2022-03-11, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Nja, det har vl snarare varit en bortfrklaring frn antirevisionisterna, att man sysslade med en slags perpetuum mobile-kremering i Auschwitz och att liken tillfrde sna enorma mngder energi att ugnarna var sjlvkrande, en uppenbar teknisk omjlighet; speciellt i sken av att "vittnena" pstr att man klmde ugnarna s fulla att det inte ens volymmssigt gick att stuva in ngra fler kroppar, vilket hade blockerat rkkanaler och skadat ugnen, fr att inte nmna det faktum att man i ett sdant scenario inte ens hade kunnat frnga vatteninnehllet i liken. Koksgallren hade t.ex. en genomstrmningskapacitet p 35 kg koks per timme, medan ett lik i genomsnitt krvde ver 30 kg koks fr att frbrnnas.

Fast ingen har ju psttt att kontinuerlig kremering i en redan uppvrmd ugn inte skulle frbttra teglets livslngd. Tvrtom: teglets certifiering fr 3000 kremeringar skedde ju under premissen att kremeringsfrfarandet skedde p ett ekonomiskt hllbart stt, inte att man vrmde ugnen, kremerade ett lik, kylde ned den, och kremerade ett till dagen efter. Som jag redan frklarade s finns dokumentation frn t.ex. Westerborks krematorium under kriget, dr man ackumulerade lik i brhuset tills det fanns tillrckligt med kroppar fr att genomfra en ekonomiskt hllbar kremeringssession.

ok, jag frstr. Detta med frintelsen kan helt enkelt inte ha hnt. Knns sknt faktiskt veta vrlden inte var s ond nd.
Citera
2022-03-12, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Har man inte redan kommit fram till slutsatsen att kropparna utgjorde strsta delen av brnslet och att mnga verdrev behovet av att tillfra annan brnsle?

Helt korrekt.
Det krvdes initialt mycket tillsatt brnsle under uppvrmningsfasen av ugnarna, vilken kunde ta ett par dygn eller s, innan ugnen var helt genomvarm och uppe i full drifttemp. D fanns s mycket lagrad vrmeenergi i ugnen, och s hg temp, att tillsatta kroppar fort torkade och antndes och drefter bidrog som brnsle i ugnen. Detta finns det autentiska dokument som beskriver, och att man d kunde n kremeringstider p ca 30min/kropp och med mycket litet behov av tillstta brnsle.
Citera
2022-03-12, 00:05
Medlem
basistensbass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Jmfr grna ngot som r i nrheten av att vara likvrdigt, pappa.

Kiselchippen kan spricka ocks, kanske r mer likt tegel.
Citera
2022-03-12, 00:14
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basistensbas
Kiselchippen kan spricka ocks, kanske r mer likt tegel.
Lgger man en mnniska ovanp kan de skert spricka av tyngden.
Citera
2022-03-12, 00:16
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Helt korrekt.
Det krvdes initialt mycket tillsatt brnsle under uppvrmningsfasen av ugnarna, vilken kunde ta ett par dygn eller s, innan ugnen var helt genomvarm och uppe i full drifttemp. D fanns s mycket lagrad vrmeenergi i ugnen, och s hg temp, att tillsatta kroppar fort torkade och antndes och drefter bidrog som brnsle i ugnen. Detta finns det autentiska dokument som beskriver, och att man d kunde n kremeringstider p ca 30min/kropp och med mycket litet behov av tillstta brnsle.
Kunde man inte vrma ugnarna med kropparna d de r brnsle?
Citera
2022-03-12, 00:19
Medlem
basistensbass avatar
Citat:
Lgger man en mnniska ovanp kan de skert spricka av tyngden.

Det rcker med uppvrmning och nedkylning om och om igen. Det r samma fysikaliska process.
Citera
2022-03-12, 00:22
Medlem
blamages avatar
Citat:
Det rcker med uppvrmning och nedkylning om och om igen. Det r samma fysikaliska process.
Men jag tror inte kisel har samma termiska egenskaper som tegel.
Citera
2022-03-12, 00:29
Medlem
basistensbass avatar
Citat:
Men jag tror inte kisel har samma termiska egenskaper som tegel.

Inte jag heller, men kolla vad man gr tegel av och var man hittar kisel.

Spricker av uppvrmning och nedkylning gr de bda oavsett, samma sak med ldningar. De ldningar dr vrmeutvecklingen r som strst r ofta de som hr snder frst. God natt.
Citera
2022-03-12, 02:21
Medlem
Citat:
Kunde man inte vrma ugnarna med kropparna d de r brnsle?

Tack fr att du tramsar som en skolunge, det visar alla hur okunniga och oserisa ni frnekare r.

Menar du att kroppar inte har ngot energiinnehll?

Varfr anvnder man d djurkadaver som brnsle i t ex vrmeverk? Och ja, det har jag ocks visat fakta p mnga gnger i dessa trdar.

Och varfr har du svrt att begripa den enkla saken att i vissa fall s mste man vrma upp med vanligt brnsle innan man kan g ver till ett annat brnsle. Det finns t ex frbrnningsmotorer som kan g p nstan vad som helst i brnnbara vtskor/oljor/fetter, efter att de krts upp till drifttemp med vanlig bensin eller diesel. Men som allts inte direkt kan startas kalla med andra brnslen.
Citera
2022-03-12, 08:15
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Och ett kalkverk gr konternuerligt med 1300 grader minst ett r innn de behver renovera.
Samma sten som anvnds i krematorier.

Det r inga ingenjrer som byter sten i ugnar.

Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det var frr. En modern ugn gr i treskift.
Hr r en historia om ett kalkverk i Rttvik.

https://dalarnasmuseum.se/wp-content...17-10-02-1.pdf

tminstonde frn 60talet har det varit en konternuerlig process

Det gller fortfarande!! Man kan inte mer n smle t skogsvatte desperata frsk.

Vi har visat att eldfast tegelbrja spricka frst vid 1300 grader. Det var omjligt ett tag fr dem g ver 1000 grader i en ugn.

Jag lade inom Hgans Bolaget (som bland annat tillverka eldfast tegel) att deras ugnar som r jttelnga stngs av en gng per r fr sm reparationer. EJ att byta ut all tegel. De brnner med hga temperaturer (jrnpulver). De gr 24/7 konstant, tanke p den hga vrmen, tar lng tid komma upp dessa temraraturer.

Vi har visat en dansk krematorium som brnner runt 1200 grader utan det hnder ngot med teglen, att den ibland sticker hgre upp p grund av feta mnniskor. Men de har aldrig sett ngot problem med "teglen smlter"

Vi har visat en svensk krematorium (gteborg) som brnner 5 000 lik per r, det i 1200 grader. Vad jag kan se har de aldrig bytt tegel. Men enligt Skogsvatte's teorier /kllor skulle det behvts byta 2 gnger per r. Enligt honom ska de bytas efter 2000 brnningar. Men han inte visa upp de har bytt 2 gnger per r. I sin desperation ska jag bevisa att de ej har gjort det ( hur nu det ska g till) ???
Citera
2022-03-12, 08:20
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Inte jag heller, men kolla vad man gr tegel av och var man hittar kisel.

Spricker av uppvrmning och nedkylning gr de bda oavsett, samma sak med ldningar. De ldningar dr vrmeutvecklingen r som strst r ofta de som hr snder frst. God natt.

Exakt!! Det r d kroppar tar stryk, men det lr de ej frst. Drfr det r viktigt ha massugnar i gng 24/7. De flesta vet att kroppar vxer med vrme och minskar med kyla. Det finns ingenting som hller det i lngden, INTE ens betong, vilket ngra hr tro.
Citera
2022-03-12, 09:50
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutenMan
Nej, det finns femskift, treskift, kontinuerligt treskift utan helguppehll, osv. Haka inte upp dig p det.

Det jag menade var att kalkverket gick dygnet runt, skiftgngen i sammanhanget r inte intressant.
Alla konternuerliga processer drabbas av driftstopp eller servicestopp
Som vra krnkraftverk som stngs under sommaren och nd stoppas vid behov.

Service ingr i tidsplaneringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in