2023-04-23, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Visst är det känsloargument - logiska resonemang lyser helt med sin frånvaro på abortförespråkarnas sida. Deras egen bekvämlighet och lättja går före någon annans liv är vad det allt handlar om i slutändan.

Det var faktiskt en abortförespråkare här i tråden jag diskuterade med för ett tag sedan som inte gick på känsloargument och han var i alla fall konsekvent i sina resonemang.

Han ansåg att det är okej med abort för att fostret inte är vid medvetande. När jag frågade honom om det då också var okej att döda medvetslösa människor eller människor som sover så svarade han "Ja". Han var åtminstone konsekvent i sina resonemang men problemet är ju att normalt funtade människor inte köper detta resonemang eller ser det som moraliskt.

Förmodligen blir du inlåst på en psykavdelning om du säger detta offentligt.

jo, de flesta tycks gå på känslor men med väldigt knepig och begränsad fantasi.

att tycka att det är okej att ha ihjäl bebisar och medvetslösa människor skulle inte ens göra ”dig” till ett namn på top 1’000’000 av världens minst moraliska och psykiskt instabila individerna….
förmodligen inte ens top 100’000’000…
Citera
2023-04-23, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
jo, de flesta tycks gå på känslor men med väldigt knepig och begränsad fantasi.

att tycka att det är okej att ha ihjäl bebisar och medvetslösa människor skulle inte ens göra ”dig” till ett namn på top 1’000’000 av världens minst moraliska och psykiskt instabila individerna….
förmodligen inte ens top 100’000’000…

Det är absolut inte en socialt accepterad åsikt eller något som de flesta skulle hålla med om - inte ens abortförespråkare.

Men det är i sådana absurda slutsatser man landar i om man är konsekvent med abortförespråkarnas argument, och hade man frågat en abortförespråkare om det är okej att t.ex. döda medvetslösa människor i en kontext där abort inte ingår hade dom allra flesta svarat nej.

Problemet är bara de är totalt oförmögna vara konsekventa eller se vart deras resonemang leder så fort abort kommer in i bilden. Då slås reptilhjärnan och den kognitiva dissonansen på på max omedelbart, och enbart inkonsekventa känsloargument blir kvar.
Citera
2023-04-23, 22:10
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Abort är inte nödvändigt om kvinnans liv inte är i fara, så ditt exempel håller inte.

Om kvinnor inte har tillgång till säkra aborter så är deras liv och hälsa i fara.

Citat:
Jag skrev att mord och våldtäkt också skett i alla tider och du svarar "Nej, det har du fått om bakfoten."

Det jag syftade på var såklart att jag inte rättfärdigar mord och våldtäkt som du vill få det till. Bara för att jag stödjer kvinnors rätt till säkra aborter (fram till en viss gräns).

Citat:
Det stämmer inte. Du är för abort även om det inte är någon risk för kvinnans liv.

Stämmer för motsatsen innebär fara för kvinnors liv och hälsa.

Citat:
Abort värnar inte om människors liv och hälsa eftersom att det per definition innebär dödandet av ett mänskligt liv.

Det värnar om kvinnors mänskliga liv.

Citat:
Du erkände själv att foster är mänskligt liv, så du är återigen inkonsekvent.

Inte erkände, konstaterade. Jag konstaterade också att jag sätter födda människors liv före fosters liv. Definitivt före foster i vecka 7-9.

Citat:
Besvara frågan. Anser du att man ska få göra abort på grund av bekvämlighet och lättja?

Jag lägger mig inte i av vilka anledningar folk utför abort.

Citat:
Men du är för abort även om det inte finns någon risk för en "född människas" liv. Så din anledning här är inte godtagbar. Denna anledning gäller enbart om kvinnans liv skulle vara i fara.

Stämmer för motsatsen innebär fara för föddas mänskliga liv.

Citat:
Logik är inte en tolkningsfråga. Logik är en vetenskaplig lära om vad som gör ett resonemang eller en argumentation giltig. Det är alltså inte en fråga om subjektiva tolkningar. Logik är lika lite en tolkningsfråga som matematik skulle vara en tolkningsfråga, det vill säga inget alls.

Ditt tjatande och upprepande har inget med logik att göra, det hoppas jag att du inser.

Citat:
Du rättfärdigar abort genom att säga "det har skett i alla tider" och därmed rättfärdigar du även mord och våldtäkt då detta också skett i alla tider.

Ja abort kommer ske oavsett om det är lagligt eller ej, så för mig är det självklart att kvinnor ska ha tillgång till säkra aborter eftersom jag värnar deras mänskliga liv.

Värnar inte mördares och våldtäktsmäns liv nej, rättfärdigar inte mord och våldtäkt.

Citat:
Detta är den logiska slutsatsen som dras av ditt resonemang.

Fast dina känsloargument grundas inte i logik, det hoppas jag att du inser.

Citat:
Nej. Inget av det du framfört har varit konsekvent.

Din tolkning.

Citat:
Det är inte jag som "anser" att den är inkonsekvent. Den är logiskt inkonsekvent.

Naturligtvis framstår det som inkonsekvent och ologiskt för dig.

Citat:
Är du en person som bara går efter dina känslor? Där dina känslor går före allt vad logik heter? Erkänner du att du är inkonsekvent? Om inte, så får du allt se till och förklara hur det resonemang du framfört är logiskt konsekvent.

Inte enbart nej. Gör du?

Erkänn att du är jävligt gaggig och känslosam gällande detta ämnet.

Varför skulle jag förklara för dig varför du tycker som du tycker gällande mitt resonemang?

Citat:
Abort skadar andra människors liv och du har redan gått med på att foster är mänskligt liv. Återigen, så är du inkonsekvent.

Ja mänskliga foster är mänskligt liv, men det är även kvinnors liv. Och som jag sagt nu hundra gånger så sätter jag födda människors liv före fosters liv. Speciellt foster i vecka 7-9. Abortförbud skadar födda människors liv och hälsa. Detta har jag varit superduper konsekvent med under hela tiden. Så nej, jag är inte inkonsekvent. Det är dina egna vantolkningar som du själv får stå för.

Citat:
Förstår du vad ett logiskt resonemang är? Ja eller nej? Det är okej om du inte förstår det, men då borde du säga det också, så kan vi konstatera att du inte kan rättfärdiga att abort vore moraliskt på ett konsekvent sätt.

Hahahha du är ju för rolig alltså.
Citera
2023-04-23, 22:19
Medlem
Citat:
Självklart kan du "rättfärdiga" det precis hursomhelst; det betyder inte att det är konsekvent med din världsbild i övrigt eller att det är moraliskt. Ingen abort-förespråkare i den här tråden har rättfärdigat abort på ett konsekvent och moraliskt sätt.

Du säger t.ex. att rätten till liv avgörs främst om personen ifråga kan överleva på egen hand och inte är beroende av andra. Men du är givetvis fullständigt inkonsekvent när du säger detta eftersom att jag inte tror att du är för rätten att döda nyfödda, sjuka eller gamla människor. Även dessa är oförmögna att överleva på egen hand.

Fel. Ditt exempel bygger på premissen att man måste välja att någon ska dö och någon annan ska leva. Det har ingen relevans överhuvudtaget till det vi pratar om.

Om ditt exempel ska vara relevant i någon mån till det vi pratar om får du ställa frågan "Räddar du både 5-åringen och det befruktade ägget(gravida kvinnan) från att brinna inne?" eftersom att det inte är någon som lever på bekostnad av andras liv här. Båda kan leva om du gör det valet.

Ditt svar verkar vara "Nej, jag låter ägget och den gravida kvinnan dö trots att jag kan rädda alla i den här situationen".

Klart inte du tycker fri abort-förespråkare är moraliska. Du tilldelar ju ett befruktat ägg och en 5-åring samma människovärde.

Japp, när det gäller oönskade graviditeter så tycker jag att moderns kroppsliga autonomi trumfar det underutvecklade fostrets existensrätt fram tills att fostret är tillräckligt utvecklat för att klara sig utanför moderns kropp. Nej, det betyder inte att jag tycker man får döda gamlingar eller nyfödda. Du kan tycka det är inkonsekvent men som jag sagt så tycket jag inte att människovärdet är konstant från befruktelse till förruttnelse

Nej, det är du som inte fattar poängen trots att man förklarar det för dig. Igen: jämförelsen handlar om inneboende människovärde och att de flesta inte tilldelar befuktade ägg och 5-åringar samma.
Senast redigerad av enhalvboj 2023-04-23 kl. 22:23.
Citera
2023-04-23, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Om kvinnor inte har tillgång till säkra aborter så är deras liv och hälsa i fara.

Nej. Ditt liv är inte automatiskt i fara för att du blir gravid. De få graviditeter där kvinnans liv är i fara är jag också för abort.

Citat:
Det jag syftade på var såklart att jag inte rättfärdigar mord och våldtäkt som du vill få det till. Bara för att jag stödjer kvinnors rätt till säkra aborter (fram till en viss gräns).

Du sa att du rättfärdigar abort för att "det har skett i alla tider". Därmed om du är konsekvent rättfärdigar du också mord och våldtäkt för även det har skett i alla tider.

Ditt skäl här till varför du anser att abort är okej är mycket svagt. Att något har ett skett i alla tider är inte ett övertygande skäl till varför något bör vara okej. En femåring kan förstå det här, men uppenbarligen klarar inte du av det.

Citat:
Stämmer för motsatsen innebär fara för kvinnors liv och hälsa.

Nej, du är för abort oavsett om det är fara för kvinnors liv eller inte. Men har du ändrat dig nu alltså? Du är bara för abort om det är fara för kvinnans liv? Vad bra - då är vi på samma sida.

Citat:
Inte erkände, konstaterade. Jag konstaterade också att jag sätter födda människors liv före fosters liv. Definitivt före foster i vecka 7-9.

Du erkände att foster är mänskligt liv och samtidigt förespråkar du rätten att döda oskyldigt mänskligt liv (foster). Denna åsikten kan du förstås ha, men kom inte här och låtsas som att du värnar om mänskligt liv i så fall. Det du förespråkar är mord.

Citat:
Jag lägger mig inte i av vilka anledningar folk utför abort.

Besvara frågan. Anser du att man ska få göra abort på grund av bekvämlighet och lättja? Varje gång du vägrar besvara den visar det bara än mer tydligt att du inte vågar stå för vad du tycker.

Citat:
Ditt tjatande och upprepande har inget med logik att göra, det hoppas jag att du inser.

Totalt irrelevant om jag säger det en gång eller en miljon gånger. Inom logik och argumentationsanalys är ett logiskt sunt argument ett sådant argument vars slutsats logiskt följer från premisserna. Det kommer alltså vara sant oavsett hur många gånger det sägs.

Citat:
Ja abort kommer ske oavsett om det är lagligt eller ej, så för mig är det självklart att kvinnor ska ha tillgång till säkra aborter eftersom jag värnar deras mänskliga liv.

Du säger alltså:
1) Abort sker oavsett om det är lagligt eller ej
2) Att det sker oavsett om det är lagligt eller ej medför att vi bör legalisera det

Med ditt resonemang så bör vi också legalisera mord och våldtäkt för det kommer också ske oavsett om det är lagligt eller inte.

Citat:
Fast dina känsloargument grundas inte i logik, det hoppas jag att du inser.

Då får du förklara varför och på vilket sätt du är konsekvent i ditt rättfärdigande - men detta vet vi alla att du är oförmögen att göra eftersom att du är en extremt känslostyrd varelse som är fullständigt oförmögen att argumentera för din sak på ett logiskt och konsekvent sätt.

Citat:
Din tolkning.

Logik är inte en tolkningsfråga. Logik är en vetenskaplig lära om vad som gör ett resonemang eller en argumentation giltig. Det är alltså inte en fråga om subjektiva tolkningar. Logik är lika lite en tolkningsfråga som matematik skulle vara en tolkningsfråga, det vill säga inget alls.

Citat:
Inte enbart nej. Gör du?

Om du inte är känslostyrd så bör du lägga fram ett argument för din sak som är konsekvent och logiskt.

Citat:
Erkänn att du är jävligt gaggig och känslosam gällande detta ämnet.

Nej. Jag låter bara inte intellektuellt ohederliga människor som du komma undan. Vi hade kunnat varit på en helt annan plats i diskussionen som är betydligt mer givande om DU hade velat - men du valde att ta diskussionen i den här riktningen med dina eviga icke-svar och upprepande av argument jag redan visat inte håller.

Du vill helst att dina argument inte ska granskas alls - en märklig inställning dock om man befinner på sig på ett diskussionsforum. Detta är också anledningen till att du och dina gelikar är mer intresserade av förolämpningar och pajkastning än en saklig diskussion.

Det du borde förstått vid det här laget är att om du säger 1+1=3 tusentals gånger så blir det inte mer sant för det. Jag kommer svara dig med 1+1=2 varje gång och förklara varför.

Eftersom att du vägrar erkänna bristerna i ditt eget resonemang och bara upprepar samma felaktiga resonemang om och om igen likt en papegoja, så tvingas jag att svara samma sak varje gång.

Nu förstår jag givetvis att du inser att ditt resonemang är fullständigt inkonsekvent och att du enbart upprepar dig som en taktik för att man ska tröttna och sluta ställa kritiska frågor till dig, men det visar ju bara hur totalt oförmögen du är när det kommer till att argumentera för din sak.

Citat:
Varför skulle jag förklara för dig varför du tycker som du tycker gällande mitt resonemang?

Det har jag aldrig sagt att du ska göra. Jag har sagt att ditt resonemang inte konsekvent och visat varför. Du säger "jo, det är det" men förklarar aldrig hur det är konsekvent. Jag säger då att du ska förklara på vilket sätt ditt resonemang är konsekvent men det vägrar du göra eftersom att du inte kan så istället börjar du vräka ur dig dina förolämpningar.

Citat:
Ja mänskliga foster är mänskligt liv, men det är även kvinnors liv. Och som jag sagt nu hundra gånger så sätter jag födda människors liv före fosters liv. Speciellt foster i vecka 7-9.

Ja, du är alltså för att döda oskyldiga människor i och med att du är för abort i situationer där kvinnans liv inte är i fara. Anledningen till att du är för det är enligt dig själv för att det skett i alla tider.

Därmed om du är konsekvent är du också för mord och våldtäkt för det har också skett i alla tider. Men det är du inte för och därmed är du inte konsekvent.
Citera
2023-04-23, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Klart inte du tycker fri abort-förespråkare är moraliska. Du tilldelar ju ett befruktat ägg och en 5-åring samma människovärde.

Vänta nu, är du för fri abort? Helt fri? Eller skrev du fel där?

Jag säger att vi kan rädda båda liv i ditt exempel och du säger att du bara kommer rädda ett liv trots att du kan rädda båda.

Om du är ärlig med dig själv så förstår du givetvis att din position inte är moralisk.

Citat:
Japp, när det gäller oönskade graviditeter så tycker jag att moderns kroppsliga autonomi trumfar det underutvecklade fostrets existensrätt fram tills att fostret är tillräckligt utvecklat för att klara sig utanför moderns kropp. Nej, det betyder inte att jag tycker man får döda gamlingar eller nyfödda. Du kan tycka det är inkonsekvent men som jag sagt så tycket jag inte att människovärdet är konstant från befruktelse till förruttnelse.

Jag ser det som helt absurt att direkt koppla människovärdet till något så arbiträrt som medicinska framsteg som du gör. Men du vägrade svara på en fråga tidigare.

Eftersom att det är medicinska framsteg som avgör människovärdet enligt dig så bör du också rimligtvis vara för att avskaffa aborträtten helt om vi gör sådana medicinska framsteg att ett foster kan överleva utanför mamman från dag ett eller väldigt tidigt i graviditeten?

Citat:
Nej, det är du som inte fattar poängen trots att man förklarar det för dig. Igen: jämförelsen handlar om inneboende människovärde och att de flesta inte tilldelar befuktade ägg och 5-åringar samma.

Det är du som inte förstår att din premiss i ditt exempel inte är jämförbar. Ditt exempel är en situation där man TVINGAS mellan ett liv och ett annat.

Det är inte det vi pratar om överhuvudtaget. I abortsituationen vi pratar om så tvingas man inte välja mellan ett liv och ett annat. Båda kan leva.
Citera
2023-04-23, 23:28
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Nej. Ditt liv är inte automatiskt i fara för att du blir gravid.De få graviditeter där kvinnans liv är i fara är jag också för abort.

Har inte påstått det.

Citat:
Du sa att du rättfärdigar abort för att "det har skett i alla tider". Därmed om du är konsekvent rättfärdigar du också mord och våldtäkt för även det har skett i alla tider.

Detta har jag svarat på, läs tidigare inlägg.

Citat:
Ditt skäl här till varför du anser att abort är okej är mycket svagt. Att något har ett skett i alla tider är inte ett övertygande skäl till varför något bör vara okej. En femåring kan förstå det här, men uppenbarligen klarar inte du av det.

Citat:
Nej, du är för abort oavsett om det är fara för kvinnors liv eller inte. Men har du ändrat dig nu alltså? Du är bara för abort om det är fara för kvinnans liv? Vad bra - då är vi på samma sida.

Jag är för kvinnors rätt till säkra aborter (till en viss gräns) eftersom motsatsen innebär fara för kvinnors liv och hälsa.

Citat:
Du erkände att foster är mänskligt liv och samtidigt förespråkar du rätten att döda oskyldigt mänskligt liv (foster). Denna åsikten kan du förstås ha, men kom inte här och låtsas som att du värnar om mänskligt liv i så fall. Det du förespråkar är mord.

Citat:
Besvara frågan. Anser du att man ska få göra abort på grund av bekvämlighet och lättja? Varje gång du vägrar besvara den visar det bara än mer tydligt att du inte vågar stå för vad du tycker.

Jag lägger mig inte i av vilka anledningar folk gör abort.

Citat:
Totalt irrelevant om jag säger det en gång eller en miljon gånger. Inom logik och argumentationsanalys är ett logiskt sunt argument ett sådant argument vars slutsats logiskt följer från premisserna. Det kommer alltså vara sant oavsett hur många gånger det sägs.

Ingetdera ägnar du dig åt.

Citat:
Du säger alltså:
1) Abort sker oavsett om det är lagligt eller ej
2) Att det sker oavsett om det är lagligt eller ej medför att vi bör legalisera det

Med ditt resonemang så bör vi också legalisera mord och våldtäkt för det kommer också ske oavsett om det är lagligt eller inte.

Citat:
Då får du förklara varför och på vilket sätt du är konsekvent i ditt rättfärdigande - men detta vet vi alla att du är oförmögen att göra eftersom att du är en extremt känslostyrd varelse som är fullständigt oförmögen att argumentera för din sak på ett logiskt och konsekvent sätt.

Citat:

Ok.

Citat:
Om du inte är känslostyrd så bör du lägga fram ett argument för din sak som är konsekvent och logiskt.

Detta har jag gjort, läs tidigare inlägg.

Citat:
Nej. Jag låter bara inte intellektuellt ohederliga människor som du komma undan. Vi hade kunnat varit på en helt annan plats i diskussionen som är betydligt mer givande om DU hade velat - men du valde att ta diskussionen i den här riktningen med dina eviga icke-svar och upprepande av argument jag redan visat inte håller.

Du har inte visat ett skit med ditt tjat. Istället har du suttit och tramsat och upprepat samma om och om igen.

Citat:
Du vill helst att dina argument inte ska granskas alls - en märklig inställning dock om man befinner på sig på ett diskussionsforum. Detta är också anledningen till att du och dina gelikar är mer intresserade av förolämpningar och pajkastning än en saklig diskussion.

Att du inte vill/kan förstå får stå för dig. Dina eviga van- och fultolkningar får också stå för dig.

Citat:
Det du borde förstått vid det här laget är att om du säger 1+1=3 tusentals gånger så blir det inte mer sant för det. Jag kommer svara dig med 1+1=2 varje gång och förklara varför.

Som sagt, så jävla rolig du är alltså. Totalt utan självinsikt.

Citat:
Eftersom att du vägrar erkänna bristerna i ditt eget resonemang och bara upprepar samma felaktiga resonemang om och om igen likt en papegoja, så tvingas jag att svara samma sak varje gång.

Som sagt, din tolkning.

Citat:
Nu förstår jag givetvis att du inser att ditt resonemang är fullständigt inkonsekvent och att du enbart upprepar dig som en taktik för att man ska tröttna och sluta ställa kritiska frågor till dig, men det visar ju bara hur totalt oförmögen du är när det kommer till att argumentera för din sak.

Jag har varit konsekvent genom hela diskussionen. Att du är totalt oförmögen att förstå vad andra skriver får stå för dig.

Dina frågor bygger på dina vantolkningar och är därmed helt irrelevanta.

Citat:
Det har jag aldrig sagt att du ska göra. Jag har sagt att ditt resonemang inte konsekvent och visat varför. Du säger "jo, det är det" men förklarar aldrig hur det är konsekvent. Jag säger då att du ska förklara på vilket sätt ditt resonemang är konsekvent men det vägrar du göra eftersom att du inte kan så istället börjar du vräka ur dig dina förolämpningar.

Vi diskuterar abort i denna tråden. Återgå till ämnet.

Citat:
Ja, du är alltså för att döda oskyldiga människor i och med att du är för abort i situationer där kvinnans liv inte är i fara. Anledningen till att du är för det är enligt dig själv för att det skett i alla tider.

Citat:
Därmed om du är konsekvent är du också för mord och våldtäkt för det har också skett i alla tider. Men det är du inte för och därmed är du inte konsekvent.

Citera
2023-04-23, 23:46
Medlem
Citat:
Detta har jag svarat på, läs tidigare inlägg. Detta har jag svarat på, läs tidigare inlägg. Detta har jag svarat på, läs tidigare inlägg. Detta har jag svarat på, läs tidigare inlägg. Detta har jag svarat på, läs tidigare inlägg. Detta har jag svarat på, läs tidigare inlägg. Detta har jag svarat på, läs tidigare inlägg. Detta har jag svarat på, läs tidigare inlägg. Detta har jag svarat på, läs tidigare inlägg. Detta har jag svarat på, läs tidigare inlägg. Detta har jag svarat på, läs tidigare inlägg. Detta har jag svarat på, läs tidigare inlägg. Detta har jag svarat på, läs tidigare inlägg. Detta har jag svarat på, läs tidigare inlägg. Detta har jag svarat på, läs tidigare inlägg. Detta har jag svarat på, läs tidigare inlägg. Detta har jag svarat på, läs tidigare inlägg. Detta har jag svarat på, läs tidigare inlägg. Detta har jag svarat på, läs tidigare inlägg. Detta har jag svarat på, läs tidigare inlägg.

Hahaha! Du är totalt oförmögen att argumentera för din sak. Du fick precis ett mentalt sammanbrott.

Vi kan alltså konstatera att du är för abort med anledningen att det skett i alla tider. Därmed om du är konsekvent är du också för mord och våldtäkt eftersom att det också skett i alla tider.

Detta är alltså det "bästa" argumentet du har när det kommer till att moraliskt rättfärdiga din ståndpunkt!

Jag frågade:
Citat:
Hur rättfärdigar du inför dig själv mördandet av andra oskyldiga individer för din egen lättja och bekvämlighets skull?

Du svarade:
Citat:
Abort är egentligen en icke fråga för mig av den enkla anledningen att kvinnor alltid, genom mänsklighetens hela historia har utfört aborter, på sig själva och varandra.

Citera
2023-04-24, 01:22
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Hahaha! Du är totalt oförmögen att argumentera för din sak. Du fick precis ett mentalt sammanbrott.

Vi kan alltså konstatera att du är för abort med anledningen att det skett i alla tider. Därmed om du är konsekvent är du också för mord och våldtäkt eftersom att det också skett i alla tider.

Detta är alltså det "bästa" argumentet du har när det kommer till att moraliskt rättfärdiga din ståndpunkt!

Jag frågade:

Du svarade:

Nej jag fick inget mentalt sammanbrott alldeles nyss. Fick du?

Resten har jag redan svarat på och utvecklat, läs tidigare inlägg.

Go'natt.
Citera
2023-04-24, 01:47
Medlem
Citat:
Nej jag fick inget mentalt sammanbrott alldeles nyss. Fick du?

Resten har jag redan svarat på och utvecklat, läs tidigare inlägg.

Go'natt.

Och ditt svar var att du rättfärdigar abort för att det har skett i alla tider! Och när du inte klarade av att ditt extremt infantila och svaga "argument" inte accepterades och plockades isär började du kasta förolämpningar till höger och vänster vilket kulminerade i ett gråtinlägg där du spammade samma sak om och om igen som en bebis.

En femåring förstår att "det har skett i alla tider så därför är det okej" inte är ett starkt argument. Med ditt resonemang kan man rättfärdiga precis vad som helst som mord, våldtäkt, tortyr och så vidare för det har också skett i alla tider.

Det är okej, Jenny. Vi förstår att anledningen till att du gillar abort är för att du tycker det är bekvämt och av lättja. Det är därför du vägrade besvara den frågan. Du vill kunna mörda andra för det gör ditt liv lättare helt enkelt.

Du erkände att ett foster är ett mänskligt liv, det vill säga en människa, trots detta förespråkar du att man ska få döda ett foster som är en människa i dina egna ögon. You go girl! Du förespråkade precis mord på människor, men du är för korkad för att fatta vad det är du säger.
Citera
2023-04-24, 03:43
Medlem
Jag hade, med efterhandskunskap 20-20 och allt detdär, föredragit att bli aborterad framför att behöva utstå allt djävulskap livet medför!

Frågor på det?
Citera
2023-04-24, 05:08
Medlem
Citat:
Vänta nu, är du för fri abort? Helt fri? Eller skrev du fel där?

Jag säger att vi kan rädda båda liv i ditt exempel och du säger att du bara kommer rädda ett liv trots att du kan rädda båda.

Om du är ärlig med dig själv så förstår du givetvis att din position inte är moralisk.

Jag ser det som helt absurt att direkt koppla människovärdet till något så arbiträrt som medicinska framsteg som du gör. Men du vägrade svara på en fråga tidigare.

Eftersom att det är medicinska framsteg som avgör människovärdet enligt dig så bör du också rimligtvis vara för att avskaffa aborträtten helt om vi gör sådana medicinska framsteg att ett foster kan överleva utanför mamman från dag ett eller väldigt tidigt i graviditeten?

Det är du som inte förstår att din premiss i ditt exempel inte är jämförbar. Ditt exempel är en situation där man TVINGAS mellan ett liv och ett annat.

Det är inte det vi pratar om överhuvudtaget. I abortsituationen vi pratar om så tvingas man inte välja mellan ett liv och ett annat. Båda kan leva.

Jag har förklarat vad jag är för.

Och jag har förklarat att jag kopplar människovärdet till fostrets utveckling och att jag inte tilldelar ett bedruktat ägg och en 5-åring samma. Har alltså inte med medicinska framsteg att göra. Har du fler frågor så får jag hänvisa till mina tidigare svar eftersom du bara går i cirklar och ställer samma frågor om och om igen. Helt meningslöst att försöka förklara saker för nån som är förståndshandikappad och inte kan ta till sig vad man säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in