2022-03-11, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Nja, det har väl snarare varit en bortförklaring från antirevisionisterna, att man sysslade med en slags perpetuum mobile-kremering i Auschwitz och att liken tillförde såna enorma mängder energi att ugnarna var självkörande, en uppenbar teknisk omöjlighet; speciellt i sken av att "vittnena" påstår att man klämde ugnarna så fulla att det inte ens volymmässigt gick att stuva in några fler kroppar, vilket hade blockerat rökkanaler och skadat ugnen, för att inte nämna det faktum att man i ett sådant scenario inte ens hade kunnat förånga vatteninnehållet i liken. Koksgallren hade t.ex. en genomströmningskapacitet på 35 kg koks per timme, medan ett lik i genomsnitt krävde över 30 kg koks för att förbrännas.

Fast ingen har ju påstått att kontinuerlig kremering i en redan uppvärmd ugn inte skulle förbättra teglets livslängd. Tvärtom: teglets certifiering för 3000 kremeringar skedde ju under premissen att kremeringsförfarandet skedde på ett ekonomiskt hållbart sätt, inte att man värmde ugnen, kremerade ett lik, kylde ned den, och kremerade ett till dagen efter. Som jag redan förklarade så finns dokumentation från t.ex. Westerborks krematorium under kriget, där man ackumulerade lik i bårhuset tills det fanns tillräckligt med kroppar för att genomföra en ekonomiskt hållbar kremeringssession.

ok, jag förstår. Detta med förintelsen kan helt enkelt inte ha hänt. Känns skönt faktiskt veta världen inte var så ond ändå.
Citera
2022-03-12, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Har man inte redan kommit fram till slutsatsen att kropparna utgjorde största delen av bränslet och att många överdrev behovet av att tillföra annan bränsle?

Helt korrekt.
Det krävdes initialt mycket tillsatt bränsle under uppvärmningsfasen av ugnarna, vilken kunde ta ett par dygn eller så, innan ugnen var helt genomvarm och uppe i full drifttemp. Då fanns så mycket lagrad värmeenergi i ugnen, och så hög temp, att tillsatta kroppar fort torkade och antändes och därefter bidrog som bränsle i ugnen. Detta finns det autentiska dokument som beskriver, och att man då kunde nå kremeringstider på ca 30min/kropp och med mycket litet behov av tillsätta bränsle.
Citera
2022-03-12, 00:05
Medlem
basistensbass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Jämför gärna något som är i närheten av att vara likvärdigt, pappa.

Kiselchippen kan spricka också, kanske är mer likt tegel.
Citera
2022-03-12, 00:14
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basistensbas
Kiselchippen kan spricka också, kanske är mer likt tegel.
Lägger man en människa ovanpå kan de säkert spricka av tyngden.
Citera
2022-03-12, 00:16
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Helt korrekt.
Det krävdes initialt mycket tillsatt bränsle under uppvärmningsfasen av ugnarna, vilken kunde ta ett par dygn eller så, innan ugnen var helt genomvarm och uppe i full drifttemp. Då fanns så mycket lagrad värmeenergi i ugnen, och så hög temp, att tillsatta kroppar fort torkade och antändes och därefter bidrog som bränsle i ugnen. Detta finns det autentiska dokument som beskriver, och att man då kunde nå kremeringstider på ca 30min/kropp och med mycket litet behov av tillsätta bränsle.
Kunde man inte värma ugnarna med kropparna då de är bränsle?
Citera
2022-03-12, 00:19
Medlem
basistensbass avatar
Citat:
Lägger man en människa ovanpå kan de säkert spricka av tyngden.

Det räcker med uppvärmning och nedkylning om och om igen. Det är samma fysikaliska process.
Citera
2022-03-12, 00:22
Medlem
blamages avatar
Citat:
Det räcker med uppvärmning och nedkylning om och om igen. Det är samma fysikaliska process.
Men jag tror inte kisel har samma termiska egenskaper som tegel.
Citera
2022-03-12, 00:29
Medlem
basistensbass avatar
Citat:
Men jag tror inte kisel har samma termiska egenskaper som tegel.

Inte jag heller, men kolla vad man gör tegel av och var man hittar kisel.

Spricker av uppvärmning och nedkylning gör de båda oavsett, samma sak med lödningar. De lödningar där värmeutvecklingen är som störst är ofta de som hår sönder först. God natt.
Citera
2022-03-12, 02:21
Medlem
Citat:
Kunde man inte värma ugnarna med kropparna då de är bränsle?

Tack för att du tramsar som en skolunge, det visar alla hur okunniga och oseriösa ni förnekare är….

Menar du att kroppar inte har något energiinnehåll…?

Varför använder man då djurkadaver som bränsle i t ex värmeverk…? Och ja, det har jag också visat fakta på många gånger i dessa trådar….

Och varför har du svårt att begripa den enkla saken att i vissa fall så måste man värma upp med vanligt bränsle innan man kan gå över till ett annat bränsle. Det finns t ex förbränningsmotorer som kan gå på nästan vad som helst i brännbara vätskor/oljor/fetter, efter att de körts upp till drifttemp med vanlig bensin eller diesel. Men som alltså inte direkt kan startas kalla med andra bränslen.
Citera
2022-03-12, 08:15
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Och ett kalkverk går konternuerligt med 1300 grader minst ett år innn de behöver renovera.
Samma sten som används i krematorier.

Det är inga ingenjörer som byter sten i ugnar.

Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det var förr. En modern ugn går i treskift.
Här är en historia om ett kalkverk i Rättvik.

https://dalarnasmuseum.se/wp-content/uploads/2020/01/Kullsbergs-kalkbruk-KOMPRIMERAD-2017-10-02-1.pdf

Åtminstonde från 60talet har det varit en konternuerlig process

Det gäller fortfarande!! Man kan inte mer än småle åt skogsvatte desperata försök.

Vi har visat att eldfast tegelbörja spricka först vid 1300 grader. Det var omöjligt ett tag för dem gå över 1000 grader i en ugn.

Jag lade inom Höganäs Bolaget (som bland annat tillverka eldfast tegel) att deras ugnar som är jättelånga stängs av en gång per år för små reparationer. EJ att byta ut all tegel. De bränner med höga temperaturer (järnpulver). De går 24/7 konstant, tanke på den höga värmen, tar lång tid komma upp dessa temraraturer.

Vi har visat en dansk krematorium som bränner runt 1200 grader utan det händer något med teglen, att den ibland sticker högre upp på grund av feta människor. Men de har aldrig sett något problem med "teglen smälter"

Vi har visat en svensk krematorium (göteborg) som bränner 5 000 lik per år, det i 1200 grader. Vad jag kan se har de aldrig bytt tegel. Men enligt Skogsvatte's teorier /källor skulle det behövts byta 2 gånger per år. Enligt honom ska de bytas efter 2000 bränningar. Men han inte visa upp de har bytt 2 gånger per år. I sin desperation ska jag bevisa att de ej har gjort det ( hur nu det ska gå till) ???
Citera
2022-03-12, 08:20
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Inte jag heller, men kolla vad man gör tegel av och var man hittar kisel.

Spricker av uppvärmning och nedkylning gör de båda oavsett, samma sak med lödningar. De lödningar där värmeutvecklingen är som störst är ofta de som hår sönder först. God natt.

Exakt!! Det är då kroppar tar stryk, men det lär de ej förstå. Därför det är viktigt ha massugnar i gång 24/7. De flesta vet att kroppar växer med värme och minskar med kyla. Det finns ingenting som håller det i längden, INTE ens betong, vilket några här tro.
Citera
2022-03-12, 09:50
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutenMan
Nej, det finns femskift, treskift, kontinuerligt treskift utan helguppehåll, osv. Haka inte upp dig på det.

Det jag menade var att kalkverket gick dygnet runt, skiftgången i sammanhanget är inte intressant.
Alla konternuerliga processer drabbas av driftstopp eller servicestopp
Som våra kärnkraftverk som stängs under sommaren och nöd stoppas vid behov.

Service ingår i tidsplaneringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in