2023-09-04, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Varför går du runt i cirklar för? Varför jag kritiserade dig för är att du tog upp något helt irrelevant.

Jag gråter inte över en nobody x).

Rätten till liv (människoliv) börjar när hjärnan börjar formas i synnerhet.

Jag frågade inte NÄR rätten till liv börjar, utan jag frågade dig om människor har en rätt till liv.

Har människor en rätt till liv?
Citera
2023-09-04, 18:21
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Att ge människolivet i sig självt ett värde är en föråldrad idé. Det är alltid bättre att inte ha något liv alls än att ha ett dåligt liv. Det är alltid bättre att inte känna någonting alls än att må dåligt.

Det enda vi bör värdesätta är ett behagligt liv, för det är det enda som vi faktiskt bryr oss om. Det är den enda rättighet som vi bör sträva efter att tilldela så många människor som möjligt.
Det går att citera många delar i detta bisarra inlägg.

”Att ge människolivet i sig självt ett värde är en föråldrad idé.”

Känslokylan är stark här.

”Det är alltid bättre att inte ha något liv alls än att ha ett dåligt liv.”

Nihilismen är stark här.

”Det är den enda rättighet som vi bör sträva efter att tilldela så många människor som möjligt.”

Obegripligheten är stark här.
Citera
2023-09-04, 18:25
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
(Ska jag svara en moderator eller inte)

(Ja, gör det. Detta är inte mitt delforum och jag debatterar som användare.)

Citat:
Jag håller helt med. Man kan inte nedgradera liv bara för att det är hjälplöst.

Ingen bebis skulle klara sig många timmar dagar utan hjälp. Betyder det att bebisen är värdelös? Alla bebisar behöver många år innan de kan klara sig själv utan hjälp.

Är de värdelösa och obetydliga för det?

För mig är ett foster i magen inte särskilt sämre rustat för att överleva än födda barn.

Även foster behöver rättigheter att inte bli avlivade pga av lättja. Foster behöver stärkt rättighet att leva.

Precis. Särskilt som förtidigt födda barn kan räddas till livet allt tidigare, så blir det också allt svårare med de där artificiella tidsgränserna som satts upp för att trösta kvinnor, som innerst inne vet att de gör fel. Men, i jämställdhetens namn får givetvis inte kvinnors känsliga sinnen uppröras.
Citera
2023-09-04, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Jag frågade inte NÄR rätten till liv börjar, utan jag frågade dig om människor har en rätt till liv.

Har människor en rätt till liv?

Definiera vad en människa är så kommer jag utifrån den definitionen ge ett svar. Om vi säger att man är en människa ifrån befruktningsögonblicket så anser jag inte att fostret har automatisk rätt till liv om den inte har en hjärna. Jag är alltså för att en kvinna ska få göra abort enbart utav bekvämlighetsskäl i detta fallet. Hon ska inte behöva riskera livet i detta skede. Icke.

Jag är på defensiven, trots det briljererar jag. Svara på mina två frågor nu?
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2023-09-04 kl. 18:34.
Citera
2023-09-04, 18:28
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Att ge människolivet i sig självt ett värde är en föråldrad idé. Det är alltid bättre att inte ha något liv alls än att ha ett dåligt liv. Det är alltid bättre att inte känna någonting alls än att må dåligt.

Det enda vi bör värdesätta är ett behagligt liv, för det är det enda som vi faktiskt bryr oss om. Det är den enda rättighet som vi bör sträva efter att tilldela så många människor som möjligt.

Föråldrat? Värdefrågor har nog inget bäst-före-datum, utan är snarare repetativt återkommande genom historien. Ditt resonemang skulle nog kunna hämtas från Epikuros (ca 300-talet f Kr.) och ligger nog inte så långt ifrån hyfsat moderna utilitarister samtidigt. Min uppfattning är ungefär lika gammal, och återkommer också allt emellanåt. Nuförtiden kallar man ofta min uppfattning för naturrättslig.
Citera
2023-09-04, 18:29
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Du ha inget som helst stöd för det.
Men du håller med om den orörda\ofödda (jävla stavningskontroll )lägre värde.

Håller med? Det är min ståndpunkt. Det är Du och Merapi som inte håller med, emedan Ni anser fostret värdelöst.

Citat:
I början av graviditeten är det faktiskt en cellklump värdet finns bara för den lycklige eller olycklige mamman.
Vem är du att bestämma vad hon ska tycka.

Varför får inte pappan vara inblandad i värdesättandet? Varför rör det inte alla människor hur vi behandlar det ofödda livet?
Citera
2023-09-04, 18:34
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Definiera vad en människa är så kommer jag utifrån den definitionen ge ett svar. Om vi säger att man är en människa ifrån befruktningsögonblicket så anser jag inte att fostret har automatisk rätt till liv om den inte har en hjärna. Jag är alltså för att en kvinna ska få göra abort enbart utav bekvämlighetsskäl i detta fallet. Hon ska inte behöva riskera livet i detta skede. Icke.

Kvinnans tillträde till lagliga och säkra aborter värderas högre i det här fallet.
”Definiera vad en människa är så kommer jag utifrån den definitionen ge ett svar.”

Det är du som behöver återkomma och definiera.

Du avviker, du är den udda fågeln. Du behöver definiera.
Citera
2023-09-04, 18:35
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Det är SAMMA argument. Det är inte två helt separata frågor. Det var det jag visade, och du hade inget att invända. Om man köper ditt argument du presenterar för abort MÅSTE man också köpa att den logiska slutsatsen av det är att vi bör utrota mänskligheten.

Det är fullt rimligt att jag vill förbjuda abort utefter min världsbild. Logiskt, till och med - jag vet hur mycket du älskar det ordet, absinten (trots att du knappt förstår vad det betyder). Du har inte en enda gång bemött mitt argument - du har bara påstått att det är saker som "ologiskt" eller "känsloargument".

Du, som är självutnämnd expert på logisk argumentering, borde väl veta hur man bygger ett logiskt argument? Ja, just det, det gör du inte. Här är ett exempel så du kan lära dig:

a. alla människor är dödliga
b. Anders är en människa
slutsats: Anders är dödlig

Mitt argument är följande:
a. mänskliga livet börjar i befruktningsögonblicket
b. människor har en rätt till liv
slutsats: människor har en rätt att leva från befruktningsögonblicket

Som du kan se finns det inget i mitt argument som bryter mot logikens lagar, och det är därmed logiskt sunt. Du bryter däremot mot logikens lagar när du framför känsloargument som ad populum eller när du säger att jag är ologisk utan att kunna visa hur och bemöta argumentet.
B. Hur vet du att människor har rätt till liv?
För mig är det en överenskommelse oss människor emellan.
Edit
Likställer du ett foster med en människa?
Citera
2023-09-04, 18:36
Medlem
Citat:
”Definiera vad en människa är så kommer jag utifrån den definitionen ge ett svar.”

Det är du som behöver återkomma och definiera.

Du avviker, du är den udda fågeln. Du behöver definiera.

Jag gav redan ett svar på det beroende på hur det definieras. Du har inget att komma med.

Citat:

Jag är på defensiven, trots det briljererar jag. Svara på mina två frågor nu?
Citera
2023-09-04, 18:37
Medlem
Citat:
Ska jag gräva efter dina argument i gamla inlägg?

Maken till slapphet får man leta efter. ”Finns i sjön” är inget giltigt argument.
Varsågod att presentera dina argument emot abort då, om du nu har några.
Citat:
Det är SAMMA argument. Det är inte två helt separata frågor. Det var det jag visade, och du hade inget att invända. Om man köper ditt argument du presenterar för abort MÅSTE man också köpa att den logiska slutsatsen av det är att vi bör utrota mänskligheten.
Man måste ingenting. Man måste inte vara konsekvent i sin logik, det är du ett levande bevis för. Det går alldeles utmärkt för folk att känna att mitt argument för abort är rimligt men att samma argument mot mänskligheten i stort känns fel.
Citat:
Det är fullt rimligt att jag vill förbjuda abort utefter min världsbild. Logiskt, till och med - jag vet hur mycket du älskar det ordet, absinten (trots att du knappt förstår vad det betyder). Du har inte en enda gång bemött mitt argument - du har bara påstått att det är saker som "ologiskt" eller "känsloargument".

Du, som är självutnämnd expert på logisk argumentering, borde väl veta hur man bygger ett logiskt argument? Ja, just det, det gör du inte. Här är ett exempel så du kan lära dig:

a. alla människor är dödliga
b. Anders är en människa
slutsats: Anders är dödlig

Mitt argument är följande:
a. mänskliga livet börjar i befruktningsögonblicket
b. människor har en rätt till liv
slutsats: människor har en rätt att leva från befruktningsögonblicket

Som du kan se finns det inget i mitt argument som bryter mot logikens lagar, och det är därmed logiskt sunt. Du bryter däremot mot logikens lagar när du framför känsloargument som ad populum eller när du säger att jag är ologisk utan att kunna visa hur och bemöta argumentet.
Jag förstår. När du presenterar ett argument på ett visst sätt så är det logiskt sunt. När någon med motsatt åsikt presenterar ett argument på samma sätt så bryter det mot logiken. Det är huruvida man tycker som du som avgör huruvida man är logisk eller inte, vilka argument du eller någon annan har är fullständigt irrelevant. Det är du som är måttstocken för logik.
Citera
2023-09-04, 18:38
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Jag gav redan ett svar på det beroende på hur det definieras. Du har inget att komma med.
Jag kanske inte sett ditt svar?
Vad sägs om att ta dig omaket om ge det igen?
Citera
2023-09-04, 18:39
Medlem
Citat:

Citat:
Jag kanske inte sett ditt svar?
Vad sägs om att ta dig omaket om ge det igen?

Skrolla upp så ser du svaret. Sida 470 i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in