2022-04-04, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarningen
Har kollat på en video som Fria Tider lagt upp med lik effektfullt liggande längs en gata där den filmande bilen kör förbi. Ryssarna skall tydligen argumentera som så att det syns i backspegeln på en av bilarna att ett av "liken" börjar sätta sig upp när bilen kört förbi. Det här skulle i så fall påminna om tidigare liknande problem vid inspelningar med krisaktörer.

Frågan är dock om Zelensky & Co skulle ha bommat en sådan här grej om det var fråga om en false flag. Det skulle väl vara möjligt om man haft väldigt bråttom eller om det var direktsändning e dyl. Men nu hade man några dagar på sig efter att ryssarna lämnat området för att fixa ett smaskigt bildmaterial. Så vad det kan vara fråga om är väl att skilja agnarna från vetet bland journalister och politiker i Väst. De som sväljer Zelenskys och USA:s narrativ utan några tveksamheter är gröna, de andra är osäkra kort eller ännu värre. Kan tänka mig att det här kan upplevas som problematisk för en ung journalist eller ung politiker med karriären framför sig. Eller för en mer senior politiker som är sugen på att få talararvoden som Reinfeldt från Bank of America och dylika källor för 20 miljoner kr per år.

Västliga politiker och journalister vet att man tidigare fejkat "större" grejer än lik på gator. Saddams "weapons of mass destruction" och samarbete med al-Qaida erkänner även mainstreammedia idag vara fejk även om det var detta som motiverade Gulf-krig nr 2. Gulf-krig nr 1 motiverades bl a med att Saddams soldater plockat ut för tidigt födda barn ur kuvöser i Kuwait. Detta vet vi nu också var fejkat. Sedan har vi krypskyttarna på taken under Maidan-revolutionen 2014 i Kiev som tydligen inte tillhörde Yanukovitjs säkerhetsstyrkor utan var inhyrda utifrån av finansiärerna bakom Maidan-revolutionen. I alla fall verkade en baltisk mainstream-politiker misstänka detta i ett samtal med någon EU-topp i ett läckt telefonsamtal (minns inte namnen, får försöka kolla upp den biten). Så det kan alltså finnas en medvetenhet bland politiker och mediafolk om fejkad information från den "goda" sidan. Och låter man grejer som kan så tvivel slinka igenom så tror jag att detta kan vara medvetet och ett sätt att skilja agnarna från vetet.

Nu har jag kollat vilka politiker det var som i det avlyssnade telefonsamtalet diskuterade vilka krypskyttarna som sköt på Maidan-demonstranterna år 2014 egentligen var. Det var Estlands utrikesminister Urmas Paet och Catherine Ashton, EU-kommissionär för utrikespolitiska frågor.

Här är en artikel om deras samtal i mainstreammediernas mainstreammedia, amerikanska CNN:

Leaked call raises questions about who was behind sniper attacks in Ukraine
By Dana Ford, CNN
Updated 1228 GMT (2028 HKT) March 6, 2014
Estonian Foreign Minister Urmas Paet and EU foreign policy chief Catherine Ashton at a meeting in 2013.

https://edition.cnn.com/2014/03/05/w...ing/index.html

Måste också lägga till en ny reflektion.

Oavsett om det är vattendroppar respektive vidvinkel-delen av backspegeln som ger intrycket av att filmsekvenser är fejk så kan vi notera att Ukraina ändå använt just de här sekvenserna. Frågan är varför. Varför inte klippa bort de småsnuttar som ger intryck av att det hela är fejk? Antingen har man haft väldigt bråttom när man släppte det här materialet eller så var det här ett medvetet val. Och jag lutar alltså att det var fråga om ett medvetet val för att skilja agnarna från vetet. För den påverkan man vill ha på den breda massan spelar dock den här typen av detaljer inte någon större roll. De sväljer ändå med hull och hår allt som mainstreammedia säger om de inte redan har en etablerad uppfattning eller preferens i någon fråga. Så var det med Saddams påstådda "weapons of mass destruction" och samarbete med al-Qaida inför Gulf-krig nr 2 och så var det med bebisarna som plockades ut ur kuvöserna i Kuwait inför Gulf-krig nr 1. Att man några år senare även i mainstreammedia bekräftat att det här var fejk spelar ingen roll för den breda massan. De stora mediernas varumärken skadas ändå inte påtagligt. De behåller ungefär samma legitimitet och trovärdighet. Den breda allmänheten börjar inte gå in och stämma av med vad Fria Tider eller Paul Craig Roberts eventuellt har för motargument till något de hört i mainstreammedia bara för något de tidigare hört visat sig vara uppenbar lögn. Det här är grejer som folk rycker på axlarna åt eller glömmer. Därför går det att köra på på ungefär samma vis gång, på gång på gång. Folk reflekterar heller inte över att precis som i Ryssland eller Kina så är det i princip de som äger medierna, eller kontrollerar dem, och betalar journalisternas löner som bestämmer vad som skall skrivas eller sägas i media. Eller vilket urval av fakta och annan info som skall göras. Alla medier och dess ägare har en agenda. I vissa länder, som t ex Nordkorea, är den väl kanske mer uppenbar (och därför mer sårbar om den utsätts för konkurrens). I andra länder är agendan mindre uppenbar och därmed i regel svårare att upptäcka.

En sak till. Jag har för mig att någon rysk sajt, tror det var southfront.org, informerade om att ett ryskt pansarfordon skjutit med kulspruta på civilbefolkning som stått vid vägkanten och kastat molotov-cocktails i enlighet med Zelenskys uppmaningar. I början öppnade inte ryska pansarfordon eld i sådana här situationer. Såg en filmsnutt från början av kriget när man bara körde förbi när någon kastade en molotov-cocktail. Det här med molotovcocktailarna tycker jag är en bra illustration över hur den etniskt icke ukrainske presidenten Zelensky gör sitt bästa för att hetsa ukrainare och ryssar mot varandra och provocera fram ett krig som gör att Europa kommer att dra ner på gasinköpen från Ryssland för att i stället köpa dyrare gas från ett nyupptäckt fält i östligaste Medelhavet (gissa var).

En sak till om civila offer. Det är rätt uppenbart att när Ryssland bombar eller beskjuter byggnader så skapas civila offer. Precis som när USA anföll Irak t ex.
Citera
2022-04-04, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Finns flera anledningar, till exempel;

Skrämma.(vända opinion)

Etnisk rensning.

Plundring.

Tysta vittnen.

...

Ok jag väntar med att dra slutsatser till det finns klara bevis för vad som har hänt.

Det är inte så att inte ukrainarna har hittat på en uppsjö av propaganda historier tidigare som det inte var någon sanning i.
Citera
2022-04-04, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Nej jag blir inte medbrottsling. Jag påstår inte att det är så utan jag påstår att man inte kan utesluta att det är så.

"Medbrottsling"? Du har noll koll på juridik ser jag. Gå och drick vatten från en toalett så att du kyler ner ditt upprörda sinne.

Du påstår inte... Nej, stackars lilla sig som bara kommer med oskyldiga frågor. Jag talar inte jurdik. Jag talar karma.

Hemskt vänligt att erbjuda toalettvatten men tror det finns bättre metoder för nedkylning.
Citera
2022-04-04, 21:13
Medlem
muskelstals avatar
Citat:
Finns flera anledningar, till exempel;

Skrämma.(vända opinion)

Etnisk rensning.

Plundring.

Tysta vittnen.

...
Såg i Al-Jazeera att mannen i Brunnen tillhörde Territorial defence. Kan de vara så att Ryssarna plockat ut folk som tillhör dom? (Ja troligtvis inte alla döda). Nu är det ju fortfarande bedrövligt och vidrigt gjort men tänker om detta är en konskekvens av att lämna ut massa vapen till civila. Någon som vet vad Territorial Defnece räknas som Melis hemvärn ? Eller är de lös sammanslagning av folk som fått vapen, har de någon större organisation, eller organiserar de sig lokalt?
Citera
2022-04-04, 21:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ok jag väntar med att dra slutsatser till det finns klara bevis för vad som har hänt.

Det är inte så att inte ukrainarna har hittat på en uppsjö av propaganda historier tidigare som det inte var någon sanning i.

Jag har läst vittnesmål samt hört och sett vittnen berätta och jag finner dem trovärdiga i kontexten.

Jag utgår ifrån att ryssarna är skyldiga tills motsatsen har bevisats och inga argument i världen kommer få mig på andra tankar tills dess.
Citera
2022-04-04, 21:17
Medlem
Citat:
Jag har läst vittnesmål samt hört och sett vittnen berätta och jag finner dem trovärdiga i kontexten.

Jag utgår ifrån att ryssarna är skyldiga tills motsatsen har bevisats och inga argument i världen kommer få mig på andra tankar tills dess.

Det är också möjligt att t.ex. en grupp människor tyckte det var en bra idé att kasta brandbomber mot passerande militärfordon vilket inte uppskattade av soldaterna i fordonen och att de då började skjuta på brandbombskastarna.
Citera
2022-04-04, 21:18
Medlem
dempa.nus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Ser fake ut. Hur länge har barnet legat dött, 2 minuter? Huden ser väldigt frisk och blodfylld ut.

Är du doktor i rättsmedicin?
Citera
2022-04-04, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Green Eyes
Din mamma måste vara stolt över dig som försvarar folkmord. Ni rysstroll kommer aldrig vinna, ni existerar bara här på flashback i ett vakuum.

Jag försvarar ju bara den kritiska sanningen. Vi har ju alla tidigare sett att Ukaina sidan är mycket påhittig och produktiv när det gäller att hitta på en ändlös ström av propaganda-lögner.

Det är inte ett folkmord för att man har skjutit ett mindre antal personer av okänd anledning. För att det ska vara ett folkmord så måste man ha skjutit dem för att de var en del av en folkgrupp och inte för att de ställde till djävulskap eller eller något annat som är tänkbart.
Senast redigerad av larsjohansson 2022-04-04 kl. 21:22.
Citera
2022-04-04, 21:20
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Jag försvarar ju bara den kritiska sanningen. Vi har ju alla tidigare sett att Ukaina sidan är mycket påhittig och produktiv när det gäller att hitta på en ändlös ström av propaganda-lögner.

Ungefär som den ryska sidan tänker du?
Citera
2022-04-04, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Ungefär som den ryska sidan tänker du?

Ja det kan man ju säga men den ryska sidans lögner sprids inte miljoner gånger av väst-media vilket Ukraina sidans lögner gör.
Citera
2022-04-04, 21:23
Medlem
526s avatar
Jag är inte ett rysstroll och jag hatar Putin och kriget.
Förstå mig rätt nu!

När jag ser bilderna på döda civila på gatorna så är det några saker som slår mig spontant:
Man ser inga ansikten. Alla har täckta huvuden.
De ligger jämt utspridda på gatorna. Det borde vara mer i kluster.
Man ser inget blod.
Man ser inga "kött" bilder - det är bara kroppar utan spår av våld.
De ligger alla ihopkrypta. Inga spretiga positioner.

Jag menar inte att det är fejk - och jag har förmodligen inte sett alla bilder, men av det som visas på Svt så är det som ovan beskrivet.

Finns det rimlig chans att det är fejk?
Citera
2022-04-04, 21:24
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Vad skulle poängen med att döda civila vara?

Någon har uppenbarligen dödat civila. Fråga dem vad syftet är. Vad är syftet med att bomba sönder hela städer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in