Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-27, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jag har aldrig sagt att jag skulle vara emot p-gel om det nu skulle fungera bra. Varför försöker du få det att låta som det?

Jag skriver ju det: det är effektivt vid testning. Inget av paren som testade detta, blev gravida under det året männen i forskningen använde p-gel = mycket effektivt. Ingen av männen i studien fick några biverkningar.

Dvs.: ett effektivt p-medel utan biverkningar.

Vill du minska antalet aborter, så är det givetvis bra att höja din röst för denna p-gel för män. Sprida information om det. Så fler höjer sina röster för det. Så att det kommer finnas en god marknad för p-gelen den dag den kommer ut på marknaden.

Hormonella p-medel för kvinnor har i regel oacceptabla biverkningar. Och tom p-stav är inte 100% säkert. Så det är rätt förståeligt att vissa kvinnor slarvar med p-medlen/inte vill ta dessa. Och att det bland annat därav uppstår oönskade graviditeter. Tom. om kvinnorna använder sina p-medel exemplariskt korrekt, så kan oönskad graviditet uppstå...

Så. Det är viktigt att denna p-gel för män kommer i bruk på marknaden. Detta kommer minska oönskade graviditeter radikalt = minska abortantalen radikalt.
Citera
2024-10-27, 08:40
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Just det ja, du tänker att det enbart är kvinnan som ska se till att ingen graviditet blir till. Du tänker inte att det är två som knullar och därmed två som ska se till att det inte blir graviditet. P-gel för män är tex. en bra sak att få ut på marknaden. Höj din röst för det! Blir det oönskad graviditet, så kommer en kvinna vara ännu mer benägen till abort om mannen inte vill betala underhåll. Det begriper du väl ändå?

Siffrorna att ett barn i snitt kostar mellan 5000-6000, har jag fått från källor såsom: Konsumentverket, Försäkringskassan och olika banker. Som mest kostar barn de första två levnadsåren 0-2 år. Över 9000 mellan 0-1 år och över 6000 mellan 1-2 år. Och då är i regel den ena parten föräldraledig och har bara 80% av sin lön, i föräldrapenning. Är kvinnan då ensamstående och inte ens har ett jobb, utan pluggar och inte har någon SGI... Tja, då blir det existensminimum för henne och barnet. Då kan de där 2000 i underhållsbidrag från pappan komma väl till pass.

Så. Vill du ta bort mäns skyldighet att betala underhåll, om de inte vill vara pappor till sina barn. Så kommer abortantalen öka. Var så säker.

Det finns vissa initial kostnader såsom barnvagn, bilstol, spjälsäng. Sedan är det blöjor.
Kan du radda upp fler stora kostnader du har för barnen under de första levnadsåren?
Hur kan du komma upp i 9000 kr i månaden och 6000 kr i månaden de första åren? Antagligen är eventuellt inkomstbortfall medräknat i de kostnaderna för annars förstår inte jag hur du fått fram dem?
Citera
2024-10-27, 08:47
Medlem
Citat:
Det finns vissa initial kostnader såsom barnvagn, bilstol, spjälsäng. Sedan är det blöjor.
Kan du radda upp fler stora kostnader du har för barnen under de första levnadsåren?
Hur kan du komma upp i 9000 kr i månaden och 6000 kr i månaden de första åren? Antagligen är eventuellt inkomstbortfall medräknat i de kostnaderna för annars förstår inte jag hur du fått fram dem?

Du kan se själv hur detta räknats ut av bank. Som har plockat vissa uppgifter från konsumentverket och andra av försäkringskassan.

https://www.nordea.se/privat/liv/ung...tnad-per-manad

Oavsett vilken sida jag läst kring detta, så anges det i snitt 5000-6000/månad.
Citera
2024-10-27, 08:49
Citat:
Man räknar med att barn kostar ca 1,5-2 miljoner fram till 18-årsdagen. Då inräknas även omvårdnad.

Här finns en rätt detaljerad uträkning. https://www.zensum.se/blogg/kostar-barn

Men för all del, man kan ju samla ihop barn på fattighus för att göra det så billigt som möjligt för föräldrarna.
Citera
2024-10-27, 09:06
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Du kan se själv hur detta räknats ut av bank. Som har plockat vissa uppgifter från konsumentverket och andra av försäkringskassan.

https://www.nordea.se/privat/liv/ung...tnad-per-manad

Oavsett vilken sida jag läst kring detta, så anges det i snitt 5000-6000/månad.

Självklart är inkomstbortfall med i beräkningen.... "och inkomstbortfall vid föräldraledighet och VAB".
Det handlar alltså inte om pengar som ska ut varje månad.
Det du aldrig räknar med i din kalkyl är barnbidrag och bostadsbidrag vilket gör inkomstbortfallet mindre.

Medianlönen för kvinnor i Sverige var år 2023 34.300 kr. Då får du ut typ 26.000 kr i netto varje månad.

Kan inte du ställa upp en budget som visar att man inte klarar av att försörja ett barn på denna lön.
Lägg till 1250 kr för barnbidrag. Vi struntar i bostadsbidrag då vi utgår från att personen inte får det.
Citera
2024-10-27, 09:22
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Man räknar med att barn kostar ca 1,5-2 miljoner fram till 18-årsdagen. Då inräknas även omvårdnad.

Här finns en rätt detaljerad uträkning. https://www.zensum.se/blogg/kostar-barn

Men för all del, man kan ju samla ihop barn på fattighus för att göra det så billigt som möjligt för föräldrarna.

Citat:
"Barn kostar pengar. Så är det och så får det lov att vara. Men hur mycket? Det blir genast ökade utgifter och oftast också minskad inkomst. Allt som allt kan den totala kostnaden bli 1,5–2 miljoner kronor fram tills 18-årsdagen, beroende på hur man räknar.

Exakt kostnad är givetvis mycket individuellt och beror på många faktorer – exempelvis om ni bara köper nya saker eller även begagnat. Det beror också på hur man räknar. De flesta kalkyler för omkostnad för barn brukar inkludera minskad inkomst till följd av föräldraledighet och här kan det bli stor variation."

Det första året är det allra dyraste. Ni behöver då köpa in olika saker till barnet. Speciellt barnvagn och bilbarnstol kan vara ganska dyra i inköp. Konsumentverket har beräknat att en basutrustning för bebisar i snitt kostar runt 24000 kronor. I det priset ingår varken kläder eller leksaker.

Dessutom kommer en av er att vara föräldraledig det första året vilket ger ett stort inkomstbortfall. Exakt hur mycket beror givetvis på nuvarande lön. Du får knappt 80 procent av din inkomst men som mest 1116 kronor per dag. Har du medellön handlar det om ett bortfall på knappt 9000 kronor före skatt per månad."

Det är alltså hela tiden frågan om hur stort inkomstbortfallet blir. Kostnad istället för utgift. Lär dig skillnaden i de begreppen.
Kalkylerna svarar inte på frågan om man har råd att betala det som behövs för ett barn. Basutrustning för bebisar 24 000 kr/ 12 = 2000 kr per månad. Till det tillkommer lite kläder och blöjor. Lägg till en försäkring. Om medianlönen är 34.000 kr för kvinnor som den var 2023 så betyder det att de får ut 26.000 kr netto varje månad. Hur kan du få det till att det inte skulle räcka?
Citera
2024-10-27, 09:29
Citat:
Det är alltså hela tiden frågan om hur stort inkomstbortfallet blir. Kostnad istället för utgift. Lär dig skillnaden i de begreppen.
Kalkylerna svarar inte på frågan om man har råd att betala det som behövs för ett barn. Basutrustning för bebisar 24 000 kr/ 12 = 2000 kr per månad. Till det tillkommer lite kläder och blöjor. Lägg till en försäkring. Om medianlönen är 34.000 kr för kvinnor som den var 2023 så betyder det att de får ut 26.000 kr netto varje månad. Hur kan du få det till att det inte skulle räcka?
Räcka, till vad?

Barnet får väl hushålla med resurserna. Får det inget av pappa så får det inte.
Citera
2024-10-27, 09:30
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Räcka, till vad?

Barnet får väl hushålla med resurserna. Får det inget av pappa så får det inte.

Räcka till de utgifter man har per månad? Kom igen nu och svara på hur pengarna inte kan räcka?
Citera
2024-10-27, 09:33
Citat:
Räcka till de utgifter man har per månad? Kom igen nu och svara på hur pengarna inte kan räcka?
Ja hur stora utgifter har barnet per månad?

Vad gör barnet om det inte räcker både till utgifter och till att mamma ska vara ledig från sitt jobb för att ta hand om det?
Citera
2024-10-27, 09:36
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ja hur stora utgifter har barnet per månad?

Vad gör barnet om det inte räcker både till utgifter och till att mamma ska vara ledig från sitt jobb för att ta hand om det?

Jag ber dig ju att försöka visa på hur stora utgifter per månad du har för en bebis.
Citera
2024-10-27, 09:39
Citat:
Jag ber dig ju att försöka visa på hur stora utgifter per månad du har för en bebis.
Enligt det jag länkade:

”Kostnaden varierar med åldern. Ett nyfött barn kan kosta upp till ca 11 000 kronor i månaden. År två är kostnaden nere på ca 6 000 kronor varpå den ökar gradvis till runt 10 000 kronor vid 18 års ålder.”

Dessa kostnader tas, förutom barnbidraget, från de två föräldrarna så att andra slipper betala.
Citera
2024-10-27, 09:45
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Enligt det jag länkade:

”Kostnaden varierar med åldern. Ett nyfött barn kan kosta upp till ca 11 000 kronor i månaden. År två är kostnaden nere på ca 6 000 kronor varpå den ökar gradvis till runt 10 000 kronor vid 18 års ålder.”

Dessa kostnader tas, förutom barnbidraget, från de två föräldrarna så att andra slipper betala.

Jag vet inte om du är dum eller om du bara spelar dum. Jag frågar inte efter kostnader som i det här fallet du tar upp består i inkomstbortfall. Jag frågar efter utgifter.
Hur mycket pengar måste du betala varje månad för ditt barn som är låt säga 1 månad gammal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in