2022-02-15, 09:25
Medlem
Min 1 åring har nu ca 16 000kr. Jag sparar till mina barn. Kommer dock aldrig förutsättningslöst ge dom pengarna.

Jag fick väl ca 20 000kr när jag var 18-20 år nån gång. Började jobba på bland annat bygghandel. Skaffade körkort när jag var 21. Se till att kamma dig och skaffa ett jobb. Att få allt gratis i livet lär dig inget. Sluta se dig som ett offer.
Citera
2022-02-15, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Ja, själv fick jag inte en krona från mina föräldrar när jag fyllde 18 eller när jag gick ut gymnasiet. Detta är någonting jag irriterar mig över än i dag, då det blivit rejält mycket svårare för mig att få en bra "kickstart" i vuxenlivet. Jag har inte haft råd att ta körkort och skaffa bil, vilket lett till att det automatiskt blivit mycket svårt att få jobb. Inte heller har jag haft råd att flytta hemifrån i unga 20 års åldern, utan är i 25-års åldern och bor fortfarande hemma. Inga besparingar har jag heller att tala om, och även fast jag har mat för dagen och tak över huvudet känns det jobbigt ekonomiskt för mig. Många andra i samma årskull som mig fick fonder på typ 100 tusen när de gick ut gymnasiet, så de hade råd att investera både i att skaffa körkort, bil, eget boende och även ha kvar pengar i aktier.

Jag kan förstå om ens föräldrar knappt har några pengar att tala om när boende, transport, mat m.m. är betalt, men de allra flesta föräldrar tjänar tillsammans 40 tusen efter skatt eller mer i månaden. Det är mer än tillräckligt för att kunna spara undan säg så lite som 500 kr i månaden till sitt/sina barn. Det blir 120 000 kr på 20 år, och om de läggs i en fond/portfolio kan de lätt vara värda minst det dubbla över en så lång tid, d.v.s. en kvarts miljon.

Vad anser ni? Är det verkligen för mycket begärt att ens föräldrar lägger undan 500 kr i månaden (250 kr per förälder) till ens barn så att det kan få en ärlig chans till en bra start på vuxenlivet när tiden är kommen? Det är så fruktansvärt snålt med föräldrar som tjänar medel och inte har skyhöga bokostnader, men ändå inte sparar undan en en krona till sina barn. Vad fick ni själva när ni fyllde 18 alt. gick ut gymnasiet?

Fick 450 000 kr och dom brände jag på horor, resor, knark, alkohol, flickvänner. I den ordningen.
Citera
2022-02-15, 09:55
Medlem
Sun Rulers avatar
Jag började jobba på loven från det att jag hade fyllt fjorton år och betalade även hemma. Sedan har jag dock fått hjälp med bostad från föräldrarna men inte några direkta summor som ung.

Sonen går idag på lågstadiet och har ett fondsparande på ca 250,000 kr, vilket kanske med tillväxt räcker till en garderob med kokplatta i Rågsved den dagen han flyttar hemifrån. Vis av egen erfarenhet så kan pengarna försvinna illa kvickt, vilket gör att jag hoppas innerligt att pengarna används till en fastighet och inte slösaktigt leverne när dagen är inne.
Citera
2022-02-15, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nä alla är olika och visst kan lite svårigheter bygga karaktär, men den kan byggas tidigt ändå, utan att man ska behöva genomgå hårda prövningar. Jag säger inte att det är fel, men det är inget jag tror på. Kan hålla med om att det ger vissa perspektiv på livet, men även det kan man överföra till sina barn så de slipper ta det den hårda vägen.

Det kan det men det betyder inte alltid att barn och ungdomar gör det. Hela samhället blir mer och mer curlat, inte bara från föräldrar. Individuellt ansvar försvinner bara mer och mer. För många fungerar det säkert att få en summa pengar samtidigt som man inte blir bortskämd. Mig med flera skulle det aldrig fungera hos, pengarna hade festats bort. När jag vet det nu i efterhand så måste jag säga att det var bättre att mina föräkdrar spenderade dom pengarna de tjänat än att jag ska bränna dom, det är ändå dom som tjänat pengarna.

Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

Trots att jag under gymnasietiden hade flera hundratusen i kapital så jobbade jag på bensinmack, städade på sjukhuset och jobbade på äldreboende under terminerna och sommarjobbade på andra ställen på sommaren. Jag betraktade "arvet" jag talade om ovan som något jag inte fick röra. När jag var färdig med mina universitetsstudier så hade jag lätt kunna sälja lite aktier och köpt mig en bil men jag lät det kapitalet vara och jobbade ihop "egna" pengar. Det var inte ens öppet för diskussion i mitt huvud på den tiden och det är jag rätt stolt över idag.

Bra för dig. Tyvärr hade inte jag haft samma diciplin, många andra som mig.
De flesta 18-20 åringar har inte den synen på pengar och de ungdomar som jag ser idag i övre tonåren är sämre än vad min generation var och det säger en hel del.
Citera
2022-02-15, 10:26
Medlem
Fick inga pengar av mina föräldrar, men däremot fick jag bo hemma som du också verkar få göra tills jag var i 25-årsåldern och det gjorde att jag kunde spara ihop 250,000 kr ganska exakt och kunde göra det du skriver. Ta körkort, skaffa en billig bil och flytta till en hyreslägenhet som jag hade råd att inreda.

Har du sparat något nu när du bott hemma tills du är 25 år?
Citera
2022-02-15, 10:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoastMe
Det kan det men det betyder inte alltid att barn och ungdomar gör det. Hela samhället blir mer och mer curlat, inte bara från föräldrar. Individuellt ansvar försvinner bara mer och mer. För många fungerar det säkert att få en summa pengar samtidigt som man inte blir bortskämd. Mig med flera skulle det aldrig fungera hos, pengarna hade festats bort. När jag vet det nu i efterhand så måste jag säga att det var bättre att mina föräkdrar spenderade dom pengarna de tjänat än att jag ska bränna dom, det är ändå dom som tjänat pengarna.

Jag lärde mina barn den disciplinen tidigt. Men jag håller med dig, det fungerar säkert inte med alla barn.
Citera
2022-02-15, 11:09
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Har aldrig fått några pengar med automatik av mina föräldrar däremot har de alltid hjälpt till när det har behövts vilket jag självklart är tacksam för då jag inser att alla inte har möjlighet att spara ihop en stark ekonomi.

Fattar dock inte det här med att spara exklusivt till sina barn. Mina föräldrar sparade (och sparar) men det var ju inte så att det fanns ett konto för mig och andra konton för mina syskon. Pengarna är mina föräldrars och även om jag inte fick någon gratis ”grundplåt” har det gått hyfsat bra ändå. Vet inte hur jag skulle lärt mig värdet av att jobba och spara själv om mina föräldrar gjort det åt mig.

Nej, bättre då att ha pengar ifall att. Ungarna får väl månadspeng eller dylikt, höj den pengen med en hundring eller två isåfall och låt ungarna spara själva så de lär sig att det inte är omöjligt att spara ihop något själv.

Började sommarjobba när jag var 12-13år för min morbror och tjänade ganska kasst men sparade mycket av de pengarna så när jag var 15 hade jag iaf 25.000kr på mitt egna sparkonto och när jag slutade gymnasiet hade jag lite drygt 100.000kr på sparkontot vilka brändes som kontantinsats på en lägenhet några år senare.

Fick en gammal skruttig Golf för typ 10.000kr när jag tog körkort, det är nog det dyraste jag fått.
Citera
2022-02-15, 12:15
Medlem
Ja, det är väl ingen självklarhet att spara till barnen? Naturligtvis bra om det görs men spara då i eget namn och överför sedan till lämpliga ändamål, typ körkort, kostnader för vidareutbildning, eget boende m.m.
Om det inte finns utrymme för sparande så förklara åtminstone grundligt för barn (och övrig familj?) hur en budget sätts ihop och visa på vad som kostar.
Själv fick jag inget utan det var väl snarare tvärtom så jag fick stötta morsan med hyran ibland fast jag redan hade flyttat. Drog hemifrån tidigt (17 år) för att få lite studiero eftersom det var stökigt hemma. Lånade max CSN och helgjobbade när det fanns möjlighet under sista gymnasietiden, sen vidare studier på KTH. Naturligtvis blev det finanskris i början på 90-talet när jag var nyutexaminerad så fick överleva på diverse skitjobb, men sen ordnade det till sig.
Vi har också sparat på börsen med barnens barnbidrag i vårt eget namn så nu har "barnen" (17 +19 år) ~500.000kr var MEN det kan bara användas till vettiga saker (se ovan).
Citera
2022-02-15, 12:30
Medlem
Facades avatar
Du är 25 år utan körkort, utan bil och bor fortfarande hemma?
Ett sommarjobb så har man råd med körkort.
Bil har man råd med även som student, jag hade en Saab 9000, kokainvit, som jag köpte för 2000kr och åkte runt med.
Har du aldrig ens sommarjobbat?

Jag tror TS aldrig tagit tag i sig själv och ens försökt eftersom han har gett upp då han anser att allt är orättvist och speciellt är allt hans föräldrars fel.
Du behöver rannsaka dig själv.

Med det sagt!
Håller jag med om att det är dåligt att som förälder inte spara åtminstone någonting till sina bar.
100kr/mån i 18 år är iallafall någonting och har man inte råd med det skulle man aldrig skaffat barn från första början.
500kr desto bättre såklart och så vidare.
Man gör det för att barnet/barnen ska få en bättre start i livet precis som du TS säger.

Men seriöst, ryck upp dig och sluta lägg all skuld på andra.
Citera
2022-02-15, 13:39
Medlem
Själv fick jag ansvar för min bankbok i 11-12 årsåldern då jag gick till banken varje år och fick ränta på pengarna samtidigt jag som jag satt in en del. Visserligen var jag intresserad av pengar redan då men ändå var det jag som var tvungen att göra det för att göra skillnad för framtiden.
Mina föräldrar var arbetare och hade inga höga löner men var ändå ekonomiska, därför gick väl en del av barnbidraget till mig och min syster men det var absolut inga stora summor.
Fick aldrig några pengar varesig till min 18 årsdag eller till Körkort, och definitivt inte när jag skulle köpa min första lägenhet.

Ansvaret ligger hos dig hur du ska bli som vuxen, gå inte i dina föräldrar spår om du ska få en ekonomi att gå ihop och skyll aldrig på någon annan.
Lycka till.
Senast redigerad av porschepojken 2022-02-15 kl. 13:44.
Citera
2022-02-15, 13:58
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blaan
Stackars dig då.
Fick inte en krona heller.
Flyttade till Australien när jag va 19 med 5000kr på fickan. Kom hem när jag va 22 utan en krona på fickan. Va bara å börja om på 0.
Tog mig några månader efter jag fixat ett jobb att ha en bra buffert å någonstans att bo.
Du sitter hemma å skyller på dina päron. Så jävla patetiskt. Men typiskt för millennium barn.
Med lite handlingskraft hade du flyttat för längesen.

Du är garanterat en av dom som kommer skriva på ett forum om ca 30år att dina föräldrar lever upp DITT arv också.

Dra upp byxorna din jävla tönt

Haha, bra skrivet.

Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
tycker TS ska ställa sina föräldrar mot väggen ock fråga varför inte hen fått 100 tusen på 18 årsdagen

Citat:
Ursprungligen postat av Mon81
Att de inte tänker på framtiden, ansvar och så vidare.... vilket kan peka på andra brister i deras föräldraskap. För 40 år sen behövde det inte betyda något, men i dag gör det det. Även någon hundralapp i månaden kan bli lite på 18 år, vilket kanske kan hjälpa när det är dags för körkort tex
Det är annorlunda i dag mot när jag föddes, väldigt få sparade åt sina barn då för det behövdes inte, det fanns gott om billiga hyreslägenheter, bostadsrätter var snorbilliga jämfört med i dag och det fanns gott om enkla jobb så ungdomar kunde finansiera sina egna körkort, flytta hemifrån osv I dag är det väldigt annorlunda, mycket tuffare.

En hundring i månaden med 0% ränta blir 21.600,- efter 18 år.

Att ösa hundratusentals kronor på en 18-20-22-åring är i de flesta fall att göra barnen en enorm björntjänst. De lär sig inte i en viktig ålder att förstå pengars värde och det kan förstöra för dem när de kommer upp i en ålder att sätta bo.

Hellre då hjälpa dem ekonomiskt med en bostad eller en bil, men då genom punktinsatser. Personligen om jag hade sparat tusentals kronor i månaden och gnetat och försökt skapa en säck pengar till dem och det blåst det på fest, resor och misslyckade bilköp och alla pengar var borta efter 12 månader så hade det nog påverkat min relation till barnet.

Jag har en bekants bekant som har en riktigt solid ekonomi. Han köpte en lägenhet på Östermalm till ena sonen när denne började på Handels. Plötsligt kom information om att sonen inte klarade studietakten och det visade sig att sonen fastnat med droger och att lägenheten i princip var ett drognäste. Pappan tog hem sonen och sålde lägenheten och gav honom 6 månader att snygga till sig innan en lägenhet i ett annat område köptes med krav på att om inte studierna sköts så tar han sin hand från sonen. Det blev ordning på sonen efter det. Pengar kan förstöra. En liv på en äkta eller upplevd räkmacka kan skapa ett destruktivt leverne. Bättre då att låta dem få arbeta samman pengarna själva och lära dem att hushålla och spara.

Kan bara inflika om mig själv. Det var ingen av mina kompisar som visste om att jag hade flera hundratusen i aktier, obligationer osv när jag bytte blöjor på åldringar eller städade toaletterna samt nerkräkta och nerbajsade sängar på sjukhuset när jag var 18-20 år. Direkt efter min examen fick jag ett högavlönat arbete och då hade jag ett par år där jag var rätt slösaktig, men därefter har jag fortsatt vara en spara. Låga utgifter är kung.
Citera
2022-02-15, 14:10
Medlem
Leapchilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Vad anser ni? Är det verkligen för mycket begärt att ens föräldrar lägger undan 500 kr i månaden

Bra fråga. Genomsnittligen sparar människor mindre än 5% av sin lön och mindre än 1% går till investeringar. Detta trots att allt pekar på att investera i aktier är det enklaste sättet att bli rik (och det är den enda inkomsten som inte beskattas till höga himmelen). Människor lånar mer än vad de själva sparar undan och investerar.

Ett litet sparande i en indexfond i 20 år blir mycket pengar. 10% av en lön är ungefär 2000 kr, det blir 1,4 miljoner efter 20 år, inflation inräknat. Om båda föräldrar gör det blir det nästan 3 miljoner kronor. Det är en bättre 18-årsdagspresent än en smörgåstårta. Kan lägga pengarna i en trust fund och dela ut hela livet: 0,5% utdelning på 3 miljoner blir 15k i månaden.

Det hänger ihop med att de flesta människor inte har särskilt hög intellegens eller riskbenägenhet. De flesta människor är inte intresserade av att byta jobb för att karriärsklättra, starta företag eller investera pengar. De förväntar sig även att staten ska ta hand om dem på äldre dagar. Detta beteende fortsätter hela livet trots att de flesta har heltidsarbete så gnäller de konstant om att de inte har pengar men gör inget för att åtgärda detta.
Senast redigerad av Leapchild 2022-02-15 kl. 14:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in