Citat:
Det är ett resultat av spermiens befruktande av ägget men själva DNA'et existerar inte innan befruktningen. Om du har en källa på att den nya DNA-strängen existerar innan befruktningen får du gärna länka till den artikeln (hint: det finns inte). Skriv inget annat, ge mig bara en källa till ditt påstående. Jag väntar...
Citat:
Jag har varit inne på det tidigare. Jag tror främst på kulturell omsvängning. Att inte presentera abort som ett bra alternativ i undervisning t.ex. Att inte låta organisationer som RFSU äga frågan. Att skapa strukturer som gör det lättare att vara ensam förälder, att adoptera och skapa fungerande barnhemsverksamhet. Det handlar om bättre sexualundervisning och framförallt tillgängliggöra långverkande preventivmedel (vilket jag har hört ska vara ett av de mest effektiva sätten reducera ofrivilliga graviditeter och i längden också aborter). Sedan handlar det såklart också om att minska tillgången till abortkliniker. Kanske inte låta ingreppen vara gratis. I längden ser jag gärna att det kriminaliseras att utföra en abort.
Citat:
Jag är väl medveten om vad logik är. Jag undervisar ibland i ämnet till och med (om än på grundnivå). Deduktiv logik är att se hur olika premisser leder till en slutsats. Det är precis det jag gjorde. Även om slutsatsen kan vara deduktivt korrekt behöver den inte vara det empiriskt (vilket är varför vi måste testa den gentemot olika situationer). Sedan behöver man inte hålla med. Det är en annan sak.
Citat:
Begreppet "själ" må vara ett dåligt ordval, men det finns fler sätt att tolka det på än det religiösa.
Det kan stå för ditt självmedvetande, ditt psyke, dina kognitiva förmågor etc. "Någon" är hemma helt enkelt. Finns ingen "någon" alls hos ett konceptionsögonblick.
Däremot finns det garanterat en "någon" hemma hos en radda djur vi omger oss av, men som vi alltså människan ofta väljer att behandla rejält sämre än average mänskligt konceptionsögonblick.
Och jag anser alltså att "själen" som absolut tidigast dyker upp då hjärnan och nervsystemet uppnått grundläggande funktioner, dvs när signaler av olika slag, sensoriska, men kanske även tankemässiga kan börja registreras. Ett konceptionsögonblick är inte ens i närheten av detta. . .
. . .En cell äger grundläggande funktioner för att vara just en cell och leva sitt "cellliv", den har en egen metabolism och en egen förmåga att föröka sig ex. Men det är alltså INTE en människa.
Det kan stå för ditt självmedvetande, ditt psyke, dina kognitiva förmågor etc. "Någon" är hemma helt enkelt. Finns ingen "någon" alls hos ett konceptionsögonblick.
Däremot finns det garanterat en "någon" hemma hos en radda djur vi omger oss av, men som vi alltså människan ofta väljer att behandla rejält sämre än average mänskligt konceptionsögonblick.
Och jag anser alltså att "själen" som absolut tidigast dyker upp då hjärnan och nervsystemet uppnått grundläggande funktioner, dvs när signaler av olika slag, sensoriska, men kanske även tankemässiga kan börja registreras. Ett konceptionsögonblick är inte ens i närheten av detta. . .
. . .En cell äger grundläggande funktioner för att vara just en cell och leva sitt "cellliv", den har en egen metabolism och en egen förmåga att föröka sig ex. Men det är alltså INTE en människa.
Vi har helt olika åsikter här. Jag baserar alltså vår mänsklighet på att vi tillhör arten människa. Jag anser inte att det handlar om vilka förmågor vi saknar, vi har utvecklat eller vi har förlorat. Inget av dessa gör oss mindre en del av arten människa.
Nervsystemets grundläggande och dess funktioner börjar fostret utveckla efter ungefär 6 veckor (och utvecklingen pågår till vi är ungefär 25 år gamla). betyder det att du är redo att sänka gränsen för fri abort eftersom nervsystemet i dess grundläggande form är på plats långt innan vecka 18 (och det var ju det som du skrev avgjorde när fostret fick en "själ").
Du jämför djur och människor men du gör det på basis av dess funktion. Jag värderar alltså på basis av arttillhörighet. Det är helt uppenbart att en fullvuxen gris har fler funktioner än ett embryo men det spelar ingen roll. Grisen är inte av arten människa för det. Därför anser jag det är mer fel att döda ett mänskligt liv än en gris (sedan är jag för en mycket mer human djurhållning också men det är en annan fråga).
Citat:
Fetningen, ohållbar definition...även en död människa tillhör arten människa.
det är alltså inte arttillhörigheten som ligger till grund för abort eller inte, utan "eget liv som just en organism".
det är alltså inte arttillhörigheten som ligger till grund för abort eller inte, utan "eget liv som just en organism".
Jag skrev faktiskt ungefär "organism som tillhör det mänskliga arten". En död mänsklig kropp är inte en organisk del av arten människa.
Citat:
Hur svårt ska detta vara egentligen?
Jag tror du går in i det här med fel mindset. Du verkar tro att du kan konvertera folk. Det är nog inte vad denna tråd fungerar som. Det handlar om att stöta och blöta argument. Jag förstår vad du skriver, men jag håller inte med. Det är en skillnad. Tänk dessutom på att jag i många år framförde exakt samma argument som du gjorde när jag var för fri abort. Det handlar inte om att inte förstå utan om att problematisera och belysa olika sidor av argumenten.