Citat:

Ursprungligen postat av 
Dajmkulan

Pro-choice argument framförda i tråden och av andra totalt pulverisade med logik och fakta.
Nu hoppas jag att vi kan släppa dessa gamla argument och gå vidare, de har 0 kraft och styrka. Felaktigheterna i dessa poänger hittas nedanför i listan. 
Lista med många av argumenten: 
''Är du som är pro-life och emot abort även emot att onanera, för spermier dör ju utanför kroppen? Är du även emot att operera bort organ såsom blindtarmen''? 
Svar: Ett människoliv börjar vid befruktning. Abort innebär avlägsningen och elimineringen av ett påbörjat människoliv. En spermie är inget människoliv. Blindtarmen är ett rudimentärt organ och bihang, det är därmed inte ett människoliv. Det är därmed helt olika saker. 
''Ett foster har inget medvetande och är inte medveten om att den dödas därför ska abort vara tillåtet''. 
Svar: Om en person är satt i ett medicinskt koma vilket per definition betyder medvetslös och kommer vakna upp om 9 månader, skulle du då vara för att döda personen som är i ett koma?

''Det ska vara okej att döda den ofödde om den inte kan ges ett värdigt liv''. 
Svar: Om föräldrarna inser efter en tid att de inte kan ge ett fött barn ett värdigt liv, ska det då vara okej att döda den födde likaså? Argumentet var ju att det är OK att döda utifrån om föräldrarna inte kan erbjuda ett värdigt liv.
''Min kropp, mitt val''. 
Svar: Fostret har sin egen kropp, sin egen metabolism och sitt eget DNA. Det handlar inte om din kropp. Abort utförs via din kropp men inte på din kropp, det utförs på en tredje part - den ofödde. Den ofödde är att betrakta som en självständig enhet. 
''Fostret är inte alls att betrakta som en självständig enhet, den är beroende av modern för att överleva. Det är fortfarande okej för det är mammans kropp''. 
Svar: Fostret är självständigt i bemärkelsen att den har sin egen kropp och sin egen metabolism. Den är tillfälligt beroende av modern för näring via anslutningen av navelsträngen till kvinnans moderkaka. Om du hävdar att denna tillfälliga beroendestatus legitimerar att döda så undrar jag om du även hade varit för att döda födda bebisar om vi leker med tanken att de rent hypotetiskt fortfarande var beroende av mamman för näring via navelsträngen efter att ha lämnat mammans kropp? Personligen anser jag inte det. 
''Vi har gjort abort sedan urminnestider, det har skett innan etik och moral kom''. 
Svar: Folk har även våldtagit och dödat andra sedan urminnestider, innan etik och moral kom. Vad är din poäng? Ska något tillåtas bara för att det kom före etik och moral? 
''Att förbjuda aborter kommer leda till illegala aborter vilket är dåligt''.
Svar: Att förbjuda aborter kommer leda till att de illegala aborterna kommer öka medans det totala antalet aborter förmodligen kommer gå ner. Därmed har vi en gynnsam nettoeffekt då många liv räddas. Eftersom livet börjar vid befruktning är det även en godtagbar frasering. Genom att kraftigt bestraffa läkare som utför aborter på den svarta marknaden så minskar vi även utbudet och tillgängligheten av aborter och vi minskar även hälsoriskerna för kvinnor som vill utföra aborter. Kvinnor ska inte bestraffas då vi vill uppmuntra kvinnor att inte begå aborter. 
''Varför är du emot abort? Du påverkas ju inte av det?'' 
Svar: Jag påverkas inte heller av slaveri runt om i världen eftersom jag lever en bra bit ifrån det men det innebär inte att jag rent moraliskt validerar det beteendet. 
''Riksdagen kommer inte använda era argument'' .
Svar: Riksdagen har tidigare fattat omoraliska och oetiska beslut. Bland annat om tvångssterilisering för vissa grupper i samhället. Vad de tycker är irrelevant i sammhanget. För vi diskuterar moral här, inte laglighet eller hur lagarna kommer att utformas baserat på vad de tycker. 
''Män ska inte få tycka till om aborter, det är kvinnans ensak''.
Svar: Problemet med det synsättet är att man utesluter folk som kan ha bra sakliga argument i debatten. Ska diskussioner endast tillåtas mellan dem som har en viss gemensam tillhörighet? Är du även för att utesluta unga etniskt svenska män och kvinnor att tycka till om invandring och pension för att de varken är invandrare eller pensionärer? 
''Abort ska vara tillåtet för kvinnor blir ibland gravida som ett resultat av våldtäkt''
Svar: 99 % av alla aborter är inte våldtäktsaborter. Argumentet är alltså inte applicerbart på 99 % av alla aborter. Hur försvarar du dessa? I de fall där våldtäkt föreligger ska det vara ett extremt undantagsskäl för att få tillstånd till att göra en abort. 

Wow, håller kvinnohatande autistkulan fortfarande på, och nu har han gjort en lista, vilket autister älskar, check på den!
"Ett människoliv börjar vid befruktning."
Är din åsikt, betyder inte att det är så.
Det är ingen MÄNNISKA!
Tur att du aldrig kommer att få möjligheten att bli far.
Och, OM du skulle på något sätt göra en kvinna gravid, och hon vet hur du är, kommer hon att utnyttja rätten till abort. Risken för gravt handikapp är för stor, din autism du vet.
Oavsett hur mycket du autistsjukar dig med att det är samma som att mörda en människa i koma och annat strunt så kommer abort att vara tillåtet i Sverige.
Tack och lov.