2023-09-28, 21:02
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Nej det säger jag inte. Jag avstår inte från att köra bil heller, trots risken att råka ut för en bilolycka. Jag använder bilbälte. När man har sex kan man använda preventivmedel, det finns massa olika att välja mellan.
i bil har du en försäkring, preventivmedel missar ibland.
Citera
2023-09-28, 21:03
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Det låter fullständigt orimligt att det skulle fortsätta så om det inte fanns tillgång till abort. Det finns alla möjliga preventivmedel, och sterilisering dessutom. Hur fan blir man gravid om man använder kondom + p-piller?
hur många gör det?
Citera
2023-09-28, 21:05
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Nej, men jag såg ingen fråga. Vad vill du att jag ska svara på?

Ursprungligen postat av pollenper
Jag vet inte vad ditt argumentationsfel heter, men det låter som en truism eller något liknande, tokigt är det i varje fall.

Missade du den här ?
Citera
2023-09-28, 21:07
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Det fattar du väl att om abortmöjligheten inte fanns så skulle kvinnor inte drabbas av oönskade graviditeter i samma utsträckning?
Skulle männen avstå från sex då, eller hur menar du?
Citera
2023-09-28, 22:04
Medlem
Citat:
Bland de som demonstrerar mot abort är påfallande många i pensionsålder dvs då det inte är längre risk för att graviditet uppstår eller också är de religiösa med 10-12 barn som menar att alla barn är välkomna
Citera
2023-09-28, 22:17
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
I stabila parrelationer använder man såklart inte 2 preventivmedel i 15-20 år utan endast en metod i taget tills de eventuellt väljer sterilisering

Ditt bygger ditt antagande från erfarenheter i en värld där abort är möjlig.
Citera
2023-09-28, 22:18
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
i bil har du en försäkring, preventivmedel missar ibland.

I bil kan du dö ibland.
Citera
2023-09-28, 22:19
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:

Både män och kvinnor skulle skydda sig bättre.
Citera
2023-09-28, 22:22
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Jag vet inte vad ditt argumentationsfel heter, men det låter som en truism eller något liknande, tokigt är det i varje fall.

Missade du den här ?

Snälla, om du vill att jag ska svara på något så ta dig tiden att citera ordentligt. Jag vet fortfarande inte vad du vill att jag ska svara på. Jag vet inte vad du syftar på eller vad det är du tycker är tokigt.
Citera
2023-09-29, 08:12
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ja men det är ju också ett ideologiskt beslut.

Om kvinnors liv förstörs av olagliga aborter så är problemet att kvinnor gör aborter.

Om mitt liv förstörs av att jag tar tar olagliga droger och dör av en kontaminerad substans så är problemet att jag tagit droger.

ELLER:

Om kvinnors liv förstörs av olagliga aborter så är problemet att aborter är olagliga.

Om mitt liv förstörs av att jag tar olagliga droger så är problemet att droger är olagliga.

Samma resonemang applicerat på två olika frågor.

Citat:
Rent språkligt är det ju så.
Förenklat till frågan "har du sluta slå din fru".
Du gör någon sorts underlig ekvivokation.

Citat:
"har du slutat slå din fru" är ett exempel på ett argumentationsfel som kallas laddad fråga, och har inget att göra med det exemplet jag gav dig. Jag gav dig två olika argument med samma struktur men med olika innehåll.

Citat:

Citat:
Snälla, om du vill att jag ska svara på något så ta dig tiden att citera ordentligt. Jag vet fortfarande inte vad du vill att jag ska svara på. Jag vet inte vad du syftar på eller vad det är du tycker är tokigt.
Bättre så?
Jag anser att du gör ett argumentationsfel.
Citera
2023-09-29, 09:13
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Bättre så?
Jag anser att du gör ett argumentationsfel.

Mycket bättre tack.

Poängen jag försökte göra var att om man argumenterar så här i abortfrågan:
Citat:
Om kvinnors liv förstörs av olagliga aborter så är problemet att kvinnor gör aborter.

Så bör man för att vara konsekvent argumentera så här i narkotikafrågan:

Citat:
Om mitt liv förstörs av att jag tar tar olagliga droger och dör av en kontaminerad substans så är problemet att jag tagit droger.

Eller på motsvarande sätt om man argumenterar så här i abortfrågan:
Citat:
Om kvinnors liv förstörs av olagliga aborter så är problemet att aborter är olagliga.

Så bör man argumentera så här i narkotikafrågan:
Citat:
Om mitt liv förstörs av att jag tar olagliga droger så är problemet att droger är olagliga.

Om Handling X är fel och vi gör den olaglig och människor fortfarande begår handling X så är det inte lagen det är fel på, det är handlingen i sig.

Eller:

Om handling X är fel och vi gör den olaglig så kommer folk ändå att begå handling X, fast på ett mer riskabelt sätt. Därför ska handling X vara laglig.

Min poäng var att väldigt många som är för abort argumenterar för att om abort vore olagligt så skulle kvinnor ändå göra olagliga, riskabla aborter. Därför ska det vara lagligt. Man hör sällan samma människor hålla samma argumentation när det gäller narkotika. Folk kommer ändå knarka olagligt, med alla hemska konsekvenser det för med sig, därför ska det vara lagligt.
Citera
2023-09-29, 09:26
Citat:
Mycket bättre tack.

Poängen jag försökte göra var att om man argumenterar så här i abortfrågan:

Så bör man för att vara konsekvent argumentera så här i narkotikafrågan:

Eller på motsvarande sätt om man argumenterar så här i abortfrågan:

Så bör man argumentera så här i narkotikafrågan:

Om Handling X är fel och vi gör den olaglig och människor fortfarande begår handling X så är det inte lagen det är fel på, det är handlingen i sig.

Eller:

Om handling X är fel och vi gör den olaglig så kommer folk ändå att begå handling X, fast på ett mer riskabelt sätt. Därför ska handling X vara laglig.

Min poäng var att väldigt många som är för abort argumenterar för att om abort vore olagligt så skulle kvinnor ändå göra olagliga, riskabla aborter. Därför ska det vara lagligt. Man hör sällan samma människor hålla samma argumentation när det gäller narkotika. Folk kommer ändå knarka olagligt, med alla hemska konsekvenser det för med sig, därför ska det vara lagligt.
Jag tror inte du fattar riktigt.

Att man inte vill förbjuda abort är för att ett förbud får dåliga konsekvenser.
Att man förbjuder narkotika är för att ett förbud får goda konsekvenser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in