Citat:
Ursprungligen postat av
absinten
Nej, eftersom folk inte ska behöva gå omkring och vara rädda för döden och för att dennes anhöriga inte ska behöva bli förtvivlade. Dessa faktorer gäller dock inte ett foster.
Du undviker poängen. Du sa att det var okej att döda något som inte fruktar döden. Varför skulle det då inte vara okej att döda en person som är medvetslös, eftersom att den omöjligen kan frukta döden i det tillståndet?
Citat:
Ursprungligen postat av
absinten
Ett foster kan inte känna någon smärta innan vecka 24 då det börjat utveckla fram ett medvetande. Och även då kan man enkelt lösa problemet med bedövning. Det som spelar roll är att man har aldrig ont av att dö i sig.
Återigen, så undviker du medvetet att bemöta poängen. Du sa att det är okej att döda om det inte känner smärta. Varför skulle det då inte vara okej att döda en människa som inte kan känna smärta eller som dödas på ett smärtfritt sätt?
Om personen bedövas innan den dödas, så är det okej?
Citat:
Ursprungligen postat av
absinten
Ett foster har ingen relation att tala om med sina föräldrar. De har en ultraljudsbild och kan känna av lite rörelser, det är allt. Det är ingenting man bygger någon starkare kärlek till.
Skaffa aldrig barn. Du låter som en psykopat, helt ärligt. Om det faller sig helt naturligt för dig att inte känna stark kärlek till ditt barn så är det något fel på dig. Ledsen att säga det.
Citat:
Ursprungligen postat av
absinten
Nej, man har inte rätt att döda eremiter eftersom dessa inte ska behöva vara rädda för att bli dödade. Som tur är så känner ett foster inte rädsla.
Ja, men om eremiten inte känner någon rädsla då? Då är det okej i din värld att döda personen? Du väljer återigen att låtsas att inte förstå för att slippa bemöta det som är min poäng.
Citat:
Ursprungligen postat av
absinten
Jag har ett mycket sunt sett att se på saken. Ett foster lider inte det minsta av att bli aborterat, men föräldrarna slipper lidandet av att ofrivilligt få ett barn. Det finns inga förlorare i detta scenario. Det är ditt irrationella sätt att se på saken som skapar en massa onödigt lidande.
Det är du, som helt öppet, förespråkar rätten att få döda för att det behagar dig - inte jag. Dina anledningar som enligt dig ska ge dig den här rätten är totalt osammanhängande och motsägelsefulla. När man påpekar detta låtsas du inte förstå.
Du sa att dödande som ingen lider utav är okej(vare sig det som dödas eller utomstående), och då ponerade jag följande scenario för dig:
Säg att vi har en människa som ingen bryr sig om, ingen hade brytt sig om h*n dog, och man dödade personen på ett sätt som orsakar noll smärta och lidande. Du menar då att det är okej att döda den här personen?
Ingen kommer lida utav detta, vare sig den som dödas eller någon annan.
Citat:
Ursprungligen postat av
absinten
Ett foster har givetvis inga åsikter om någonting. Det är varken positivt eller negativt att vara död för den som är död.
Ja, men dåså - då är det fritt fram att döda vad man känner för. Det är ju ändå varken positivt eller negativt för den som blir dödad i din värld eftersom att personen då redan är död.
Citat:
Ursprungligen postat av
absinten
Nazi-Tysklands och Sovjetunionens argument höll inte. Det gör däremot mina.
Jodå, det håller. Du får börja peka ut varför det inte håller, att bara säga att det inte håller är inte ett argument.
Du säger rakt ut att det är rätt att döda om det medför vad du anser vara positiva konsekvenser. Det var precis på det här sättet man resonerade i både Sovjetunionen och Nazi-Tyskland. I deras ögon fanns det nämligen också bara positiva konsekvenser med att döda det som inte föll dom i smaken.