varannan månad?

Hypotetiskt förstås, men vill gärna veta var du står här.
Citera
2022-07-01, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej säger jag ju, inte om det inte är att betrakta som fött. Mord kan bara begås på födda människor, inte foster.

Bra också att veta din ståndpunkt att det inte är misshandel att spika in i en födande kvinnas vagina.

Misshandel förutsätter att personen skadas vilket inte är fallet här, spiken behöver inte ens röra kvinnan alls och det var på hennes begäran. Det är förstås inte misshandel.
Citera
2022-07-01, 16:36
Citat:
Nej är det inte att betrakta som fött är det inte mord säger jag ju. Duh.

Om en födande kvinna ber dig spika in i hennes vagina ska du säga nej.
Nu är jag på din sida i abortfrågan, men här tycker jag du spårar ur lite. Det är ju som sagt fostret som det spikas i, och inte i kvinnan. Ja förutom att handlingen sker INUTI kvinnan, men det är å andra sidan ingen skillnad från kirurgisk abort.
Citera
2022-07-01, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
JDet enda mamman beslutar är att inte behöva bära runt på ett foster i magen i nio månader. Hon beslutar inte om något som rör barnet direkt. Varken mamman eller pappan kan besluta att döda barnet. Det har alltså blivit jämlikt på den fronten.

Det är klart det berör barnet.

Citat:
JDet är inte så självklart. Det är du som vid hålla det vid liv.

Självklart är jag emot mord.

Citat:
JJag tycker att medborgare kan kräva saker av samhället, men aldrig av en annan individuell person. Ingen har rätt att leva på bekostnad av någon annan. Om samhället vill att dessa foster ska leva så får samhället ta det ansvaret.

Har man knullat fram ett barn så har man ansvar för det barnet. Föräldraansvar är definitivt något samhället kan kräva att föräldrar tar.

Citat:
JMamman har beställt tjänsten att avlägsna fostret ur livmodern. Om hon inte vill ha ungen men pappan vill det så kan väl han betala?

Pappan har inte beställt tjänsten och notan bör gå till den som beställer det.

Citat:
JMen om nu möjligheten finns att göra det på ett säkert sätt så finns det väl ingen bra anledning att kvinnan måste vara den som går runt med ungen? Man skulle ju till och med kunna tänka sig att de tar varannan månad?

Hypotetiskt förstås, men vill gärna veta var du står här.

Nej pappan har som sagt var inte signat upp på det såvida de inte har skrivit kontrakt om det innan de knullade.
Citera
2022-07-01, 16:44
Citat:
Misshandel förutsätter att personen skadas vilket inte är fallet här, spiken behöver inte ens röra kvinnan alls och det var på hennes begäran. Det är förstås inte misshandel.
Citat:
Nu är jag på din sida i abortfrågan, men här tycker jag du spårar ur lite. Det är ju som sagt fostret som det spikas i, och inte i kvinnan. Ja förutom att handlingen sker INUTI kvinnan, men det är å andra sidan ingen skillnad från kirurgisk abort.
Man får inte spika i NÅGOT som befinner sig i någon annans kropp. Även om de ber en om det.
Citera
2022-07-01, 16:46
Medlem
Citat:
Man får inte spika i NÅGOT som befinner sig i någon annans kropp. Även om de ber en om det.

Jo detta gör kirurger redan idag.
Citera
2022-07-01, 16:46
Citat:
Det är klart det berör barnet.

Hur då? Morsan kan ju ge bort barnet direkt vid födseln istället om hon vill. Det blir ingen skillnad för barnet.
Citat:

Självklart är jag emot mord.
Om du betraktar det som mord kan du betala för det.
Citat:

Har man knullat fram ett barn så har man ansvar för det barnet. Föräldraansvar är definitivt något samhället kan kräva att föräldrar tar.
Ja, jag håller inte med. Som jag sa tidigare så tycker jag bara det gäller när någon gått med på att axla föräldrarollen. Jag tycker det är helt jävla poänglöst att sätta något värde i små foster om inte föräldrarna vill ha dem.

Citat:
Pappan har inte beställt tjänsten och notan bör gå till den som beställer det.
Morsan har beställt tjänsten att fostret ska tas ut ur kroppen. Jag kan möjligtvis gå med på att hon ska bekosta det. Att fostret ska hållas vid liv är inget hon har beställt.

Citat:
Nej pappan har som sagt var inte signat upp på det såvida de inte har skrivit kontrakt om det innan de knullade.
Om det nu är tekniskt möjligt att flytta fostret fram och tillbaka så finns det väl ingen anledning att det enbart ska vara kvinnans roll? Var det inte jämlikhet du ville ha?
Citera
2022-07-01, 16:48
Medlem
Citat:
Hur då? Morsan kan ju ge bort barnet direkt vid födseln istället om hon vill. Det blir ingen skillnad för barnet.
Om du betraktar det som mord kan du betala för det.Ja, jag håller inte med. Som jag sa tidigare så tycker jag bara det gäller när någon gått med på att axla föräldrarollen. Jag tycker det är helt jävla poänglöst att sätta något värde i små foster om inte föräldrarna vill ha dem.

Morsan har beställt tjänsten att fostret ska tas ut ur kroppen. Jag kan möjligtvis gå med på att hon ska bekosta det. Att fostret ska hållas vid liv är inget hon har beställt.

Om det nu är tekniskt möjligt att flytta fostret fram och tillbaka så finns det väl ingen anledning att det enbart ska vara kvinnans roll? Var det inte jämlikhet du ville ha?

Varför ska jag betala för att andra begår mord, nu har du flippat ut helt.
Citera
2022-07-01, 16:49
Citat:
Du får hemskt gärna visa lagstödet för det.

Ponera att du har en parasit i kroppen som ska avlägsnas. En mask eller något liknande. Menar du att det skulle vara olagligt att döda masken genom att spika i den?
Citera
2022-07-01, 16:49
Citat:
Jo detta gör kirurger redan idag.
Kirurger som står och spikar i födande kvinnor bryter definitivt mot lagen.
Citera
2022-07-01, 16:52
Medlem
Citat:
Kirurger som står och spikar i födande kvinnor bryter definitivt mot lagen.

Du skrev nyss: "Man får inte spika i NÅGOT som befinner sig i någon annans kropp. Även om de ber en om det."

Och detta är fel, kirurger gör det redan idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in