2022-02-15, 03:40
Medlem
Pungpuckels avatar
När jag blev 18 så gick jag raka vägen till Soc!
(Jag gick ändå inte i skolan)

Något år senare fick jag mitt första jobb, sedan har det tickat på.
Men att mina föräldrar skulle ha gett mig en "kickstart" har aldrig funnits i mina tankegångar.. jag ville ju bli vuxen, inte bli daddad av dom.
Är det det du är sur över? Att du inte blev daltad med?
Citera
2022-02-15, 05:02
Medlem
Håller med. Sa till och med upp kontakten med min far då han är ett själviskt svin. När jag var 18 tjänade han 45k efter skatt men fick trots det inte en krona! Kommer aldrig förlåta honom för hur självisk han är, han lägger alla pengar på sig själv!
Citera
2022-02-15, 06:35
Medlem
fittknullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Håller med. Sa till och med upp kontakten med min far då han är ett själviskt svin. När jag var 18 tjänade han 45k efter skatt men fick trots det inte en krona! Kommer aldrig förlåta honom för hur självisk han är, han lägger alla pengar på sig själv!

Du är uppe tidigt på morgnarna du!
Citera
2022-02-15, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Du accepterar att staten tar fattiga människors pengar och ger dem till dig som socialbidrag.

Precis som jag skrev förstår jag att man spelar de kort man har i ett land där staten äger marknaden. Det jag inte förstår är att folk inte skäms över situationen.
Nej, det är jag som försörjer fattiga människor, som du, med min skatt.
Citera
2022-02-15, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Nej, det är jag som försörjer fattiga människor, som du, med min skatt.
Citerar detta så att du inte kan editera pinsamheten. Maken till självintalade pinsamma drömmar man hittar på flashback.
Citera
2022-02-15, 07:51
Medlem
Citat:
Citerar detta så att du inte kan editera pinsamheten. Maken till självintalade pinsamma drömmar man hittar på flashback.
Jag nettobetalar skatt med råge. Alltså finansierar jag ditt socialbidrag och ditt behandlingshem.
Citera
2022-02-15, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Jag nettobetalar skatt med råge. Alltså finansierar jag ditt socialbidrag och ditt behandlingshem.
Du måste stå med mössan i handen framför en arbetsgivare för mat på bordet ffs. Ge upp det här larvet.

Det blir en lektion i kognitiv dissonans. Vi har kommit fram till att du är en person som utan att ens fundera på saken sitter och plockar socialbidrag, och istället för att reflektera över den verkligheten börjar du slåss mot den så mycket att du tappar förståndet helt.
Citera
2022-02-15, 08:49
Medlem
Citat:
Du måste stå med mössan i handen framför en arbetsgivare för mat på bordet ffs. Ge upp det här larvet.

Det blir en lektion i kognitiv dissonans. Vi har kommit fram till att du är en person som utan att ens fundera på saken sitter och plockar socialbidrag, och istället för att reflektera över den verkligheten börjar du slåss mot den så mycket att du tappar förståndet helt.
Ska jag tacka nej till barnbidrag när jag betalar in sjuka mängder skatt? Är du kommunist?
Citera
2022-02-15, 08:50
Medlem
Personligen fick jag 40tkr när jag blev myndig. Brände allt på party, kläder och resor.

Ångrar det inte direkt, men efter att ha gjort det så tog jag tag i det ekonomiska och sparade ihop snabbt till en lgh.

Har inga barn själv men det är så sjukt att man som förälder är så oekonomiskt. Klassiskt " jag fick inte en krona och se jag klarade mig bra ändå". "Livets hårda skola" på facebook en klassiker

Det handlar om att ge sitt barn rätt förutsättningar till ett bra liv, varför ska man låta sitt barn lida i onödan? Bara för man själv har oekonomiska föräldrar så behöver inte man själv vara det. Livet har sina svårigheter i vilket fall. "Barnet kommer ha det för lätt och inte kämpa för saker". Det handlar om hur du uppfostrar ditt barn inte om det får en bra peng vid sin 18 årsdag.

Förslagsvis är att du sparar dessa pengar på eget konto och sen i samförstånd med barnet köper boende körkort etc så man inte gör som jag gjorde.

Om du som förälder lägger undan barnbidraget i 18 år. Då har ditt barn cirkus 700-800tkr när det är myndigt. Om du lägger det i en fond och har med ränta på ränta effekten.

Spara 3000kr/mån åt barnet och det har 1,5 milj i 18-19 års åldern.

Man är dum i huvudet om man påstår att en sådan summa inte förändrar eller underlättar livet enormt. Alla familjer kan lägga undan 1500kr/månaden, finns ingen ursäkt. Bara olika prioriteringar.
Citera
2022-02-15, 09:04
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Ja, själv fick jag inte en krona från mina föräldrar när jag fyllde 18 eller när jag gick ut gymnasiet. Detta är någonting jag irriterar mig över än i dag, då det blivit rejält mycket svårare för mig att få en bra "kickstart" i vuxenlivet. Jag har inte haft råd att ta körkort och skaffa bil, vilket lett till att det automatiskt blivit mycket svårt att få jobb. Inte heller har jag haft råd att flytta hemifrån i unga 20 års åldern, utan är i 25-års åldern och bor fortfarande hemma. Inga besparingar har jag heller att tala om, och även fast jag har mat för dagen och tak över huvudet känns det jobbigt ekonomiskt för mig. Många andra i samma årskull som mig fick fonder på typ 100 tusen när de gick ut gymnasiet, så de hade råd att investera både i att skaffa körkort, bil, eget boende och även ha kvar pengar i aktier.

Jag kan förstå om ens föräldrar knappt har några pengar att tala om när boende, transport, mat m.m. är betalt, men de allra flesta föräldrar tjänar tillsammans 40 tusen efter skatt eller mer i månaden. Det är mer än tillräckligt för att kunna spara undan säg så lite som 500 kr i månaden till sitt/sina barn. Det blir 120 000 kr på 20 år, och om de läggs i en fond/portfolio kan de lätt vara värda minst det dubbla över en så lång tid, d.v.s. en kvarts miljon.

Vad anser ni? Är det verkligen för mycket begärt att ens föräldrar lägger undan 500 kr i månaden (250 kr per förälder) till ens barn så att det kan få en ärlig chans till en bra start på vuxenlivet när tiden är kommen? Det är så fruktansvärt snålt med föräldrar som tjänar medel och inte har skyhöga bokostnader, men ändå inte sparar undan en en krona till sina barn. Vad fick ni själva när ni fyllde 18 alt. gick ut gymnasiet?

Jösses. En kille i vårt lag hade föräldrar som nätt och jämt kunde se till att han hade hela kläder på sig. Han fick ofta grejer från oss andra och det var flertalet av våra föräldrar som såg till att bjuds hem honom och se till att han fick äta mat efter träningen med oss andra och ha en dräglig vardag.

När han tog studenten övertygad vi honom att gå till skolan och hänga med sin klass och när han kom ut överraskade vi honom med att ha ordnat en skylt till hans student och vi hade skramlat ihop till ett Nintendo, lite skumpa och blommor.

Tror aldrig jag sett någon gråta så mycket på annat än begravningar.

Va glad att du har möjlighet att bo hemma och leva på dina föräldrar, gökunge ....
Citera
2022-02-15, 09:08
Medlem
TompaOs avatar
Fick heller ingenting när jag var 18, men i din ålder (25) hade jag köpt mitt första hus som jag sålde några år senare och var miljonär innan 30.
Citera
2022-02-15, 09:16
Medlem
Juneauxs avatar
Sluta klaga och skaffa dig ett jobb.

Jag fick inga pengar när jag fyllde 18.

Jag flyttade medvetet ut när jag var 17 år gammal. Bodde hos en kompis som var äldre och hade inte råd med hyran eftersom jag gick på gymnasiet fortfarande.
Men i gengäld så städade jag och lagade mat varje dag vilket min polare hatade att göra. Så win win.

Sen så fort jag fyllde 18 så jobbade jag deltid genom sista året på gymnasiet då det var rätt lungt i skolan.

Sen var det bara att bomba på med jobb! Försökt hålla minst 2-3 jobb samtidigt sen dess och det har funkat bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in