Citat:
Ursprungligen postat av
Ipsi
För att det gör ingen skada att inte låta barnet födas så klart. Att tillåta att döda födda människor gör däremot skada eftersom vi då inte vet när nån kan komma att döda oss eller någon som är viktig för oss. Vi vill ha trygga människor i ett tryggt samhälle. Att din granne lagligt gör abort påverkar inte dig och ditt liv. Om din granne lagligt skjuter folk i trappuppgången så påverkar det dig och ditt liv.
Vad ser DU för skadligt i att döda andra människor?
Citat:
Ursprungligen postat av
Dajmkulan
Att döda någon gör ingen skada sålänge det inte märks av av den personen som utsätts, är det vad du menar?
Så om något inte påverkar mig eller mitt liv så ska det vara tillåtet? Så slaveri som inte påverkar mitt liv i vissa delar av världen tycker du är moraliskt försvarbart för att jag inte märker av det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Ipsi
Nej, jag menar att göra abort gör ingen skada eftersom ingen överhuvudtaget märker av det. Eller är det ofta du märker av när någon gjort abort?
Jag vill naturligtvis att slaveri ska vara förbjudet oavsett var jag bor i världen. Vad det nu har med saken att göra.
Varför kan du inte bara svara på frågan själv nu när jag har svarat dig upprepade gånger: varför ska det inte vara tillåtet att döda andra?
Då är vi tillbaka i den logiska soppan. Du hävdar att sålänge inte någon märker av det runt omkring så ska det vara OK. Om slaveri inte märks av eller påverkar mitt liv, ska det då vara ok? Du säger nej, då är vi tillbaka med dubbla logiska måttstockar. Det är OK med abort för det påverkar inte mitt liv men det är inte okej med slaveri fast det inte heller påverkar mitt liv om det utförs en lång bit ifrån mig?
Det är helt makalöst att du inte kan se den logiska kopplingen.
Att göra abort känns av och märks av de som bevittnar det och de som får utstå det (kvinnor). Det kan vara otroligt smärtsamt.
https://www.plannedparenthood.org/le...linic-abortion
OK, så abort ska vara OK för att folk runt omkring inte märker av det? Ibland märker man inte av att vissa personer har blivit mobbade, enligt din logik så borde mobbning alltså då vara OK och tillåtet?
För du säger ju att det som man inte märker av, är helt okej.
Att döda någon är att ta livet ifrån den personen eller det framtida livet ifrån någon (det ofödda barnet). Det är moraliskt fel då den har rätt till en chans till liv. Sedan tror jag på att man ska behandla andra så som man själv vill bli behandlad. Om jag inte vill uppleva smärta, varför ska jag då utsätta någon annan för tortyr?
Jag är inte emot dödande för det står så i lagbalken.
Dubbla måttstockar kör du med nu igen, och logisk inkonsekvens. Helt makalöst att du inte begriper bättre.