2024-10-06, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Jag är inte abortmotståndare. Jag är neutral i den här frågan. Men jag ifrågasätter starkt Tomatkungens påstående att abortförbud inte skulle minska antalet aborter. Men det kan man såklart inte göra utan att någon klimakteriekärring ska få tokspel...

Hur tänker du där? Du är mot abort men inte abortmotståndare?

Oönskade graviditeter kommer uppstå även om det råder abortförbud. Och dessa oönskade graviditeter kommer aborteras bort.

Men visst, folk kanske kommer knulla mycket mindre om det råder abortförbud. Gifta par och sambos och de med fasta förhållanden kommer inte våga helt enkelt. Och då blir det färre oönskade graviditeter. Singlarna knullar väl redan så pass lite/sporadiskt. Så de kanske slutar knulla helt och hållet. Ännu färre oönskade graviditeter.

Men om knull-frekvensen håller sig lika hög vid införandet av abortförbud, så kommer det bli lika många oönskade graviditeter som nu och lika många aborter som nu.
Citera
2024-10-06, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Vi diskuterar abort här. Dvs.: abort kommer ske. Och då är det givetvis mest humant att aborten sker i vecka 6-7 och inte i vecka 22-23.

Haha, nej Vi pratar om abort eller inte abort. Syftet med tråden är knappast bara att diskutera veckor hit eller dit.

Varför kan du inte svara på vad som är mest humant för ett foster? Att döda det i vecka 6-7 eller låta bli att döda det och istället låta det leva?
Citera
2024-10-06, 20:17
Medlem
Citat:
Hur tänker du där? Du är mot abort men inte abortmotståndare?

?

Vilken del av "jag är inte abortmotståndare" är det du inte förstår?

Citat:
Oönskade graviditeter kommer uppstå även om det råder abortförbud. Och dessa oönskade graviditeter kommer aborteras bort.

Men visst, folk kanske kommer knulla mycket mindre om det råder abortförbud. Gifta par och sambos och de med fasta förhållanden kommer inte våga helt enkelt. Och då blir det färre oönskade graviditeter. Singlarna knullar väl redan så pass lite/sporadiskt. Så de kanske slutar knulla helt och hållet. Ännu färre oönskade graviditeter.

Men om knull-frekvensen håller sig lika hög vid införandet av abortförbud, så kommer det bli lika många oönskade graviditeter som nu och lika många aborter som nu.

Nej, det är inte alls säkert.
Citera
2024-10-06, 20:18
Medlem
Citat:
Haha, nej Vi pratar om abort eller inte abort. Syftet med tråden är knappast bara att diskutera veckor hit eller dit.

Varför kan du inte svara på vad som är mest humant för ett foster? Att döda det i vecka 6-7 eller låta bli att döda det och istället låta det leva?

Nej, jag skrev att det är mer humant att göra en tidig laglig, säker och reglerad abort än att göra en sen olaglig, osäker och oreglerad abort.

Sedan kom du in och drog in icke-aborter som ett alternativ. Och det var aldrig ett alternativ i det jag skrev om. Känner sig kvinnan/paret nödgade till abort, så är att föda barnet inte ett alternativ. Det begriper du väl ändå? Och i det läget är det givetvis mycket mer humant för fostret att aborteras så tidigt, säkert, reglerat och lagligt som möjligt.

Kan kvinnor göra lagliga, säkra och reglerade aborter, så föredrar de att göra aborten så tidigt som möjligt.

När aborter är olagliga, ökar risken för att de görs senare i graviditeten och att de är osäkra. Mindre humana för fostret dvs.
Citera
2024-10-06, 20:22
Medlem
Citat:
?

Vilken del av "jag är inte abortmotståndare" är det du inte förstår?

Nej, det är inte alls säkert.

Läs dina egna inlägg i denna tråd. Du är abortmotståndare. Syns i din text, svart på vitt.

Jo, det är det. Knullfrekvensen riskerar att minska drastiskt. Se hur det blivit i USA sedan abortförbud införts. Där har rentav dejtning-frekvensen minskat.

Abortförbud kommer paradoxalt nog kunna leda till färre födda barn, om folk inte vågar knulla/inte vågar dejta och därmed inte får fasta fina förhållanden att skaffa barn i.

Aborträtt gör folk mer modiga att våga kasta sig ut i ovisst dejtningliv och finna lyckan och bilda familj.
Citera
2024-10-06, 21:13
Medlem
Citat:
Nej, jag skrev att det är mer humant att göra en tidig laglig, säker och reglerad abort än att göra en sen olaglig, osäker och oreglerad abort.

Sedan kom du in och drog in icke-aborter som ett alternativ. Och det var aldrig ett alternativ i det jag skrev om.

Ja, varför skulle det inte vara ett alternativ?

Citat:
Känner sig kvinnan/paret nödgade till abort, så är att föda barnet inte ett alternativ. Det begriper du väl ändå? Och i det läget är det givetvis mycket mer humant för fostret att aborteras så tidigt, säkert, reglerat och lagligt som möjligt.

Eh jo, att föda barnet är såklart fortfarande ett alternativ oavsett hur paret "känner sig". Det finns ingen naturlag som säger att man måste göra abort för att man "känner sig nödgad" till det. Känslor och verklighet är inte alltid samma sak. Och oavsett hur paret "känner sig" så är givetvis det mest humana för fostret att få fortsätta leva, snarare än att bli dödat. Oavsett när dödandet i så fall skulle ske.

Citat:
Kan kvinnor göra lagliga, säkra och reglerade aborter, så föredrar de att göra aborten så tidigt som möjligt.

När aborter är olagliga, ökar risken för att de görs senare i graviditeten och att de är osäkra. Mindre humana för fostret dvs.

Det mest humana för fostret är ändå att få fortsätta leva, istället för att bli dödat. Oavsett om dödandet i så fall skulle ske tidigt eller sent. Det begriper du väl ändå?
Citera
2024-10-06, 21:22
Medlem
Citat:
Läs dina egna inlägg i denna tråd. Du är abortmotståndare. Syns i din text, svart på vitt.

Nope. Jag må argumentera emot abortförespråkare för tillfället. Men det betyder inte att jag själv har en åsikt i frågan.

Citat:
Jo, det är det. Knullfrekvensen riskerar att minska drastiskt. Se hur det blivit i USA sedan abortförbud införts. Där har rentav dejtning-frekvensen minskat.

Ja, casual sex-kulturen har minskat, ja. Vilket ju är en positiv effekt för den stora majoriteten män som inte duger till att delta i casual sex-kulturen. Dessa får nu en bättre chans att hitta en partner för ett monogamt förhållande när deras jämnåriga kvinnor inte längre är upptagna med att dela på halva fotbollslaget.

Citat:
Abortförbud kommer paradoxalt nog kunna leda till färre födda barn, om folk inte vågar knulla/inte vågar dejta och därmed inte får fasta fina förhållanden att skaffa barn i.

Aborträtt gör folk mer modiga att våga kasta sig ut i ovisst dejtningliv och finna lyckan och bilda familj.

Fasta fina förhållanden finns det inte gott om i den hook up-kultur som laglig abort i hög grad varit med och bidragit till.
Citera
2024-10-06, 21:29
Medlem
Citat:
Ja, varför skulle det inte vara ett alternativ?

Eh jo, att föda barnet är såklart fortfarande ett alternativ oavsett hur paret "känner sig". Det finns ingen naturlag som säger att man måste göra abort för att man "känner sig nödgad" till det. Känslor och verklighet är inte alltid samma sak. Och oavsett hur paret "känner sig" så är givetvis det mest humana för fostret att få fortsätta leva, snarare än att bli dödat. Oavsett när dödandet i så fall skulle ske.

Det mest humana för fostret är ändå att få fortsätta leva, istället för att bli dödat. Oavsett om dödandet i så fall skulle ske tidigt eller sent. Det begriper du väl ändå?

Men det begriper du väl ändå att frågan rörde säker, laglig och tidig abort VS osäker, olaglig och sen abort. Och vilket av detta som är mest humant för fostret.

Blir det ingen abort, så finns det inte ens någon abort-diskussion att ha.
Citera
2024-10-06, 21:38
Medlem
Citat:
Nope. Jag må argumentera emot abortförespråkare för tillfället. Men det betyder inte att jag själv har en åsikt i frågan.

Inte?

Citat:
Nej, jag tycker nog att en genomgådd graviditet är ett rimligt straff för dessa oansvariga kvinnor. Kanske lär de sig då till nästa gång.
Citera
2024-10-06, 21:39
Medlem
Citat:

Ja, casual sex-kulturen har minskat, ja. Vilket ju är en positiv effekt för den stora majoriteten män som inte duger till att delta i casual sex-kulturen. Dessa får nu en bättre chans att hitta en partner för ett monogamt förhållande när deras jämnåriga kvinnor inte längre är upptagna med att dela på halva fotbollslaget.

Fasta fina förhållanden finns det inte gott om i den hook up-kultur som laglig abort i hög grad varit med och bidragit till.

Nu är du naiv. Du inbillar dig alltså att abortförbud leder till att kvinnor blir tillsammans med män kvinnorna inte vill ha?

Kvinnorna i USA dejtar mindre sedan abortförbudet. De kommer dock fortfarande välja bort män de inte attraheras av. Incels kommer fortsätta vara incels. Det tar inte abortförbud bort.

Möjligtvis blir det ännu fler incels bara.

Och fler män i fasta förhållanden som får gå sexuellt frustrerade för att deras partner inte vågar ha sex lika frekvent längre. Över 85 procent av de kvinnor som ingick i studien jag hänvisat till, var i fast förhållande. Mindre än 15 procent var singlar.

Abortförbud skulle leda till:

Fler rädda kvinnor.
Och fler sexuellt frustrerade män.
Fler incels.

Men fortsatt många aborter.
Men farligare. Dödligare. Dyrare för sanhället. Svårare. Och senare och därmed mer inhumana för fostren.
Senast redigerad av TomatKungen 2024-10-06 kl. 21:43.
Citera
2024-10-06, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsKalsonQuisling
Inte?

Precis. Inte. Vad är din poäng?
Senast redigerad av Joe88 2024-10-06 kl. 21:56.
Citera
2024-10-06, 21:53
Medlem
Citat:
Nu är du naiv. Du inbillar dig alltså att abortförbud leder till att kvinnor blir tillsammans med män kvinnorna inte vill ha?

Kvinnorna i USA dejtar mindre sedan abortförbudet. De kommer dock fortfarande välja bort män de inte attraheras av. Incels kommer fortsätta vara incels. Det tar inte abortförbud bort.

Vad kvinnor attraheras av är relativt. Om abortförbud leder till en återgång till monogami-normen i samhället så kommer det självklart leda till att fler män får chansen att hitta en partner.

Men för maximalt utfall behöver abortförbudet förmodligen också kompletteras med andra åtgärder så som att öka jämställdheten genom att höja mäns status i samhället på bekostnad av kvinnors osv. Men det är en annan diskussion.

Citat:
Möjligtvis blir det ännu fler incels bara.

Knappast. I den typ av hook up-kultur som fri abort i allra högsta grad varit med och bidragit till skapas dock stora mängder incels.

Citat:
Och fler män i fasta förhållanden som får gå sexuellt frustrerade för att deras partner inte vågar ha sex lika frekvent längre.

Det finns gott om sexuella aktiviteter man kan ägna sig åt utan risk för graviditet.

Citat:
Fler rädda kvinnor.
Och fler sexuellt frustrerade män.
Fler incels.

Rädda för att ligga runt med topp 5%-männen? Ja, men det kan man ju hävda är en positiv effekt.
Nej. Tvärtom.
Nej. Tvärtom.

Citat:
Men fortsatt många aborter.
Men farligare. Dödligare. Dyrare för sanhället. Svårare. Och senare och därmed mer inhumana för fostren.

Som sagt. Om du tror att SAMTLIGA av de 35 000 kvinnor som gjorde abort i Sverige förra året hellre skulle ha dött än att föda barnet så är jag ledsen, men då tror jag bestämt att du är ute och cyklar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in