Citat:
Ursprungligen postat av
TyrgilScramasax
Ska jag gräva efter dina argument i gamla inlägg?
Maken till slapphet får man leta efter. ”Finns i sjön” är inget giltigt argument.
Varsågod att presentera dina argument emot abort då, om du nu har några.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reiwa
Det är SAMMA argument. Det är inte två helt separata frågor. Det var det jag visade, och du hade inget att invända. Om man köper ditt argument du presenterar för abort MÅSTE man också köpa att den logiska slutsatsen av det är att vi bör utrota mänskligheten.
Man måste ingenting. Man måste inte vara konsekvent i sin logik, det är du ett levande bevis för. Det går alldeles utmärkt för folk att känna att mitt argument för abort är rimligt men att samma argument mot mänskligheten i stort känns fel.
Citat:
Det är fullt rimligt att jag vill förbjuda abort utefter min världsbild. Logiskt, till och med - jag vet hur mycket du älskar det ordet, absinten (trots att du knappt förstår vad det betyder). Du har inte en enda gång bemött mitt argument - du har bara påstått att det är saker som "ologiskt" eller "känsloargument".
Du, som är självutnämnd expert på logisk argumentering, borde väl veta hur man bygger ett logiskt argument? Ja, just det, det gör du inte. Här är ett exempel så du kan lära dig:
a. alla människor är dödliga
b. Anders är en människa
slutsats: Anders är dödlig
Mitt argument är följande:
a. mänskliga livet börjar i befruktningsögonblicket
b. människor har en rätt till liv
slutsats: människor har en rätt att leva från befruktningsögonblicket
Som du kan se finns det inget i mitt argument som bryter mot logikens lagar, och det är därmed logiskt sunt. Du bryter däremot mot logikens lagar när du framför känsloargument som ad populum eller när du säger att jag är ologisk utan att kunna visa hur och bemöta argumentet.
Jag förstår. När du presenterar ett argument på ett visst sätt så är det logiskt sunt. När någon med motsatt åsikt presenterar ett argument på samma sätt så bryter det mot logiken. Det är huruvida man tycker som du som avgör huruvida man är logisk eller inte, vilka argument du eller någon annan har är fullständigt irrelevant. Det är du som är måttstocken för logik.