2023-08-31, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Frågor:
1. Om en man boxar en gravid kvinna i magen som är i 15'e veckan och hon får missfall, är det mord på barnet?

2. Om en kvinna gör en abort i 15'e veckan, är det mord på barnet?

1. Nej. Men han ska dömas för grov misshandel/mordförsök på kvinnan, givetvis.

2. Nej. Men hon lär må skit hela livet, en sådan sen abort gör att hon behöver föda fram sitt döda lilla foster.

Men efter vecka 23 gäller andra ordningar enligt mig:

- Om en kvinna gör abort efter det att fostret hade kunnat vara livsdugligt utanför kvinnans kropp (med medicinsk expertis) så ser jag det som mord.

- Eller om en man/kvinna dödar kvinnan så att ett foster dör som skulle vara livsdugligt utanför kvinnans kropp (med medicinsk expertis) så ser jag det som mord, dubbelmord.

- Och om en man/kvinna sticker en kniv i magen på en kvinna som är gravid med ett foster som skulle vara livsdugligt utanför kvinnans kropp (med medicinsk expertis) så att fostret dör, så ser jag det som mord av fostret och grov misshandel/mordförsök på kvinnan.

Och givetvis ska alla dessa som dödar ett foster som är över 23 veckor gammalt dömas för mord på fostret. Men detta är alltså först efter tidigast vecka 23. Flertalet aborter i Sverige sker innan vecka 9 och flertalet av dessa innan vecka 7. Då är fostren inte alls livsdugliga utanför kvinnans kropp. Det är något helt annat, det.

Och givetvis ska kvinnor ha rätt till laglig, reglerad och säker abort om kvinnan/paret känner sig nödgade till abort. Det räddar kvinnoliv.

Men du verkar skita i foster som är över 23 veckor gamla och som mördas när deras mammor mördas... Men du är helt besatt av att 5-9 veckors gamla foster inte ska få aborteras. Ser du inte själv det skeva i ditt synsätt?
Senast redigerad av TomatKungen 2023-08-31 kl. 18:26.
Citera
2023-08-31, 18:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen

2. Nej. Men hon lär må skit hela livet, en sådan sen abort gör att hon behöver föda fram sitt döda lilla foster.

- Om en kvinna gör abort efter det att fostret hade kunnat vara livsdugligt utanför kvinnans kropp (med medicinsk expertis) så ser jag det som mord.

- Eller om en man/kvinna dödar kvinnan så att ett foster dör som skulle vara livsdugligt utanför kvinnans kropp (med medicinsk expertis) så ser jag det som mord, dubbelmord.

- Och om en man/kvinna sticker en kniv i magen på en kvinna som är gravid med ett foster som skulle vara livsdugligt utanför kvinnans kropp (med medicinsk expertis) så att fostret dör, så ser jag det som mord av fostret och grov misshandel/mordförsök på kvinnan.

Och givetvis ska alla dessa som dödar ett foster som är över 23 veckor gammalt dömas för mord på fostret. Men detta är alltså först efter tidigast vecka 23. Flertalet aborter i Sverige sker innan vecka 9 och flertalet av dessa innan vecka 7. Då är fostren inte alls livsdugliga utanför kvinnans kropp. Det är något helt annat, det.

Och givetvis ska kvinnor ha rätt till laglig, reglerad och säker abort om kvinnan/paret känner sig nödgade till abort. Det räddar kvinnoliv.

Är du man eller kvinna?
Citera
2023-08-31, 18:27
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Lever du på 90-talet eller?

Skottpengar på brasilianska gatubarn🙃😂

SD driver inte frågan om abortförbud någonstans mer än i din fantasi.
Det var inte skottpengar men poliser kunde skjuta barnen utan konsekvenser.
Är det inget problem med gZtubarnen längre, blev de bortskjutna eller vad hände.

Sd vänder kappan efter vinden.
I grunden vill de ur EU och kraftigt inskränka abortfättigheten.

De märkte att det var ohållbart att driva frågan.
Citera
2023-08-31, 18:27
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Majoriteten av alla spontana aborter sker före vecka 12 också därför de flesta inte berättar om sin graviditet förrän vecka 12 passerat .
Vi vill inte ha det som i länder där abort inte går att välja och där det finns mängder med oönskade barn som ingen vill ta hand om . I Alabama och gränsande stater var mödra och bara dödlighet högst i hela moderna och utvecklade världen i samma nivå som fattiga länder redan innan de införde strikta regler för abort lär ju inte bli bättre nu när fattiga människor föder än fler oönskade barn som de inte ens har råd att ge sjukvård
"Vi"? Själv talar jag för mig. Lagar sätts i demokratisk anda och det enda "vi" som finns är den majoritet som röstats fram. I USA har tydligen en majoritet inte samma åsikt som du, och i demokratins namn får du acceptera det.

Noterar att det inte ingår i din plan att yngre och yngre barn/foster kan räddas. Framtiden kommer att förvåna dig.
Citera
2023-08-31, 18:28
Medlem
Citat:
Ja, det är riktigt märkligt. Om kvinnan dessutom är höggravid och fostret skulle kunna klara sig utanför hennes kropp om det föddes, men sjukvården inte hinner rädda fostret. Då borde givetvis förövaren dömas för dubbelmord.

Nu hör ju detta dock inte till topic. Men lite topic är det ändå. Då abortmotståndare ropar "mord" när en graviditet avslutas innan vecka 9. Men abortmotståndarna är helt tysta när höggravida kvinnor mördas, så att deras foster som är över 30 veckor gamla också dör... Där kan man verkligen tala om mord på foster.

Det tror jag absolut inte de är helt tysta om. Och skulle tro att i det närmaste 100% av alla motståndare är motståndare till mord i största allmänhet. Vilket jag även tror att de flesta som är för abort också är(så länge det inte är på den egna eller andras barn i kvinnans mage).

Men abort är en sån infekterad fråga så det är nog väldigt sällan det sunda förnuftet på båda sidor kommer fram utan främst två extremer.

Finns fall jag hört om inom svensk vård där de försökt rädda livet på foster/barn som överlevt väldigt sena aborter. Mycket hemskt för alla inblandade.

Hörde även hur läkaren och politikern Ron Paul som velat bli både republikansk och oberoende presidentkandidat på slutet av 50-talet/början 60-talet inom loppet av några veckor var med om en sen abort och sedan om att försöka rädda livet på fostret/barnet och de båda var ungefär lika gamla. Han beskrev det som ytterst obehagligt.

Jag mest skriver det här för att sätta fingret på att det är inte lätta frågor, och jag personligen tycker det är mycket obehagligt när vissa tycker att sena aborter är helt normalt och oproblematiskt. Och den lagstiftning om finns i Polen är även den obehaglig när kvinnor tvingas föda barn som kanske bara lever några timmar, dagar eller månader. Det är en tragedi för de drabbade familjerna.

Är väl givetvis bättre att om ett friskt liv ändå ska släckas att det släcks så tidigt som möjligt. Själv tycker jag att den svenska abortlagen är allt för liberal, och det känns för jävligt för alla de barn som inte föds. Men vem vill komma oönskad till världen, så det kanske är lika bra att vissa inte år födas.
Citera
2023-08-31, 18:30
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Nja, det är inte alls säkert att ett foster "hade blivit ett barn" om ingen abort skedde. Var 3:e graviditet slutar i missfall. Flertalet innan vecka 12.

Flertalet aborter sker innan vecka 9 och de flesta av dessa sker innan vecka 7. Förmodligen hade även cirka var 3:e av dessa aborter slutat i missfall, om ingen abort hade skett.

Och ja: om foster skulle kunna leva utanför livmodern from. vecka 12 så vore det väl riktigt bra. Då skulle tex. kvinnan som är oönskat gravid adoptera bort sitt foster from. vecka 12. Hon slipper då vara gravid från vecka 12, fostret får leva och föds till en familj som önskar barn. Men så långt har inte den medicinska vetenskapen kommit ännu, att man kan rädda livet på 12 veckor gamla foster. Och som sagt: flertalet aborter sker innan vecka 9.
Det är väl ett konstigt argument: "flera dör ändå så abort spelar ingen roll". Om du använder samma genialiska tänk på gamla och sjuka så ska man ju inte ge dem medicin. Finns ju massor med gamla som dör.

Abortälskare villar alltid bort sig när de logiskt försöker förklara sin åsikt. För det finns ingen logik i att rädda barn som är i v19 och döda barn som är i v18.
Citera
2023-08-31, 18:32
Medlem
Citat:
Nej, abort är inte mord. Abort är avlägsnandet av en graviditet. Om fostret hade klarat sig utanför livmodern med sin egen kropp, så hade fostret överlevt avlägsnandet av graviditeten. Men fostret är totalt beroende av kvinnans kropp för sin överlevnad. Och kvinnan måste ju få bestämma över sin egen kropp och huruvida hon vill att den ska vara gravid eller inte.
Man hade hypotetiskt kunnat införa att kvinnor får "abortera" även barn som föddits.
Det blir mer en åsikt när man tycker livet börjar.
Citera
2023-08-31, 18:33
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Sd vill förbjuda abort.
Jag påstod inte något om demokrati.

Den "moral majority" i Usa värnar inte om barnen bara de ofödda fostret.
Väl födda blir barnen övergivna av de som förbjuder aborter.
Misären sprider sig bland de som inte har råd med barn. Barnen skolas på gatan.

Du har väl läst om de brasilianska gZtubarnen som polisen har skottpengar på, abort är där förbjudet.
Så bra, om SD får majoritet i demokratiska val så "förbjuds abort" och du är med på det.

Utöver att du hittat på att SD är emot abort.
https://sdkvinnor.sd.se/politik/sd-s...tlagstiftning/
Nu när du vet sanningen om SD och abort så anses det att ljuga om du upprepar ditt påstående.

Om Moral majority har majoritet så gäller demokratin ändå fast du blir arg, vad trodde du.

Dina andra påståenden kollar jag inte upp. Du började ju inlägget med en lögn och resten är sannolikt en lögn.
Citera
2023-08-31, 18:34
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Frågor:
1. Om en man boxar en gravid kvinna i magen som är i 15'e veckan och hon får missfall, är det mord på barnet?

2. Om en kvinna gör en abort i 15'e veckan, är det mord på barnet?
1 det är en framtvingar abort och bör vara en stor/grov misshandel
2 det är en laglig avbrytande av graviditet.
Citera
2023-08-31, 18:35
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Vid 18 veckor blir det ett skyddsvärt foster, barn blir det vid födseln

Helt arbiträrt beslut.
Med hjälp av forskningen ang nerver och annat.
Det stöds av den svenska befolkningen.

Den som inte håller med kan låta bli att abortera.
Öh, så den som inte håller med om "v18" kan abortera i v25? Tror inte det.
Citera
2023-08-31, 18:35
Medlem
Citat:
Det var inte skottpengar men poliser kunde skjuta barnen utan konsekvenser.
Är det inget problem med gZtubarnen längre, blev de bortskjutna eller vad hände.

Sd vänder kappan efter vinden.
I grunden vill de ur EU och kraftigt inskränka abortfättigheten.

De märkte att det var ohållbart att driva frågan.

Ja, de vänder kappan efter vinden. De drev aldrig ett abortförbud, de ville sänka till vecka 12 och efter det ha Socialstyrelsens tillstånd. En riktig icke-fråga som feminister och sossarna på Aftonbladet fick igång på för att skrämma upp lättlurade kvinnor att inte rösta på sd.

Mellan 12-17% av alla aborter utförs efter vecka 12, och hela 79% före vecka 8. Enbart 1% utförs mellan vecka 17-18.

Så att SD var och är ett sånt hot mot kvinnor kan man nog ganska lätt se igenom.
Lite angående detta på se-kvinnors hemsida https://sdkvinnor.sd.se/politik/sd-s...tlagstiftning/
Citera
2023-08-31, 18:36
Medlem
Citat:

Men du verkar skita i foster som är över 23 veckor gamla och som mördas när deras mammor mördas... Men du är helt besatt av att 5-9 veckors gamla foster inte ska få aborteras. Ser du inte själv det skeva i ditt synsätt?
Vi får hoppas att iframtiden skapas inga barn i en kvinnas kropp utan exempelvis i en maskin.
Då slipper man hamna i en sån här konstig situation.

Iframtiden kan det vara så att man kommer tycka det är konstigt hur det ser ut idag.
Senast redigerad av Lejonet95 2023-08-31 kl. 18:48. Anledning: ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in