2023-09-28, 11:45
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men inte alla förbud för med sig önskade konsekvenser. Abortförbud är ett sådant som för med sig massa oönskade konsekvenser men ytterst få önskade.

Den enda önskade konsekvensen gällande ett abortförbud om man är abortmotståndare är väl att dödandet av ofödda barn bli olagligt. Jag har full respekt för att man har den åsikten även om jag inte delar den själv.

Jag tror att abortförbud skulle medföra relativt få oönskade konsekvenser i länder som Sverige, där befolkningen är sekulariserad rik och välutbildad och tillgången till preventivmedel är utbredd.

Under kategorin oönskade konsekvenser lägger jag då barn som får växa upp i otrygga miljöer och mödrar som tvingas göra farliga illegala aborter. Skulle tro att dessa konsekvenser skulle vara mycket mer frekventa bland alla efterblivna rednecks i amerikanska södern, eller i religiösa U-länder.
Citera
2023-09-28, 11:52
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jo, det är ideologiska beslut bakom narkotikapolitik, konsekvenserna ser vi redan och har gjort länge.
Det är orimliga straff för att ha haft cannabis i blodet.

Sexköp kan jag inte argumenten för.
Men jag har för mig att det finns en del vetenskap bakom.
Merapi har säkert koll på det.

Drogpolitiken är hemsk.
Halva världen godkänner användning av cannabis.

Men låt oss hålla oss till abort.
Du måste inse att kvinnors liv kan förstöras av olaglig abort. Det måste du tycka vara värt priset.

Ja men det är ju också ett ideologiskt beslut.

Om kvinnors liv förstörs av olagliga aborter så är problemet att kvinnor gör aborter.

Om mitt liv förstörs av att jag tar tar olagliga droger och dör av en kontaminerad substans så är problemet att jag tagit droger.

ELLER:

Om kvinnors liv förstörs av olagliga aborter så är problemet att aborter är olagliga.

Om mitt liv förstörs av att jag tar olagliga droger så är problemet att droger är olagliga.

Samma resonemang applicerat på två olika frågor.
Citera
2023-09-28, 12:09
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Den enda önskade konsekvensen gällande ett abortförbud om man är abortmotståndare är väl att dödandet av ofödda barn bli olagligt. Jag har full respekt för att man har den åsikten även om jag inte delar den själv.

Jag tror att abortförbud skulle medföra relativt få oönskade konsekvenser i länder som Sverige, där befolkningen är sekulariserad rik och välutbildad och tillgången till preventivmedel är utbredd.

Under kategorin oönskade konsekvenser lägger jag då barn som får växa upp i otrygga miljöer och mödrar som tvingas göra farliga illegala aborter. Skulle tro att dessa konsekvenser skulle vara mycket mer frekventa bland alla efterblivna rednecks i amerikanska södern, eller i religiösa U-länder.
Jo det är nånstans där vi landar. De önskade konsekvenserna av ett abortförbud är att abort blir olagligt. Fler finns liksom inte.
Citera
2023-09-28, 12:10
Medlem
pollenpers avatar
Citat:

Jag tror att abortförbud skulle medföra relativt få oönskade konsekvenser i länder som Sverige,
där befolkningen är sekulariserad rik och välutbildad och tillgången till preventivmedel är utbredd.

Varje oönskad graviditet är en konsekvens som kvinnan får leva med. Våldtagen eller ej.
Att man sen försöker göra det bästa av situationen, vad ska hon göra.?
Citera
2023-09-28, 12:14
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ja men det är ju också ett ideologiskt beslut.

Om kvinnors liv förstörs av olagliga aborter så är problemet att kvinnor gör aborter.

Om mitt liv förstörs av att jag tar tar olagliga droger och dör av en kontaminerad substans så är problemet att jag tagit droger.

ELLER:

Om kvinnors liv förstörs av olagliga aborter så är problemet att aborter är olagliga.

Om mitt liv förstörs av att jag tar olagliga droger så är problemet att droger är olagliga.

Samma resonemang applicerat på två olika frågor.
Rent språkligt är det ju så.
Förenklat till frågan "har du sluta slå din fru".
Du gör någon sorts underlig ekvivokation.
Citera
2023-09-28, 14:22
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Varje oönskad graviditet är en konsekvens som kvinnan får leva med. Våldtagen eller ej.
Att man sen försöker göra det bästa av situationen, vad ska hon göra.?

Man kan tänka sig för innan man släpper in en skarpladdad kuk in i bebisfabriken. I debatten låter det ibland som att kvinnor drabbas av graviditeter lite slumpmässigt ungefär som man drabbas av snuva.
Citera
2023-09-28, 14:24
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Rent språkligt är det ju så.
Förenklat till frågan "har du sluta slå din fru".
Du gör någon sorts underlig ekvivokation.

"har du slutat slå din fru" är ett exempel på ett argumentationsfel som kallas laddad fråga, och har inget att göra med det exemplet jag gav dig. Jag gav dig två olika argument med samma struktur men med olika innehåll.
Citera
2023-09-28, 16:20
Medlem
Citat:

Klart det skulle bli konsekvenser för hela samhället om kring 20 000 barn kommer årligen att hamna på barnhem födda oönskade och växa upp på institution tills de blir myndiga
Citera
2023-09-28, 16:52
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Man kan tänka sig för innan man släpper in en skarpladdad kuk in i bebisfabriken. I debatten låter det ibland som att kvinnor drabbas av graviditeter lite slumpmässigt ungefär som man drabbas av snuva.
Glöm inte mannen.
Det blir färre barn om män tar det säkra alternativet att inte ha sex med sin kvinna om han inte vill ha barn.

Hör du hur det låter?
Citera
2023-09-28, 16:54
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
"har du slutat slå din fru" är ett exempel på ett argumentationsfel som kallas laddad fråga, och har inget att göra med det exemplet jag gav dig. Jag gav dig två olika argument med samma struktur men med olika innehåll.
Jag vet inte vad ditt argumentationsfel heter, men det låter som en truism eller något liknande, tokigt är det i varje fall.
Citera
2023-09-28, 17:14
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Klart det skulle bli konsekvenser för hela samhället om kring 20 000 barn kommer årligen att hamna på barnhem födda oönskade och växa upp på institution tills de blir myndiga

Varför skulle det födas så många som 20 000 oönskade barn årligen?
Citera
2023-09-28, 17:17
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Glöm inte mannen.
Det blir färre barn om män tar det säkra alternativet att inte ha sex med sin kvinna om han inte vill ha barn.

Hör du hur det låter?

Det låter helt rimligt. Sex medför risker både för män och kvinnor och om man inte är beredd att ta konsekvenserna så är det bara att avstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in