Personligen fick jag 40tkr när jag blev myndig. Brände allt på party, kläder och resor.
Ångrar det inte direkt, men efter att ha gjort det så tog jag tag i det ekonomiska och sparade ihop snabbt till en lgh.
Har inga barn själv men det är så sjukt att man som förälder är så oekonomiskt. Klassiskt " jag fick inte en krona och se jag klarade mig bra ändå". "Livets hårda skola" på facebook en klassiker
Det handlar om att ge sitt barn rätt förutsättningar till ett bra liv, varför ska man låta sitt barn lida i onödan? Bara för man själv har oekonomiska föräldrar så behöver inte man själv vara det. Livet har sina svårigheter i vilket fall. "Barnet kommer ha det för lätt och inte kämpa för saker". Det handlar om hur du uppfostrar ditt barn inte om det får en bra peng vid sin 18 årsdag.
Förslagsvis är att du sparar dessa pengar på eget konto och sen i samförstånd med barnet köper boende körkort etc så man inte gör som jag gjorde.
Om du som förälder lägger undan barnbidraget i 18 år. Då har ditt barn cirkus 700-800tkr när det är myndigt. Om du lägger det i en fond och har med ränta på ränta effekten.
Spara 3000kr/mån åt barnet och det har 1,5 milj i 18-19 års åldern.
Man är dum i huvudet om man påstår att en sådan summa inte förändrar eller underlättar livet enormt. Alla familjer kan lägga undan 1500kr/månaden, finns ingen ursäkt. Bara olika prioriteringar.