Citat:
Ursprungligen postat av
blaan
Stackars dig då.
Fick inte en krona heller.
Flyttade till Australien när jag va 19 med 5000kr på fickan. Kom hem när jag va 22 utan en krona på fickan. Va bara å börja om på 0.
Tog mig några månader efter jag fixat ett jobb att ha en bra buffert å någonstans att bo.
Du sitter hemma å skyller på dina päron. Så jävla patetiskt. Men typiskt för millennium barn.
Med lite handlingskraft hade du flyttat för längesen.
Du är garanterat en av dom som kommer skriva på ett forum om ca 30år att dina föräldrar lever upp DITT arv också.
Dra upp byxorna din jävla tönt
Haha, bra skrivet.
Citat:
Ursprungligen postat av
diseledvin
tycker TS ska ställa sina föräldrar mot väggen ock fråga varför inte hen fått 100 tusen på 18 årsdagen
Citat:
Ursprungligen postat av
Mon81
Att de inte tänker på framtiden, ansvar och så vidare.... vilket kan peka på andra brister i deras föräldraskap. För 40 år sen behövde det inte betyda något, men i dag gör det det. Även någon hundralapp i månaden kan bli lite på 18 år, vilket kanske kan hjälpa när det är dags för körkort tex
Det är annorlunda i dag mot när jag föddes, väldigt få sparade åt sina barn då för det behövdes inte, det fanns gott om billiga hyreslägenheter, bostadsrätter var snorbilliga jämfört med i dag och det fanns gott om enkla jobb så ungdomar kunde finansiera sina egna körkort, flytta hemifrån osv I dag är det väldigt annorlunda, mycket tuffare.
En hundring i månaden med 0% ränta blir 21.600,- efter 18 år.
Att ösa hundratusentals kronor på en 18-20-22-åring är i de flesta fall att göra barnen en enorm björntjänst. De lär sig inte i en viktig ålder att förstå pengars värde och det kan förstöra för dem när de kommer upp i en ålder att sätta bo.
Hellre då hjälpa dem ekonomiskt med en bostad eller en bil, men då genom punktinsatser. Personligen om jag hade sparat tusentals kronor i månaden och gnetat och försökt skapa en säck pengar till dem och det blåst det på fest, resor och misslyckade bilköp och alla pengar var borta efter 12 månader så hade det nog påverkat min relation till barnet.
Jag har en bekants bekant som har en riktigt solid ekonomi. Han köpte en lägenhet på Östermalm till ena sonen när denne började på Handels. Plötsligt kom information om att sonen inte klarade studietakten och det visade sig att sonen fastnat med droger och att lägenheten i princip var ett drognäste. Pappan tog hem sonen och sålde lägenheten och gav honom 6 månader att snygga till sig innan en lägenhet i ett annat område köptes med krav på att om inte studierna sköts så tar han sin hand från sonen. Det blev ordning på sonen efter det. Pengar kan förstöra. En liv på en äkta eller upplevd räkmacka kan skapa ett destruktivt leverne. Bättre då att låta dem få arbeta samman pengarna själva och lära dem att hushålla och spara.
Kan bara inflika om mig själv. Det var ingen av mina kompisar som visste om att jag hade flera hundratusen i aktier, obligationer osv när jag bytte blöjor på åldringar eller städade toaletterna samt nerkräkta och nerbajsade sängar på sjukhuset när jag var 18-20 år. Direkt efter min examen fick jag ett högavlönat arbete och då hade jag ett par år där jag var rätt slösaktig, men därefter har jag fortsatt vara en spara. Låga utgifter är kung.